Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Ik heb mijn blokje (1000 cc) compleet gereviseerd. Opgeboord naar de 2de overmaat, een SW5 nokkenas erin en een geflowde kop met 29 mm in- en 25,4 mm uitlaatkleppen erop.

Als ik op de snelweg in z'n 4 rij, kom ik niet verder dan 4000 toeren en een snelheid van amper 120 km/uur. Dit moet beter kunnen.

Verschillende dingen geprobeerd in verschillende combinaties:
Ontsteking:
[list:1p4kyxel][*:1p4kyxel]standaard ducellier ontsteking van een 1000[/*:m:1p4kyxel]
[*:1p4kyxel]electronische ontsteking Lucas van een 1300[/*:m:1p4kyxel][/list:u:1p4kyxel]
Carburateur:
[list:1p4kyxel][*:1p4kyxel]HIF38[/*:m:1p4kyxel][*:1p4kyxel]HS4[/*:m:1p4kyxel][/list:u:1p4kyxel]
Naalden:
[list:1p4kyxel][*:1p4kyxel]AAU[/*:m:1p4kyxel][*:1p4kyxel]AAA[/*:m:1p4kyxel][*:1p4kyxel]ABY[/*:m:1p4kyxel][/list:u:1p4kyxel]

Wie kan mij helpen, wie heeft een mogelijke oplossing???

Ik wil namelijk eerst alles zo goed mogelijk hebben voordat ik de rollenbank opga.

Peter

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Red_Garfield schreef:
ik wil namelijk eerst alles zo goed mogelijk hebben voordat ik de rollenbank opga



ik denk dat juist de rollenbank hier het enige juiste antwoord op kan geven.
dit is een samenspel tussen ontstekingstijdstip en mengselverhouding.
als je de stage1 kit er ook op hebt, zou ik em gewoon meenemen naar de bank :)

ik weet dat de vervroegingscurve van een 1300 en een 1000 anders is.
dus best guess is de standaard ontsteking.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Wat je in eerste instantie kunt doen is hier navragen welke naald je zou moeten gebruiken. Heb ik ook gedaan. Dit wil echter geen 100% zekerheid geven.

Daarnaast kan het ook zijn dat je ontstekingstijdstip niet helemaal goed staat. Dan wil hij ook niet lekker lopen.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

ik heb ook zo een SW5 en 1ste overmaat.

Ik had hem eigenlijk netjes lopend gekregen, bij 120 trok die nog vlot door naar 135 en toen begon het te minderen.

Maar nu heb ik mijn contactpuntjes afgesteld en nu wil die niet meer boven de 3000 toeren doortrekken. Nu heb ik nog enkele elektronische ontstekingen liggen van een Metro 1300. Maar ik die ontstekingscurve blijkt anders te zijn natuurlijk.

Nu was ik aan het denken, ze zeggen dat je een SW5 nokkenas kan vergelijken met een MG metro nokkenas. Als ik dan beetje nadenk, dan zou een elektronische ontsteking van een 1300 toch net wel goed moeten gaan op een 1000tje met SW5 ?

Of zie ik dit verkeerd?

grtz

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Dat dachten wij hier ook.
Maar wat we ook proberen, ontsteking van een 1000 met een HIF of HS of de ontsteking van een 1300 met de HIF of HS, het werkt allemaal niet....

Ik kom niet verder dan 120 km/uur bij 4000 toeren. En verder gaat het niet.

Ook verschillende naalden bieden geen uitkomst.

Peter

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

mischien is het heel simpel hoor maar kijk eens of je gasklep wel volledig open gaat.je zal niet de eerste zijn die naar een rollerbank toegaat en daar krijgt te horen dat de gaskabel niet goed is of de mat onder het pedaal te dik. elektronische onsteking op een 1000 is geen goede combi curve is heel anders dan die van een 1000. ik zou gewoon de standaard ontsteking houden met goed contactpunten.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Trekt ie wel verder in de toeren in de lagere versnellingen?

Ik zou uiteindelijk wel voor een elektronische ontsteking van een Metro gaan, alleen moet dan wel de vervroeging aangepast worden (andere veren). Het scheelt toch 2-3pk, minder onderhoud, rustige stationairloop en beter starten.
Anders is een Velleman ombouw kit een leuke tip voor elektronische ontsteking.

Ik dacht dat in Vizard wel wat suggesties voor naalden (en voorontsteking) worden gegeven.
SW5 is vergelijkbaar met een MG metro en Cooper 997 nokkenas.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

In de lagere versnellingen trekt ie redelijk in de toeren, tot max. 4800 toeren.

En de gasklep gaat helemaal open. De mat onder het pedaal is niet te dik.

Voor de revisie van het blok zat de ontsteking van de 1300 er al op, samen met een HS4 carburateur. Toen wilde het blokje wel door naar ongeveer 4500 toeren en 140 km/uur. Zo heb ik namelijk de auto gekocht.

Peter

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

bij mijn oude 998 met sw5 en geflowde 12G202 kop ben ik begonnen met een std hiff 44 van een 1275 en de ontsteking van een 850
Daar trok het prima mee door tot boven de 130.
Later op de rollen bank nog beter afgesteld met een gevijld naald (dus geen std type meer)

Er van uitgaand dat je carb het aan kan zou de ontsteking geen belemmering moeten zijn voor het top vermogen.
De koppel curve word wel gedicteerd door de ontstekings curve maar zo te horen is dat nu niet het probleem.
Bedenk je wel dat iedere std ontsteking de verkeerde curve heeft omdat je een blok hebt gebouwd met een totaal andere caracteristiek dan welk std blok dan ook.
Dus een ontsteking laten curven (of een 123 kopen)is wel handig voor een getuned blok

4800 is helemaal niks voor een 998 dat moet echt veel hoger kunnen (de mijne ging regelmatig over de 7000 al is dat ook weer wat veel van het goede)
hoe is de ontsteking nu afgesteld?
probeer het eens met max vervroeging van 32 graden dan zou je in de top wel goed moeten zitten.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

ettore bugatti schreef:
Anders is een Velleman ombouw kit een leuke tip voor elektronische ontsteking.



Valt vies tegen.
Heb zo'n kit aangeschaft in het verleden, helemaal volgens bijgeleverde schema aangesloten maar kreeg het niet werkend...(ligt dus nog steeds op de plank...)

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Ik zit er inderdaad aan te denken een 123 ontsteking te kopen of zelfs een speciaal te laten bouwen.

Maar ik zal van de week eerst proberen wat ie doet met een vervroeging van max. 32 graden.

Als iemand anders nog een opmerking of oplossing heeft, dan leest ik dat graag.

Peter

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Je moet toch wel tot 6000-6500 toeren kunnen.

Des Hammill heeft het over 34-35 graden voorontsteking.

Een Velleman is wel wat gepriegel om te bouwen, maar dat is natuurlijk ook deel van de lol ervan.
Ik had voor mijn Micra een Velleman gesoldeerd en toen ik hem wou aan sluiten zag ik pas dat ik geen condesator had (dus al elektronische ontsteking had).

Zit er trouwens vacuumvervroeging op?

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Ja, er zit een werkende vacuumvervroeging op.

Peter

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Je zou kunnen kijken of ie beter loopt zonder vacuumvervroeging. (Hoewel je volgas weinig/geen vacuum hebt)

"How to power tune Mini on a small budget":
1,5" SU (HIF38) ABJ, ABD, AAA, AAM of ABY. (met ABJ beginnen)en standaard rode veer

1.75" SU (HIF44) BDL met aangepaste hoofdsproeier(main jet) voor stationair loop. Ander BBW (increased midrange and top end richness) en daarna BEU.

Verder gebruikt hij een verdeler met 10 graden mechansche vervroeging en dan de volledige vervroeging bij 2800-3200rpm. Verder was de verdeler afgesteld op 35 graden totale vervroeging dus was er 15 graden vooronsteking statisch.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

34 tot 35 graden kan ook werken maar dan zit je erg op de rand in je midden gebied en heb je veel kans op pingelen
32 is redelijk safe en kost heel weinig pk's top

oftewel als ie op 32 niet door wil dan zal 35 echt niet veel helpen

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Dat snap ik.

@nonono: Maar heb je je verdeler nog laten aanpassen of liep dat gelijk al goed?

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

heb je de compressie al eens gemeten ?
en hoe is de nokkenas getimed ?

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

De compressie heb ik in de garage laten controleren. Volgens hun is daar niets mis mee. Hoe de nokkenas getimes is weet ik niet.
Misschien dat ik dat volgende week kan laten controleren. (kan ik niet zelf).

Peter

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Ettore

nee ik heb hem niet verder laten curven
dit omdat het veel extra rollenbank uren zou hebben gekost en de curve al behoorlijk in de buurt zat

beetje een kosten baten analyse dus

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

iedereen bedankt voor jullie reacties.

Ik heb verschillende dingen uitgeprobeerd.
Maar ik ben nog niet tevreden.

Wel ben ik er van overtuigd dat de mini de rollenbank op moet. Ik heb een bedrijf gevonden waar dat kan. Tevens kunnen zij een elektronische ontsteking (programmeerbaar) voor mij bouwen. En die dan voorzien van een curve speciaal voor mijn mini.

Als ik met de mini naar de rollenbank ben geweest, meld ik wel de resultaten.

Peter

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Wat voor programmeerbare ontsteking is het?

Jammer dat ie niet zelf goed te krijgen is.

RE: Motortje (1000 cc) wil niet echt lekker lopen.

Wat voor ontsteking het is weet ik niet.
Ik moet een oude inleveren, met een goede as zonder speling.
Zij halen het nodige eruit, en plaatsen dan de elektronica erin.
Met een laptop is de ontsteking te programmeren.

De ontsteking en de rollenbank doe ik bij BAS in Lichtenvoorde.
Ik ken ze van diverse klassieke rally's, waar ze technische ondersteuning leverde.

Peter