nokkenas vervangen

RE: nokkenas vervangen

okee binnen kort gaat het gebeuren de sw 5 gaat in m'n 1000

maar hoewel ik hier bij goede hulp heb wil ik toch goed beslagen ten ijs komen en niet halverwegen onderdelen missen

ik ga dus de std 1000 as vervangen voor een sw5 met nieuwe nokvolgers, een duplex keting ook de olie pomp word vervangen verder komt er een hiff 44 op

de kop woord TZT een geflowd 1100 model, maar om dat het werk hier aan nog gedaan moet worden komt dit later

het blok gaat uit de mini, maar het liefst hou ik de kop er op
mijn blok heeft tapet covers (thank god)

ik heb nu liggen
-nokkenas
-duplex timing ketting en tand wielen
-thrustwasher
-oliepomp
-nokvolgers
-pakking voor de timing cover

wat mis ik nog (bouten, moeren, pakkingen?)
wat is de volgorde van (de)montage
heeft iemand een idee voor de timing (mail naar swiftune ook onderweg)

RE: nokkenas vervangen

Ik zou als ik jou was toch de koppakking vervangen, je hebt dan wel tappetcovers, maar om de nokvolgers eruit te halen moet je toch de tuimelas verwijderen en daarmee los je ook deels je kop en daarmee ook eenzijdig je koppakking. Het kan goed gaan, maar ook fout en daar kom je pas achter als het blok weer in de auto zit.

De timing van de SW5 is tussen de 106 en 108 graden. Die informatie heb ik van Paul hier op het forum, van Swiftune moet ik na meer dan een jaar nog antwoord krijgen :?

Vergeet niet je timingcover een kleine tik naar buiten te geven anders gaat de dubbele ketting aanlopen tegen de cover (was ik dus vergeten).

Er is niet die direct een ideale volgorde in het monteren of demonteren, vergeet wel je benzinepomp niet te demonteren, want anders komt je oude nokkenas er ook niet uit :x

Dennis

RE: nokkenas vervangen

kijk das een goeie
de ontsteking had ik al verzonnen maar de benzine pomp vergat ik even.

de kop ga ik toch proberen te laten zitten als het niet lukt kan ie er altijd nog af

timing cover een tik naar buiten ?
is dat langs de rand (waar de keting loopt?

en tussen de 106 en 108 graden is toch gewoon 107 of denk ik dan verkeerd?

RE: nokkenas vervangen

Wat ik begrijp is de SW5 niet zo kritisch qua timing als bijvoorbeeld een Kent nokkenas en heeft dus wat meer marge. Inderdaad zou 107 graden dus ideaal zijn.

Er zit in het distributiedeksel van een A+ een uitstulping waar je bij een enkele ketting geen last van hebt, maar met een dubbele wel.

Een losse koppakking kost weinig, waarom eventueel extra werk op je hals halen, het enige wat je nu hoeft te doen is een paar moertjes extra loshalen.

Dennis

RE: nokkenas vervangen

koppakking kost idd weinig en ben er een beetje uit dat m'n kopje even snel gevlakt gaat moeten worden

dan nog even waar zou m'n onstekings timing opgeveer moeten ??
en met wat voorn naal zou ik is kunnen beginnen (voor dat ik zelf ga vijlen)mijn win su geeft nl een gemaskeerde naam

RE: nokkenas vervangen

Ik denk dat het bij beide "trial and error" wordt. Winsu gaf bij mij een naald op de standaard wordt gebruikt in een Metro 1275 en die ik dus ook had, maar die werkte dus echt voor geen meter.

Ik heb er nu een naald in zitten van een Metro Turbo specificaties weet ik eigenlijk niet, maar ik ben gewoon in de naalden die ik had op zoek gegaan naar de dunste en die werkt redelijk goed, moet ik wel bij vermelden dat ik een 1275 kop op mijn 998 heb.

Wat onsteking betreft: ik geloof dat bijna geen enkele Mini die op fabrieksspecificaties heeft staan, dus dat wordt gewoon even experimenteren wat het beste loopt.

Het wordt natuurlijk wel wat lastiger omdat je er in eerste instantie niet achter komt of eventueel slecht lopen aan de ontsteking dan wel aan de naald licht.

Dennis