modificatie aan uitgang versnellingsbak

default

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

bij o.a. Limora (.nl) verkopen ze een setje (343431) voor de uitgaande schakelas van de 1275 cc A+ motor, om de lekkage-neiging te verminderen/voorkomen.

het zijn: rubber balgje, sealing ring, o-ring en een aluminium busje.

voor wat ik begrijp houdt het busje de uitgaande schakelas beter axiaal in de opening van het versnellingsbakhuis, maakt de slijtage van de seal daardoor minder en daarmee ook de (veel voorkomende) olielekkage op die plaats uit de bak.

zijn er hier mensen die ervaring hebben met, en info kunnen geven over de effectiviteit van dit setje??

dank,
rob

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

De keering gaat lekken, door het kantellen van het blok.
Het aluminium busje met de o-ring houdt de schakelas in het midden, zodat het gat in de keering niet ovaal wordt en dus niet kan gaan lekken door deze reden.
Het kantelen van het blok komt meestal door het verslijten van de hondebotrubbers.

Ik heb ook zo'n set gekocht, maar nog niet gemonteerd.

Groet ron

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

Klopt helemaal zoals je het( en ook Ayla) omschrijft.
Setje gemonteerd bij een aantal Mini's en werkt zeker weten.
En voor de prijs hoef je het niet te laten... ;)

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

Bij latere mini's zijn ze std, toch? Doorgevoorde modificatie...

Mijn ervaring is dat ze even snel gaan lekken... :(

Ik heb er zelf een ring voor laten draaien... Buitenom liggen 2 o-ringen, zodat de ring afdicht op het huis. Binnenin liggen ook 2 o-ringen voor het afdichten op de schakelstang.

Heb het er nu een half jaar in zitten, en is nog steeds dicht... ;) Nu ook eens kijken op de lange duur!

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

Inderdaad ben ik wel eens een wat nieuwere bak tegengekomen waar die set niet gemonteerd kon worden, daar zat al iets van een bus in.

Dennis

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

Dennis schreef:
Inderdaad ben ik wel eens een wat nieuwere bak tegengekomen waar die set niet gemonteerd kon worden, daar zat al iets van een bus in.

Dennis



Zo'n bus zat ook in m'n van. Ik heb hem gewoon weer teruggestoken. Later kwam ik er pas achter dat dit een 'tussenmodel'is.

Groet ron

default

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

Rene schreef:
Klopt helemaal zoals je het( en ook Ayla) omschrijft.
Setje gemonteerd bij een aantal Mini's en werkt zeker weten.
En voor de prijs hoef je het niet te laten... ;)



## aan de bak-beweging had ik even niet gedacht.
maar ik kom dan wel met een nieuw probleempje op de proppen:
zit ik bij een (vrij) strak over de schakelstang schuivende alu-bus (die van de set) dan straks niet met een kromme schakelstang??
de bak zal wel blijven bewegen, evt. ook doordat het hele blok in de mounting rubbers (iets) kantelt bij bijvoorbeeld iets te onstuimig de koppeling laten opkomen bij een niet optimaal aangepast toerental na het schakelen..

een kromme schakelstang zal het schakelen ook niet fijner maken denk ik zo..

iemand hier een doorwrochte opinie over??
(vastlassen van het blok in de karosserie zal wel niet de bedoeling zijn :x

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

De kantelbeweging van het blok wordt dan wel door de rubbers van het schakelhuis opgevangen. Tevens zal de stang zelf ook een hoop opvangen. Ik ben er in ieder geval niet bang voor.

Tenzij je hondebot-rubbers heel erg uitgelubberd zijn.

Groet ron

default

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

Mini Power schreef:
Bij latere mini's zijn ze std, toch? Doorgevoorde modificatie...

Mijn ervaring is dat ze even snel gaan lekken... :(




## tussen de schakelstang en de bus zeker?
doet de grote (standaard) keerring in de set dan helemaal niks?


Ik heb er zelf een ring voor laten draaien... Buitenom liggen 2 o-ringen, zodat de ring afdicht op het huis. Binnenin liggen ook 2 o-ringen voor het afdichten op de schakelstang.

Heb het er nu een half jaar in zitten, en is nog steeds dicht... ;) Nu ook eens kijken op de lange duur!



## de 'zelf' gedraaide bus is ook van alu??
heb je de schakelstang eerst gepolijst op de plaats waar die langs de binnenste o-ringen van de bus schuift??

zo niet lijkt het me niet dat die ringen daar op termijn tegen kunnen..

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

De std. alu bus dicht niet af, houdt enkele de schakelstang redelijk in het midden.... Daar is die grote keering voor.

Op de koppelingen zit genoeg speling, daar krijg je geen schakelstang door korm. Ik vraag me zelfs af ofdat die schakelstang wel zoveel beweegt zonder deze bus.

Die gedraaide ring dicht wel af, dmv 4 o-ringen. De keering is als extra afdichting.

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

maar even een vraaje dan he: hoe weet ik nou of ik nu zo'n setje kan plaatsen want die bus zit dan toch wel goed vast of niet?

(wat is dan het verschil tussen die 2 versnellingsbakken van buiten gezien dus dat je die bus ziet zitten of juist niet..?)

RE: modificatie aan uitgang versnellingsbak

Bij Mini's van ca. 1985 werd er standaard een kunststof ring gemonteerd, later (vanaf '89 ofzo) de alu ring.
Als je de keerring eruit haalt, zie je vanzelf of er een bus in zit.
Als de bus er niet in zit, is het plaatsen van 3 keerringen achter elkaar bij mij altijd een goed middel tegen lekken gebleken.
Van de standaard alu bus ben ik niet enthousiast geworden (toch lekkage), dus een modificatie als Mini Power heeft gedaan vind ik een beter alternatief.