123 schijnt ook uitstekend te zijn...
http://www.123ignition.nl/brand/Mini.html
Deze units kun je zelf instellen (vervroegingscurve), dus altijd de juiste bij jouw specificaties..
- Login of registreer om te reageren
123 schijnt ook uitstekend te zijn...
http://www.123ignition.nl/brand/Mini.html
Deze units kun je zelf instellen (vervroegingscurve), dus altijd de juiste bij jouw specificaties..
Dat kan :-)
Maar dat veranderd niet zoveel aan de fysieke gesteldheid van de ontsteking op dit moment. De Ducellier is niet echt een betrouwbaar ding en de aansluitingen naar de bougies zijn erg drama (Kabels zitten vast aan de verdelerkap).
Andere optie is om een nieuw verdelerkapje te vinden, maar dan heb ik nog steeds een oude ontsteking.
Nu blijkt dat die ducellier toch ook een vacuüm vervroeger heeft.
Wat zouden jullie doen:
vacuüm op de carbs afdoppen en geen vacuüm doen
of toch een ontsteking met vervroeging kopen?
Edit: Zie net dat het complete units zijn ipv 123 setjes.. Toch misschien interessant.
Chielsea schreef:
Dat kan :-)
Maar dat veranderd niet zoveel aan de fysieke gesteldheid van de ontsteking op dit moment.
Ik begrijp je reactie niet zo goed ? De 123 ontstekingen zijn complete units, uitwisselbaar met de originele units, net als de Aldons.
Ik heb persoonlijk geen ervaring met Aldon units, wel met 123 en die hebben voor- en nadelen.
De 123 zoals ik 'm heb, heeft een instelbare vacuumcurve middels een miniatuur potmetertje. Om die te verstellen moet de unit uitgebouwd worden. Ik heb begrepen dat er nu nieuwere units zijn die met een USB aansluiting werken, en met een laptop te wijzigen zijn.
De 123 is zeer eenvoudig te installeren en middels een LEDje eenvoudig op BDP in te stellen, de rest doet de unit zelf.
Ik moet wel zeggen dat in de 4 jaar dat deze unit gemonteerd is in mijn Mini, en ik alleen de afgelopen winter heb doorgereden met de Mini (voorgaande winters stond ie wel buiten maar werd er niet mee gereden), de behuizing er inmiddels uitziet alsof deze al 100 jaar oud is.. :s De mooie strakke look van de behuizing toen deze nieuw was, bladdert er vrolijk vanaf
Daarnaast vind ik ook dat de centrale as, en met name het aluminium plaatje wat direct onder de rotor zit, erg veel speling heeft voor een verdeler met zo weinig kilometers (hooguit 10.000). Ik heb Lucas en Ducellier verdelers liggen van ettelijke jaren oud, maar die zien er geen van allen zo afgeleefd uit als mijn 123 !
En vacuum afdoppen ? Waarom zou je dat willen? komt de rijdbaarheid tijdens normaal gebruik niet echt ten goede volgens mij, tenzij je er alleen mee gaat racen..
Ik had het ook gezien ja. Mogelijk toch wel interessant!
ik moet zeggen dat ik hem gisteren weer eens gestart heb en hij loopt eigenlijk best weer goed. Mogelijk hielp de vervanging van mijn zekeringskast ook mee (van steentjes naar steekzekeringen).
Ik ga eerst eens op zoek naar een nieuwe rotor kap voordat ik de portemonnee trek..
Toch bedankt!
Hey
Aldon 100 ayp heb ik nog liggen zonder vervroeging
met contactpunten is dat iets ?
is daar speciaal voor gemaakt google maar.
Arno
ehm... is een bericht uit september 2012.... Maar wie weet! Nooit geschoten enzo!
Haha.. ja kan je altijd nog proberen.
Overigens lees ik wel wat onzin in dat draadje over de vacuum afdoppen bij een 123.
Klok en klepel verhaal dat dat bij race achtig werk "hoort"
Bij een conventionele ontsteking werd de vacuum bij extreem gebruik (lees race) wel eens afgedopt om zo te voorkomen dat de vacuumvervroeging niet zou stuk gaan en zou zorgen voor teveel voorontsteking met alle gevolgen van dien.
Daar de 123 geen bewegend deel heeft voor de vacuumvervroeging maar een druksensor, kan je onder alle omstandigheden deze gewoon blijven gebruiken en daarmee onder deellast wat netter rijden.
succes!
Hey,
Ik heb eerst ook 2 jaar met een 123 ontsteking rond gereden.
Deze besloot er op een gegeven moment plots mee op te houden.
(Iemand dit al voor gehad?)
Nu rij ik al enige tijd rond met een CSI ontsteking. Dit is eigenlijk hetzelfde principe als de 123 ontsteking maar dan ingebouwd in een 59D ontstekingshuis.
Tot nu toe blijft deze er trouwens nog altijd goed uitzien t.o.v. de 123 ontsteking.
Bij die CSI ontsteking moet je om van curve te wijzigen enkel de delcokap verwijderen en de ontsteking wat verdraaien, en dan kan je deze wijzigen.
Nadien terug op tijd zetten en klaar, je kan weer verder.
Eigenlijk fantastisch, want deze is zelfs goedkoper als een 123 ontsteking.
Groetjes,
Wouter
Die CSI ontsteking is kwa werking inderdaad gelijk aan de eerdere generatie 123 ontsteking, die met meerdere vastgebakken curves.
Mooi dat ze het instellen van de juiste curve hebben verbeterd, dat is inderdaad wel een beetje vervelend, maar nog steeds geen megaklus.
123 is is inmiddels weleen stapje verder en heeft ook een vrij programeerbare versie. Daarmee kan je alles precies zetten zoals je zou willen. Op een rollenbank haal je dan echt het onderste uit de kan. Ook zit er een rev limiter in.
Ook wel mooi dacht ik, yummie. Heb het zelf niet.
Als je 123 ermee is gestopt, zou je eens moeten kijken op de printplaat aan de achterzijde. Daarop zitten een aantal transistor achtige onderdeeltjes. Die schijnen wel eens kapot te gaan. Het geluk wil dat het spul in NL wordt gemaakt bij Gouda in de buurt. Via Leen APK kan je zeerzeker aan goede tips komen om een dergelijk probleem betaalbaar op te lossen ipv compleet vervangen.
Ziet er heel goed uit inderdaad, maar te prijzig voor mij op di tmoment
RE: Nieuwe Ontsteking voor mijn Innocenti
Ingediend door Chielsea op ma, 30-04-2012 12:13
Hopelijk kan iemand mij helpen.
Ik zoek een vervanging voor mijn huidige (orginele) ontsteking van mijn Innocenti cooper 1300 export uit 1975. Hier zit nu een Ducellier ontsteking op en die wil ik wel graag vervangen door een betrouwbaarder exemplaar.
Setup van de auto:
- 1293, 276 kent, geflowde kop, verlicht vliegwiel, dubbele hs2 (standaard)
Weet iemand welke ik dan moet hebben?
Ik dacht zelf deze:
Aldon Fast Road Distributor - 25D/45D - Yellow :
link
Hebben jullie een idee welke zou passen en welke goed zou passen in de setup van de auto?