nokkenas voor MPI

RE: nokkenas voor MPI

Hallo,

gezien ik binnenkort een cadeautje mag gaan uitzoeken (jarig :D ) ben gaan proberen met te verdiepen in het sneller maken van mijn mini ('97). Ik heb op het forum al behoorlijk veel gelezen over van alles en nog wat... rockers-opboren-nokkenassen-afgedraaide vliegwielen enz enz. Maar ik ben nog steeds niet veel verder.

Ik zou heel graag andere rockers willen maar nou hoorde/las ik weer dat die "snel" slijten en vaak moet afstellen en dat het beter was om een anderen nokkes as te nemen. Wie kan daar mij meer over vertellen?? Wat voor nokkenas? wat moet er nog meer vervangen worden?

Wat zijn de opties om mijn MPI wat sneller te krijgen. Dat hij nog wel gewoon voor weggebruik is... maar gewoon wat pittiger met optrekken. Top is niet belangrijk.

ik heb al een playmini DTM zonder dempers en kat en een 57i kit zit al in de planning!!

bedankt alvast!!

RE: nokkenas voor MPI

Ik zou eerst beginnen met een stage 3 kop , dan pak je meteen 30-40% meer power.
De nokkenas en tuimelaar (1:3) van een SPI en MPI zorgen voor genoeg lichthoogte maar als je net op het randje wil gaan zitten en er nog 5-6BHP uit wil trekken neem dan de 1:5 tuimelaar , dan blijft het inderdaad om de 2000Km even je klepspeling checken.
Je hebt dan geen andere nokkenas nodig , en dat kost met in/uitbouw wel wat meer dan een kop en tuimelaars.
Check www.minisport.com voor de verschillende mogelijkheden voor 'n MPI , daar zijn verschillende 'stappen' , power/geld !!
Groetjes , Jeroen2 :D

RE: nokkenas voor MPI

maar om er alleeen en andere nokkenas in te hangen schiet niet op?? dit moet toch het zelfde effect geven als een andere tuimel as?? Aangezien een tuimelsetje ook nut heeft zonder andere kop. (een kop is iets wat te veel gevraagd als cadeautje haha)

daag

RE: nokkenas voor MPI

Kop stage 2 MPI 385 pond.
kop stage 3 MPI 415 pond.
Titan tuimelaars 1:5 346 pond.
Die andere 'merk' tuimelaars van minisport zelf gaan niet zo lang mee !!
Alle prijzen ex btw bij minisport.
Als je er alleen tuimelaars op zet of een andere nokkenas krijg je moeilijkheden met je ECU.
Dan kan hij net te rijk worden , in en uitlaat staan langer samen open , gevolg cat kapot , uitlaat rot weg hoog verbruik etc etc !!
Ik zou er toch eerst 'n kop op zetten !!
Groetjes , Jeroen2 :D

RE: nokkenas voor MPI

Een setje 1.5 rockers zorgt er alleen voor dat de lifthoogte van je kleppen groter wordt. Een nokkenas zorgt er meestal ook nog voor dat de kleppen langer open staan. De makkelijkste optie is om de tuimelaars te monteren. Voor de nokkenas moet je blok eruit (en dat is bij een MPI geen pretje!) en bovendien komt daar nog best wel wat expertise kijken om je nokkenas te timen.

Over het algemeen zie je dat tuimelaars in combinatie met K&N en een stage 3 kop leuke resultaten geeft. Staar je in ieder geval niet blind op PK's, de NM's geven je het duwtje in de rug!

Overigens is het stellen van de kleppen bij een setje roller rockers niet vaker nodig dan bij gewone tuimelaars, ze slijten namelijk veel minder! Je moet alleen de voelerblaadjes van de zijkant ertussen steken om de speling te meten ipv vanaf de voorkant.

Check verder nog http://www.calverscorner.com/ van Keith Calver, hij heeft een hoop onderzoek gedaan naar de tuning van A en A+ blokken.

Sterkte!
Fokko

RE: nokkenas voor MPI

Kop stage 2 MPI 385 pond.
kop stage 3 MPI 415 pond.
Titan tuimelaars 1:5 346 pond.
Die andere 'merk' tuimelaars van minisport zelf gaan niet zo lang mee !!
Alle prijzen ex btw bij minisport.




moet je wel nog je oude kop ook opsturen naar minisport anders komt der ook nog eens 400 pond extra bij voor het niet in leveren van een oudekop een soort van statiegeld. en anders wordt het toch wel een hele dure geschienenis

groetjes hilbert

RE: nokkenas voor MPI

[bedrijfsinformatie verwijderd ivm de gewijzigde regels voor bedrijfsnamen - Crispy]
Groetjes maar weer :D Jeroen2.

RE: nokkenas voor MPI

aha ok dit scheelt al. Maar dus eigenlijk meteen een nieuwe kop erop?? Bij vervanging tuimelers kan je problemen krijgen met ECU? Hmmzz dit is niet altijd zo of wel?? Er zullen toch ook wel mensen zijn die niet alles (kop-ECU) etc vervangen??

gegroet en ciao

RE: nokkenas voor MPI

Nee nee , je ECU kan netjes blijven zoals t'ie is bij een nieuwe kop.
Het samenspel TIMING en ECU is belangrijk.
De koppen SPI/MPI hebben een bepaalde verhouding klepgrootte en lichthoogte i.v.m. uitstoot co e.d.
Hier wijk je niet vanaf met een nieuwe stage 3 kop en dezelfde tuimelaars en nokkenas.
Bij een stage 3 met 1:5 tuimelaars zit je op het randje bij standaard nokkenas.
Je wilde toch gewoon wat meer Uhhmmff zonder afgekeurd te worden !!
Groetjes , Jeroen2 :D

default

RE: nokkenas voor MPI

Kop stage 2 MPI 385 pond.
kop stage 3 MPI 415 pond.
Titan tuimelaars 1:5 346 pond.



Heb ook even onderzoek gedaan omdat ik het ook wel zag zitten om een andere kop aan te schaffen.

Komt erop neer dat zo'n stage 3 kop tussen de 700 en 800 eur doet (omrekenen naar Euries heeft dus niet zoveel zin). En dat is ex btw. En niet vergeten dat het zaakje ingebouwd moet worden dus dat zijn weer extra kosten.

In totaal ben je zo'n 1100 a 1200 EUR kwijt, makkelijk.

RE: nokkenas voor MPI

Met de standaard ecu heb je niet zoveel keus voor een andere nokkenas. Wat ik zou doen als ik jou was is de nokkenas die in je mpi zit naar swiftune sturen en er een SW5i van laten maken. Dat is je beste optie voor een betere nokkenas. Samen met een stage 3 kop zou perfect zijn, maar ik zou er geen een van minisport nemen. Die heb ik op het moment namelijk en ik ben er niet echt over te spreken. Ik heb net mijn SW10i nokkenas ontvangen maar ik heb geen standaard ecu meer. Volgende wat ik ga doen is een cilinderkop laten tunen door swiftune.

RE: nokkenas voor MPI

swiftune is the best :) en niet eens zo duur als je kijkt naar de prijzen... eve duur als minisport..

ik ga volgend jaar ook een stage 3 koppie halen daar :)

default

RE: nokkenas voor MPI

[size=85:2ckun3l6][topics samengevoegd - Crispy][/size:2ckun3l6]
Na 5,5 maand rondrijden in mijn 1.3 MPI. Nu merk ik dat ik toch wel wat meer vermogen zou willen, maar ook betere remmen.
Heeft iemand een goed adres waar ik dit kan laten doen?

RE: nokkenas voor MPI

Misschien bij een van de sponsoren ---->>>

Of misschien zelf?

RE: nokkenas voor MPI

Tunen van een Mpi is niet zo gemakkelijk en redelijk prijzig, 1 van de sponsoren kan je wellicht verder informeren. Wat is er mis met de standaard remmen? Je zou ze kunnen upgraden naar Metro 4-pots.

Dennis

RE: nokkenas voor MPI

Ik heb de vraag toegevoegd aan een bestaand topic over het tunen (stage 3) van een Mpi, lees het eens door. Voor je vraag over remmen zou je eens in dit topic kunnen kijken: viewtopic.php?p=475508#p475508

of anders nog even zoeken?

RE: nokkenas voor MPI

als je het wil laten doen zou ik maar eens heel goed nadenken over de kosten. zeker omdat je dan waarschijnlijk nog veel meer wil. Remmen, ophanging, koeling, versnellingsbak. Alles krijg meer op z'n falie nanmelijk. Ik heb het vorig jaat vrij rigoreus aan laten pakken en inmiddels de auto ingeruild, omdat het me niet eens beviel zo'n rappe mini. Mensen verwachten het niet, en ik ben 2 keer bijna van de weg gereden door zo'n bellende airbagridder. (dwang van thuis)

Maar goed het advies om met een van de sponsors te praten lijkt me erg zinvol. En let op Stage 3 en Stage 3 zijn erg verschillend. Ik had een MED complete unit. Kost wat, maar super mooi afgewerkt spul en dat wil ook weg O:)

Er is ook een heel topi over die engelse motorbouwers "Waar een vers A blok shoppen en waarom? *uit UK only..."
ik kan dat niet linken, maar je hebt het zo en lees maar eens