nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Hallo specialisten,
Ik heb een vraag betreft een verlicht vliegwiel i.c.m. mijn blokje.

Ik heb een gereviseerd MG metro blokje staan, met een licht bewerkte kop, maniflow lcb en een open luchtfilter. Ik zou er graag nog wat aan willen doen aangezien hij nu nog in de woonkamer staat en overal mooi bij kan, is een verlicht vliegwiel aan te raden met deze set up? of zou ik eerst naar roller rockers(zo ja, welk type) o.i.d. moeten kijken?

in het kort: wat is de volgende stap die ik nu kan nemen en effect heeft?
rockers of een licht vliegwiel of een .....( het beste kan ik alles nemen natuurlijk, maar de spaarpot is alweer bijna leeg :)

Alle tips zijn van harte welkom!

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Zou eerder voor een andere nokkenas gaan, een licht vliegwiel is leuk maar geeft niet zoveel 'humpf' als een nokkenas..
1.5 rockers heb je dan zoiezo nodig... hetzij rollertipped danwel de gewone 1.5 rockers.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Ik zie het nut niet zo van verlichting op je vliegwiel; niemand die het ziet :D
Mare, serieus: een lichter vliegwiel voegt niets toe aan het vermogen; het enige wat er gebeurt is dat je motor sneller op toeren kan komen (en sneller in toeren kan zakken) omdat er minder massa is om op gang te brengen. Een zwaarder vliegwiel zorgt voor een mooiere rondloop; hoeft ook niet altijd slecht te zijn ;)
Ik zou er een leuke nokkenas in stoppen nu 'ie nog niet in de auto zit (vliegwiel en tuimelaars kunnen er ook later wel opgezet worden zonder het blok te lichten). Zelf zou ik weleens een SW5 willen proberen. Daar kunnen de standaard tuimelaars ook prima mee uit de voeten; kan je daar weer voor gaan sparen...

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

@Arnoud997:

sneller in toeren klimmen is ook een beetje mijn redenering, hoe sneller je in toeren klimt, hoe sneller je optrekt, of mis ik nu wat?

@ arnoud997 en Rene:

En een andere nokkenas, kan ik er niet zelf inzetten,naja, wel erin zetten, maar niet afstellen.(nog nooit gedaan en lijkt me dat je goed moet weten wat je doet!)
maar zit er dus bijv. veel verschil in een sw5 en een mg metro nokkenas, die standaard al sportiever is dan die van een mini blok? ik lees namelijk op dit forum dat de mg metro nokkenas als "snellere" nokkenas vaak in een 1300 blok wordt gestoken

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Dus je ziet het nut er niet van in, het blok loopt alleen sneller in toeren, omdat er minder massa op gang hoeft te worden gebracht....

Ik weet het niet hoor, maar dat lijkt me toch behoorlijk nuttig.

Zo lang je geen ultra light vliegwiel zult nemen zal een verlicht vliegwiel geen negatieve invloed hebben op het rondlopen van je motor (onrustig worden)

Elke kilo die je van je vliegwiel af haalt, en er kunnen er nogal wat vanaf, zorgt voor de motor dat het lijkt alsof je auto een x aantal kilo lichter is geworden (de exacte verhouding zou ik eens op moeten zoeken)

Met andere woorden voor je motor wordt de auto een stuk lichter, dus in zekere zin verander je je pk/gewichts verhouding in positieve zin, dus vermogens winst geeft het niet, maar het heeft wel hetzelfde effect.

Maar zoals er al opgemerkt wordt is het zinvoller om voor een andere nokkenas te gaan, die kun je alleen monteren met de motor uit de auto, dus dat zou ik zeker nu als prioriteit zien. De andere kunnen later ook nog gedaan worden.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Mij is uitgelegd door een ervare mini rijder dat een verlicht vliegwiel helpt bij het optrekken bij een stoplicht.
Met een normaal vliegwiel verlies je daar pk's en met een verlicht vliegwiel bijna niks

Groetjes maikel

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Nokkenas monteren is niet moeilijk: oude eruit; nieuwe erin :) Enige is dat je eigenlijk de volgens ook moet vervangen, en daarvoor moet de bak eraf...
Als basis kan je uitgaan van de standaard "dowel" ("spie", of hoe heet zo'n ding in het Nederlands?) die uitgaat van een timing van 0. Van de Kent 276 die ik ooit monteerde wist ik dat die voor het mooie een graad of 4 naar voren moest, dus ik heb er een +4 graden dowel bij besteld. Bij nameting bleek dat inderdaad precies goed uit te komen. Op vehikel kan je zo'n micrometer met een magneet kopen, maar gewoon een goed oog werkt ook hoor. Je hebt wel zo'n gradenschijf nodig, maar dan ben je al vrij "anal" bezig hoor. Ik vond het iig een leuk klusje.
De standaard MG metro nokkenas is idd de "wildste" af fabriek, gebaseerd op die van de 997, maar een fabriek moet met allerlei beperkingen zoals emissies enzo rekening houden (en oma moet er ook mee op pad kunnen ;), dus het kan veel wilder. In het algemeen geldt: hoe wilder je nokkenas hoe meer je de toeren in moet om pret te maken; vaak ook ten koste van koppel onderin, maar de nieuwste generatie (zoals die sw5) schijnt dus over het hele bereik meer vermogen te leveren. Ik ga "old school" (dwz een 286) in m'n Cooper, maar de Pick up krijgt iets anders

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

ga niet voor een sw 5 deze levert wel een hoop koppel maar echt niet zoveel extra vermogen. Hier bij miniprojects hebben we 2 mini's rijden met precies een zelfde setup blok, enige verschil is dat er een met een kent 276 rijdt en de ander met een sw5. Zijn allebei afgesteld op de vermogensbank. sw levert 77 pk en de 276 85 pk.

Na het imm 2009 zijn wij ook bij spam speed op de bank geweest die vondt een sw5 ook geen zinvolle toevoeging. Een kent 276 kost hetzelfde als een sw5 maar levert gewoon veel meer vermogen.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

In jouw geval zou ik voor een licht vliegwiel gaan. Tuimelaars kan altijd nog wel.

Een licht vliegwiel zorgt voor een snellere acceleratie bij hetzelfde vermogen. Verder schijnt de koppelings/ vliegwielcombinatie van een verto setup wel heel erg zwaar te zijn. Ultralight Verto zou zelfs niet zoveel problemen voor de stationair loop leveren.

En een MG metro nokkenas is prima voor milde tuning. Als je meer wilt dan zo je naar een 266 of een 276 kunnen gaan, maar dat gaat ten koste voor het onderste toeren bereik.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

ik maak hieruit op dat een verlicht vliegwiel wel degelijk nut heeft, maar een andere nokkenas ook niet verkeerd is.

Een andere nokkenas zou ik zeker willen, maar heb dus nog nooit eentje erin gezet en aangezien ik niet het blokje in de soep wil laten lopen, moet ik ergens hulp zoeken of laten doen bij een garage.

daarentegen kan ik wel zelf het vliegwiel vervangen.... maar dan krijg ik misschien ook weer spijt dat ik geen andere stok erin heb gezet. mmmmmm moeilijk |:(

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Ik rij ook rond met een MG-as, bewerkte kop en een ultralight vliegwiel. Rijd prima!

Ik zou wel je distributie-ketting vervangen voor een dubbele, als dat nog niet gebeurt is.

Ik zou dus voor het vliegwiel gaan ;)

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

de distributie ketting is al vervangen voor een dubbele, dus dat zit wel goed.

Merk je veel verschil t.o.v. het standaard vliegwiel, ook qua stotteren, snel in toeren dalen enz. ? en waar heb je hem vandaan, uit nederland? (graag via pm, iv.m. bedrijfsnaam)

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Alle veranderingen hebben nut zoals te lezen is, alleen is het van een aantal dingen afhankelijk...
Wat wil je?
Hoe toereikend is je portemonee?

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

als hij verlicht is kan je het beter zien :)

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Wanneer je meer toeren wil draaien: balanceren draaiend gedeelte en lichtgewicht stoterstangen ook niet te vergeten. In plaats van dubbele ketting lijkt die nieuwe tanwieloverbrenging me ook erg interessant. Rij zelf overigens nog met belt-drive, niet meer in de handel meen ik.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/flywheel.htm

vergeet niet dat een Metro standaard met een Verto is uitgerust ..

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Spinnaker schreef:
ga niet voor een sw 5 deze levert wel een hoop koppel maar echt niet zoveel extra vermogen. Hier bij miniprojects hebben we 2 mini's rijden met precies een zelfde setup blok, enige verschil is dat er een met een kent 276 rijdt en de ander met een sw5. Zijn allebei afgesteld op de vermogensbank. sw levert 77 pk en de 276 85 pk.

Na het imm 2009 zijn wij ook bij spam speed op de bank geweest die vondt een sw5 ook geen zinvolle toevoeging. Een kent 276 kost hetzelfde als een sw5 maar levert gewoon veel meer vermogen.



misschien een beetje offtopic...

Ik vindt dit persoonlijk wel een beetje een tja... wat moet je hier nou van denken... een 285 of 310 nokkenas geven veel meer vermogen dan een 276 en kosten even duur... is de 276 dan ook geen zinvolle toevoeging?

Voor mensen die alleen kicken op het hoge pk cijfertje is de sw5 waarschijnlijk niet de juiste keuze, voor mensen die voornamelijk op de weg rijden en niet altijd vol in toeren willen doortrekken is het wel de verstandigste keuze.

Want wat je verhaal niet verteld is dat de SW5 in lage toeren altijd meer vermogen geeft, en dus sneller zal accelereren vanuit de lagere toeren, oftwel in de praktijk.

Wat niet wil zeggen dat ik er ook voor zou kiezen, ik ben nog altijd bang dat de SW5 niet de kick geeft van een lekkere extra duw vermogen vanaf een bepaald toerental, dat vindt ik toch wel gaaf. Dus ik zou ook eerder kiezen voor een wat 'snellere' maar dat is persoonlijk...

Meer ontopic,

Ik zou toch echt gaan voor de nokkenas, die is er nu nog in te zetten, als je blok erin zit niet meer. Daarbij geeft de nokkenas je mini in elke versnelling veel extra vermogen, en veranderd de hele 'sensatie', waar je lichte vliegwiel je alleen wat extra acceleratie geeft.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Je moet niet vergeten dat hij al een MG metro nokkenas erin heeft.

Ik denk dat het verschil met een SW5 te klein is om de aanschaf te rechtvaardigen en voor een wildere nokkenas (276 en verder)heeft zijn kop te weining flow (relatief gezien dan) om echt effect te hebben.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

tuftufpug schreef:

Merk je veel verschil t.o.v. het standaard vliegwiel, ook qua stotteren, snel in toeren dalen enz. ? en waar heb je hem vandaan, uit nederland? (graag via pm, iv.m. bedrijfsnaam)



Je merkt het zeker, de boel is sneller op toeren. Het toerental valt natuurlijk ook sneller terug, dit is niet direct een nadeel.
stationair loop is wat onregelmatig maar daar is mee te leven. (met de weber draait ie stationair wel mooier als met de hif44 :?).

De MG nokkenas is best een aardige nokkenas. de kent 266 is er opgebaseerd.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

mmmm, is er ergens een site met vergelijkingen van b.v. een mg metro stok en een sw5/ kent 276.

Allemaal goede adviezen, qua vliegwielen is het eigenlijk allemaal positief, maar qua nokkenassen zie ik eigenlijk de bomen door het bos niet meer. (vandaar vergelijkingen)
Ik snap dat pk's niet alles zeggen, je kan 100 pk hebben, maar als deze erg hoog in toeren los komen en een kleine powerband heeft, heb je er ook niets aan.


wat ik nu heb:
een goed MG Metro blok met dubbele distributueketting en licht geflowde kop, met een spi bak 3.1 diff;
standaard carb hiff 44;
open luchtfilter;
maniflow lcb.
minispares inlaatspruitstuk of het standaard alu inlaatspruitstuk

wat nog moet komen:
een lichter vliegwiel;
roller tip rockers(1,5:1 toch?);
en waarschijnlijk dus een andere nokkenas, als het veel verschilt in pk/koppel t.o.v. de standaard mg metro stok(+-kent 266)
en natuurlijk een rolling road sessie (kent iemand een goede met mini-ervaring in de buurt van Den Haag?)

een beetje goede setup? Behalve de nokkenas dan, daar ben ik nog niet uit.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

Ik zou alleen een andere nokkenas nemen als er ook een stage 3 cilinderkop op komt.

Het verschil tussen een SW5 of een Kent 266 is te klein met je huidige MG Metro stok om de aanschaf te rechtvaardigen. De MG Metro nokkenas is helemaal niet zo gek als je hem gratis erbij krijgt.

Dus ik zou nu het vliegwiel aanschaffen en monteren en als de auto rijdt misschien nog rollertip rockers naderhand.

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

tuftufpug,

ik stuur je even een mailtje met 2 verschillende bestandjes, kun je alle nokkenassen zien en vergelijken, ze staan ook in verschillende 'klassen' ingedeeld, van tam tot wild.

groetjes,

Dennis

RE: nut verlicht vliegwiel op een MG metro (en andere dingetjes)

bedankt!