Motor 1000cc ====> 1430cc ???

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Hallo

Ik ben bezig met onderhandelingen over de aankoop van een 1430 cc motor voor de Mini. (of het lukt, weet ik niet)

Nu, stel dat ik hem heb, Wat moet ik dan aanpassen of versterken?

Hij zou van de UK komen, zijn er dan verschillen?
Hoe bouw ik hem best in? Aanpassingen?

Schijven vooraan heb ik al. Hoe herken ik dat blok?

etc. Veel vragen dus, hopelijk kennen jullie er iets van, want ik... :D

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Als je hem particulier gaat kopen zou ik vreselijk oppassen. Er schijnen nogal wat oplichters te adverteren met zwaar getunede dure blokken die in werkelijkheid nep zijn.

Probleem is dat je zonder het blok open te maken niet kunt zien of het werkelijk is wat men claimt, dus pas op.

Dennis

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Vraag je altijd af: waarom verkoopt iemand dit voor deze prijs. Een 1430 blok is alleen te herkennen als je'm open maakt en alles nameet, standaard zijn ze nooit geleverd. Daarnaast zou ik als je er geen verstand van hebt niet zo snel particulier een 1430 kopen. Dan liever een 1293 via MED of een andere betrouwbare instelling, voor waarschijnlijk hetzelfde geld.

Alleen al op Marktplaats komen best vaak 1000 cc blokjes voorbij die verkocht worden als 1300 cc.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Daarbij komt nog dat een 1430 niet 1 van de meest betrouwbare blokken is en je behoorlijk wat sleutelwerk zult moeten doen ieder jaar. 1380 is eigenlijk wel de max. wat betrouwbaarheid betreft.

Ook gaat een standaard bak met 1430 zekers binnen 500km naar zijn grootje. Dure hobby een 1430 blokkie.

suc-6-

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Ik denk dat je ook beter voor de bewezen weg kan gaan. dus maximaal 1380. dan kan je het nog zo gek maken als je wilt natuurlijk. daarnaast heb je op een 1430 weer dure spullen nodig om de ware aard van het blokje naar boven te halen. dus naar mijn idee minimaal een stage 4 kop met goede carb (weber / dellorto) dan loopt het snel in de papieren.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Waarom is een 1430 niet betrouwbaar??Dit is gewoon een 1380 met een lange slag!
De meeste mensen vinden alleen dat het een hoop geld kost voor maar 50cc extra.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

mmmh, mss dan toch beter laten.


Wel heb ik ondertussen al deze op het oog

http://cgi.benl.ebay.be/Moteur-mini-127 ... dZViewItem


Zou dit een echte 1275 zijn? Ik ga er dit weekend naar zien en ik heb hem praktisch al gekocht, voorschot is dit weekend betaald.

Zouden jullie dit doen?

[/img]

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Das wel weer het tegenovergestelde van een opgefokte 1430. Het is een SPI en deze zijn alleen geleverd als 1275, dus daarmee zit je goed. Alleen is een SPI ietwat moeilijker te tunen en in te bouwen (computer ook nodig) dan een normaal 1275 blok.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Hoe bedoel je, computer? Sorry, maar van motoren ken ik echt niets :P

Dus zoals ie op de foto's staan, is hij nog niet helemaal compleet?

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Misschien wel compleet, maar je bouwt je mini om naar een SPI Injectie blok van een latere mini. Ik zou gewoon een carburateurblok kopen van een metro en hier wat aan verspijkeren.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Ik heb ook een spi blok gekocht ma verbouw het na carburateur blok. Is niet zo heel moeilijk en leer je ook meteen iets over de motor kennen. Je moet het natuurlijk zelf weten. Het is wel wat duurder dan meteen een 1275 carburateur blok kopen omdat je van allerlei onderdelen moet kopen voor hem te veranderen

Groeten maikel

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Fastastic schreef:
Hoe bedoel je, computer? Sorry, maar van motoren ken ik echt niets :P



Sorry dat ik het zeg, maar... als je niets van motoren weet, waarom dan een tweedehands blok kopen terwijl je niet eens weet wat je koopt... :x

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

bod staat op 500 euro, voor rond de 350 euro koop je een 1275cc carb blok wat je nog beter/goedkoper kan tunen ook. misschien moet je voor je zelf vast stellen wat je precies wilt bereiken met je nieuwe motor, dan is er vast wel ieamand op dit forum die je kan helpen bij het kiezen van de juiste motor.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Helemaal met Mini-Weert eens. Eerst bepalen wat je uberhaupt wil met je blok. 1430 zou tenslotten 100+ pk's opleveren, iets wat je moeilijk uit een SPI zal halen. Echter zou een SPI betrouwbaarder zijn.

Wat Demelza al zegt, zorg eerst dat je weet wat de verschillen zijn, wat je wil en wat je voor de setup wil betalen, dat voorkomt enorme miskopen.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Dus jullie raden me aan een Carburateur blok te nemen in plaats van de Injectie?

Stel nu de SPI, is dat echt zo moeilijk om over te bouwen?


Ik heb graag wat zekerheid. Ik ken wel iets van motoren, maar toch, ik vraag het altijd liever 1000 keer aan anderen, om toch iets te weten. Dus Demelze, zit er niet mee jong :D

Wat ik met m'n blok zou willen? Vlotheid, snel optrekken (om die Golfjes voor te blijven), Top niet zozeer.

Als het kan, soms ook eens op circuit. Kortom een vlot vermogen.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Ik moet de rest gelijk geven. Het makkelijkst is een blok met een carburateur. Hier kun je zelf nog aan de afstelling werken. Een Spi en een Mpi zijn wat minder aan te passen door de computer die eraan hangt. Deze staat het aanpassen daarvan nauwelijks toe, of je moet er zelf 1 inregelen, met daarbij oog houdend op de andere aanpassingen die aan het blok gedaan zijn.

Hoe je een blokje wilt hebben is afhankelijk van jou en je specificaties. Je kunt ook met een 1380 blok heel wat. Hierbij ook denkend aan de aanpassingen die je op een 1000cc kunt doen, van de stage 1 tot 3 aanpassingen. Er is ook al veel geschreven over de samenstelling van een blok. Aanpassingen aan vliegwiel, carburateur, nokkenas en ga zo nog maar ff verder.

Je kunt er ook voor gaan om een supercharger of een turbo te gebruiken. Hierdoor win je ook wel wat aan power.

Groeten, Bram

[size=59:1ysgfv8x]p.s. Demelza is een dame[/size:1ysgfv8x]

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Ik zou een matig getunede 1380 maken met korte overbrenging.

iets in de richting van:

1380cc
Stage 3 cylinder kop
266 (of SW5) nokkenas
Hiff44 carb
met een versnellingsbak met 3.44 diff.

Dan heb je een lekker vermogen met een snelle reactie wanneer je je voetje naar de vloer doet. en toch is die motorblok enigsinds "goedkoop" te maken en toch betrouwbaar genoeg om het lang uit te houden bij normaal gebruik. Hoop dat je er wat mee kunt. Anders help ik je graag met je keuze je kan me toevoegen op msn (zie profiel)

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

ik zou gewoon maar eens beginnen met een standaard 1275 met een carb.

dan heeeel veel gaan lezen en iemand er bij halen die het al eens succesvol heeft gedaan, en dan pas gaan beginnen met tuning avonturen.

voor minder dan 1500 euro is het echt vrij lastig om een goed onder handen genomen blok te bouwen (dwz volledige rebuild, nieuwe zuigers, andere nokkenas, rockers, carb, inlaat spruitstuk,manifold, uitlaat en natuurlijk een kop die een beetje okee is).

een blok goed in elkaar zetten hangt aan elkaar van de truukjes en handigheidjes..en die info is lastig uit een boek te halen want dat schrijft bijna niemand op.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Beste Fantastic,
Een SPI blok heeft wel als voordeel dat het injectie zichzelf afstelt. Geen getop bij de APK..
Daarbij komt het voordeel dat het goed te tunen is, en bespaar je jezelf een aantal keer op de rollenbank staan. SPI is goede basis, opvoeren geen probleem. Jeroen2 rijdt met >> 115pk en >8000rpm met een standaard computer!!
Geloof mij je wordt echt bang zo snel als dat ding is, of zou dat zijn rijstijl zijn :?
grt, mini_martijn

building a 1380cc with LSD... :D

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

het is volgens mij niet zo dat de spi van jeroen2 "zomaar" op de ecu rijdt, hij stelt het ding af via wat volgens mij heeft een piggy bag? iets wat de ecu valse info geeft zodat hij het hele gevalletje als nog af kan stellen. daarnaast kost dat blokje wel iets meer centjes dan een getunede carb motor. daarnaast is dat spi blokje van jeroen2 toch een 1380/1460 iets in die richting? daar schiet je met een redelijk laag budget nog niets mee op dus.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Miniweert,
Het is een 1420; 1380 met lange slag hij heeft idd wel iets duurdere componenten erin zitten. Echter niet noodzakelijk. Hij geeft geen lamba zonde maar wel std computer; en heel veel kennis.... Kennis is niet duur maar helaas niet te koop :'(
Maar wat is een laag budget? Wat wil je kwijt en wat wil je maken...

Ik ben ook een 1380 aan het bouwen, wel begonnen en weet ook niet helemaal wat ik wil.... Blijft moeilijk :?

grt mini_martijn

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

ik vind het ook wel extreem verschil als je eerst voor een 1430 en dan voor een 1275 spi wilt gaan. dat maakt nogal veel uit. ik denk dat je dan ook het beste voor een mg metro 1275 kunt gaan, en die verder tunen, met een andere kop (stage 3) nokkenas (276) enz. als je een goed blok vind, kom je met 1500,- toch een heel eind. van een spi ga je spijt krijgen denk ik.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Een goed blok waar al veel aan gedaan is best duur. En dan nog niet te spreken van de kosten en tijd als er iet stuk is, of niet naar behoren werkt. Denk dus niet alleen aan de aankoop, maar ook aan onderhoudskosten en tijd.

Ik heb zelf een 1400 blok, maar die loopt ook niet goed. Inmiddels ben ik het daar zo zat mee dat ik maar van plan ben om hem naar de garage te brengen
(en mijn Visa erbij achter te laten...:( )

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Misschien de timing niet goed gesteld of verlopen!?

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

tsja wie zegt het. Compressie goed, kleppen goed, nieuwe ontsteking+afgesteld, bougies kabels en verdelerkap vervangen. Wellicht toch iets dieper gaan graven dus :)

Maar het is nog geen zomer, dus ik heb nog even de tijd :)

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Gok op de timing.

RE: Motor 1000cc ====> 1430cc ???

Off topic: waarschijnlijk ook timing, maar in eerste instantie bleek het gewoon cabarateur en flow van inlaat. Hij rijdt inmiddels :)