MPi converteren naar carburateurs?

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Hallo allemaal,

Wie weet in hoeverre het mogelijk is om een MPi om te bouwen naar carburatie? Is het een kwestie van de injectors vervangen door een of meer carburateurs, of levert de afwijkende ontsteking ook nog problemen op? En past een ouder carburatie-motortje in het MPi-subframe (waarin de motor iets verder naar achteren ligt, toch?)

Groeten,

Eelke

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Ik heb het (uiteraard) nog nooit gedaan, maar ben er vrij zeker van dat het niet zoveel problemen op moet leveren. Ik vermoedt dat het eigenlijk neer komt op het verwijderen van het hele inlaatspruitstuk (waar waarschijnlijk ook de injectoren zitten) en uitlaatspruitstuk. Die dan vervangen door het bekende carburateur spul.

Dan zit de verdere motorkap waarschijnlijk nog helemaal vol met onderdelen die je toch niet meer gebruikt. Waarschijnlijk zitten er hier en daar nog wel een aantal sensoren oid die informatie aan de ecu geven van het injectie systeem.

Het blijft gewoon het A-plus blokkie dus het moet kunnen. Meer zekerheid als ik er een keer 1 zie :)

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Ehh hoezo eigenlijk??????????

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Da ken ja... het enige wat je nodig hebt is een onstekings-ecu die gebruik kan maken van de bestaande sensors (zie mini-sport) en een aparte schakeling die de ventilator aanzet, mits je de front-rad wilt houden.

Even voor de goeie orde, de subframes van de MPi zijn identiek aan die van alle andere mini's, de motor zit nog steeds op dezelfde plek! dus dat geeft geen probleem.

Het enige wat bij een MPi wezenlijk anders is is de stuurkolom (niet het stuurhuis), het injectiesysteem/motorblok, de koeling, de kachel (2 snelheden) en de stalen balken in de portieren. De rest is standaard-mini.

De motor is in die zin anders dat ie her en der verstevigt is, maar dat ie nogal slecht in elkaar zit. altijd reviseren is het devies dus. Verder zit het oliefilter direct op het blok op de plaats van de distributeur en is er voor de laatste geen ruimte. Tunen van een MPi is duur, want er is een speciale nokkenas voor nodig. Verder is de koeling beter door grotere waterkanalen in het en is het vliegwiel voorzien van een 'reluctor-ring' die de ECU van rpm gegevens en dode-punt gegevens voorziet. Hierdoor kun je geen licht vliegwiel monteren. Voor de ontsteking ECU van mini-sport heb je de nokkenas-sensor nodig, de krukas-sensor (die leest de stand van het vliegwiel) en de MPi-bobine. De rest mag weg...

De front rad kan vervangen worden door een side-rad, maar dan moet je een andere waterpomp monteren en er even rekening mee houden dat de ventilator dan dichter bij de rad komt te zitten, omdat de wielen waar de dynamoriem op zit wat dikker zijn dan bij een standaard mini.

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Bert schreef:
Het blijft gewoon het A-plus blokkie dus het moet kunnen. Meer zekerheid als ik er een keer 1 zie :)



Het is inderdaad een A+ blok ja... als je 'm wil zien, geef een gil en de kap gaat open! :D

Ik ben bij de NMM dus zoekt en gij zult vinden... :)

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Hoezo? Nou, zoals ook elders te lezen ben ik op zoek naar een andere Mini. En ik geef sterk de voorkeur aan carbs, maar misschien dat ik nu een MPi koop en dan (veel) later die eens ga converteren, als er meer werk aan is.

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Ik ben alleen bang dat je dan problemen krijgt met je uitstoot. De emissie-eisen voor een MPI-mini zijn strenger, dat was volgens mij ook 1 vd redenen waarom de MPI op de markt kwam. Enneh een MPI is toch ook niets mis mee??

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Ik ben alleen bang dat je dan problemen krijgt met je uitstoot.



Dat zal het grootste probleem zijn denk ik ook ja. Of je moet hem weer op een ouder kenteken zetten.... Eerst even opvragen wat de CO waardes moeten zijn voor een MPi mini. Dan kun je gaan uitzoeken of die haalbaar zijn met carb's....

Sander-T schreef:
Verder zit het oliefilter direct op het blok op de plaats van de distributeur en is er voor de laatste geen ruimte. Tunen van een MPi is duur, want er is een speciale nokkenas voor nodig. Verder is de koeling beter door grotere waterkanalen in het en is het vliegwiel voorzien van een 'reluctor-ring' die de ECU van rpm gegevens en dode-punt gegevens voorziet. Hierdoor kun je geen licht vliegwiel monteren. Voor de ontsteking ECU van mini-sport heb je de nokkenas-sensor nodig, de krukas-sensor (die leest de stand van het vliegwiel) en de MPi-bobine. De rest mag weg...



Als ja ervan uitgaande dat je het blok ombouwd tot standaard carb. specificaties, dan hoeft bovenstaand niet zo moeilijk te zijn als jij aangeeft volgens mij. Het enige waar je zekerheid over moet krijgen is of je de verdeler terug kan plaatsen (wat altijd kan, maar hoeveel moeite is het. Wat hebben ze laten zitten, en wat niet...). Als dat kan, dan heb je al die speciale dingen niet nodig die hierboven beschreven worden. Speciale nokkenas is niet meer interessant (de sensor heb je toch niet meer nodig). Speciale vliegwiel met reluctor-ring ook niet. Gegevens daaruit worden toch niet meer gebruikt... enz enz....

Maar Eelke, het lijkt me niet een conversie die je uit moet voeren puur met het idee: ik vindt carb's leuker/orgineler. Dat lijkt het mij niet waard.

Waarom dan eigenlijk een MPi mini??? Waarom niet gewoon een oudere?

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Zomaar een gedachte. Omdat erg veel Mini's die momenteel aangeboden worden MPi's zijn.

Patrick: Tja, nee, niks mis mee. Maar voor mij gaat er niks boven de charme van een carburateur. Ik beschouw de Mini als een klassieker en daar horen geen computers bij onder [de] motorkap.

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Net even wezen kijken bij Ben van Leeuwen naar een Cooper S van '91. Op zich pas de tweede waar ik naar kijk, maar het lijkt erop dat het moeilijk wordt om een autootje van dat jaar te vinden (wat ik op zich leuk vind, want veel van de moderne geneugten maar nog lekker wel met carb) dat een duidelijke stap voorwaarts is t.o.v. van mijn eigen Mini (wel S, maar geen mooi houten interieur, bijvoorbeeld). En dan ben je eigenlijk met niks bezig (alleen maar voor dat ene lettertje :))

Dus toch misschien maar eens wat meer gaan concentreren op iets laters. En dan ook maar meteen goed doen, dus een MPi met een mooi interieur. Dan nu nog een MPi zonder Sport Pack vinden (ook niet makkelijk), want een Sport Pack gaat me echt te ver :P

Je kan ook een boel geld uitgeven aan een echte klassieker, die mooi gerestaureerd is, maar ik heb geen garage en dan vind ik dat echt doodzonde.

default

RE: MPi converteren naar carburateurs?

opgelet!!!!Ken het verhaal van een meisje die zonder olie reed:blokje stuk...geen probleem zei de rover dealer "heb nog wel een blokkie liggen
mag jij wel ff hebben voor 1500 euro",alle elektronische spul eruit,injectie?who the fuck needs it ?ok mini rijdt terug,meisje blij.
1 probleempje bij de volgende jaarlijkse controle:afgekeurd!!!
emissienorm overschreden,geen cat,geen lambdasonde verboden tot verkeer!!De rover garage weet van niets en trekt zich terug
Wordt vast en zeker vervolgd....
dus moraal van het verhaal:een moderne injectieauto mag je niet zomaar veranderen
greetingzzz 8)

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Tip: Enschede ligt aan de duitse grens. In Duitsland worden veel mini's aangeboden voor aanzienlijk minder geld dan hier. Kosten voor invoer en keuring zijn ook wel te doen. Mijn collega heeft er net een 98-er MPI gekocht met volledig hout, sportuitlaat, overriders, cornerbars en natuurlijk dat webasto electrische vouwdak 8) wat ik hem aanbevolen had. Kosten: EUR 3400. Had linksachter we een beetje schade maar al met al rijdt hij voor ca EUR 4500 een 98er Mini. Kijk eens op link en zet bij "modell" Mini en dan maar zoeken!

Succes met je speurtocht

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Ik bedoel maar!!

EUR 4.500

Besonderheiten:
Dieses Fahrzeug ist garantiefähig

Beschreibung:
52.300 km, 46 kW (63 PS), EZ: 09/97, TÜV: 09/04, AU: 09/04, grau-metallic, Mini Brookland, E- Faltdach 8) , Leder. - Holzausstattung, 13" Felgen, Radio/ Cassette,

Händler:
Rudolf Bieniek
D-22547 Hamburg
1.Tel.: +49 - (0)40 / 8320938

link

Voor de goede orde: het is maar een voorbeeld

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Eelke schreef:
dat een duidelijke stap voorwaarts is t.o.v. van mijn eigen Mini.



Eelke, je wilt blijkbaar een wat jongere mini (misschien ook omdat die van jou (weer) aan een opknap beurt toe is??), maar vergis je niet. Hoe nieuwer de mini hoe hopelozer de kwaliteit, is mijn ervaring inmiddels (alsof de medewerkers in Longbridge de mini een keertje zat werden of zo, en gedemotiveerd :) ).

Kwam in 99 een man tegen die toen een nieuwe mini gekocht had. Heb samen met een maat van mij de hele mini afgezocht (met toestemming :) ) en de eerste roestende plekken toen al gevonden (paravan). Is niet helemaal eerlijk, want we weten precies waar we moesten zoeken, maar de man in kwestie schrok zich (uiteraard) wild.

Moraal: denk niet dat je bij een hele nieuwe mini (MPi) minder op roest hoeft te letten !!!!!!!!!!

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Nee, dat is zeker iets om rekening mee te houden. Het verschil is wel dat ze jonger zijn en minder tijd gehad hebben om te roesten :)

default

RE: MPi converteren naar carburateurs?

zeker en vast ,je bent er als eerste bij en als mini liefhebber zal je de roestplekken niet laten evolueren tot vogelnesten.de onze is drie jaar en in november krijgt ie zijn eerste restauratie (compleet ontroesten,dinitrol,en herspuiten van de neus)en ik denkniet dat ze sneller roesten ik denk even snel als de andere!!
greetingzzz 8)

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Bert schreef:
Het enige waar je zekerheid over moet krijgen is of je de verdeler terug kan plaatsen (wat altijd kan, maar hoeveel moeite is het. Wat hebben ze laten zitten, en wat niet...).



Ze hebben alle mogelijkheid op het plaatsen van een verdeler weggehaald. Op de plak van de verdeler zit nu het oliefilter, wat tot gevolg heeft gehad dat de oliekanalen in het blok anders lopen. Het is eenvoudigweg niet mogelijk om een gat te boren voor een verdeler. En als je al een oplossing vindt is dat aanzienlijk duurder dan de onstekingscomputer van mini sport. Deze laatste heeft en-passant ook nog eens de goede vervroegingskromme ingeprogrammeerd. Vind maar eens een distributeur met de goede kromme...

En voor een computer-ontsteking heb je zowel krukas-sensor als nokkenassensor nodig... 't is niet anders :)

Wat betreft emissie ga je het met een carb niet redden. De MPi haalt het in standaard-trim vaak al amper, laat staan met carb.

Enne... roest? net zo hard als andere mini's. Alleen moet je goed oppassen dat ie wel helemaal gespoten is. Er zijn er namelijk legio waarvan de onderkant gewoon vergeten is. Ook leuk als er geen anti-roest behandeling tegenaangegooid is. lache!

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Sander-T schreef:
Ze hebben alle mogelijkheid op het plaatsen van een verdeler weggehaald. Op de plak van de verdeler zit nu het oliefilter, wat tot gevolg heeft gehad dat de oliekanalen in het blok anders lopen. Het is eenvoudigweg niet mogelijk om een gat te boren voor een verdeler.



Hmm, ja dan wordt het vervelend. Je kunt dit alles natuurlijk ondervangen door een eigen ontsteking te creeeren (zie minimonster???? die een ontstekings unit van een motorfiets gemonteerd heeft. Is heel ideaal (tyristor ontsteking.. welke nattigheid ;) wat nou zwevende puntjes :? ) ben ik ook nog wel eens van plan)

Maar goed verder geef ik me gewonnen. Eelke, heel veel SUCCES :)

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Eelke schreef:
Dan nu nog een MPi zonder Sport Pack vinden (ook niet makkelijk), want een Sport Pack gaat me echt te ver :P



och, andere velgen heb je al (je witte), kwestie van nieuwe verbreders kopen (W&P ofzo :9 ) en de SP velgen en verbreders verkopen, kun je behoorlijke prijzen voor vragen en krijgen.

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Nou is dat natuurlijk ook een idee... Ik heb Ben van Leeuwen wel eens horen vertellen dat ie op bestelling verbreders kan laten maken voor de sportpack, die gebruik maken van de huidige gaten, maar die een stuk minder ver uitsteken. Ze hebben dan ook de bollige vorm, die mij dan wel aanspreekt. Met deze verbreders is het geen probleem om er 12 of 10" wielen onder te zetten...

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Tja. Gaat toch weer geld kosten. Lijkt het me slimmer om direct een met-zonder SP te kopen. Bovendien vraag ik me af of je geen problemen met aanluiting krijgt als je andere verbreders gaat monteren. Spuitwerk, tectyl of iets dergelijks die dan ineens op een plaats zit die je wel ziet, etc. Dan zou die optie van Sander evt. nog wat zijn.

Anyway, het is wat om in gedachten te houden. Mijn eisenpakket (mooi dashboard, 12" wielen, liefst een "laat" interieur, SPi) is vrij toegespitst, dus het zou wel eens lastig kunnen worden.

RE: MPi converteren naar carburateurs?

hoe dan ook, in vermogen ga je er waarschijnlijk op achteruit (eigen MG Metro blok toch in de laatse carb. Mini's? 72 pk) Ga je dat niet missen denk je? Voor mij kan het eigenlijk alleen vooruit, een 850 zit niet in de planning.

RE: MPi converteren naar carburateurs?

Nee joh, ben je bedonderd, zo'n wondermotor is dat niet, hoor. Het is inderdaad dezelfde motor als een MG Metro, maar daar komt (volgens het boekje "De Klassieken: Mini Cooper") 61 PK uit (zal aan de krukas zijn, bij mij werd laatstelijk zo'n 55 PK gemeten aan de wielen op de rollenbank). Een SPi heeft volgens datzelfde boekje 63 PK, net als een MPi. Ietsies meer vermogen dus, voor de injecties. Maar in wezen kruimelwerk.

RE: MPi converteren naar carburateurs?

owww, dat valt mee dan :)