naaldenkeuze

default

RE: naaldenkeuze

ik heb hier een standaard austin metro 1.3 1989
normale compressie, met su hif44 en handschakeling.

mijn probleem: licht inhouden bij gasgeven, met
name bij koude motor; maar nog steeds merkbaar
(wel minder duidelijk) bij warme motor.
E.e.a. speelt ook nog bij wat hogere snelheden,
tot zo'n 50-60 km/h.

De naald is een BGX (is ca. 4000 km. aanwezig nu,
de vorige was ook een BGX).
Volgens mijn Haynes Workshop manual (718) is de
standaard naald BEJ.

Ik dacht eerst dat het daarin zou zitten, maar als
ik (winsu1.0, nieuwe data) BGX en BEJ vergelijk, zijn
die vrijwel identiek, behalve dat BEJ op level 8 en 9
'2' dunner is.
Ik vraag me nu af of BEJ de symptomen zal verhelpen..

Sinds de aanschaf van de auto (ca. 5000 km. terug)
heb ik de carburateur deel-gereviseerd: nieuwe jet (0.10),
naald BGX, vlotternaald/zitting; en gereinigd.
Verder is nieuw: bougies (Champion), HT-leads, verdelervinger,
(geen contactpuntjes aanwezig), verdelerkap, luchtfilter.
Ontstekingstijdstip is met stroboscoop ingesteld op
voorgeschreven waarde; stationnair toerental ook op norm-
waarde (manual).
Demperolie is nu motorolie 10W40, heb uitgeprobeerd:
naaimachineolie, ATF, 10W40, 20W50 en 20W60.
De mengselafstelling is met de Colortune set gedaan,
verbranding nu op de grens tussen blauw en geel (stond eerst
op blauw, toen was e.e.a. nog meer uitgesproken).
De bougies-'faces' zijn misschien een zuchtje te heet, dus
misschien moet ie nog iets rijker.

Hoe kies ik handig een betere naald - of moet ie eerst rijker
worden ingesteld?
Ik heb niet :-( de fondsen voor een serie 'probeernaalden' of
een instelsessie op de rollenbank.

Iemand met een vonk??

TX
rob

RE: naaldenkeuze

Ik zou eerst proberen de co een halve slag hoger te zetten. (indraaien)
Mocht dit het probleem niet verhelpen dan denk ik toch
dat je de BEJ naald moet gaan proberen.
BGX is overigens een standaard naald voor jouw setup.
Wat je is carburateurcode? Deze zit met een alu labeltje
aan je dashbpot geschroeft.. hier staat een FZX code op.
En op de demper van je dashpot staat een LZX code..

default

RE: naaldenkeuze

Nog verder verrijken?
Dan kom ik vlgs. de Colortune in het gele gebied..

De afwijking tussen de BGX naald en de BEJ is minimaal.
Zou dit **kleine** verschil voldoende *kunnen* zijn om
die flat spot weg te werken??

Het carb label zegt: FZX 1526
Voor de dashpot code moet ik eerst onder de kap duiken..

rob

RE: naaldenkeuze

Het is iig een standaard carb voor je blokje.
Er hoort een LZX 1511 dempertje in te zitten..
Hieronder wat info over je carb.

http://www.burlen.co.uk/partList.aspx?carID=10658

RE: naaldenkeuze

Probeer ook eens een beetje te experimenteren met het ontstekingstijdstip. De fabriekswaarden zijn een grote gemene deler, veel ontstekingen van Mini's en Metro's staan een tikkie vroeger.

Dennis

RE: naaldenkeuze

..

RE: naaldenkeuze

JE hebt toch al eerder een topic gestart met dit soort vragen?

Ik heb zelf in mijn Metro een BFY naald geplaatst met 15 graden voorontsteking.. rijdt goed en niet inhouden...

RE: naaldenkeuze

Volgens mij was ik dat... ?

RE: naaldenkeuze

Waren iig soortgelijke vragen...

default

RE: naaldenkeuze

mijn eerste indruk is dat het "halve slagje" van
LowRida een wereld van verschil maakt.
Moet het nog een beetje langer uittesten.

default

RE: naaldenkeuze

de bougies zijn overigens Champions.

RE: naaldenkeuze

At your service! :P

RE: naaldenkeuze

metrodriver schreef:
mijn eerste indruk is dat het "halve slagje" van
LowRida een wereld van verschil maakt.



Linke ervan is, is dat je het Co niet kan zien en dat je al snel te veel slag geeft...hij wordt dan te rijk, een te hoog Co voor APK en een hoger verbruik is het gevolg....

RE: naaldenkeuze

Een te hoog co voor apk is geen probleem, daar zetten
ze hem dan wel weer goed. En dat verbruik valt ook wel
mee met een half slagje. Als ik zo hoor dat hij eerst
niet lekker liep en nu wel dan denk ik eerder dat ie nu
eindelijk WEL goed staat...
Te arm en je krijgt ook een zuipert!