motor opbouwen

default

RE: motor opbouwen

Hier mijn plan:

Rivsie:

Blok honen
Krukas slijpen (blanceeren)
Nieuwe zuigers (1275)
overal nieuwe lagers
kop (loodvrie maken)
cabr.

overige:

Dubbele hs2 (heb ik al)
Electronishe ontsteking
Dublex ketting
1000hle bak (heb ik)zal ik passend moeten maken (2.95diff)
kop met dubbele klepveren (heb ik)
sw5 met sterke oiliepomp
Metalen koelvin
lcb
De rest standaart

De auto is voor dagelijks verkeer (vooral snelweg)
De auto mag niet sloom zijn (ik ben een diesel gewend)
en het Verbuik wou ik laag houden (1:13 a 1:14)

Iemand nog tips?
WAT KAN IK BETER DOEN?
En wat kost het ongveer?

Het gaat me dus meer om degelijk en allround blok te hebben dan supersnel te gaan.

RE: motor opbouwen

Er zijn genoeg topic's te vinden over dit soort dingen, ff zoeken dus.

Ik zou persoonlijk voor een 3.1 diff gaan, dat trekt sneller/beter als een 2.95.
En zoiezo je kop/poortsen bewerken om de SW5 voldoende tot zn recht te laten komen.

default

RE: motor opbouwen

Dat klopt er zijn genoeg torpic over race blokken maar daar gaat dit tropic niet over.(laat je niet verlijden door de spec.)
Het gaat namelijk over een blok voor dagelijks verkeer, zuinig En die veel km kan hendelen
Dus niet alles tot het uiterste ik zit zelfs te denken aan een kop met kleinere kleppen ik heb nu 35.6 en 29.2 om het blok degelijker te makken ook wil ik niet gaan borren om dezelfde reden

RE: motor opbouwen

Volgens mij is dit best een aardige spec voor daaglijks verkeer (en laag verbruik, denk eerder richting 1:15 of 1:16 als je niet te brede banden erop hebt). Je kunt je alleen afvragen of een standaard 1275 voldoende koppel zal leveren met een 2.95 differentieel. Zal zeker niet te sloom zijn bij voldoende koppel. Voor koppel is trouwens een enkele carb misschien beter als dubbele carbs.

En wat zou ke eigenlijk aan de bak moeten aanpassen? Past volgens mij direct, alleen ander primair tandwiel scoren en that's it - heb ik toevallig nog over ;).

default

RE: motor opbouwen

Zo zuinig met deze setup??

Ik rij nu met 13*6 org. sportpack velgen

Maar zou jij ook eerder voor een 3.1diff gaan?
Ik vindt het jammer om mijnbak weg te doen is in hele goede staat

De dubbele hs 2 heb ik nu ook al op mijn mini maar het geluid is heel mooi en het ziet er vet uit toch bedankt voor de tip

Wat kan ik nog meer gebuiken voor koppel?

En mijn primair tandwiel moet ik dan van een 1300 gebruiken want van 1000 past niet.

En veder is een koop met kop met kleinere kleppen better voor mijn doel ?

default

RE: motor opbouwen

een A bak is toch beter dan een a+ bak door de tandwielen?
Bestaan hier ook een 1275 primaire gear van?
En uit wat voor een auto moet zo'n a bak met 3.1 of 3.05 komen

RE: motor opbouwen

Diff kun je los van je bak vervangen dus dat is geen probleem. Na mijn weten zijn a+ bakken prima, mijn spi - "93 haalde ik 1:16 - 1:17
Wat ik niet snap is dat je dan voor een sw5 kiest. Niet echt iets dat het zuinig houd.
Als ik jouw was zou ik een standaard 1300 spi of mpi motor scoren.
Denk dat je qua kosten minder kwijt gaat zijn, en deze blokjes kunnen heel wat hebben.

succes

RE: motor opbouwen

35.6 en 29.2mm kleppen dat is toch MG Metro?
Ik zou wel de kop vlakken naar een compressieverhouding van 10,5:1.
Kleinere kleppen levert alleen minder vermogen op. Hoewel het intressant voor de zuinigheid kunnen zijn als je zo'n kop laat flowen met behoud van de klepdiameter.
Vizard memoreerde trouwens dat een full race treatment voor de uitlaatkant goed voor een zuinige Mini was.

Een Sw5 is een mooie nokkenas voor iets meer topvermogen en een beter koppelverloop.
De standaard 1275 nokkenas is ook prima als je koppel wilt.
Dubbels HS2 is niet echt een optie voor zoiets, omdat een enkele HIF44 makkelijker af te stellen is en zuiniger is.

Een stage 1 kit met een RC40 uitlaat, 1xHif44 SW5 (of Metro Turbo, SPI, Mpi cam) en een stageII cilinderkop zou mijn lijstje worden.

Het hangt van de staat van je basisblok af wat je moet gaan vervangen. Vergeet ook niet de verschillende pakkingen mee te nemen in de begroting.

default

RE: motor opbouwen

MiniJoey

Ik wil geen injectie nog meer dat stuk kan gaan
Maar 1,16 is wel heel netjes

Sw5 Wou ik meer voor het koppel scheinen ze nogal goed in te zijn.
En als je oververmogen hebt dus meer power dan je nodig hebt wordt hij ook zuiniger alleen moet je dan wel op je voet letten.


ettore bugatti

De kop van een mg heeft 33 en 29 kleppen toch

de kop die ik heb word op internet aangeboden als stage 3 mijn kop is alleen niet geflowt

De tip over de kop is wel intersant.
Ik dacht zelf aan een standaard gerev. kop met dubbele klepveren en flowen dan?

Wat is het verschil tussen standaard 1275 carb. cam en spi of mpi cam?

De basis van het blok word nieuw.
Word een compleet revisie


Bedankt voor de tips ..

Meer tips altijd welkom

RE: motor opbouwen

Ik dacht dat 33/29mm in de 'normale' 1275 zat (1275GT, Metro etc)
Een standaard nokkenas had geloof ik een timing van 230/240 graden en MG Turbo, SPI en MPI 230/252 graden. Maar het staat wel ergens op het forum, ik kan het mis hebben.

Heb je nu met je HS2 vacuumvervroeging er op zitten?
En wat rijd je nu voor een mini en wat voor verbruik?

default

RE: motor opbouwen

Ik heb nu een mini waar ik 2 weken geleden een metro blok in gegooit heb.

Met dit setup:
lcb
Big bore middendemper
dubbele hs2 cabr. met pan cakes

de rest standaart metro:
Loovrije kop
electronise ontstekening
Diff 3.44

De auto staat nu bij een minicenter en word volledig afgestelt.
En apk gekeurd dan is dit project zo goed alslaar
Het verbruik weet ik nog niet.

De dubbele hs 2 heeft een vacuumvervroeger

maar ik wil het nu een nieuw project beginnen met het blok (is niet voor de auto die ik nu heb)

RE: motor opbouwen

Ik zou dan eerst met de eerste Mini gaan rijden en kijken hoe dat bevalt qua motorkarakter en verbruik. Dan is het ook makkelijker om aan te geven wat je wilt.

Er zit zowieso niet echt veel verschil tussen je huidige specs en de toekomstige. Nu zal je rond 70pk zitten met de tweede spec zit op/tegen 80pk.

Je zou ook een leuk opgevoerde 1000 of 1100 kunnen overwegen. Het verschil in aanschaf tussen een 998/1100 en 1275 kan je mooi in de tuning goodies steken. Het schijnt dat een 1000 ook wat zuiniger loopt. Hoewel de trekkracht minder is.

Met eindreductie moet je oppassen dat je niet te lang gaat. Je moet zorgen dat de motor zo vaak mogelijk rond het toerental draait waar het maximum koppel wordt afgegeven. Daar loopt de motor het efficientst (zuinigst). Het maximumkoppeltoerental (3x woordwaarde) wordt voor een groot deel bepaald door de nokkenas die erin zit.

RE: motor opbouwen

als je kleinere kleppen wilt wil ik mijn kop wel ruilen met jouw mg kop!

default

RE: motor opbouwen

Ik heb de 1300 al ook de 1000bak heb ik over van de swap
De dubbele hs2 heb ik en vandaag kwam de electroniche ontsteking binnen.

Dus nu is voor mij nog het belangijkste wat voor nokkenas is het beste?

En wat is er trouwens better aan dubbele klepveren? (ik heb de kop met de veren zo gekocht)

En valt er nog meer te doen?
(Vooral aan koppel ik denk dat het best doel gericht is al)
Met de spullen die ik al heb?
En wat is ongv. de top?

MiniJoey

Is het een ongelode kop?

RE: motor opbouwen

Dat is zeker een ongelode kop.
Ik heb er momenteel 2 liggen dus je hebt nog een keuze ook nog!
mocht je geintresseerd zijn laat het me weten. Ik ben wel geintresseerd in een ruil!
(je bent toen toch bij mij geweest voor die uitlaat met spruitstuk>?)
dubbele klepveren is voor als je hoge toeren draait dat je kleppen niet gaa "zweven", dit zul je niet nodig gaan hebben met jouw set-up.

minijoey

default

RE: motor opbouwen

Ja dat klopt die heb ik van jou overgenomen.
Hij licht er nu dus onder en nog bedankt ervoor.

Hoe is het trouwens met je 1330?
Licht hij al in je auto?

Ik heb je een pm gestuurd over die koppen.

RE: motor opbouwen

Met een 2,95 diff zou ik dan een SW5 of de standaard nokkenas nemen.

Maar met een MG Metro kop en een dubbele HS2 zou ik meer naar een 3,44 dif met een hete cam (276 ofzo). Rijdt veel leuker.