Ik heb in mijn motortje ook een offset spie gemonteerd. Hij zit idd. in de nokkenas en het gaat om krukasgraden als ik mij goed herinner.
- Login of registreer om te reageren
Ik heb in mijn motortje ook een offset spie gemonteerd. Hij zit idd. in de nokkenas en het gaat om krukasgraden als ik mij goed herinner.
zie ook:
http://www.retrominisltd.co.uk/index.ph ... cts_id=624
let wel op dat die spie er op 2 manieren in kan, dus na montage effe nameten :)" title="Evil" />
Het gaat om krukasgraden: je monteert je gradenschijf op de krukas ..
succes,
Theo van den Bogaard
mannen bedankt!
idd Theo: richting van de spie goed rederneren en controleren
Aanstaande zaterdag maar eens monteren. Dat gaat in mijn geval redelijk makkelijk: frontkoelng en geen binnenschermen vanwege een flipfront.
RE: offset spie nokkenas
Ingediend door streetscreamer op di, 05-03-2013 19:52
Even een dubbelcheck voordat ik de verkeerde koop:
Als je de nokkenas wil timen met een offset spie, dan wordt het type aangegeven met het aantal graden dat deze de offset regelt.
Ik ga ervan uit dat de spie op de nokkenas gaat.
Vraag is het aantal aangeduide graden dan die van de krukas?
Ik denk maar zo: alle timing van de nokkenas wordt altijd ten opzichte van krukashoek opgegeven. Door hiervoor de spie op de nokkenas te plaatsen hoeft de offset slechts de helft te zijn en blijft deze relatief stevig.
Dot-to-dot heeft mijn nokkenas bij installeren exact de juiste LCA gehad van 106 graden (Kent MD286). Nu is de distributie ingelopen en dat geeft een verschuiving van 1 krukasgraad (later). Ervaringen met de output van deze cam schijnen bij 4 krukasgraden vroeger dan LCA106 (dus LCA102) goed te zijn voor de max power. Dat wil ik dus wel eens proberen...
Alvast dank, Bart
ps: nee, ik ga er geen verstelbaar tandwiel erop zetten