Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

wat is er aan onderdelen zoal over te bouwen van een 1000tje naar een 1300 metroblok?

en achter het distributiedeksel zit na het verwijderen van de krukas en nokkenas tandwielen een ijzer plaat tegen het blok geschroefd, zit er tussen die plaat en het blok nog kit, dit kan ik namelijk niet zo goed zien?????

bedankt

cul8r martin

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

martin krispijn schreef:
wat is er aan onderdelen zoal over te bouwen van een 1000tje naar een 1300 metroblok?



Je kunt beter vragen wat er niet is over te bouwen.... Vraag eens wat specifieker...

Bert.

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

zoals de koppeling bijvoorbeeld, die van me 1000tje is hydraulisch en die van me 1300 metro is met een kabel, kan ik het koppelingsdeksel en de koppelingsplaten overzetten.

het rotte is dat ik het blok los heb gekocht en ze hebben alle kabels, slangen, draden etc zo afgeknipt, dus ik moet maar weer zien uit te vogelen hoe ik dat zooitje weer lopend krijg en ik ga me 1000 blok verkopen en ik wilde eigenlijk weten welke onderdelen ik het beste kan houden als eventueel reserve spul mocht er wat kapot gaan aan dat metro blok!

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

martin krispijn schreef:
zoals de koppeling bijvoorbeeld, die van me 1000tje is hydraulisch en die van me 1300 metro is met een kabel, kan ik het koppelingsdeksel en de koppelingsplaten overzetten.



Jep is over te zetten. Volgens mij kun je de koppelingsplaat wel behouden, maar je misschien moet de hendel overzetten zodanig dat je de hydraulische hulpcilinder voor de bediening van je koppeling eraan kunt monteren. Zoals ie op de 1000 zit. Het zou ook kunnen dat het allemaal direct past. Koppelingshuis/deksel is evt. ook over te zetten, maar volgens mij niet noodzakelijk.

Wat voor 1000 is het? Bouwjaar? Als het een A-motor is (pre 1976) is het wat lastiger. Is het een A-Plus, dan moet het allemaal geen probleem zijn.

Je kunt het 1000tje inderdaad verkopen. Maar veel zal je er niet voor vangen. Als je niet zeker van de 1300 bent, en je wilt wat onderdelen achter de hand hebben, en je hebt wat ruimte voor de 1000. Dan kun je hem net zo goed houden.

Groeten Bert.

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

het 1000tje komt uit een 88er jetblack en is een a plus blok. het blok zelf ligt al grotendeels uit elkaar (kop eraf en koppeling gedemonteerd, en alle andere onderdelen liggen er ook af) ik heb eigenlijk geen plek om het te bewaren en ach wat moet ik met een 1000tje als ik toch een 1300 heb!! ik denk dat ik hem te koop zet voor 25 euro ofzo, voor als iemand nog een bak of kop kan gebruiken (niet loodvrij)

maar eerst maar eens kijken of ik dat metroblok goed lopend kan krijgen want er zitten heel wat meer slangen op als bij mijn 1000tje en als je zelf niet gezien hebt waar het vroeger aan bevestigd zat, wordt dat toch lastig.

enig idee trouwens of die plaat achter het distributie deksel gekit zit tegen het blok ja of nee??

tot zover bedankt he :)

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

martin krispijn schreef:
enig idee trouwens of die plaat achter het distributie deksel gekit zit tegen het blok ja of nee??

tot zover bedankt he :)



Nee, helaas niet. Die kant van de motor heb ik nog niet zo vaak uit elkaar gehad, en weet dat dus niet zo uit mijn hoofd. Zou ik mijn eigen 1300 metro blokkie weer uit elkaar moeten trekken, echter die zit net in elkaar... dusse...

Wat betreft alle slangen die er bij een metro meer zitten, deze hoeven niet op de mini. Je kunt de 1300 in theorie exact zo monteren, en aansluiten als de 1000 zat. In theorie dus. In praktijk zit er op een 1000 een kachelkraan op de kop geschroeft. Op de 1300 is deze aansluiting vaak niet meer aanwezig. 2 mogelijkheden: de kop doorboren (gat is al aangegeven en boutgaten zijn al getapt). Andere mogelijkheid is de metro aansluiting gebruiken welke op het thermostaathuis zit.

en de extra carterontluchting aansluiten....

Groeten Bert.

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

dank je

ik zie denk ik vanzelf wel hoe ik alles ga aansluiten, werkt het niet naar behoren dan draai ik het om. ik denk dat ik gewoon een gat boor in me kop en de ouwe kachelkraan erop schroef, alles zit er inderdaad al. ik moet toch zeggen dat dat overbouwen me wel tegenvalt, want er ziten toch wel veel extra aansluitingen op hoor (spruistuk zit ook nog een leiding die ergens voor dient) maar ik moet nu alleen nog de kleppen inslijpen, kop erop en dan ist ie bijna klaar.

tot zover bedankt, je hebt me al goed geholpen zo. is het trouwens een beetje rap zo'n 1300. om eerlijk te zijn heb ik pas 2 km in een (mijn) mini gereden, toen ik hem had gekocht en toen werd ik ook nog gesleept omdat de gaskabel gebroken was, dus ik ben wel enorm benieuwd als me hele auto af is hoe hij rijd 8)

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

martin krispijn schreef:
(spruistuk zit ook nog een leiding die ergens voor dient)



Klopt, is de vaccuumleiding voor de rembekrachtiger. Moet je afdoppen, of een ander spruitstuk monteren (of een rembekrachtiger monteren ;)).

Verder weet ik ook niet hou het zal rijden. Mijn 1300 zit er ook nog niet in. Heb verder altijd 1000tjes gehad. Het schijnt dat een standaard 1300 een beetje meer koppel onderin heeft, maar dat het uiteindelijk kwa vermogen niet duidelijk merkbaar is. Na het toevoegen van wat "tuning" onderdelen schijn je het verschil echter sterker te merken dan bij 1000tjes.

Oja, als je toch besluit in je kop te gaan boren, kan ik je ook aanraden om een by-pass aansluiting te creeeren voor je koelsysteem (zoals op de 1000 zit). Is wel ff werk (boren en draad tappen, passend busje zoeken of een orginele kopen... enz..), maar daar krijg je minder koelingsproblemen voor terug.

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro



enig idee trouwens of die plaat achter het distributie deksel gekit zit tegen het blok ja of nee??



Gekit niet, er zit wel een pakking tussen die voor zover ik weet standaard al een klein rubberachtig randje heeft voor een optimale afdichting.

Ik heb bij de inbouw van mijn 1300 Metro blok alle pakkingen en keerringen vervangen en deze ook zoveel mogelijk met een goede (silicone-) vloeibare pakking gemonteerd. Teneerste blijft de pakking beter op zijn plaats tijdens het monteren, en ten tweede heb ik tot op heden nog geen enkele vorm van lekkage kunnen ontdekken. Alleen het o-ringetje van de ontsteking zweet een heel klein beetje maar dat kan komen omdat ik de ontsteking inmiddels 2 keer heb moeten demonteren.

Als je het blok naast de auto hebt staan kun je meteen ook de aandrijfas- en schakelstang keerringen vervangen, gaat een stuk makkelijker dan wanneer het blok in de auto hangt.

Inderdaad zal de extra leiding op het inlaatspruitstuk bedoeld zijn voor de rembekrachtiging (zit met een grote banjo-bout bevestigd). Deze kun je afstoppen of gebruik maken van een spruitstuk wat deze aansluiting niet heeft.

Het verhaal van de kachelkraan klopt ook, daar moet je inderdaad een gat in boren. Let er wel op dat je alle gruis e.d. van het boren zoveel mogelijk verwijderd om te voorkomen dat dit in het koelsysteem terrecht komt en zodoende vertoppingen of een defecte waterpomp kan veroorzaken.

De extra leidingen die je verder bedoeld zijn waarschijnlijk de 2 carterontluchtingen die (in tegenstelling tot de enkele van je 1000) bij het spruitstuk bij elkaar komen en aangesloten zitten op je inlaatspruitstuk.
Ik heb beide carterontluchtingen voorzien van een K&N filtertje, ten eerste omdat ik het wel een gaaf gezicht vindt, ten tweede omdat er dan minder olieresten in je inlaattraject komen met minder vervuiling van zowel de carb als de kleppen tot gevolg.

Zoals al verteld kun je het koppelingsarmpje van je 1000 overzetten op de 1300, de bevestigingen voor de beugel waar je koppelingscylinder op moet komen zitten reeds in het koppelingsdeksel, dus die hoef te niet over te zetten.

Let er ook op dat je op de waterpomppoelie een spacer monteert, aangezien je fan anders tegen de distributiekap aanloopt. Als het goed is zit die spacer al gemonteerd op het Metro blok. Bij gebruik van een stalen 6-blads fan zul je een 2e spacer nodig hebben, en een kleine modificatie aan het distributiedeksel moeten verrichten aangezien de fan anders tegen de olie-afscheider van de carterontluchting aanloopt.

Mocht je je distributie willen voorzien van een duplex ketting, zul je de onderste 2 boutjes waarmee het achterste deksel tegen het blok aan zit, moeten vervangen voor 2 verzonken boutjes, of de kop van de bouten plat moeten slijpen, aangezien de ketting er anders tegenaanloopt.
Alhoewel een duplexketting doorgaans niet is voorzien van een spanner, heb ik deze er wel op gezet om gerammel van de ketting en een onnauwkeurige timing van de nokkenas te voorkomen.

Vervang ook de oliepomp die achter het koppelingshuis gemonteerd zit. De Rover dealer vond het onzin aangezien die pompjes volgens hem zelden of nooit kapot gaan, maar toen ik ze het binnenwerk van de oude oliepomp liet zien waren ze wel met me eens dat dat nooit goed kon zijn. De pomp had namelijk nogal behoorlijk te lijden gehad..

Mocht je nog meer specifieke problemen tegen komen, geef maar een gil, ik heb ook de nodige truuken uit moeten halen alvorens mijn 1300 blokkie erin hing.. (wat alles bij elkaar overigens 2 dagen geduurd heeft, het prepareren duurde 4 weken.. ;-))

evoegd zodat we ook nog kunnen zien wie wat heeft geschreven :) - EB]

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

bedankt he, het blok zit al bijna in elkaar. alleen de kop nog. heb vandaag de kleppen ff ingeslepen en de kop mooi rood gespoten morge de rest monteren en dan kop erop en ist blok klaar. zaterdag kan ik me mini bij de straler ophalen, die is dan gestraald en gecoat en kan ik beginnen met kleine plekjes te plamuren.

nog 1 ding wat betreft het blok: kan ik alles van de 1000 vant koelsysteem overzetten. de waterpomp van de 1000 heeft 1 aansluiting meer als de 1300 (geen idee waarvoor) en de thermostaat van de 1000 heeft maar 1 grote slang aansluiting en die van de 1300 3 (2 grote en 1 kleine, die thermostaat bestaat ook uit 2 stukken)

voor de rest gaat alles van de auto perfect en is het tot nu toe redelijk makkelijk maar ik heb alleen geen fleuw idee hoe dat zit met al die andere aansluitingen dus tot zover ben ik je al zeer dankbaar.

ik ga zo maar es maffen, moet morge helaas weer werken

martin

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

martin krispijn schreef:
nog 1 ding wat betreft het blok: kan ik alles van de 1000 vant koelsysteem overzetten. de waterpomp van de 1000 heeft 1 aansluiting meer als de 1300 (geen idee waarvoor) en de thermostaat van de 1000 heeft maar 1 grote slang aansluiting en die van de 1300 3 (2 grote en 1 kleine, die thermostaat bestaat ook uit 2 stukken)
martin



Het thermostaathuis bestaat idd uit 2 stukken, een tussenstuk en een "deksel". Dat tussenstuk kun (moet) je weglaten, en alleen het bovenste stuk gebruik je om je bovenste radiateurslang op je radiateur aan te sluiten. Hier kun je overigens ook die van de 1000 voor gebruiken, dat gaat waarschijnlijk beter omdat die slangdiameter kleiner is.

De extra aansluiting op de waterpomp van de 1000 is waarschijnlijk het kleine tuitje wat er bovenaan zit. Dit tuitje (by-pass) gebruik je bij de 1300 niet, dus die pomp kun je niet zondermeer op de 1300 schroeven, of je moet het tuitje afstoppen. In plaats van die by-pass moet je in je thermostaat een stuk of 3-4 gaatje van +/- 3mm boren, die dan fungeren als by-pass zolang je thermostaat nog gesloten is.

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

ik was eigenlijk van plan om in die 1300 kop een buisje te plaatsen net zoals in de 1000 kop, dat is dat buisje wat naar onder gericht staat en aangesloten is op de bypass die op de 1000 waterpomp zit(die waterpomp heb ik trouwens al gemonteerd op me 1300 blok)

morge alleen nog kleppen stellen (wat vind jij de beste afstelling voor inlaat en uitlaat, blok is helemaal standaard op uitlaat en sportfilter na dan) want ze zeggen dat de gegevens uit haynes niet echt goed zijn.

nog wat leuks ik heb uit de auto style (tuning blad) 2 luchthappers voor in de motorkap besteld, dus gaten zagen en monteren en dan worden ze gelijk meegespoten in kleur, zag er in dat boek wel gaaf uit.

vertel jij eens wat over je mini, k ben wel benieuwd!!!

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Ik heb nu in diverse topics gelezen over het boren van gaatjes in de thermostaat bij het overzetten van een Metro blok. Heeft iemand hier (een link naar) een wat gedetailleerdere beschrijving of foto's van?

Ik ben van plan om het kachelkraantje van mijn 1000 blokje op de Metro kop te zetten, ff gaatje boren dus. Ik neem aan dat ik dan het thermostaathuis van het 1000 blok moet nemen. Geldt dit ook voor de thermostaat zelf? Welke kan ik het beste nemen? Zijn deze uitwisselbaar?

Heb al flink gezocht en er is een hoop over geschreven, maar het werd mij niet precies duidelijk...

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Ik weet niet of dat thermostaathuis van de 1000 wel past, anders die van de 1300 gebruiken. Dan heb je ook een nieuw stukje slang naar de radiator nodig want het 1300 therm.huis heeft een wat grotere aansluiting (kun je bij elk mini center halen)
Volgens mij heeft dat 1300 therm.huis nog een pijpje naar het expansievat, die kun je gewoon afdoppen net als dat extra pijpje op de waterpomp. Zo'n passend dopje voor de waterpomp kun je trouwens ook bij een mini center halen die zitten namelijk op elke 1300.

Ik had de ouwe dop laten zitten en die scheurde korte tijd na de montage van het blok... :( Is slecht zichtbaar als de boel gemonteerd zit dus het duurde lang voor ik het gevonden had...

[edit: koop voor die thermostaat gewoon een nieuwe, kost bijna niks en je weet zeker dat 'ie werkt. let bij monteren op de markering "top"]

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

De top aanduiding op een Mini geld t alleen niet omdat deze horizontaal gemonteerd wordt. Als deze nu vertikaal zou worden gemonteerd maakt het wel uit....ivm met het automatisch ontluchten door dat kleine pennetje wat erin zit.

De latere Mini's werden van fabriek uit al met een 88 graden thermostaat voorzien, en dan samen met die gaatjes van 3 mm waar Erik het over had is dat (althans bij mij) nooit een probleem geweest.

Martin Krispijn@ Kleppen stellen met koude motor op 0,3 mm ... wel lekker strak stellen (je kan ]ze dan met moeite bewegen) dan tikken ze het minste.
Je zal zoiezo later na een x aantal km toch nog een keer na moeten stellen zodra je de kop hebt nagetrokken...

Je zal ook nog een andere steun moeten maken waar de radiateur mee op z'n plek gehouden wordt.
Doordat de gaten van het thermostaathuis anders geboord zijn in de 1275 kop past die steun van de 1000 niet.Ik heb daar nog een tekening van voor het geval je geen zin hebt om deze te kopen.
Doordat de gaten anders geboord zijn, is de hoek waarmee de bovenste slang naar de radiateur anders en zal je daar een andere slang voor moeten kopen(heeft Erik ook al aangegeven zie ik :D )

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Crispy schreef:
Volgens mij heeft dat 1300 therm.huis nog een pijpje naar het expansievat, die kun je gewoon afdoppen net als dat extra pijpje op de waterpomp.


Hoe kan ik dat het beste doen?

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

slangetje nemen van ca 4 a 5 cm, aan de ene kant schuif je hem op dat pijpje met slangklem , aan de andere kant schroef je er een bout met wat vloeibare pakking in en daar draai je een slangklem omheen vast....

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

hoy even een vraag als je een metro blok inbouwd kan je dan de carburator en spruitstuk van de metro mee inbouwen of ni heb nu een 1000 en ga een 1300 steken

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

ja hoor dat past!!

succes, en nog de beste wensen..

groetjes Mark

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

lambreda: ik heb je vraag even toegevoegd aan een bestaand topic over welke onderdelen overgenomen kunnen worden van een Metro.

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

lambreda schreef:
hoy even een vraag als je een metro blok inbouwd kan je dan de carburator en spruitstuk van de metro mee inbouwen



De carb van de 1300 zal je MOETEN gebruiken.. anders is de motor erg slecht af te stellen nl.

Overigens zou ik eerder gelijk een stage 1 kit monteren ipv het Metrospruitstuk.. Ik heb het zelf ook gedaan maar je hebt dan zoiezo de voorpijp van de Metro nodig ivm de 2 aansluitingen op het spruitstuk. En het nodige las en knutselwerk om het er een beetje strak passend en rammelvrij eronder te hangen...

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

heeft iemand een foto van de motor hoe alles aangesloten is ga namelijk binnen kort mijn mg metro er in hangen.
de mini die ik heb heb ik gekocht zonder blok er in dus weet niet hoe alles hoort te zitten. :x

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Koop een haynes en speur wat op het forum.. kom je vast een heel eind...

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Hallo!

Ik heb dus ook een mini 1000, en er een 1300 ingehangen. dus ook hier de modificaties van het koelsysteem, ik snap het allemaal, alleen 1 gedeelte niet, er komen 2 slangen vanaf de kachel.
en op 1 zit de kachelkraan.

zoals hierboven ook vermeld, kan die kachelkraan precies op de kop geschroefd worden. alleen zit deze dicht.

nou zit er ook nog een gat zegmaar bovenop de koppeling/vliegwiel. daar zit nu wat viezigheid in enzo, maar zou die dan dicht moeten? of is dit waar de carterontluchting op komt? op het distributiedeksel zit er namelijk ook al 1. en moet daar een filtertje op of niet??

en dan rest nog de andere slang, deze kan op het inlaatspruitstuk, maar ze zeggen zomers kan je hem beter doorlussen ivm dat er meer zuurstof in koudere lucht zit.
bij deze slang zou er nog iets bijkomen? mezelf afvragend wat.

Bedankt voor jullie antwoorden! :D

gegroet,

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Die op je vliegwielhuis die moet je duidelijk niet hebben, dan geeft zo'n zooitje allemaal koelvloeistof in je blok.

Op de onderste slang van je radiator zit als het goed is een vertakking, daar moet de andere slang op.

Makkelijkste is om van de kachel naar je spruitstuk en dan naar die slang. In de zomer heb je de kachel niet aan dus ook spruitstuk niet verwarmd, in de winter wel. (simpel...)

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Ohwja, dat is waar natuurlijk, maar dat gat dat ik bedoel ziet er echt uit alsof het voor de vloeistof is, die jij bedoel, zit al een plaatje in.
dus wat moet er dan op dat andere grote gat? en waar moet de kachelkraan?

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

op het vliegwielhuis zit de carterontluchting, de kachelkraan moet op de cilinderkop

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

En dat gat moet ik gewoon boren? maat 10 ofzo?

lijkt me zo gevaarlijk...

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Het gat geeft ruimte voor maximaal 15 mm dacht ik.
Ik heb m zelf al eens doorgeboort met 13 mm.

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

[size=85:83zd1dp7][topics samengevoegd - Crispy][/size:83zd1dp7]
Weet er iemand of dit belangrijk is ik mis eigenlijk voor mijn 1300 een poelie van 120mm ,deze op foto komt van een 1000 en heeft een maat van 98mm
Kan ik deze ook gebruiken op een 1300 of niet

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Deze kun je ook gewoon gebruiken. Heb ik ook gedaan. Alleen je dynamo moet je wat anders stellen, maar is geen probleem. Ik rij er ook mee.

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Hoi ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd over onderdelen die overgezet kunnen worden als je van een 1000 naar 1300 gaat. Zodoende blijft de informatie bijelkaar.
Dit topic staat ook vermeld in de FAQ Technische Modificaties & Tuning

Het originele topic stond nog in Standaard techniek, dus meteen even verplaatst

default

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

Ook ik heb nog een vraag die volgens mij thuis hoort in dit tpoic;

Mijn 1300 mini blok is eruit, worstel op dit moment nog met een aantal 1000-je onderdelen en Metro onderdelen die op mijn blok zitten (zo gekocht bij een mini-garge) en die ik wil vervangen. Er komen twee slangen uit mijn schutbord van de kachel, 1 (de meest rechtse als je er voor staat) gaat door mijn spruitstuk naar de aansluiting boven op de kop, de kraan zit tussen de slang gemonteerd. En de andere zat aangesloten op (onder) het thermostaathuis, ik ga daar een nieuw thermosstaathuis opzetten, maar waar moet ik die andere slang nu op aansluiten (afkomstig van de kachel)

Alvast bedankt!

Yo!

RE: Motoronderdelen overbouwen van 1000 Mini naar 1300 Metro

De onderste slang vanaf de radiator naar de waterpomp heeft normaal een aftakking waar de kachelslang op zit