motorblok reviseren of nieuw kopen.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Ik heb een aantal topics gevonden maar het uiteindelijk antwoord blijft mij nog onduidelijk.

Op dit moment heb ik 2 motorblokken allebei 1275cc metro. 1 zit in de Van en rijd ik nu mee en een andere staat al half gedemonteerd, allebij de blokken hebben duidelijk revisie nodig. het motorblok in de Van stinkt abnormaal zelfs zo erg dan mijn buurman die achter mij reed heeft geklaagd dat hij de ventilatie dicht heeft moeten zetten, je komt dan ook ook stoned uit de mini. daarbij rookt hij ontzettend uit de carterontluchting, het andere blok heeft soortgelijke problemen.
de links van sponsors hiernaast hebben weinig duidelijk info over wat zei voor mogelijkheden bieden voor revisie of nieuw gereviseerde blokken. wel las ik in een topic dat een engels bedrijf voor zo`n 1500 tot 3000 pond geheel gereviseerde blokken kan leveren maar wat is nu wijsheid of heeft 1 van de lezers gebruikers ervaring? of kan iemand mij een site of een goed bedrijf geven die duidelijk kan aangeven wat een revisie kost?, het zou voor mij helpen om wat mogelijkheden en richt prijzen te zien.

voor degene die willen meemaken in wat voor bizarre walm ik rijd die nodig ik uit op noorderminiweekend :) als dan iemand weet hoe ik de walm op een eenvoudige manier kan oplossen en toch kan doorrijden dan hou ik mij uiteraard aanbevolen, de stank is mij tot op heden een compleet raadsel namelijk :((

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Hoi,

Ik heb wel eens horen zeggen dat een revisie beter is dan een nieuw blok aangezien het oude te reviseren blok al lekker is ingelopen. Daardoor zou de kans op scheurvorming nihil zijn.

Ik vind dit een interessant topic aangezien ik ook op het punt sta een ander blok aan te schaffen...Hmm of juist niet natuurlijk :)

Dennis

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Het is denk ik net wat je zelf wilt, wanneer je liever je eigen oude blokje terugkrijgt zal je die moeten laten reviseren.

Indien je er geen emotionele waarde aan hecht kun je een gereviseerde kopen
en die van jou er tegen inruilen, die service zullen alle mini gerelateerde revisie aanbieden, je oude blok is dan geld waard.

Het eindresultaat zal eigenlijk niets uitmaken, of je nou je eigen blok laat reviseren, of een ander gereviseerd blok koopt.... je hebt uiteindelijk een gereviseerd blok...

Gloed nieuwe blokken (indien je er al een kunt kopen) zul je niet vinden, en ook het geld niet waard zijn.

Zoals eerder opgemerkt, oude blokken hebben al op hun flikker gehad, en als die zouden scheuren dan hadden ze dat allang al gedaan.

Op het engelse forum wordt wel aangeraden om bij een 'engine builder' je blok te laten doen, en niet via een 'mini onderdelen' bedrijf. De meningen zullen hierover verdeeld zijn, maar het advies komt niet zomaar natuurlijk... (dit is niet mijn mening, maar iets wat ik keer op keer terug zie komen)

Daarbij zal elk goed revisie bedrijf hier in NL ook je blok kunnen doen, daar hoeven ze geen mini specialist voor te zijn.

Succes!

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

ik heb geen enkele emotionele waarde aan de blokken alleen maar irritatie :)
het mooiste zou inderdaad zijn dat ik 1 of misschien wel 2 motorblokken kan inleveren en dat ik met die kosten 1 goed blok kan terugkopen, ik heb in de tussentijd ook al zitten zoeken naar een bedrijf die deze vorm aanbiedt maar kan tot op heden nog geen (mini)bedrijf vinden.

default

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

hoeveel kost het reviseren van een motorblok ongeveer in Nederland? En wat word er dan allemaal gedaan/vervangen? :)

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Kosten van revisie hangen sterk af van wat er precies gedaan wordt/moet worden.

Nieuwe motoren zijn nauwelijks te krijgen (ik weet wel een 100% nieuwe 1000A+ te staan). Het zijn normaal altijd gereviseerde motoren die je kunt kopen. Sommige bedrijven vereissen inruil van een bruikbare motor, ook als je toch een andere terug krijgt. Er zijn verschillende Engelse Mini shops waar je een kant en klaar gereviseerde motor kunt kopen. In Nederland/Belgie zijn dat soort Mini shops tamelijk schaars...

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

met 2 blokken inleveren 1 verse krijgen is een beetje een droom

vaak zijn de prijzen die je leest exclusie de inruil toeslag
dwz dat als je geen reviseerbaar blok inlevert je nog eens 300 pond extra mag lappen

een bloje uit de UK laten komen is waarschijnlijk voordeliger dan zelf een blokje laten bouwen.
Het is zeker betrouwbaarder, denk er namaelijk aan dat bij de gerenomeerde bedrijven ze die blokken aan de lopende band in elkaar klussen daar zit een expertise die je in NL niet snel vind.

Als je zelf een blokje gaat reviseren (dwz echt zelf bouwen) kan het WS goedkoper (pm maar voor een heel goed revisie bedrijf) allen dan ben je zelf tijd en moeite kwijt.
en het is een beetje billen knijpen bij de eerste start ;)

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

het gaat uiteraard om 2 stuks inleveren geld bijleggen en daar 1 goede voor terugkrijgen :).

in de UK heb ik het 1 en ander voorbij zien komen maar heeft meer betrekking op losse onderdelen zoals een los blok of een losse bak maar echt compleet die je meteen in de mini kan hangen zie ik er nog niet echt bij staan. uiteraard moet je de kosten vanuit engeland naar nederland ook meetellen, dan wordt het alweer aardig duur, daarbij komt de inruil van de blokken die dan die kant opmoeten. al met al aardig veel werk

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

ik ben recent voor mijn blok ruim €2000,- kwijt geweest alleen aan het machine werk en onderdelen.
En dan heb ik de kruk as en drijfstangen nog met rust gelaten op de lagers na (spul was al goed gebalanceerd)
En de kop heeft geen nieuwe kleppen gehad ( wel geleiders en slijp en vlak werk)

eigenlijk dus
blok
vlakken
lijnboren
schoonmaken en water/olie galerij pluggen
center main strapen

kop
vlakken
nieuwe geleiders
zittingen/kleppen slijpen

en over al goede lagers nieuwe pakkingen en een nieuw setje (omega 8) ) zuigers en alle andere slijtage delen vervangen.

En dan zelf demonteren en opbouwen

Een tripje naar de UK is zo duur niet Duiknkerk-Dover is goedkoop en de pond staat laag

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Ik zou best zelf mijn blok in elkaar willen zetten. Echter heb ik dat nog nooit gedaan en zie daar enerzijds dus ook aarig tegenop...

Dennis

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

revisie van een blok is altijd aan te raden als hij zo erg versleten is dat hij ruikt naar Castrol. Waar je het laat doen, daar is al veel over gezegd en er zijn altijd mensen die een bepaalde mening hebben.

In Nederland zitten er ook bedrijven, die net als de Engelse bedrijven heel wat Know-how in huis hebben. Die zullen misschien niet altijd mini-blokken gedaan hebben, maar wel voldoende andere motoren, die net zoveel precisie nodig hebben. Zoek het internet maar eens af en je komt voldoende bedrijven tegen. Hou er wel rekening mee, dat als je in de UK een blok gaat halen, ze graag een wisselblok willen hebben. Bij een bedrijf in Nederland is de kans groot dat ze het blok wat je hebt staan reviseren.

Het prijskaartje zal overal wel ongeveer hetzelfde zijn. Ligt er natuurlijk wel aan wat je eventueel zelf doet aan een blok. Ik heb ongeveer 2 jaar geleden een bouwpakket aan blok/kop gekocht voor 1500,- en een bak voor 400,- beide gereviseerd. Had ik de montage compleet laten doen, dan had ik tegen de 2500,- aan gezeten.

Als je de mogelijkheid hebt, dan zou ik beide blokken tegelijk laten reviseren. Dat kan in de kosten iets schelen, omdat de insteltijd wat minder wordt. En de onderdelen met meer besteld kunnen worden.

Succes met de afweging die je moet maken voor je blokken.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

ik zou zelf ook voor een gereviseerd blok gaan.

dit omdat het idd al op zijn noten heeft gehad en het staal van de krukas nog verder is "gehard" door regelmatig gebruik.

ik heb mijn 1275 oplaten boren naar 1310 met nieuwe zuigers en lagers etc bij de lokale machinefabriek, en die hebben perfect werk geleverd d:)b .

als je toch bezig bent, is het weinig meer kosten/werk om er een pittige nokkenas in te steken en evt ander racey spul (ARP drijfstangmoeren bv)

komt idd bij dat nieuwe blokken zo goed als onvindbaar zijn, is de keuze vrij snel gemaakt.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

En als je je blok laat reviseren dan weet je in elk geval zeker dat de km stnad klopt. Dat is bij een "nieuwe" niet altijd 100% zeker

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Ideetje O:)

link

default

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

..als mijn 1000tje te veel gaat verbruiken qua olie (nu valt het eigenlijk wel weer mee dankzij het lagere stationaire toerental, dat was vooheen 1500rpm)...dan koop ik denk ik weer een goed ander 1000 blokje ipv reviseren :) scheeld me een hele boel geld zo te horen :o

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Tsja, maar een geheel gereviseerd blok is zo goed als nieuw en gaat natuurlijk weer veel langer mee dan een gebruikt blok waarvan herkomst en km stand vaak niet bekend is...

Dennis

default

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

ja, dat is waar ;)

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

in de tussentijd heb ik al weer een aardig duitje bij elkaar gesprokkeld om alvast het een en ander te laten doen. Ik heb besloten om een revisie van 1 van de blokken uit laten voeren door een bedrijf in Friesland.
Het blok gaat ongeveer tegen de 100pk aanlopen, misschien iets eronder maar in iedergeval tussen de 90 en de 100 PK, niet hoger in verband met sterk afneembare betrouwbaarheid als je hoger gaat zitten.
Een 1000cc zou ik niet meer willen rijden, en ik denk dat menigeen die ooit van 1000cc naar 1275cc is overgestapt het met mij eens is dat het een absoluut verschil is qua performance en plezier.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

een 1000tje zou ik idd ergens 2e hands op de kop tikken (ik heb ook nog een goede staan...)
die zijn niet duur en kunnen heel wat kilometers mee weer.

1275ers zijn duurder en/of moeilijker te vinden.en dus meer de moeite waard om te reviseren.

nu pond laag staat en je zou een lift kunnen regelen, is een ruilblok naar Engeland sturen misschien een idee?

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

vorige week kort even gesproken met Miniminded over wat er gedaan moet worden
om tot een leuk setup te komen. we hebben het er nog niet uitgebreid over gehad maar in grove lijnen gaat we dit ongeveer doen:

1 opboren naar minimaal 1310
2 SW5 nokkenas
3 dubplex ketting
4 1.5 rollerrockers
5 kop flowen, poorten uithonen loodvrije zetels.
6 misschien (maar dat weet hij nog niet) dubbele carburateurs
7 alle pakkingen vernieuwen

als iemand nog goede tips heeft dan sta ik uiteraard open voor suggesties

over ongeveer 2 weken ga ik het blok wegbrengen

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Kopbouten wellicht ook nieuwe voor nemen. Ik weet dat sommige bouten maat 1 of 2x gespannen kunnen worden en dan hun spanning verliezen bij het opnieuw aantrekken waardoor je kop niet goed erop zit.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

nou in principe wordt het gehele blok opnieuw opgebouwd, nieuwe kopbouten zal ik op mijn lijstje zetten maar ik ga ervan uit dat dit vanzelfsprekend vernieuwd wordt.

ps ik zag net een foto van een blok met intercooler en een turbo van Suffe, :9~
onee ik vertelde nog net dat ik het betrouwbaar wou houden :)

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Als je meer dan 90pk wilt halen, zou ik kijken of een sw10 nokkenas misschien beter past bij de je setup.
Verder nog een main centre strap erbij en een centre oil pick up.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

tamiyamini schreef:
Kopbouten wellicht ook nieuwe voor nemen. Ik weet dat sommige bouten maat 1 of 2x gespannen kunnen worden en dan hun spanning verliezen bij het opnieuw aantrekken waardoor je kop niet goed erop zit.



Dat klopt inderdaad maar die op een mini zijn niet van dat type (zijn trouwens ook tapeinden, geen bouten)

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

ik kan nog aan een dellorto 40 carburateur komen, vraag me alleen af of dit een goede opvolger is voor mijn su4

wat is trouwens een main centre strap?

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

ik kwam erachter dat ik 3 Hiff44 carburateurs in de schuur heb liggen,
kan ik deze met een spruitstuk voor 2 carburateurs gewoon 2x Hiff44 erop monteren?of moet je nu weer een ander type carburateur hebben als je dubbele wilt hebben?

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Als je een dubbele wilt hebben, dan moet je een andere Hiff hebben. Dan moet je namelijk een gespiegelde hebben.

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

niet noodzakelijk bij een Hif, alleen moet je dan wat verzinnen om je kabels (gas- en choke-) gelijk te laten werken, 2x 44 is wel erg veel van het goede, tenzij je zeker meer dan 80 pk gaat produceren ..

(zie ook: http://www.infomininl.org/cpm1420/displ ... m=19&pos=1 )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: motorblok reviseren of nieuw kopen.

Motorblok staat inmiddels in Stiens