Deze zou uit een Metro komen.
Heb al wat opzoekwerk gedaan, en is niet zo gemakkelijk om info te vinden.
Heb veel zien terugkomen over een metro blok; deze zou een sportievere nokkenas hebben en hier en daar lees ik zelfs dat er al grotere kleppen inzitten.
blijkbaar zou toch niet ieder metro blok dit hebben?
Wie kan me hiermee verder helpen?
Want als mijn blok dit heeft of niet, maakt een groot verschil in mijn plannen voor mijn blok
Of alle Metro blokken hetzelfde zijn weet ik niet zeker maar lijkt me wel. Om je klepmaat te bepalen kan je het beste denk ik gewoon de kop er af halen en nameten. Dan weet je gelijk wat je hebt.
Ik zou even de Vizard-bijbel er op moeten naslaan maar ik dacht dat de Metro nokkenas ook iets dichter bij de Kent 266 ligt kwa profiel (ik meen zelfs dat de de 266 van de Metro is afgeleidt)
Danielm, dit zijn de gegevens vh blok ZONDER de cijfers achter de code die je nu doorgeeft.
Die cijfers kunnen van belang zijn! Dus geef ze ook even door! Dan kan ik kijken of het invloed heeft op DEZE Voorlopige uitslag.
Details: 12HC21AA
Source Vehicle : Metro
Engine type & CC : A+ 1275 cc Transverse mounted
Fueling :
Engine features :
A10 emissions
Pre-engaged starter
1985 Requirements
Breakerless (electronic) ignition
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.4:1 Final Drive
De nummers veranderen de uitslag niet, dus het voorgaande blijft juist.
Details
Source Vehicle : Metro
Engine type & CC : A+ 1275 cc Transverse mounted
Fueling :
Engine features :
A10 emissions
Pre-engaged starter
1985 Requirements
Breakerless (electronic) ignition
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.4:1 Final Drive
Wat zeker is, dat het blok is gemaakt voor 1987 daar de motornummers(Metro) in 1987-1988 een HD nummer kregen en in 1989 de AA suffix verdween.
En dat het blok niet loodvrij is.
De suffix code C21 kan ik ook nergens vinden.
Als ik daar wat over vind laat ik het je weten.
hopelijk kan ik met jullie hulp eindelijk uitzoeken als ik het geluk heb een blok te hebben met de snellere nokkenas en betere kop.
Maar denk het niet.
Heb wat gevonden op een Duits forum: mini-forum.de
Daar vraagt iemand(op 12-07-2016) naar het juiste ontsteking tijdstip van een 12HC21AA motor.
Ene Chris antwoord; "12HC21AA ist kein MG Metro Motor sondern die niedrig verdichtete Version aus dem Metro mit 60PS.
11° vor OT sollten hier richtig sein".
Ik kan natuurlijk niet te zeggen of "Chris" zijn antwoord juist is, maar soms moet je ergens vanuit gaan.
Dus kleppen: inlaat 33 en uitlaat 29 en standaard(ongemarkeerde) nokkenas - 60ps.
Een af-fabriek getunede 85pk motor om een beetje mee te komen in de Oostenrijkse bergen... Dat zou dan alleen een John Cooper kitje kunnen zijn lijkt mij.
Maar goed uitgaande van standaard geleverde motoren heb je de meeste kans op een 63pk exemplaar. De MG versie was 70pk als ik het goed heb.
De 63PK versie heeft (tov de oude 58pk pre-A+ uit de Allegro bijvoorbeeld) in grote lijnen alleen wat meer vermogen door het betere uitlaatsysteem en de hogere compressieverhouding.
Als het je echt om de nokkenas gaat en je bent niet vies van dat ding uit het blok te halen is het vrij simpel te achterhalen welke as het is. Zeker met de gele bijbel er bij, die heeft een heel deel over het identificeren van nokkenassen, zo niet kan je de periodes van de nokken nameten met een DTI en je pushrods (duwstangen?)
De kop is verder altijd wel te bewerken, en met andere carbs en spruitstukken is ook wel het e.e.a. te bereiken.
RE: Motor tunen
Ingediend door ballooke op ma, 28-08-2017 14:26
Ik heb momenteel een 12HC21AA motor.
Deze zou uit een Metro komen.
Heb al wat opzoekwerk gedaan, en is niet zo gemakkelijk om info te vinden.
Heb veel zien terugkomen over een metro blok; deze zou een sportievere nokkenas hebben en hier en daar lees ik zelfs dat er al grotere kleppen inzitten.
blijkbaar zou toch niet ieder metro blok dit hebben?
Wie kan me hiermee verder helpen?
Want als mijn blok dit heeft of niet, maakt een groot verschil in mijn plannen voor mijn blok
RE: Motor tunen
Ingediend door DanielM op ma, 28-08-2017 23:19
Of alle Metro blokken hetzelfde zijn weet ik niet zeker maar lijkt me wel. Om je klepmaat te bepalen kan je het beste denk ik gewoon de kop er af halen en nameten. Dan weet je gelijk wat je hebt.
Ik zou even de Vizard-bijbel er op moeten naslaan maar ik dacht dat de Metro nokkenas ook iets dichter bij de Kent 266 ligt kwa profiel (ik meen zelfs dat de de 266 van de Metro is afgeleidt)
RE: Motor tunen
Ingediend door morrismarc op di, 29-08-2017 13:18
Danielm, dit zijn de gegevens vh blok ZONDER de cijfers achter de code die je nu doorgeeft.
Die cijfers kunnen van belang zijn! Dus geef ze ook even door! Dan kan ik kijken of het invloed heeft op DEZE Voorlopige uitslag.
Details: 12HC21AA
Source Vehicle : Metro
Engine type & CC : A+ 1275 cc Transverse mounted
Fueling :
Engine features :
A10 emissions
Pre-engaged starter
1985 Requirements
Breakerless (electronic) ignition
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.4:1 Final Drive
RE: Motor tunen
Ingediend door Theo van den Bogaard op di, 29-08-2017 14:07
je hebt eigenlijk 2 variaties (als je de Turbo niet meetelt)
uit de Metro Haynes:
1275 metro
1275 metro sport/MG/VandenPlas
kleppen inlaat ~33 of ~35
uitlaat ~29
nokkenassen:
HLE:
Inlet opens 9° BTDC
Inlet closes 41° ABDC
Exhaust opens 49° BBDC na 1986 55°
Exhaust closes 11° ATDC na 1986 17°
MG 1300:
Inlet opens 16° BTDC
Inlet closes 56° ABDC
Exhaust opens 59° BBDC
Exhaust closes 29° ATDC
1985 to 1986 (all models):
Note: Replace dashes (`- -`) with listed code.
Engine codes:
12HA73AA, 12HA84AA, 12HB37AA, 12HC17AA, 12HC18AA,
12HC19AA 8.0 : 1 (Low compression)
12HA - - AA:
60, 61, 62, 71, 72, 80, 86, 87 9.75 : 1 (Standard compression)
12HB - - AA:
09, 22, 36 9.75 : 1 (Standard compression)
12HC - - AA:
01, 02, 03, 04, 05, 06, 07, 08, 09, 10, 11 9.75 : 1 (Standard compression)
12HA83AA, 12HA42AA, 12HC14AA, 12HC15AA 10.5 : 1 (High compression)
helaas staat code 21 er niet bij
latere nummers zijn van latere jaren en pas vanaf HE standaard geschikt voor Loodvrij
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: Motor tunen
Ingediend door ballooke op di, 29-08-2017 22:40
Het is niet gemakkelijk om het te achterhalen
Het volledige nummer is: 12HC21AA105768
RE: Motor tunen
Ingediend door morrismarc op di, 29-08-2017 23:37
De nummers veranderen de uitslag niet, dus het voorgaande blijft juist.
Details
Source Vehicle : Metro
Engine type & CC : A+ 1275 cc Transverse mounted
Fueling :
Engine features :
A10 emissions
Pre-engaged starter
1985 Requirements
Breakerless (electronic) ignition
Gearbox features :
Std. Ratio Rod Change gearbox with Pot Joints
3.4:1 Final Drive
Wat zeker is, dat het blok is gemaakt voor 1987 daar de motornummers(Metro) in 1987-1988 een HD nummer kregen en in 1989 de AA suffix verdween.
En dat het blok niet loodvrij is.
De suffix code C21 kan ik ook nergens vinden.
Als ik daar wat over vind laat ik het je weten.
RE: Motor tunen
Ingediend door ballooke op wo, 30-08-2017 19:32
thx!!
hopelijk kan ik met jullie hulp eindelijk uitzoeken als ik het geluk heb een blok te hebben met de snellere nokkenas en betere kop.
Maar denk het niet.
RE: Motor tunen
Ingediend door morrismarc op do, 31-08-2017 00:32
Heb wat gevonden op een Duits forum: mini-forum.de
Daar vraagt iemand(op 12-07-2016) naar het juiste ontsteking tijdstip van een 12HC21AA motor.
Ene Chris antwoord; "12HC21AA ist kein MG Metro Motor sondern die niedrig verdichtete Version aus dem Metro mit 60PS.
11° vor OT sollten hier richtig sein".
Ik kan natuurlijk niet te zeggen of "Chris" zijn antwoord juist is, maar soms moet je ergens vanuit gaan.
Dus kleppen: inlaat 33 en uitlaat 29 en standaard(ongemarkeerde) nokkenas - 60ps.
Inlet opens 9° BTDC
Inlet closes 41° ABDC
Exhaust opens 55° BBDC
Exhaust closes 17° ATDC
Grote kans dat zo een blok is.....
Marc.
PS, ik blijf verder zoeken....
RE: Motor tunen
Ingediend door Theo van den Bogaard op do, 31-08-2017 08:44
zoekfunctie hier op het forum geeft:
viewtopic.php?p=320976#p320976
FWIW,
Theo van den Bogaard
RE: Motor tunen
Ingediend door Carlo op ma, 04-09-2017 20:21
Een af-fabriek getunede 85pk motor om een beetje mee te komen in de Oostenrijkse bergen... Dat zou dan alleen een John Cooper kitje kunnen zijn lijkt mij.
Maar goed uitgaande van standaard geleverde motoren heb je de meeste kans op een 63pk exemplaar. De MG versie was 70pk als ik het goed heb.
De 63PK versie heeft (tov de oude 58pk pre-A+ uit de Allegro bijvoorbeeld) in grote lijnen alleen wat meer vermogen door het betere uitlaatsysteem en de hogere compressieverhouding.
RE: Motor tunen
Ingediend door DanielM op zo, 10-09-2017 13:21
Als het je echt om de nokkenas gaat en je bent niet vies van dat ding uit het blok te halen is het vrij simpel te achterhalen welke as het is. Zeker met de gele bijbel er bij, die heeft een heel deel over het identificeren van nokkenassen, zo niet kan je de periodes van de nokken nameten met een DTI en je pushrods (duwstangen?)
De kop is verder altijd wel te bewerken, en met andere carbs en spruitstukken is ook wel het e.e.a. te bereiken.