Kruimelpad
motor te snel warmt en te heet!!
RE: motor te snel warmt en te heet!!
Ingediend door Bartje op za, 04-07-2009 22:56
Ik zou eerst eens de thermostaat controleren, evenals de radiateurdop.
Als de thermostaat niet of nauwelijks opengaat helpen zelfs 3 radiateuren nog niet, en als de radiateurdop bij en te lage druk opengaat, raak je snel een boel koelvloeistof kwijt.
Het is niet leuk met deze temperaturen, maar probeer eens met de verwaming vol open te rijden en kijk of dat beter gaat ?
- Login of registreer om te reageren
heb al een 'koudere' thermostaat erin en ik heb ook met de kachel aan gereden en
dit hielp maar iets.
daarom weet ik niet meer wat het probleem is en de onsteking heb ik ook al geprobeert alleen dan loopt hij niet meer goed!
- Login of registreer om te reageren
Zit je ventilator niet verkeerd om ? Komt ook regelmatig voor na een rebuild..
- Login of registreer om te reageren
het snelle blok van de pickup van minizot kampt ook met dit probleem
heeft er nu een elec fan bij gezet en het gaat redelijk ......wel toch tegen die 90 graden hoor en als ie ff gas geeft is deze ook zo 100 graden
grtzzz
- Login of registreer om te reageren
Heb je wel de goede temperatuur sensor erin zitten?
Zou ook nog wel eens kunnen schelen.
- Login of registreer om te reageren
ik meet hem ook met een laser meter op de buitenkant van het blok en dan is hij ook 90 tot 100 graden
- Login of registreer om te reageren
MikeJetBlack schreef:
Heb je wel de goede temperatuur sensor erin zitten?
Zou ook nog wel eens kunnen schelen.
Hier wordt de sensor bedoelt die in je radiateur zit. Stuurt de elektrische fan aan, tenminste als je een elektrische fan hebt. Fan verkeert om gemonteerd kan ook nog....
Is je uitlaat trouwens nog origineel? Kan zijn dat hij de uitlaatgassen niet goed kwijt kan, en daardoor de warmte ook niet.
Groeten Miniauto!
- Login of registreer om te reageren
Ontsteking te vroeg en mengsel te arm geeft ook een te hoge temperatuur.
- Login of registreer om te reageren
Zomaar wat andere suggesties: Heb je een waterpomp met een bypass naar de kop? of zonder bypass ?
In het laatste geval; boor enkele gaatjes in je (nieuwe) thermostaat, zodat je een betere rondstroming van je koelwater hebt in de periode dat je thermostaat nog niet open is (wat overigens bij 90 graden wel het geval zou moeten zijn).
Heeft een vorige eigenaar niet toevallig zonder thermostaat gereden en er een "sleeve" in gezet ? Als je een sleeve EN een thermostaat hebt, zal dat ook niet bevorderlijk zijn voor je doorstroming.
Je zegt het koelsysteem gecontroleerd te hebben, heb je daarbij ook het koelsysteem doorgespoeld ? Je zal niet de eerste zijn waar ooit eens een "dichtmiddel" aan het koelsysteem is toegevoegd, wat zich ergens in het systeem (kachelradiateur?) heeft opgehoopt en de doorstroming belemmert.
En zoals eerder aangegeven; mengsel en ontstekingstijdstip controleren, oliepeil controleren (olie heeft ook een koelende werking!).
Met een goed werkende thermostaat, radiateur, koelvin, en een normale doorstroming zou dit probleem zich niet mogen voordoen, zeker niet al zo snel.
- Login of registreer om te reageren
mmm ik zit met precies het zelfde probleem...
omdat me mini nog niet de weg op mag, verwen ik me zelf af en toe door de mini gewoon even te laten lopen. wat me altijd opviel ,was dat de motor in ongeveer 7 miniuten op temperatuur was.
doordat de accu niet echt bijgeladen wordt door die 10min draaien, heb ik hem vandaag een half uur laten draaien. ging even weg, kwam terug en keek even op me temp meter en jahoor... tegen het bovenste streepje aan.
stoom kwam zelfs door de bouten van het termostaathuis!!
nu weet ik dat de schakelaar van de electrische van kapot is. maar dit zou toch niet mogen! oudere mini's hebben deze extra van helemaal niet en die kunnen toch ook wel een halfuurjte stationair draaien lijkt me.
even wat info op een rijtje.
- spi uit 1995
- motor gereviseerd
- ventilator is goed gemonteerd (blaast lucht in de wielkast)
- nieuwe waterpomp
- nieuwe termostaat
- nieuwe radiateur
- nieuwe radiateur dop
- timing van de nokkenas moet goed zitten lijkt me(heb aan haynes gehouden, en motor loopt als een zonnetje)
- nieuwe koppakking ( logisch )
maar nu zit er dus ook een maniflow spruitstuk op, en deze loopt ongeveer 5mm onder de koelbuis in het gaskleppenhuis. zou het hierdoor kunnen dat de motor zo warm wordt?
en verder zat ik zelf te denken of ik de termostaat wel goed gemonteerd zou hebben, maar aangezien de temp sensor in het gaskleppenhuis zit, zou deze dan helemaal geen waarden moet geven. of zie ik dit verkeert, en kan ik de termostaat wel verkeerd gemonteerd hebben?
- Login of registreer om te reageren
Thermostaat zou je niet om moeten kunnen draaien door de vorm van het ding zelf...
Je zou voor alle zekerheid even kunnen kijken, dat kan nooit geen kwaad als je twijfelt.
- Login of registreer om te reageren
trek eens je bougies eruit en kijk naar de kleur...
aangezien hij lang niet gelopen heeft kom je met een soortement van noodloop / inloopprogramma van de injectie in aanraking, die kan je mengsel heel erg afknijpen waardoor hij te heet kan lopen.
zeker omdat je er niet echt mee rijd, trekkracht vraagt en dergelijke zal de computer het mengsel steeds zuiniger proberen te zetten, met te arm lopen als gevolg...
ik durf zo niet 100% zeker te beweren dat het systeem van mini dit doet, maar ken het wel van andere autookes...
succes!
- Login of registreer om te reageren
De waterpomp-fan op de latere Mini's (was al op de Cooper '91 met carburateur) hebben kleinere/smallere bladen dus minder capaciteit. Dit wordt dan gecompenseerd door de extra elektrische fan. Ook kan het zijn dat er op de latere Mini's een grotere waterpomp poulie is gebruikt waardoor de pomp langzamer draait. Dus het klopt dat oudere Mini's hier geen probleem mee hebben/hadden.
- Login of registreer om te reageren
gisteren even de bougies er uit getrokken dit was het resultaat:
cilinder:
1 : heel licht bruin
2 : heel licht bruin
3 : pik zwart, echt helemaal, ook lag er een beetje olie onder het bougie gat (in een soort rigeltje op de kop)
4 : pik zwart, echt helemaal, ook lag er een beetje olie onder het bougie gat
klinkt dit bekend of is het een compleet raadsel wat hier aan de hand is? voor mij in ieder geval wel
verder heb ik nog een compressie test gedaan om te kijken of de koppakking nog wel heel was.
cilinder
1: 10 bar
2: 9.5
3: 9.5
4: 9.5
lijkt me wel normaal toch?
- Login of registreer om te reageren
is absoluut goed, die compressie, kan het zijn dat je klepseals kapot zijn voor die 2 zwarte bougies?
als de bougies wit waren was dat een ligische verklaring voor de hitte, maar nu zit daar het probleem niet...
- Login of registreer om te reageren
nee lijkt me niet, want de kop heb ik gereviseerd en heb natuurlijk de seals vervangen
maar wel leuk dat je het zegt, want zou het anders kunnen dat de kleppen ingesleten zijn op dat punt?
maare nog wat theorieren voor het warmte probleempje? want wat als de bougies wel wit waren? is daar een oorzaak voor?
- Login of registreer om te reageren
mrblazer schreef:
maare nog wat theorieren voor het warmte probleempje? want wat als de bougies wel wit waren? is daar een oorzaak voor?
Dan stond je mengsel te arm...dan wordt je blokje ook warmer van.
- Login of registreer om te reageren
mmm oke.. alle sensoren moeten goed zijn, want de mini is pas uitgelezen. en gaf geen foutcodes aan.
ik denk dat ik maar eerst de doorstroming ga checken. misschien zit er ergens wel een verstopping ofzo in de verwarmings radiateur.
en wat is precies een sleeve? en waarom gebruik je er één?
- Login of registreer om te reageren
een sleeve is ter vervanging van de thermostaat, zonder sleeve krijg je wervelingen en dus geen goede doorstroom..
- Login of registreer om te reageren
RE: motor te snel warmt en te heet!!
Ingediend door groenie op za, 04-07-2009 20:04
Ik heb een mini gekocht van iemand die heeft het blok gereviseerd
spec 1300 276 nokkenas stage 3 kop en voor de rest redelijk orgineel
nu is het probleem dat hij met een klein rondje rijden al bloed heet wordt tussen 90 en 100 graden.
heb koelsysteem gecontroleerd nieuwe waterpomp andere radiateur
nog steeds het probleem terwijl hij voor de rest goed rijd!
kan het zijn dan de nokkenas één of twee tanden verkeerd staan??