Motor rotatie

RE: Motor rotatie

Ik heb nu ongeveer alles afgezocht maar k krijg het niet gevonden dus bij deze
wat is bij mijn motor 1100cc uit 1977 de draairichting ik heb de ketting erop gezet en hij hangt een beetje slap aan 1 kant en wil weten of de kant waar hij strak staat de draai richting is want anders moet ik mijn nokkenas een tandje verzetten


is de goed richting


mvg Frank van Dam

RE: Motor rotatie

Hoi Frank,

Als het goed is zit er op beide tandwielen een markering. Dat is ook te zien op dit plaatje. Deze markeringen moeten tegenover elkaar staan, zoals aangegeven.

Het maakt op zich niet zoveel uit hoe je de motor draait, als deze punten maar tegenover elkaar liggen.
Ik neem aan dat je de originele ketting gebruikt. Dan kan de ketting wat opgerekt zijn. Als je een nieuwe hebt, dan kan er idd wat speling op zitten. Is de speling, bij een nieuwe ketting, te groot, dan kan het zijn dat je een ketting hebt voor een A+ blok. Deze hebben namelijk een kettingspanner, wat een A-blok (welke jij hebt) niet heeft.

RE: Motor rotatie

De ketting is de orginele want de motor had voorheen nog maar 90000km gelopen dus lijkt me stug dat een ketting dan al gerekt zou zijn. ik werk bij de MB en daar is het alleen maar ketting en die gaan wel Tonnen mee.
Maar nu is het dus zo als hij rechtsom draait dan heeft de ketting aan de trekkende kant de juiste spanning maar zou hij de andere kant opdraaien dan moet ik hem een tandje verzetten vandaar ????

RE: Motor rotatie

In principe kun je de ketting geen tandje verder zetten. Als je dat doet, dan klopt de timing van je motor niet meer. Als ik het goed heb, dan is de ketting precies lang genoeg om over de tandwielen te kunnen.

Je moet ervoor zorgen dat de markeringen tegenover elkaar staan. Als ik het goed heb, dan hoort er geen speling op de ketting te zitten. In ieder geval niet zoveel dat je de ketting 1 tandje verder kunt leggen zonder de markeringen te verplaatsen.

RE: Motor rotatie

Volgens mij staat de rode pijl in tegengestelde richting. Maar om het zeker te weten kun je even bij een andere mini kijken en daar bij het vliegwiel het klepje op zij schuiven, dan zie je het vliegwiel draaien en weetje welke kant je drukas op draait.

(edit: draairichting veranderd ivm. duidelijkheid onderstaand bericht)

RE: Motor rotatie

De pijl staat tegen de draairichting in. Beredeneer dit aan de hand van de ontstekingsmarkeringen op het distributiedeksel: 0 graden is het bovenste merkteken, daaronder zijn de markeringen voor aantal graden voor bovenste dode punt (vroeger).

De ketting wordt dus tijdens het draaien gespannen aan de achterkant (op de foto rechts). Daarom zit bij A+ motoren de spanner aan de voorkant (op de foto links), in het niet gespannen deel van de ketting. Als het andersom zou zijn, zou de spanner niet heel erg lang heel blijven...

In dit geval (geen spanner) is het nodig bij een te slappe ketting de complete set te vervangen, dus niet alleen de ketting. Alleen de ketting vervangen zorgt voor snelle slijtage en falen van de ketting vanwege de afwijkende vorm van de (versleten) tanden. Als je toch bezig bent, liefst door een duplex set (budget is goed genoeg voor een standaard motor).

RE: Motor rotatie

Maar waarom niet voor dat kleine beetje geld voor een dubbele meer betrouwbaardere gaan?!

RE: Motor rotatie

Sorry dat het ff duurde maar had ff geen tijd meer voor de mini
maja net als jullie zeggen wrom niet voor een beetje meer gewoon een nieuwe
dus dan is het ok cker goed doen we dat maar

Bedankt gr Frank