MPI tuning

default

RE: MPI tuning

ik zou mijn mini 2000 multi point met 14.000 km beetje beter laten gaan , zodat hij beter optrekt. Ik zou graag weten wat andere zouden doen.
Ik dacht aan volgende setten:

http://www.johncooper.co.uk/JohnCooperS ... uning+Kit/

of

http://www.minisport.com/classic-mini-s ... oduct.html

RE: MPI tuning

Die John Cooper set is erg gaaf. En volgens mij veel beter passend als die andere. Alleen is de John Cooper set veel duurder. :P
Het is wat je zelf kiest. ;)

RE: MPI tuning

Veel van die sets beloven meer dan ze waar kunnen maken. Ik heb meer vertrouwen in de Cooper set, maar het prijsverschil is wel gigantisch. Van Minisport heb ik te veel slechte berichten gehoord.

Dennis

RE: MPI tuning

Je hebt het hier over 2400 euro bij de cooper set. De resultaten van de twee zullen niet veel uit maken. Ik heb een onderwerp uit de miniworld waar in staat wat de precieze pk winsten zijn bij welk uitgevoerde tuningsmethode zoals freeflow uitlaat, stage 3 kop, high lift rockers. ik zal je daar een foto van sturen. ik weet zeker dat je voor 2400 als je het slim doet, meer kan bereiken dan met die cooper kit. Maar dit heb ik je op msn ook al geprobeerd uit te leggen :P

RE: MPI tuning

Als je alleen sneller wilt optrekken is het ook een optie om een ander differentieel te plaatsen. Standaard op een mpi uit 2000 is 1:2,76 (tenminste bij mij wel). Ik heb deze vervangen door een 1:3,1. Theoretisch wordt je topsnelheid lager, maar daar heb ik niets van gemerkt. Mijn ervaring is dat de mpi met dit differentieel een heel stuk levendiger is, al is het natuurlijk nog steeds geen supersportwagen. Je hebt wel iets meer herrie, omdat de motor bij de zelfde rijsnelheid meer toeren maakt. Nadeel is wel dat de hele boel uit elkaar moet om dit onderdeel te vervangen, wat niet echt een pretje is bij een mpi.

RE: MPI tuning

Ik zou dan inderdaad eerst je diff maar eens gaan vervangen. Kun je later verder kijken naar de rest. Ik zou voor een 3.44 gaan of anders een 3.1. Die 3.44 heb ik zelf ook en dat bevalt mij prima.

default

RE: MPI tuning

[size=75:23ueodv2][topics samengevoegd - Crispy][/size:23ueodv2]
Hallo, ik zou graag mijn MPI mini toch eens wat beter laten gaan , nu zit er een nep catalysator tussen , ik had zitten denken en ik zou een dubbel DTM uitlaat steken langs de zijkant:
link

en dan zou ik ook een andere manifold steken of scheelt dit niet in optrekken?

link


of

link

RE: MPI tuning

Ik heb je topic even verplaatst uit Standaard techniek en aan je eigen topic gehangen, de topic titel dekt de lading wel dacht ik... en hoewel heel veel mensen met een LCB spruitstuk rijden is het toch niet standaard...

RE: MPI tuning

Als je een MPI hebt kun je de catalysator niet zomaar verwijderen. Je komt je bijvoorbeeld niet meer door de APK omdat je niet meer kunt voldoen aan de emissie-eisen, en op het goede functioneren van de motor zal het ook wel invloed hebben.

Er zijn wel LCB's voor MPI en sportuitlaten, maar dan zit de catalysator er nog steeds tussen. Er zijn wel speciale cat-vervangers, maar dan zul je dus elk jaar je catalysator voor de APK moeten terugzetten.

Dennis

RE: MPI tuning

Maar er is toch ook wel een manier om je mini een beetje te kietelen, zonder dat er een duur tunings setje op gezet moet worden?

Ik heb al een lcb en rc40, en ja het helpt echt minimaal, maar hoe kan je er nou gewoon nog iets meer uitkrijgen zonder er een 500 eurie aan uit te geven?

RE: MPI tuning

Simini schreef:
Die John Cooper set is erg gaaf. En volgens mij veel beter passend als die andere. Alleen is de John Cooper set veel duurder. :P




Wat is duur?

Je moet wel kijken naar prijs/kwaliteit verhouding.
Dan vindt ik de cooperset weer niet duur.
Het is alleen een hoop geld wat je moet neerleggen, daar tegen over staat dat je gewoon echt top spul heb.
Beter is er gewoon niet.

Dus wat is dan duur :D

RE: MPI tuning

Dennis schreef:
Als je een MPI hebt kun je de catalysator niet zomaar verwijderen. Je komt je bijvoorbeeld niet meer door de APK omdat je niet meer kunt voldoen aan de emissie-eisen, en op het goede functioneren van de motor zal het ook wel invloed hebben.

Er zijn wel LCB's voor MPI en sportuitlaten, maar dan zit de catalysator er nog steeds tussen. Er zijn wel speciale cat-vervangers, maar dan zul je dus elk jaar je catalysator voor de APK moeten terugzetten.

Dennis



voor de cat is er maar een bedrijf die goed spul levert, duur maar goed.
Het is een zogezegde sportkat, deze kan ook blijven zitten voor de apk.
Dit bedrijf is de specialist bij uitstek.
Wie het adres wil hebben kan een pm sturen naar mij.
Anders worden de moderators boos op me O:)

RE: MPI tuning

michiel schreef:
Maar er is toch ook wel een manier om je mini een beetje te kietelen, zonder dat er een duur tunings setje op gezet moet worden?

Ik heb al een lcb en rc40, en ja het helpt echt minimaal, maar hoe kan je er nou gewoon nog iets meer uitkrijgen zonder er een 500 eurie aan uit te geven?



Je zou er een K&N luchtfilter (zoek daar eens op) op kunnen zetten, dan heb je al zo ongeveer het hele stage 1 verhaal afgerond. Dat houd in dat zowel door in- als uitlaat traject de gassen gemakkelijker stromen. :)

Maar verwacht vooral geen wonderen, als je op top iets van 5pk wint met een stage 1 zou dat al best veel zijn! Precieze winst verschillen per geval.

Hierna worden de extra pk-tjes eruit persen al snel (veel) duurder, en/of vergen een boel sleutelwerk...
Je zou dan kunnnen denken aan een andere nokkenas, geflowde kop met wellicht grotere kleppen, drijfstangen en zuigers uitwegen, etc. etc.

RE: MPI tuning

Mini racing green schreef:
Het is alleen een hoop geld wat je moet neerleggen, daar tegen over staat dat je gewoon echt top spul heb.
Beter is er gewoon niet.

Dus wat is dan duur :D


Dat begrijp ik helemaal. Dat was wel mijn gedachte, als ik zou moeten kiezen. Is de keuze niet zo moeilijk. Natuurlijk de John Cooper set!! ;)

RE: MPI tuning

Wat mij overigens wel opvalt aan de John Cooper setjes, is dat ze de nokkenas standaard laten. Waarschijnlijk voor het installatie-gemak gedaan.

Wat mij een goed alternatief lijkt voor de Cooper set is zelf een goede kop zoeken, Maniflow LCB, RC40/Maniflow/anderszins uitlaat, etc. Dat is vrijwel zeker zelfs goedkoper ook. Maar je mist dat wel de sleutelhanger, stickers, en het typeplaatje. ;)

RE: MPI tuning

Wat je ook doet vergeet de fuel pressure regulator niet anders gaat de motor zeer waarschijnlijk te arm lopen in hogere toeren. dat heeft mijn mpi al met alleen een stage 1 kit er op. volgas komt hij niet eens richting de 6000 toeren. met iets minder dan volgas trekt die wel gewoon door tot 6500. heel raar

ik heb mij laten vertellen dat dit probleem opgelost kan worden door een fuel pressure regulator of een zo genoemde "power boost valve"

iemand ervaring mee toevallig?

RE: MPI tuning

Je keuze is een beetje makkelijker geworden, ik geloof dat de kit van John Cooper niet meer leverbaar is :x

Je kan je throttle body vervangen door een competition throttle body, verder een power boost valve en sportluchtfilter erop en je bent snel klaar met alleen bolt-on mods.
Daarna is denk ik de meeste winst bij de cilinderkop te halen, meteen een stukje ingewikkelder en veel duurder. 8)

Cheers

RE: MPI tuning

volgens de site inderdaad niet meer leverbaar: http://www.johncooper.co.uk/JohnCooperS ... uning+Kit/

Ik had ergens gelezen dat een ex-medewerker ergens in de buurt een werkplaats had opgezet ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: MPI tuning

Kan je er ook alleen een stage 3 of 4 kop op zetten, of moet je de rest ook aanpakken.?

De meeste hebben al een lcb etc, kan je dan alleen een kop er op zetten of moet er ook rockers bij?

Zijn er in mensen die er ervaring mee hebben?

michiel

RE: MPI tuning

Je kan er een kop opzetten rockers zijn niet persee nodig. op je kop zitten dan waarschijnlijk wel dubbele klepveren zodat je de rockers er wel op KUNT zetten. maar aangezien een standaard mpi al niet zo rijk loopt kom je bij volgas denk ik wat benzine te kort omdat je ecu dat niet toestaat. om het maximale uit je kop te halen zal je dan ook andere dingen moeten aanpassen

RE: MPI tuning

hallo:


Ik ben ook in het bezit van een mpi en ik heb onlangs de hele motor uit elkaar gehad.

je komt inderdaad veel beperkingen tegen ivm het computer verhaal.

je kan je standaart gasklep huis die aanslag bij buigen zodat je een 100% vulling krijgt :)" title="Evil" />
alleen moet je dan de benzine leidingen ook een beetje bij buigen anders komt de gasklep bediening daar tegen an en werkt deze als aanslag. :(

kost niks en krijgt er een beetje voor terug
verder k&n filter opgezet en een andere eind dif 3.1 in gezet.is niet echt dat wat ik voor had maar ja alle beetjes helpen.
ben nu bezig met een universeele ecu dus op wens te prgrameren. 8)

Als je andere kleppen en veren wilt monteren zou ik ook een andere nokkenas monteren (met dubbele veren slijten deze nogal snel van mpi.) :'(

(zeggen ze)

groeten wout

RE: MPI tuning

die ecu word niks... beetje te duur vind ik ongeveer 2500 eurie :'(

word mij iets te gek.

iemand anders nog sugesties :D



groeten

RE: MPI tuning

mpi tuning is al veel over geschreven.is lastig.

ik denk dat de beste optie een CANEMS systeem is of te blijven wachten totdat de siamese code op de megasuirt loopt..ik hoop niet dat je haast hebt.
[/quote]