Nokkenas timen

RE: Nokkenas timen

Aan de hand van de door Keith Calver geschreven handleiding (http://www.calverst.com/articles/Cam_timing(DTI).htm ) probeer ik, samen met m'n broertje, de nokkenas van de nieuwe 1380 de timen.

Alles is duidelijk tot......

"Rotate crank backwards until the needle passes the 0.025” mark. Stop and rotate it forwards very slowly, stopping when the needle reaches the 0.005" mark. Note the reading of degrees indicated by the pointer on the protractor. Continue rotating the crank forwards until the needle zeros and returns to the 0.005” mark again. Note the new reading from the protractor. Add these two figures together, divide by two, the result being where your cam is timed in at."

Wat bedoeld KC bijvoorbeeld met '0.025' mark"? Wie kan het bovenstaande eens toelichten?

RE: Nokkenas timen

het idee is dat je zo'n meetklok met de naald op je zuiger zet, zoals bijvoorbeeld deze:



En dan de meetwaarde afleest

Heet ook een DTI zoals in de titel van het artikel ;)

Aangezien bij een standaard mini de nokkenas niet zo nauwkeurig af te stellen is, verplaats ik dit topic uit Standaard Techniek

RE: Nokkenas timen

Als ik het zo lees beschrijft KC in het genoemde stuk hoe je de meting doet van de stand van je nokkenas (uitkomst bijvoorbeeld inlaat opent 104 graden voor TDC .. )

in het 1e deel staat hoe je meet dat de zuiger op TDC staat; het gequote stukje is hoe je meet wanneer de inlaatnok van cylinder 1 op het hoogste punt staat

procedure in het kort:
- zet de gradenschijf op je vliegwielbout en maak een pointer van een stuk ijzerdraad.
- meet het TDC punt en stel de pointer dan op '0' (=nul) op de schijf in
- monteer 1 nokvolger en stoterstang op de inlaat van cylinder 1 en
- meet het hoogste punt van die nok

.. dit zou moeten overeenkomen met de opgegeven waarde van de fabrikant van de nokkenas .. indien dit niet zo is, moet je de kettingwielen verstellen of met offset spietjes gaan werken om de waarde goed te krijgen (afhankelijk van de soort 'timing gear' die je gebruikt)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Nokkenas timen

Prima..

De meetklok heb ik.. ik heb tenslotte het bovenste dodepunt van de krukas al bepaald, net als de maximale lift van de nokkenas. Maar dan.... het is zo simpel, maar je moet net even weten hoe.. :?

RE: Nokkenas timen

Het idee is dat je misschien de nokkenas nog een beetje kunt draaien, terwijl de meter 0 blijft aangeven (op de top van je nok), of dat er te weining verschil is om het goed te kunnen bepalen. In dat geval kun je 0.005" voor en na de top van de nok het aantal graden bepalen, midden daartussen is de echte top.

RE: Nokkenas timen

je wilt de speling altijd van een kant benaderen, je draait de nokkenas ruim terug zodat je buiten de top zit. de 25 duizendste is dus arbitrair en 50 kan ook.

het zelfde geldt voor de 0,005.. je kan ook 0.01 nemen.

RE: Nokkenas timen

Hallo iedereen,

Ik heb dus ook een probleem met het vloeiend laten lopen van mijn net gereviseerde en getunede motor.

Wat heb ik gedaan:
- RC40 Lcb uitlaat enkele demper
- Verlicht vliegwiel (1kg lichter)
- Evolution001 nokkenas (LCA107)
- 1.5 rollerrockers
- Hiff44 met de naalden BBW, BDP of BDK
- Duplex Timing gear
- geporte en geflowde kop met dubbele klepveren (0.3mm gesteld)
- nieuwe overmaats zuigers (1293cc)
- NGK BPR7ES

Voor de rest is alles standaard

Wat is het probleem:
De motor loopt alleen op een BDP en BDK naald op zijn rijkst mogelijke mengsel
met de BBW naald startie alleen en verzuipt dan na een paar keer gasgeven.
De huidige timing staat nu afgesteld met een standaard non-offset spie en de tandwielen Dot-to-dot.

Zelf onderzocht:
Ik denk dus dat het aan de timing ligt van de nokkenas.
Ik heb volgens de manier in het eerste bericht in dit topic en het filmpje van minimania: link de timing bepaalt van de nokkenas en die LCA zou blijkbaar staan op 108.5 graden (116+101/2) kan dit? Ik bedoel kan het effect van deze 1.5 graden kloppen met het probleem wat ik beschrijf? Ik heb dit 4 keer herhaald en 3 keer kwam er LCA108.5 uit.

Verder heb ik WinSU gebruikt om de juiste naald te bepalen, deze zegt dat de ABK naald het beste gebruikt kan worden en op de vijfde plek staat de BBW naald, kleine verschillen. Maar klopt het dus dat het maar 1.5 graden scheelt?

groeten,

Rick Willems

RE: Nokkenas timen

Stel je kleppen eens wat ruimer om te beginnen.. je hebt nu 1.5 tuimelaars, je klepspeling dient evenredig te veranderen, kijk eens op de site van de nokkenstokfabrikant...

Verder eerst alles uitsluiten voordat je het in de timing van de as gaat zoeken, werkt je carb goed, werkt je brandstofpomp goed en geeft hij voldoende debiet voor de vraag van de motor?

RE: Nokkenas timen

Ben het met red flame eens.. Mijn kleppen staan op 0.48..!
Als je de boel verandert kan je niet lukraak de standaard specificaties aanhouden..)

RE: Nokkenas timen

Carburateur werkt gewoon, zit wel een normale springveer in en is voor de rest ook standaard. Ik heb een elektrische brandstof pomp die als het goed is 2 bar pompt als ik het me goed herinner

RE: Nokkenas timen

Misschien staat ie gewoon veel te rijk.

RE: Nokkenas timen

Brandstofpomp met twee bar op een carburateur is vragen om problemen.
Gebruik een specifieke carburateur lage druk pomp zoals een Facet, Hardi of SU.
Beter nog om een drukregelaar erbij te hebben, sommige typen carburateurs zijn erg gevoelig voor afwijkende drukken.

Als je dit eerst goed hebt, tezamen met de juiste klepspeling, laat dan nog eens weten hoe het gaat.

Oja: als je nokkenas wat graadjes links of rechtsaf staat zal dit nog niet het fenomeen geven als jij hebt. Hooguit dat de motor wat lauw is of flatspots heeft.

RE: Nokkenas timen

Zo ik heb een spietje van 2 graden in de nokkenas gelegd en de kleppen op een krappe 0,50mm koud afgesteld.

T blokje loopt nu warm opzich zoals ie moet lopen, carburateur en ontsteking moeten nog wel fijn afgesteld worden, maar iig klinkt het vertrouwd.

Maar ik vind de tuimelaars wel hard tikken nu, ze tikten ook al vrij hard toen ik ze nog op 0,35 had zitten. Toch maar op 0,45mm stellen ofzo?

1.5 roller rockers (paarse)
266 cam (evolution001)
Std nieuwe stoters en volgers
Duplex timing gear

RE: Nokkenas timen

is dat tikken met of zonder kleppendeksel?
check of die tuimelaars niks anders raken dan wat ze moeten raken ..

succes,
Theo van den Bogaard

RE: Nokkenas timen

Met kleppendeksel, maar dat is zon aluminium aftermarket hoge, want de std kleppendeksels zijn te klein als goed is. Daarbij zie ik geen schade aan de tuimelaars of de binnenkant van het kleppendeksel. Verder raken ze niks anders naar mij weten en ze zaten nog op de goede plek op de kleppen zegmaar. Dus niet overdreven scheef of uit het midden van de kleppen.

RE: Nokkenas timen

Alu aftermatket is niet altijd de juiste!
Been there met een standaard hoge Alu deksel..
Tot uitgefreesd aan toe ging t niet passen bij mij.
Minispares verkoopt een speciale kleppendeksel die is ook van Alu ( vaak gekleurd , zwart, rood ,blauw of zo)
Maar deze is inwendig groter aan de binnenzijde . Zijn speciaal voor hi lift rockers.. Ff zoeken op hun site en je vindt m zo. Even op letten.. Staat in hun beschrijving erbij dat ze speciaal voor hi lift zijn.
Past gewoon met een normale pakking.

Ik heb swifttune rockers. Staan op 0.48. ( maten liggen aan de spec's die de fabrikant opgeeft. )

RE: Nokkenas timen

Als je niet van minispares logo op de deksel houdt, dus de "kleine" alu deksel wil hebben over je roller rockers dan kan je dat zo doen:
Uitfrezen van de wand en achterkant van de rockers. Iedere millimeter telt. Bovendien bij bevestigen altijd richting achterzijde motor duwen.





RE: Nokkenas timen

:(( toch nog de verkeerde gekocht! man wat balen, ach dan maar wat eraf frezen. Dankje voor plaatjes Streetscreamer!