Oliekoeler

default

RE: Oliekoeler

Hallo,
Kan er iemand me zeggen of het nodig is een externe oliekoeler te plaatsen op een Metroblok? Dit ter eventuele vervanging van het door koelwater gekoelde oliefilter? :? Met dank,
Willy

RE: Oliekoeler

Door koelwater gekoeld oliefilter? Dat zegt me helemaal niks.

In elk geval is het in principe niet nodig om een oliekoeler te plaatsen op een standaard Metro blok.

RE: Oliekoeler

GOLDY schreef:
door koelwater gekoelde oliefilter? :?




Met koelwater "gekoeld" oliefilter? Daar heb ik nog nooit van gehoord. Kan me ook niet voorstellen want het koelwater wordt minstens even warm als de olie. Dus of het woord koeler hier van toepassing is??

Maar misschien zit ik er totaal naast. Dan hoor ik het graag....

Maar om antwoord te geven of de vraag: Nee niet perse nodig. Vooral standaard blokken niet. Vooral niet als je gewoon zorgt dat je radiateur gewoon in goede staat is, net als de rest van het koelsysteem. Als je toch nog problemen krijgt ("zwaar" getunede motoren) kun je overigens ook nog eerst gaan denken aan radiateuren met meer koelcapaciteit, andere Fan, extra electrische fan (ala injectiemini's).

Bert.
default

RE: Oliekoeler

Hallo,
Het blijkt een 1300 MG blok te zijn!!! (10 pk meer?) dus toch oliekoeler?
Groeten,
Willy

RE: Oliekoeler

Nee, ook voor een standaard MG 1300 blok geldt dat een oliekoeler niet nodig is. Anders had ik er ook een nodig gehad, en bij mij zit er standaard zo'n blok in.

RE: Oliekoeler

Klopt! Maar op een MG Metro-blok zit standaard zo'n warmtewisselaar. Meestal past zo'n ding niet in een standaard Mini subframe en past hij wel, dan kun je het oliefilter niet meer op de normale manier eraf halen, zelfs niet met de kortere Mini 1000 ophanging.
Pas op met te koude olie! Zo rijdt je je blok naar de mallemoer. De optimale temperatuur voor motorolie ligt rond de 100 graden, daar kom je nooit aan met een oliekoeler erbij, of je moet konstant blazen met je auto(zoals op een circuit). Bert heeft gelijk , een 2-core doet wonderen bijvoorbeeld.

RE: Oliekoeler

Wat voor warmtewisselaar bedoel je? Zo'n mini-radiateurtje (niet Mini-radiateurtje, maar een klein radiateurtje), of iets anders?

RE: Oliekoeler

Een MG Metro blok heeft een klein huisje tussen het oliefilter en het oliefilterhuis zitten wat is aangesloten op het koelwatercircuit.
Dit zorgt niet alleen voor de koeling van de olie, maar tevens voor het opwarmen van de olie gedurende de opwarmfase.
Aangezien het koelwater veel sneller op temperatuur komt dan de olie.

Vandaar ook de naam "warmtewisselaar".

Ik zou me overigens inderdaad kunnen voorstellen (zoals al geopperd werd) dat dit apparaatje niet past in een standaard Mini neus, of dat het verwisselen van het oliefilter een bijna onmogelijke opgave wordt aangezien de ruimte voorin toch al niet overhoudt.

Montage van een oliekoeler heeft eigenlijk alleen zin op een flink getuned blok, er vanuit gaande dat er ook *alleen* een oliekoeler gemonteerd wordt. Als je een oliekoeler monteert in combinatie met een thermostaat, heeft het wel degelijk zin aangezien deze alleen het koelcircuit inschakelt zodra dit ook daadwerkelijk nodig is.

Ik had op mijn @stra GSi ook een thermostatisch geregelde oliekoeler gemonteerd, in combinatie met een olietemperatuurmeter. Als je dan ziet dat een beetje blazen bij warm weer al een enorme temperatuurstijging tot gevolg heeft, heeft zo'n ding wel degelijk nut.

Mijn 1300 Metro blok met 3.44 diff wil op de snelweg best toeren draaien, (Top haalt ie de 7000RPM !) en ik denk dan ook dat een oliekoeler geen overbodige luxe is. Zeker wanneer straks ook de carter beschermplaat gemonteerd zit, die toch de luchtstroming langs het carter beinvloedt. Voor de zomer komt ie er tussen zonder thermostaat, na de zomer hoop ik een thermostaat gevonden te hebben die zonder al teveel aanpassingen in het bestaande olie (-koeler) circuit aangesloten kan worden.

RE: Oliekoeler

Bartje schreef:
Ik had op mijn @stra GSi...



Ah maar wel weer genezen? ;)

RE: Oliekoeler

Niet zozeer genezen.. wilde al jaaaaaren een Mini hebben maar had nu eenmaal een BETROUWBARE auto nodig waarmee ik 40.000 km per jaar kon rijden.. :)

Na zo'n 10 jaar mezelf te hebben vergaapt aan Mini's is het er vorig jaar toch eindelijk van gekomen.. Inmiddels ruim een jaar in het bezit van een Mini en er is eigenlijk nog maar weinig hetzelfde.. ;)