Kruimelpad
(mpi) supercharger conversie (vs turbo)
RE: (mpi) supercharger conversie (vs turbo)
Ingediend door jeroen2 op zo, 17-10-2004 23:57
Ja veel te duur (is trouwens geen turbo maar een routchblower , zie de foto met de tandriemaandrijveing ) , maar veel goedkoper dan die van Msport/Mspares.
Bij diverse auto-style bedrijven kan je gereviseerde 600CC (hyundai/smart/etc) echte turbo's kopen van zo rond de 300 Euri.
Die zijn lekker klein , zijn makelijker te plaatsen en 2 zijn leuker en mooier dan 1 grote , geven meer lucht , zijn weer makelijk te reviseren.
Deze hebben een inwendige bypass vacuum gestuurd en laten de lucht niet helemaal af.
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Maar een BLOWER Werkt al vanaf stationair en is dus effectiever dan een turbo
- Login of registreer om te reageren
Maar dat heeft ook zijn nadelen hoor
De Golf G60 van m'n broer is echt wel snel maar de snelheidssensatie valt eigenlijk wat tegen.
En dat komt juist doordat hij vanaf stationair toerental al een enorme trekkracht heeft.
- Login of registreer om te reageren
ach duur..
probeer maar eens een niet drukgevuld blok te bouwen met 140 + PK
(die overigens bij 5000 toeren worden afgegeven).
je bak krijgt het wel echt op zijn noten
- Login of registreer om te reageren
jeroen2 schreef:
Die zijn lekker klein , zijn makelijker te plaatsen en 2 zijn leuker en mooier dan 1 grote , geven meer lucht , zijn weer makelijk te reviseren.
Niet mee eens. 2 turbo's betekend dubbele inertia van de draaiende delen en dubbele lagerweerdstand. Alle race en rally toepassingen rijden met 1 grotere turbo, niet met 2 of meer kleinere. Twin-turbo is vaak van toepassing bij boxer of V-motoren.
- Login of registreer om te reageren
Morriske schreef:
Maar een BLOWER Werkt al vanaf stationair en is dus effectiever dan een turbo
Effectiever? Nou, nee. Een turbo gebruikt maar een paar PK, door de toename van de uitlaat-tegendruk. Een compressor verbruikt veel meer PK en heeft netto een lagere opbrengst. Met een kleine turbo en een goede wastegate heb je vanaf 2000 toeren druk, daaronder rijd je toch niet, althans niet als je hard wilt gaan.
- Login of registreer om te reageren
Precies , P.van Maanen (leerboek hogere maritiem oficieren) leert ons dit dus ook.
Elk beetje scheepsmotor (5000+bhp) wat het van "hoge" toeren moet hebben heeft 2 turbo's.
Op het moment dat 1 cilinder z'n uitlaatgassen "wegdrukt" in 1 van de 2 turbos , vul je met deze turbo de cilinder die lucht "aanzuigt".
En bij de mini kan dit dus perfect!!
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Hugo schreef:
Effectiever? Nou, nee.
Inderdaad. Een turbo is zelfs niet alleen effectiever dan een supercharger, een turbo is zelfs effectiever ten opzichte van hetzelfde ongeblazen blok.. Niet in absoluut verbuik van benzine, maar wel relatief. Je gebruikt immers uitlaatgassen voor het creeeren van meer pk's waar je anders "niks" mee deed.
@Morriske
Dus "effectief" was het enige woord dat je echt NIET had kunnen gebruiken.. Sorry.. Maar we begrijpen je wel hoor.
- Login of registreer om te reageren
In de nieuwe mini-world staat een mini met supercharger die door het vliegwiel wordt aangedreven! Mooi bedacht...
Als het blok 5000 rpm liep liep de charger er maar liefst 60000rpm... :)" title="Evil" />
- Login of registreer om te reageren
Als het zo is wat jullie allemaal beweren dan begrijp ik niet goed waarom er in dit turbo tijdperk op snelle autos nog steeds superchargers gebruikt worden Denk bv aan de mercedes compressor ed. Ik ben geen expert op dit gebied en natuurlijk kost de aandrijving pks maar toch denk ik dat een supercharger de eerste meters toch een voorsprong kan geven op een turbo.Als het niet zo is klinkt het in ieder geval leuker om te zeggen dat je een supercharged mini hebt
- Login of registreer om te reageren
Zoals al eerder gezegd levert een supercharger al extra vermogen vanaf stationair, de gemiddelde turbo begint pas rond de 3000 rpm wat te doen.
Als je gaat kijken naar de gemiddelde automobilist, en hoe die gebruik maakt van zijn voertuig, zal je zien dat er vooral in de lage toeren gereden wordt. Een turbo heeft in die situatie natuurlijk weinig nut.
een supercharger heeft ook de neiging om wat minder effectief te worden bij hogere toerentallen. Voor normaal gebruik dus niet erg, maar als je puur voor performance gaat wel een beetje jammer...
De heren (en dames) van Lancia, hebben ooit een mooi systeem ontworpen. Het is als ik mij niet vergis echter nooit echt in een productiewagen toegepast. Hierbij werden supercharger en turbo gecombineerd, de supercharger werd gebruikt om het turbo-gat te overbruggen. zodra de turbo aansloeg schakelde de charger uit... lijkt mij echter niet echt fijn om dat te moeten afstellen....
- Login of registreer om te reageren
Misschien dat je het nog weet dat Ford dat in de formule 1 op een 1500cc blokje had , blower en turbo.
Die haalden als ik me niet vergis 1200BHP , naast de rest die maar 600BHP haalden.
Ford won toen enige jaren de F1 op z'n sokken.
Daarna werden diverse appendages natuurlijk weer verboden zoals altijd in de F1.
Het leuke ven Ford was toen (zo gaat het verhaal) dat ze 1500CC blokken terug kochten van klanten die er tenminste 100K mee gereden hadden en 100%onderhouden waren door een dealer zonder dat de kop er af was geweest.
Deze werden uitelkaar gehaald en eerst 2 maanden buiten bij de herentoiletten gezet.
Iedereen moest over deze blokken en koppen pissen.
Het zuur zou dan een spanning uit het materiaal halen.
Hierna werden ze opgebouwd met een 1:5 comp (heel laag) zodat ze hun 6 bar vuldruk kwijt konden.
Toch wel een leuk verhal niet?
Ik zie Michael S. al bij ferrari!!
Die heeft van die sterke duitse pis daardoor wint t'ie telkens......
Greetzz, Jeroen2
P.S. een nieuw 600cc turbootje kost tussen de 500 en 600 euri , gereviseerd maar 300 euri.
Deze zijn 360 graden draaibaar , zodat je ze makelijk zonder al te veel bochten kan plaatsen!!
- Login of registreer om te reageren
hoho dat was BMW
niet ford!
gebaseerd op het blok uit een 1602 ofzo
- Login of registreer om te reageren
eeeegggg nie , 'k zal de fotos proberen te vinden voor je!
Greetzz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
Eeeeeg weeeeaaaaal ,
Dit is het stukje waar mijn achtergrond vandaan kwam.
Ford wasn’t out for long. On December 9, 1983, Ford and Cosworth Engineering formed a partnership to develop a 1.5-liter turbocharged Formula One engine. Ford's "return" to Formula One with the turbo engine was kept quiet for another 18 months — until June of 1985 — and then the engine raced in just two seasons, 1986 and '87.
Ford came late into F1's relatively brief turbo engine era, but the turbo program provided extensive development of electronic engine management systems, which were key to achieving the combination of power output (more than 1,000 hp at full boost), fuel economy and reliability that F1 racing demanded. While Ford's turbo F1 engine never won a race, the work in engine management and data acquisition helped lay the groundwork for the return to naturally aspirated F1 engines in the 1988 season.
By then, Benetton was the Ford-powered team, and Ford’s first post-turbo win was delivered by Alessandro Nannini in the 1989 Grand Prix of Japan.
Intensive engine development continued over the next four years, but with few wins to show for it — two in 1990, and one in each of 1991 and ’92. The effort paid off in 1993, when Ayrton Senna won five races in a McLaren-Ford and Michael Schumacher added another with a Benetton. It was Ford’s best season since 1982, even though Senna finished second in the championship to Alain Prost in a Williams-Renault.
http://media.ford.com/article_display.c ... le_id=7255
Greetz , Jeroen2
P.S. lache war.
- Login of registreer om te reageren
BMW had destijds het record: 1350 pk uit 1500 cc. in qualificatie-trim. Dit waren inderdaad 02-blokken (uit 1802 of 2002 auto's). BMW gebruikte hiervoor blokken van ongeveer 100.000 km oud, van de sloop! Die blokken waren namelijk lekker spanningsvrij... Voor de rest was alles speciaal, niks meer van de M10 motor over. En de auto's hadden een dural plaat tussen de coureur en de motor, zodat de stukjes motorblok niet in de rug van de coureur terecht kwamen als het blok het begaf. Lekkere gedachte.
- Login of registreer om te reageren
Om weer even on topic te komen
While the supercharger is generally considered to be a better method of forced induction for most street and race vehicles, the turbo will always have its place in a more specialized market. Superchargers generally provide a much broader powerband that most drivers are looking for with no "turbo lag". In addition, they are much easier to install and tune, making them more practical for a home or novice mechanic.
Wie het hele verhaal wil lezen.Kijk hier dan ff :
http://www.superchargersonline.com/content.asp?ID=19
Groeten stephan
- Login of registreer om te reageren
Check ook ff poorten vrezen.
http://www.minisevenclub.nl/index.php?c ... 0%23119890
We hebben wat afgesproken TNG is technische gegevens (ideetje van Siryun).
Dan vinden we het allemaal weer terug.
Greetz , Jeroen2
- Login of registreer om te reageren
RE: (mpi) supercharger conversie (vs turbo)
Ingediend door BruteSound op do, 25-09-2008 14:18
[size=75:3fhvaosc][topics samengevoegd - Crispy][/size:3fhvaosc]
Voor nog geen 1400 euro excl. export heb je bij Jon Speed een supercharger kit:
Power is increased by approx 60%, but the best part is the fantastic drivability and consistent torque. (Power curve prints available upon request)
Example : 1340cc SuperCharged 130 bhp @ the wheels
OR
998cc Standard 37bhp, Supercharged 64bhp @ the wheels
Let wel de dyno sheet is wielen, het zal iets van 155 pk's op krukas zijn denk ik. Met 1 HiF44 niet onaardig voor dat prijs.
Met turbo moet je zowat het hele interne blok aanpassen, en volgens mij is dat nog duurder/gevoeliger dan met supercharger. Bij supercharger alleen de aandrijving en compressie. En met 155 pk's kom je snel zat vooruit, lijkt me.
Sowieso, ik wil keer, als het budget het toelaat, een supercharger/turbo erop monteren. Dat is een van de redenen waarom ik morgen voor stage 3 kop ga, aangezien stage 4 kop daarvoor niet geschikt is.
Als ik de site van Jonspeed zo belees, neig ik naar een supercharger. Weet iemand hoeveel pk's je eruit peutert met een single 35 turbo op normale druk op een niet extreem opgeboorde blok?
Als het verschil marginaal is, dan is supercharger toch een betere optie. Immers, naast de pk's heb je dan ook veel koppel over een brede powerband. Die turbo levert alleen bij bepaalde toerentallen vermogens af en beetje te weinig oliedruk, en daar gaat je dure turbo al...
- Login of registreer om te reageren
en ik weet nog wel iemand die bezig gaat.. HEt is niet een simpele bolt on..
Ik zou nog even goed zoeken
Jaapio
- Login of registreer om te reageren
Een van de links van (b)engeltje bevatte al een discussie specifiek over turbo vs compressor. Dus daar het ik het topic aangehangen.
Verdere discussie over specifieke inbouw van de compressor kunnen in een van de links van (b)engeltje, hier graag alleen verder over voor- en nadelen van een compressor vs turbo.
(b)engeltje, thanks!
- Login of registreer om te reageren
RE: (mpi) supercharger conversie (vs turbo)
Ingediend door marc26 op zo, 17-10-2004 22:41
link
Hiervoor wordt de BMW mini M45 supercharger gebruikt. Is hier al meer bekent over? Klinkt interessant.
Ook voor niet mpi's