modificatie uitgaande schakelstang metro blok

default

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

de metro-blokken hebben op de plaats waar de schakelstang van de versnellingsbak uit de bak komt een notoire olie-lek-plek.

ik heb gezien dat er modificatiesets zijn om dat 'gat' effectiever te dichten.
het gaat om een alu bus en een o-ring.

ik heb ook in een bericht ooit gelezen dat die modificatie niet veel oplevert, en dat iemand een alu bus had gemaakt met daarin 2 groeven met in elke groef een o-ring.

zijn er mienisten-modificateurs hier die ervaring hebben met dit probleem EN de oplossing ervoor?

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Ik heb de oude keerring laten zitten en zo'n modificatie erin geplaatst...
Bij mij lekt hij niet hoor..
Soms wordt ook wel eens 2 gewone keerringen achter elkaar geplaatst... dat werkt ook heb ik begrepen..
En 20W50 olie gebruiken, dat is wat dikker waardoor het niet zo makkelijk langs keerringen verdwijnt..

default

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Ik heb een paar maanden geleden zo'n modificatie setje gemonteerd en het blijft tot nu toe droog.
Een andere bekende (tijdelijke) oplossing is twee of drie keerringen achter elkaar in het gat monteren, maar ook dat gaat op den duur lekken.
Als je zo'n modificatie setje monteert zorg dan wel dat alle keerringen er uit zijn want anders past het niet en als het aluminium busje er eenmaal in zit krijg je het er niet meer uit zonder het te beschadigen.(eigen ervaring)
Bij mij zaten er namelijk drie keerringen in en de laatste had ik niet gezien.

default

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

## @rene en belske,

ik heb al enige tijd 15w-40, volgens mij ivm. de verkrijgbaarheid van 20w-50.
maar het is natuurlijk afgezien daarvan geen punt om te switchen.

de inbouw modificatie set, is dat een zoals afgebeeld in deze foto van een minishop?
(daar zie ik o.a. een smalle alu-ring met groef voor de extra o-ring)

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Klopt helemaal, je doet eerst de oude keerring eruit halen, dan de alu met o-ring erin en dan de nieuwe keerring ering.
De hoes is om vuiligheid op de schakelstang te voorkomen die de nieuwe keerring sneller laat slijten...

default

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

## nog even over die afdichtingsset:
de originele seal sluit strak om de schakelstang (die door de seal heen glijdt) en anderzijds strak in het versnellingsbakhuis.
de lekkage kan dus op twee plekken optreden.
de set van het plaatje voorziet in een alu bus, die de schakelstang waarschijnlijk beter in het midden van de opening in het bakhuis houdt, en -middels de o-ring- in een afdichting tussen de alu-bus en het versnellingsbakhuis. (misschien ook enkel om die bus [i:1opnw5q8]strak[/i:1opnw5q8] in het huis te laten passen!!)
de afdichting tov. de schakelstang wordt door die set dus niet veranderd.
(ja, ik weet dat er bovendien een nieuwe originele seal wordt geplaatst).

is de werkelijke oorzaak voor het frequente lekken hier dat de schakelstang niet goed genoeg in het midden van de opening blijft (tijdens schakelen), er dus een radiale beweging van die stang plaatsvindt die slecht is voor de afdichting door de originele seal?

iemand met goede gedachten hierover??

default

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Ja metrodriver je zit precies goed met deze conclusie.
Er zijn echter nog wat andere dingen die van invloed zijn op het ontstaan van lekkege op die plaats.
1e. Het gewicht van de schakelstang vanaf het diff. naar de pook versterkt de radiale trillingen onder het rijden waardoor het rubber van de seal langzaam maar zeker losser om de schakelstang zal passen.

2e. het beurtelings heet en koud worden van de bak en dus ook de seal zal het rubber van de seal langzaam maar zeker uitharden waardoor in combinatie met het bovenstaande de afdichtrand van de seal op den duur niet meer goed afdicht op de stang.

3e. stof en zand wat zich op de stang vastzet zal hele kleine groefjes maken in de afdichtrand van de seal door het bewegen (schakelen) van de stang en die zal daar door gaan lekken.

Kort gezegd, het is de combinatie van deze dingen die hier de olie lekkage veroorzaakt maar dat geld ook voor alle andere oliekeerring afdichtingen die blootgesteld worden aan deze invloeden.

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Bij mijn vorige werkgever heb ik zelf deze alu busjes gedraaid met 4 O-ring groeven! 2 Buiten en en 2 binnenin, werkt perfect!

default

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

## bij toepassing van jouw 4x geringde busjes werd zeker de originele/nieuwe originele seal [i:jamsifgv]niet[/i:jamsifgv] meer geplaatst?

ennuh, je hebt niet een schoenendoos vol van die dingen op zolder staan?

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Die ring had het formaat van de aluminium ring die normaal wordt geplaatst.

Helaas heb ik er toen maar 1 of 2 gemaakt.... |:(

default

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

## @krachtmien,

dat van die schoenendoos is duidelijk.

als je op de foto een stukje hierboven kijkt, bestaat de 'mod set' uit een balgje, een originele seal, een alu ring/busje met groef en een o-ring.
bij dit setje is blijkbaar de bedoeling dat je en het busje/o-ring plaatst, en daar 'buitentegenaan' nog eens de nieuwe seal (en daar nog eens het balgje 'over').

ik bedoelde: jij draaide bredere (?) busjes, met uitwendig 2 groeven voor twee grote o-ringen, en in de 'doorvoeropening' 2 groeven voor twee kleine o-ringen.
als je dit busje plaatste, kwam daar dan OOK nog eens die sealring (van de foto b.v.) bij.. (en dan het balgje), OF werd die sealring weggelaten (en werkte het toch 'perfect') ??

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Vergeet ook niet dat gammele motorsteunen ook niet helpen, door de bewegingen van het blok tijdens optrekken en afremmem, krijg je een radiale belasting van de keerring, en daar zijn ze niet echt voor ontworpen.

Het aluminium busje helpt hier wel wat tegen, in tegenstelling tot het plastic busje wat vaak origineel gemonteerd zat (wat een *** klus om dat ding eruit te peuteren!!...)

Overigens heb ik van een Rover dealer begrepen dat 2 keerringen achter elkaar juist averechts werken. Aangezien de oude keerring lekt, kot er olie tussen de 2 keerringen te zitten, en tijdens het schakelen zorgt dit ervoor dat de 2 keerringen als een soort "pompje" gaat werken, waarmee alsnog de olie naar buiten gewerkt wordt.

Maar vuil is volgens mij nog de grootste boosdoener, vooral als het geribbelde stofhoesje kapot is..

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Goede motorsteunen helpt ook. :o Denk dat daardoor de meeste mensen lekkage hebben. Een kantelend blok sloopt ook het kogelstuk van de std. uitlaatjes. En nog wel meer wat je lief is. Opzich hebben keerringen niet het eeuwige leven en kunnen ze best wel na een aantal jaar gaan lekken. Zeker vuil van buitenaf zorgen voor snelle slijtage. Als je er ooit goed bij kunt kan het nooit kwaad om die keerring "job" toe te passen. Bij mij werkt het ook wel zolang de olie niet echt heel heet is geworden. Maar dan heb je meestal wel op meer gevoelige plekjes wat lekkage.

RE: modificatie uitgaande schakelstang metro blok

Goede motorsteunen helpt ook



goede motorsteunen helpt zeker .. alleen 'hangt' de motor van een Metro anders dan die van een Mini; er zit bij een Metro sowieso meer beweging in, dus gewoon het setje monteren en wachten tot het weer gaat lekken :)" title="Evil" />

succes,
Theo van den Bogaard