Oil pressure regulator

RE: Oil pressure regulator

Ik kwam op marktplaats dit tegen

Iemand enig idee hoe dit werkt? Het lijkt mij namelijk dat als je oliedruk te laag is bij stationair toerental, dat je oliepomp niet helemaal lekker is. Dit lijkt me een instelbare restrictor, waardoor je misschien een hogere druk krijgt op je meter, maar zeker geen hogere olie flow door je blok. Eerder maak je het probleem dus erger dan beter! Of zie ik het verkeerd?

RE: Oil pressure regulator

Het is een aanpassing op de 'oil pressure release valve' ( zie ook http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/engine/6.htm )

en je kunt er alleen de druk op de veer mee aanpassen. Dus dat stukje dat je de oliedruk voor een hete motor, bij stationair lopen hoger kan zetten is in zoverre niet correct, dat je gewoon de druk op het plunjertje kan verstellen, ongeacht het toerental.
(de flow wordt er niet mee aangepast, nee)

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Oil pressure regulator

Okey, je verandert eigenlijk de voorspanning op het veertje waardoor de systeemdruk hoger wordt. Maar... uitgaande van een te kort/te slap veertje als oorzaak van je oliedruk probleem: dan zou dus bij alle toerentallen je oliedruk te laag zijn, niet alleen bij stationair.

Als je dus alleen bij stationair een probleem hebt, ligt het niet aan dat veertje maar eerder bij de pomp of iets anders. Het monteren van zo'n pressure regulator is dus alleen symptoom bestrijding dan, lijkt mij

RE: Oil pressure regulator

Het is niet meer dan het zegt te zijn: een 'pressure regulator'.

Het lost inderdaad geen probleem op, maar laat je de druk regelen zoals jij hem wilt; 50 ipv 60 psi bijvoorbeeld. (als je een meter hebt om dit kunnen zien natuurlijk - als het lampje op het dasboard aangaat (bij 2 psi dacht ik) ben je te laat)

Als je zoiets als dit monteert vervang je vaak ook die plunjer door een kogel, en dan kan het makkelijk zijn dat je alleen even aan de knop hoeft te draaien om de voorspanning op de veer goed te zetten.

Als je een oliedrukprobleem hebt dan moet je inderdaad naar de pomp e.d. gaan kijken - en naar de gebruikte viscositeit, warme olie is natuurlijk ook 'dunner'.

HTH,
Theo van den Bogaard