nieuw PK target

RE: nieuw PK target

het duurt "even" (want mijn budget voor meer pks is in de roestoratie van de auto gaan zitten :( ) .. maare hij gaat er komen..
mijn RE13HighTorque nokkenas is besteld..(pijn in de portomonaie)

powerband is 2600 tot ca 6800 rpm i.p.v de high power versie die tot 7500 loopt en wat extra top vermogen levert maar koppel inlevert (naah).

dit is dus een behoorlijke trap racier dan een SW5
en waarschijnlijk wordt je de eerste meters afgemaakt als je niet een heel kort diff er op zet.

ik heb even gevraagd op hoeveel pk je nu eigelijk zou moeten kunnen uitkomen als je alles redelijk netjes doet.

Keith Calver: haastig (maar dat heeft hij vaker gedaan) in elkaar gegooide 1380cc : 122pk met 137NM..( :o :x ) zijn idee is dat er nog een extra 15 pk uit zou moeten kunnen komen :)" title="Evil" />
maar wat voor een kop hier op zit verteld hij niet dus ik ga er maar vanuit dat het niet een standaard unit is en je dus op minder PK gaat uitkomen.

100pk moet echter makkelijk te doen zijn met een 1310 volgens de man..ik hoop dus op ergens rond 105 a 110pk :P maarre eerst zien dan geloven.

en nu maar verder sparen voor het boren, blok vlakken etc. etc.

RE: nieuw PK target

Mmmm,

ben erg benieuwd hoe dat rijdt en of ik erg jaloers moet worden.
Als ie nog redelijk wat doet onder de 2500 rpm dan zie ik me ook genoodzaakt op termijn zo'n stok erin te lepelen...

Afijn, je hebt niet alleen een pk-target maar ook een target-datum: 25 september Club Specials Zandvoort ;)

(nb; wellicht hebben we nog een klusje erbij, ik bel je morgen wel ff)

RE: nieuw PK target

PK target voor mij met de onderdelen die ik heb maar nog op moet bouwen: 60PK

Uiteindelijke target met alles erop 70+ Pk

Huidge vermogen: 51,5Pk

Voor een 998cc best netjes toch? Die nokkenstok van die MG er al uitgetrokken????

RE: nieuw PK target

Kevski Style schreef:
PK target voor mij met de onderdelen die ik heb maar nog op moet bouwen: 60PK

Uiteindelijke target met alles erop 70+ Pk

Huidge vermogen: 51,5Pk

Voor een 998cc best netjes toch?



Das helemaal niet verkeerd, er schijnen idd wonderen te gebeuren met een MG-stok in zo'n blok!
Succes met de setup!

Kevski Style":2m6cd0ap]Die nokkenstok van die MG er al uitgetrokken????[/quote:2m6cd0ap]

Dr J is een beetje druk, om namelijk meteen ff on-topic te komen;

SirYun en ik gaan het blok van Pepe reviseren. Dat wordt een complete overhaul inclusief tuning. Wordt dezelfde setup als ik heb, dat moet toch weer boven de 90 pk uitkomen ;)

Maar alla, ik zal hem even overreden om snel die stok uit dat blok te trekken.

We gaan ook een foto-verslag maken, wordt vervolgt.

RE: nieuw PK target

Heeft geen haast hoor. De electrische setup moet er ook nog steeds in. vandaag even een andere uitlaat van voor tot achter eronder gehangen. Iets meer vermogen erbij onderin het toerengebeid, op top is het niet te merken, maar dat was al goed....

Nu alleen nog de vraag: Zelf kop doen of een Calver kop kopen. Zal het eerste wel worden....

Heb trouwens ook maar het het special tuning luchtfilter besteld bij K&N. Airbox zie ik vanaf, en gebruik de collector voor meer lucht bij mij rad....

RE: nieuw PK target

Maarreh: Wie de hell maakt die nokkenassen waar jullie het over hebben????

RE: nieuw PK target

die RE13 wordt door Keith Calver gemaakt (zal wel door kentcams worden geslepen met als SW5's),

en je kan hem nog niet krijgen..tenzij je blijft zeuren :))

RE: nieuw PK target

OK, op die fiets. Ik wist alleen dat calver ermee bezig was, maar niet hoe de naam van dat ding was. Weer wat nieuws geleerd :D

RE: nieuw PK target

ik ga die MG nokkenstok er dit weekend er wel uithalen voor je.

RE: nieuw PK target

Kijk maar joh, als je er geen tijd voor hebt is het ook niet erg....

RE: nieuw PK target

Zeg dat nou niet te hard...anders komt het er NOG niet van... 8)

RE: nieuw PK target

uuhm..

zal je net zien.. het bedrijf waar de assen worden geslepen hebben net nieuwe machines en deze heeft kinder ziekten.

maar hij wordt een dezer dagen gemaakt..

Ik ben erg erg benieuwd wat het gaat doen.

Omdat de zuigers die ik al had liggen in het blok van Pepe gaan heb toch ook maar besloten om toch maar een +60 overmaat er in te zetten.. 1330cc dus.

yummie..GTi's pesten :P

RE: nieuw PK target

Dat wordt ook weer vlakken dus????

RE: nieuw PK target

nee,
de kop die ik heb liggen geeft 10.5 CR op 1310cc en zuigers vlak met het deck, dat gaat alleen nog wat omhoog bij 1330. ik moet dus wellicht nog even wat extra ruimte in de kamer maken om niet wat hoog uit te komen.

als je weet dat je een hele goede kop hebt (omdat je erg goede flowbench cijfers hebt en dyno gegevens) kan je iets lager gaan zitten met je CR om het pompverlies te beperken, anders kan je beter wat aan de hoge kant zitten

RE: nieuw PK target

Hoe kan het auw dat je compressie omhoog gaat? In principe heb je een grotere opppervlakte, en ik neem aan dezelfde kroonhoogte of is die ook anders? Anders zou je naar mijn idee toch echt een lagere compressie krijgen....

RE: nieuw PK target

njet

het is compressie verhouding.. da's dus de verhouding tussen het totale volume op BDC in de cylinder (boring maal slag plus restjes: ringland, bowl, aantal cc's in je koppakking gemonteerd en aangetrokken .eventuele cutouts/pockets en kamer volume) en het volume op TDC (kamer + restjes)

v1= totaal volume cylinder =slagvolume ( boring x slag)kamer volume plus wat restjes ringland etc.ect.
v2= kamervolume over op TDC + restjes

CR=V1/V2 = 1+ (swept volume/v2)


ergo, als je teller in de breuk omhoog gaat en je deelt door een gelijk gebleven volume (v2) gaat de CR omhoog

da's de reden dat je zo min mogelijk uit een kamer van een 850 wilt halen anders krijg je de CR niet meer op pijl.. bij 1380's en daarboven heb je soms moeite om de CR laag genoeg te krijgen.

RE: nieuw PK target

Ja ok, die berekening ken ik, maar omdat je oppervlakte van je zuiger groter is zou je compressie verlagen naar mijn idee, aangezien je zuiger nooit helemaal tot boven komt, maar wel de extra breedte erbij betrekt....

RE: nieuw PK target

mijn zuigers komen gewoon helemaal to boven hoor :9 . deck hoogte komt op NUL mm, want ik vlak het blok ook nadat ik een proef assemblage heb gedaan.

los daarvan:

je veranderd je swept volume (en dus V1) en V2 dus niet (bowl in zuigers is gelijk)

(okok als je zuigers niet geheel tot boven komen wordt V2 ook wat groter omdat de boring en ook ringland iets toeneemt)

bij nul deck hoogte /zuigers volledig vlak met deck zal echter alleen het ringland toenemen (da's de ruimte die overblijft tussen zuiger en zuigerwand rondom tot aan de bovenste zuigerveer.. voor het geval dat iemand het niet kan volgen)

echter in verhouding tot de toename van V1 veel minder omdat daar de toename over de slaglengte * toename in boring.

NB boring is niet in diameter maar in cm^2!

begrrijpie? :P


anders denk je alle resten weg een ga je uit van
een theoretisch motortje zonder zuigerveren en een kamer van 1 cc
en een boring en slag van 1cm

CR=v1/v2

v1 is boring maal slag plus 1cc kamervolume =2
v2 =1

CR 2/1 of 1:2

boring naar 2 cm
v1= 3
v2=1
CR 3/1 of 1:3

bij gelijke kamer volumina en toegenomen boring gaat de CR omhoog.
bij toegenomen slag overigens ook

ken er ook niets anders van maken :+)

RE: nieuw PK target

Nee ik snap wat je bedoelt. Maar was ervanuit gegaan dat je zuiger niet vlak met je dek van het blok zou komen. Vind ik altijd link om te doen, omdat metaal nog wel eens uit wil zetten en door die warmte helemaal tot boven te laten komen gaat je koppakking sneller kapot. Maar Als je uitgaat van een zuiger die gelijk komt met je dek neemt je compressie inderdaad toe....

Enne wat ik bedoelde wat die diameter: R2 x Pi (als je diameter groter wordt neemt ook bijna altijd je oppervlakte, tenminste, ervan uitgaande dat het een flat top piston is)

RE: nieuw PK target

uuhm.. niet om de miere#$%^.

ook als je niet geheel tot boven gaat met je zuiger neemt je CR toe.

vanwege de verhouding gewijs grotere toename van v1 over v2

tenzij je zuiger halverwege de cylinder al op bovenste dode punt zit (een CR van 1.2 ofzo) dan maakt het wel uit.

RE: nieuw PK target

Ja heb je ook gelijk in. zat me net hetzelfde te bedenken :P

RE: nieuw PK target

Lekker offtopic aan het filosoferen heren?

;)

RE: nieuw PK target

gelijke kamer volumina en toegenomen boring gaat de CR omhoog



http://www.geocities.com/MotorCity/5353/cylhead.htm
voor degene(n) die het even aanschouwelijk willen narekenen
bij CC 1275 invullen en knopje default indrukken voor de rest van de waardes, dan op c/r drukken; verander dan 1275 > 1310 en druk weer op c/r; verander dan 1310 > 1330 etc. etc.

cr stijgt

QED,
Theo van den Bogaard