Motorfiets radiateur in Mini

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Wie heeft er ervaring met het plaatsen van een (of meerdere?) motorfiets radiateur(s) in een Mini. Ik wil een radiateur aan de voorzijde maken ipv aan de zijkant zodat mijn standaard fan kan vervallen en ik wat meer ruimte heb. Nou dacht ik dat een motorfiets radiateur wel klein genoeg zou zijn om achter 1 helft van de grille te passen.

Gr, Fokko

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Is het juist niet zo dat de grootte van de radiateur het koelend vermogen bepaald?? Dan zou ik dus niet gaan voor een kleine uitvoering. Je laat hem wel vol rijwind vangen, dus dat is wel weer een voordeel...
Ik zou het in ieder geval laten zoals het is..

p.s. is het niet zo dat een MPi de radiateur aan de voorkant zit??
Misschien kun je daar eens naar kijken??

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Ja, ik heb een MPI, daar zit de radiateur idd aan de voorkant, maar die slaat alleen aan als de motortemperatuur te hoog oploopt, het is geen geforceerde koeling die op de motor meedraait zoals bij SPI's en carbs.

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Dat is inderdaad de opzet (vergeten te vermelden); er moet dan wel een electrische fan op zitten. Wat ik me echter afvraag is of de koelcapaciteit van een motorfiets radiateur voldoende is voor een Miniblok. Gezien het hogere gewicht van een Mini lijkt me dat er meer warmteontwikkeling is. Aan de andere kant produceert een motorfietsblok veel meer toeren...

Een MPI radiateur is overigens te groot om direct achter de grille te passen. Je moet daarvoor ook je dynamo setup aanpassen en dat wil ik eigenlijk niet (hoewel zo'n getande v-snaar ook wel geinig is)

Gr, Fokko

default

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Je kan twee radiateuren van een Suzuki 700 VS (intruder) nemen.
Deze passen achter je gril en er zit een blower achter.
En ze nemen weinig ruimte in.
Exacte maat kan je zo bij de dealer opvragen.

grtzz MArtin

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Mini Martin schreef:
Je kan twee radiateuren van een Suzuki 700 VS (intruder) nemen.
Deze passen achter je gril en er zit een blower achter.
En ze nemen weinig ruimte in.
Exacte maat kan je zo bij de dealer opvragen.

grtzz MArtin



Of natuurlijk gewoon bij de sloop :+)

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Ik begrijp waarom je het wilt, maar ik denk dat de kosten van zo'n operatie niet misselijk zijn. Nieuw zijn die dingen waarschijnlijk onbetaalbaar en gebruikt zal het allemaal ook niet goedkoop zijn.

Nog afgezien van alle aanpassingen die je moet doen qua bevestiging en aansluiten.


Dennis

default

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Radiateuren van een motorfiets kosten bijna geen drol, zijn eenvoudig te monteren en bij iedere motorfietsensloop te koop.
Qua aanpassing is dit goed te doen en ook daar vallen de kosten erg mee.
Gewoon informeren bij een sloperij.

grtzz MArtin

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Tijden waarschijnlijk veranderd, wat simpele onderdeeltjes van een Honda kostten me een paar jaar geleden een vermogen.

Dennis

Maar zou de koelcapaciteit voldoende zijn? Voordeel zal wel zijn dat ze van aluminium zijn.

RE: Motorfiets radiateur in Mini

ik denk dat de golf watergekoelde motoren die op de sloop terechtkomen wel ongeveer aan het beginnen is dan O:)
(net als dat het makkelijker gaat worden Mpi onderdelen op een 'sloop' te gaan vinden)

je kan waarschijnlijk net zo makkelijk een radiator van een willekeurige jap (auto) nemen en die aanpassen/aansluiten ?!

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Motorfiets radiateur in Mini

hoe zit het met de aansluitingen en diameter van de slangen.. volgens mij zijn die van een motorfiets kleienr>.

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Diameter van de aansluitingen is inderdaad een sterk punt, daar had ik nog niet over nagedacht. Iemand? Verder is het inderdaad ook een optie om een radiateur van een willekeurige compacte moderne auto te nemen, nadeel is dan weer dat die waarschijnlijk niet passen op de plek waar ik 'm wil hebben; direct achter de grille, liefst in de openingen van het frontpaneel. Alleen op die manier hou je ruimte over voor regulier onderhoud (oliefilter, v-snaar etc). Overigens zag ik bij een miglia racer een leuke oplossing voor het oliefilter probleem: die had gewoon een stel uit de kluiten gewassen braided hoses naar z'n schutbord lopen waar het oliefilter tegenaan gemonteerd was...

Gr, Fokko

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Als je gewoon je grill loshaalt kan je nu zo bij je oliefilter. Als je daar je radiator zet dan kan je er juist niet meer bij.

Let wel op dat de koelcapaciteit van je radiator nu goed afgestemd is op de motor en auto. Monteren van een willekeurige andere kan dus problemen op gaan leveren met warmlopen etc. Maar te koud is ook weer niet goed! Waar wil je nog bij dat je de radiator ergens anders wil hebben? je distributie ofzo? Hoevaak moet je daarbij?

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Crispy schreef:
Monteren van een willekeurige andere kan dus problemen op gaan leveren met warmlopen etc. Maar te koud is ook weer niet goed!



Als het goed is moet te koud worden niet aan de orde zijn... als je een goed werkende thermostaat hebt tenminste...

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Nee dat klopt. Is idd meer een probleem bij oliekoelers

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Het idee is dat een radiateur aan de voorzijde effectiever is dan een radiateur aan de zijkant. Daarnaast heb je die rottige plastic fan niet meer, waardoor je beter bij bijvoorbeeld je snelheidsmeterkabel kan (en het levert 1 of 2 pk op aan piek van je vermogenskromme; ongeveer net zoveel als het scheelt wanneer je je kleppen stelt ;) ). Probleem is inderdaad dat je slecht bij je oliefilter kan...

Overigens kun je op een oliekoeler ook een thermostaat zetten...

Gr, Fokko

RE: Motorfiets radiateur in Mini

Ik heb nog nooit koelproblemen gehad tijdens rijden, wel eens tijdens file rijden, en dan maakt het dus niet zoveel uit waar je radiator zit...

En die 2 pk en de tellerkabel daar zou ik persoonlijk al die moeite niet voor doen...

Oliethermostaten, ja die heb je wel maar ik heb wel eens verhalen gehoord over slechte betrouwbaarheid

default

RE: Motorfiets radiateur in Mini

je kan de vin toch ook met een knop in en uit schakelen in de auto?kwestie van een knop monteren heb ik ook in mijn peug.welliswaar is dat een tweede vin voor file rijden.Dus je kan hem dan zelf bepalen wanneer hij in f uit geschakeld moet worden.In ieder geval bij de peug zit de automatische vin schakelaar in de radiator.Dar zou je even in moeten verdiepen op welke grade hij aanslaat.denk niet dat het moeilijk is + radiator kosten zijn tegenwoordig (vind ik )niet duur.Vin is ook niet duur voor een peug.Weet niet als dat bij je gaat passen.Maar wie niet waagd wie niet wint.Dus gewoon een geschikte radiator + vin zoeken.En kan je altijd nog beslissen wat je met je vin gaat doen als je die nou met de hand of automatisch aanschakelt.

weet niet als je hier wat aan hebt. ;)