Motorblok Opboren en de nodige onderdelen

RE: Motorblok Opboren en de nodige onderdelen

Binnenkort gaat mijn blok uit men mini (1000cc)
Omdat deze nogal veel olie begint te verbruiken.

Nu wil ik dit blokje laten opboren en volledig nieuwe zuigers erin.
Ik weet dat het een 1000 cc blokje is van 84

Er zit al een nieuwe cilinderkop op.

Nu is mijn vraag welke zuigers heb ik nodig ?

Ik zou gewoon voor 1ste overmaat gaan.

deze:

klik hier

of deze: maar dan zou die naar 2de overmaat moeten

klik hier

En dan denk ik dat ik deze set ook nog moeten kopen:
klik hier voor 1ste overmaat

klik hier voor 2de overmaat

Nu is dus mijn vraag ... passen deze cilinders in elk blok ?

Of zit er verschil in ?

En dan de volgende vraag..

Ik zou ook gelijk alle lagers vervangen van de krukas.

Maar nu is mijn vraag er zijn er +20 te verkrijgen en zo?
Zou ik dan geowon de standaard maat bestellen?

Ik ben wel van plan mijn krukas te laten slijpen.

Mvg

wouter

RE: Motorblok Opboren en de nodige onderdelen

Zuigers moeten passen in blok en het hangt dus af van welke overmaat er geboord gaat worden. Als er geen extreme beschadigingen zijn aan de cylinders dan zal de eerste overmaat (+.020") voldoende zijn. Verder moet je wel nog even checken of ze ook bij de drijfstangen passen (circlip fit of press fit). 1984 is normaal circlip fit, maar controleer het voor de zekerheid want anders bestel je de verkeerde...

Voor lagers geldt hetzelfde. Afhankelijk van welke maat ze gaan slijpen. Eerste ondermaat is -.010".

RE: Motorblok Opboren en de nodige onderdelen

dan denk ik dat ik genoeg weet.

Bedankt

Ik ga gewoon voor de +20 gaan.

Want laatste keer dat de cilinderkop eraf was zag ik geen diepe krassen in de wand.

Maar ja omwille van het olieverbruik toch maar nieuwe cilinder en niet enkel de zuigerveren vervangen.

grtz

RE: Motorblok Opboren en de nodige onderdelen

Ik weet niet wie of wat het werk aan het blok gaat doen, maar de meeste revisie bedrijven zullen een goed advies geven wat betreft de mogelijkheden en onmogelijkheden voor de volgende maat van boring / slijpen afhankelijk op basis van de staat van het aangeleverde materiaal.

RE: Motorblok Opboren en de nodige onderdelen

het belangrijkste is geld denk ik zelf O:)

RE: Motorblok Opboren en de nodige onderdelen

Het beste is eerst je (gedemonteerde) blok naar het revisiebedrijf brengen voor het opmeten en beoordelen van de cylinderboringen en krukaslagertappen.
Op basis daarvan bestel je de overmaat zuigers en ondermaat lagerschalen (voor krukas en drijfstangen). Als je die vervolgens bij het revisiebedrijf brengt, gaan ze na het meten van de nieuwe zuigers boren/honen en slijpen.

Behalve de twee die je zelf noemde, kun je ook deze overwegen (verkrijgbaar in +20, +40, +60 en +80). Deze zijn vlak, dus houd in de gaten dat de compressieverhouding niet te hoog wordt (als je nu dished zuigers hebt).