normale vering?

RE: normale vering?

He mensen ik heb een probleempje, ik gebruik mijn auto om van Apeldoorn naar Leiden te rijden 124 km.
Maar nu mijn vraag ik zat te denken aan niewe schokbrekers en ik wou gelijk betere veren dan stuitert hij minder hoop ik. Maar toen ik onder mijn schatje keek zag ik dat er een soort cilinders zitten met waarschijnlijk vloeistof erin hydroliek denk ik,is dit te vervangen door zeg maar normale vering of niet. En zijn hier dan speciale kitjes voor want dit heb ik nog nooit gezien.

RE: normale vering?

Ja zijn te krijgen, maar kosten naar mijn weten ong. 800 euro. Je vervangt dan de rubber bollen, dempers en de trompetten door een demper met veer.
Maar volgens mij is dat niet comfortabeler. Een andere set standaard dempers is een betere oplossing..

RE: normale vering?

Het is ook mogelijk de rubber veerbollen te vervangen door schroefveren:



Price: £267.65 inc vat

COIL SPRING CONVERSION SET
[i:2vqyt0ne]Description[/i:2vqyt0ne]

"It has been said that one of the biggest improvements that can be made to a Mini is to replace the rubber cone springs. When that statement was made it referred to new rubber cones… there is now a new standard in Mini springing: coil springs! This direct-replacement kit includes everything to replace the harsh riding rubber cones with proper springs that can be fitted to either the stock trumpets or Hi-Los. The highest quality progressive winding is used to insure that the springs will not sag after many years of use, unlike the rubber cones. Available in three spring rates: C-SRP100 is soft (Blue), C-SRP200 is firm (Red), and C-SRP250 competition spec."

Bron: http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=38134#

RE: normale vering?

nou aan die veertjes te zien veren die rubbere bolle beter....

RE: normale vering?

3 verschillende kleuren voor hardheid zijn beschikbaar....

RE: normale vering?

Ik wil de mini juist stugger (lager?) hebben. Dit kan met nieuwe schokbrekers toch? Wat betaal je hier ongeveer voor (excl montage)?

RE: normale vering?

Daar wil je Hi-Lo's voor hebben (verlagen). Zijn voor voor en achter rond de 75 euro. Montage geen idee, want dat soort dingen doe ik zelf....
Om hem stugger te laten worden andere stuggere dempers of stuggere vering....

RE: normale vering?

Ik had het verwacht dat de mini als een kart in de bocht zou liggen, maar hij schommelt mij nog wat te veel naar de zijkanten O+ :D

Blijft leuk rijden hoor, heb m 2 dagen nu (na 5 jaar zoeken O:) )

RE: normale vering?

Turf schreef:
nou aan die veertjes te zien veren die rubbere bolle beter....



Kan je dit even nader toelichten, dit oordeel gaat wel erg kort door de bocht.

Het systeem met de rubber bollen is natuurlijk sterk verouderd. Oke stug zijn ze wel en maken hierdoor een sportief weggedrag echt wel mogelijk. Maar ik kan me voorstellen dat met behulp van nieuwere technieken (zoals b.v. die veren) de veer karakteristieken van de mini een stuk verbeterd kunnen worden. Helemaal omdat na een aantal jaren die rubber bollen ook zo hard worden als beton en dan van een beetje verend vermogen niet echt sprake meer is.

Iemand ervaring met dergelijke vering

RE: normale vering?

De rubber bollen zijn intussen ook in verbeterde versies te krijgen, bij Minispares in verschillende hardheden (icm Hi-Lo's).

Bij Minisport zelfs een verbeterde versie van Dr. Moulton himself, die de originele vering van de Mini heeft ontworpen:

Moulton Smootha Ride

"An innovative design developed with the specific purpose to take the harshness out of the Mini suspension, totally transform all non-hydrolastic Minis making a great car more comfortable and easier to drive!!
An absolute must for fast road, rallying, racing, hillclimbing and sprinting, as well as for use on rough terrain and towing.
Designed by Dr Alex Moulton of Moulton Developments who developed, tested and licensed to manufacture Avon VMS for the new front unit: and BTR Coventry for the rear, assembled as a set with Mini Sport fully adjustable front and rear suspension components and marketed exclusively world wide by Mini Sport."


Price: £350.95 inc. VAT

[i:1tz2zomi]Bron: [/i:1tz2zomi]http://www.minisport.com/news/2004/august/moulton-smootha-ride.html

RE: normale vering?

Hoho laten we even niet te hard van stapel lopen, wat bedoelt Loenatik nou eigenlijk?

ter info: bij een mini zijn de veren rubber bollen dus geen schroefveren. Verder heb je de dempers (of schokbrekers) maar dat zijn hele gewone dempers. Deze zijn niet op dezelfde plaats gemonteerd zoals bijvoorbeeld zo'n veer-demper poot die je veel bij voorwielophanging ziet van andere auto's.

Oudere mini's kunnen ook nog hydrolastic vering hebben, dit is te vergelijken met het Citroën systeem.

Als de auto wat springerig is denk ik dat nieuwe dempers al een heel stuk gaan helpen. Je zou kunnen kiezen voor wat stuggere dempers maar voor gewoon snelweg gebruik zou ik dat niet doen. Bovendien hoef je (dacht ik) om de dempers te vervangen alleen maar de wielen eraf te halen (en de tank los te halen). De veerbollen vervangen is wel wat meer werk en daar heb je speciaal gereedschap voor nodig (veerbolcompressor)

Dus ik zou zeggen neem eerst eens nieuwe dempers, die wil je toch al, en als het dan nog niet bevalt kun je nog naar de bollen/veren gaan kijken

RE: normale vering?

Is inderdaadeen goed antwoord. Kom je ook niet voor hoge kosten te staan. Maar achter kan je ze gewoon vervangen, daar is egen veerbollencompressor voor nodig. Alleen of ze los willen is ander verhaal....

RE: normale vering?

Roger schreef:
Turf":2hblgwog]nou aan die veertjes te zien veren die rubbere bolle beter....



Kan je dit even nader toelichten, dit oordeel gaat wel erg kort door de bocht.
[/quote:2hblgwog]

nee het was geen afkeur of zo! maar degene die de dit begonnen is vraagt of de mini dus wat beter geveert kan worden zodat het wat "beter" rijd.
toen zag ik de veertjes en mij lijkt dat nou niet echt veel meer veren dan de rubbere bollen...

kzeg nie dat het zo is maar die veren lijken mij wat kort voor wat meer comfort. :)

RE: normale vering?

K ben ff in conclaaf gegaan met mijn colega hij is een echte monteur en ook hij zei dat we eerst maar eens de dempers gaan vervangen(mooie aanbieding gezien deze maand)dus er komen volgende week nieuwe g-maxies op :D. Maar kan het zijn dat ik een hydrolastic veringsysteem heb hij is uit `86, want dat zou ik niet zo prettig vinden :'(
en hoe zie ik dat heel snel zonder weer naar mijn collega te rennen.
Maar de vering komt wel goed denk ik hou jullie op de hoogte.

RE: normale vering?

hydrolastic werd gebruikt op mini's voor 1976 (uit mijn hoofd, kan dus een jaartje inzitten).
Dus heb jij niet ;)

p.s. waar was dit mooie aanbiedingkje?? anders pm maar even :P

RE: normale vering?

Kevski Style schreef:
Is inderdaadeen goed antwoord. Kom je ook niet voor hoge kosten te staan. Maar achter kan je ze gewoon vervangen, daar is egen veerbollencompressor voor nodig. Alleen of ze los willen is ander verhaal....



kan ik achter dan een hi/lo set inzetten zonder veerbollencompressor en zonder de draag arm er uit te halen???

RE: normale vering?

Draagarm hoef inderdaadniet los. Demper wel. Verbollencompressor heb je niet nodig aan de achterkant....

RE: normale vering?

Mijn nieuwe sckokdempers zitten erop en hij rijdt echt beter zo 8) ,
ligt wat minder strak in de bochten maar dat moet dan maar.
Nu alleen mijn deur nog zie andere topic, en ik kreeg een verassing. M
ijn hulpremcilinder knalde eruit terwijl ik de nieuwe schokbrekers aan het testen was :'( . Heerlijk zo`n auto met iedere keer weer een verassing voor de eigenaar.

RE: normale vering?

Wat heeft die remcylinder met de schokbreker te maken?

Dennis

RE: normale vering?

veel en hard remmen...

RE: normale vering?

Wat mijn remcilinder met mijn schokbrekers te maken heeft?
Nou ik was ze aan het testen door een rondje te gaan rijden beetje scheuren enz. en toen was de remdruk zomaar in eens weg.
Heb ik weer een remcilinder naar zijn grootje, maar das nu allemaal weer in orde en gemaakt.

RE: normale vering?

de hydrolastic vering is gemonteerd tussen 1964 en 1971

RE: normale vering?

Hallo allemaal, is er al iemand die ervaring heeft met de normale schroefveren tov de rubberveerbollen?
Ik wil alle veerbollen vervangen en hi lo's monteren incl nieuwe schokbrekers maar twijfel nog of ik schroefveren neem of toch het rubber weer.

RE: normale vering?

Ik heb de ca 2 jaar geleden de veerbollen vervangen door schroefveren in combinatie met hi-lo's en verstelbare (spax) schokdempers rondom (in plaats van de originele koni's).
Vergeleken met de (wel versleten) veerbollen een enorm verschil, vind ik persoonlijk. Veel rustiger bij oneffenheden waardoor het geheel voelt volwassener aan.
Verkeersdrempels zijn nu ook met een redelijke snelheid te nemen terwijl een lus van een klaverblad nog steeds een brede glimlach op je gezicht tovert :P .

RE: normale vering?

Hallo, ok dat klinkt goed.
Ik heb ook al een pb gehad met een link naar een verkoper van deze veren.Kosten wel wat maar goed, beter duur als niet te koop.
Wel heb ik gehoord dat je hi lo niet zo vast zit aan die veer en dat bij slecht wegdek de hi lo los kan komen van de veer en er tussenuit kan vallen.
Wat weet jij daarvan?
Waar woon je?Ben wel benieuwd hoe dat rijd voor ik ze koop.

RE: normale vering?

Goedkoop is het niet inderdaad maar een set nieuwe (originele) veerbollen zijn ook niet gratis. Je hoeft ook niet direct nieuwe schokdempers te kopen maar bij mij was er 1 lek dus toen heb ik alles maar in 1 keer goed gedaan. Even slikken en daarna genieten.

Geen problemen gehad met het los komen van de Hi-Lo's. Ik denk dat dat alleen een risico is als je de boel heel laag afstelt. Als ik de mini op de krik zet blijft alles ook prima zitten.

Uiteraard mag je een keer proefrijden alleen woon ik in Heerenveen. Maar mocht je en keer in de buurt zijn dan ben je van harte welkom.