Ombouw naar rallyauto

RE: Ombouw naar rallyauto

Heb vorig jaar een mini gekocht, al met de gedachte om er en rallyauto van te maken. Ik weet dat er vrijwel geen rally-mini rondrijdt en al helemaal niet meer in nederland. Dus natuurlijk moet ik weer iets hebben dat een ander niet heeft, haha. Buiten dat om ben ik altijd al helemaal gek geweest op het model.

De mijne is een 1992 1.3i, maar nu heeft een maat me aan thet twijfelen gebracht. Ik wilde namelijk op 45'ers webers gaan rijden, maar ja, carberateurs moet je bij het minsrte en geringste afstellen. maar dat is niet me grootste probleem, hij heeft namelijk waarschijnlijk een blok op de kop kunnen tikken met 160pk op injecties, klinkt ook heel goed, maar wi kan me hier advies over geven? En wie heeft er toevallig Homologatie papieren van zo'n dapper monstertje liggen?

RE: Ombouw naar rallyauto

Hurricane-rallysport schreef:
Ik weet dat er vrijwel geen rally-mini rondrijdt en al helemaal niet meer in nederland.



Zoek even op het forum en kom erachter dat er nog genoeg rondrijden. Helemaal mini's die omgebouwd zijn tot rally-mini qua looks.

RE: Ombouw naar rallyauto

Het hangt er van de klasse af of met een 7/8 poorts kop mag rijden met throttlebodies.
Zelfs Webers kan wel eens verboden zijn op je 1992'er en een SPI is niet zo makkelijk om te tunen.

RE: Ombouw naar rallyauto

er mag hier in Nederland helemaal niet gereden worden met vet getunede blokken en 8-poorts koppen etc tuurlijk mag het blok wel licht gekieteld zijn dmv andere nokkenas en het uitlaat systeem etc maar zover ik weet heb je hier in Nederland gewoon aan bepaalde homologaties te houden, er is geen vrije klasse zoals in sommige andere landen waar je bij wijze van spreken met een mini met civic blok mag rijden oid... alles wat in de homologaties staat is toegestaan en als er een homologatie bestaat voor een 8 poorter dan kan dat uiteraard wel, maar of die bestaat, geen idee...

Kijk anders is op www.cmrt.nl dat is een site van wijnand lowik en die is een classic rally mini aan het opbouwen en informeer ook eens bij frans verbaas dat is een rally tuner die zich ook met mini's bezig heeft gehouden en kijk ook eens op www.rallysport.nl op dat forum is ook zat te vinden over homologaties etc

Gr Lars

RE: Ombouw naar rallyauto

Ja, maar de mini komt in de klasse Y, de uitgehomologeerde auto's zijn dat, net als de Ford van moree heb je daar veel meer mogelijkheden mee. Ik bel Frans wel effe een keer anders, die red me wel effe

RE: Ombouw naar rallyauto

Hurricane-rallysport schreef:
Ja, maar de mini komt in de klasse Y, de uitgehomologeerde auto's zijn dat, net als de Ford van moree heb je daar veel meer mogelijkheden mee. Ik bel Frans wel effe een keer anders, die red me wel effe



Ik weet wel dat er veel mogelijkheden zijn met een auto uit de klasse Y, kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Golf van harry Kleinjanlink.
Feit blijft alleen dat je aan bepaalde restricties vast zit die toch weer voortkomen uit de homologaties en de regels in die klasse zo moet er wel een origineel blok in liggen( dan hebben we het dus niet over de kop enzo). Een injectie (mini?) blok met 160 PK is daarbij denk ik iets teveel van het goede, maar dat is iets wat je uit moet zoeken. Ik zag in ieder geval dat je daar al mee begonnen was op het rallysport forum :P als het je allemaal lukt heb je hier in ieder geval al een fan! niets mooiers dan een mini over de rallypaden voorbij te zien stuiven! :)

Succes!

RE: Ombouw naar rallyauto

kijk ook eens dit filmpje over de laatste (gehomologeerde) works mini, die had ''maar''100 PK..

http://www.youtube.com/watch?v=J3SHQeT0bDs

RE: Ombouw naar rallyauto

Ik denk dat het aantal classic Mini's die in officiele 'hedendaagse' rallies meedoen erg beperkt is. Als het nou over 'historic' rallies ging, dan wordt het een heel heel ander verhaal...

Het zou overigens wel heel erg tof zijn om in 2014 nog eens de Monte te rijden in een klassieke Mini om het heugdelijke feit van 50 jaar daarvoor te vieren 8)

RE: Ombouw naar rallyauto

Over de Golf van Kleinjan gesproken, wie heeft dat een paar jaar geleden gezien in Emmeloord? die goerd haalde "even" in 1 kort stukje 2 Lancers Evo in, dat zegt toch genoeg?

default

RE: Ombouw naar rallyauto

Hey ik zag je berichtje ook staan op rallysport.nl. Je moet dat boek kopen wat daar wordt aangeraden hierin staat de volledige homologatie voor jouw mini. Als ik het goed heb moet dan de laatste homolagatie hebben van de SPI mini, hangt ook weer samen met bouwjaar van auto. Stuur maar PM als je meer wilt weten.

Grt Martijn

RE: Ombouw naar rallyauto

Rally mini's rijden er nog genoeg rond.

Paul Pennock rijd met z'n gele cooper nog steeds rally's. Deze voldoet aan de homologatie. Rijd rond met de "originele" injectie. Geen webers of ander materiaal dat er niet op mag zitten. Volgens mij mag je in groep Y daar ook niks aan veranderen. De site van Wijnand is zeker te gebruiken. Heeft diverse homologatie eisen bij de hand. En natuurlijk Frans Verbaas. Zijn laatste project was een mini met opel motor. Gerallied in Barbados. Frans reed met een Cooper MK III in de jaren 90 vele rallie's en meerdere malen de English car Rally gewonen. Later overgestapt naar een MG Metro.

Maar ik zal proberen nog wat verdere info te krijgen van Minicentie(belgië)p.s. is geen zaak maar een forum naam. Deze meneer rijd en rallied ook nog met een mini al is deze wat ouder, maar super snel.

Groeten roald.
www.racemini.nl

p.s. hou me op de hoogte van jou project. Is weer een leuk stukje bij de website.

RE: Ombouw naar rallyauto

Heb wat gevonden is alleen van de Cooper S uit 1970

http://mk1-performance-conversions.co.u ... 20MINI.pdf

Of gewoon opvragen bij de FIA :D ?????

Groeten roald Rakers

RE: Ombouw naar rallyauto

ladykiller schreef:
minicentie



Deze heer is van Nederland (Zeeuws-Vlaanderen) en prepareerd/onderhoud inderdaad mini's voor rallies. Maar vooral historic rallies, en inderdaad volgens FIA homologatie 5028.

RE: Ombouw naar rallyauto

Nog even dit:

De laatste keer dat de mini officieel gehomologeerd was is tot 2004 geweest. Dus voor groep A en N. Volgens mij heeft toen een mini in Australie zijn laatste officiele wedstrijd gereden in groep A of N dat weet ik even nog niet. Gaan we nog uitzoeken.

@mini4ever:

Tja maar hij klint zo vlaams. Heb hem tijdens het IMM ontmoet. eigenlijk al een tijdje daarvoor alleen per mail. Hadden een leuke discussie over een stuk wat ik had geschreven in het clubblad. Hij is nu bezig om zijn Britax look a like weer te restaureren voor de rally's. Hij heeft trouwens nog een hele leuke MK2 cooper in zijn bezit. Toevallig had ik van die(zijn) mini een foto geplaatst in het clubblad.

RE: Ombouw naar rallyauto

Kuch [size=20:pe4rep60]link[/size:pe4rep60] Kuch
A5560

Veel onderstelspul, remmerij (4pots) en 6 bak (+eindoverbrengingen) als extra gehomologeerd voor de MPI. Maar motorisch vrij weinig mogelijk denk ik. Zou je met twin throttlebodies wegkomen?

Maar een Britax in een rally, mis ik iets? :?

RE: Ombouw naar rallyauto

Volgens mij mag er wel wat meer. Ik heb "toevallig" de gele mini van Pennock een maand of wat geleden onder ogen gehad en die heeft wel degelijk een weber. Nou weet ik niet of dat formeel een injectie was. dat zal wel niet

Ik heb ook de rode mini waarmee daarna gereden (2004 en 2005) is regelmatig gezien. YR13 is is waar hij aan voldoet. Met die rode is dus in 2005 voor het laatst gereden met de ELE.

Ik weet er verder technisch niks van, maar die rode is gebouwd destijds door Mini Parts. Als je wil kan ik je het nummer wel mailen van diegene die hem nu heeft.

Martien

RE: Ombouw naar rallyauto

Hoi, ik geloof dat mijn naam al eens gevallen is dus vraag maar hé.
Ik heb dus al een jaar of 7 ervaring met rallyrijden in belgie ,alhoewel ik uit Nederland kom.Ik woon amper 10 km van de Belgische grens zie je.
De homoligatie's voor een mini zijn redelijk verschillend als je kijkt naar bouwjaren.De oude mini's ,zeg tot jaren 70 ,hebben de mogelijkheid om met 8 poorts injectie (wel de juiste) en nog wat exotische speeltjes te rijden.Maar geen 13 ",alhoewel de 1275 gt mogelijk wel.
De jongere homoligaties waren gebaseerd op de injectie (strop),dus dar kan je zo verrekte weinig aan opvoeren en aanpassen,dat het moeilijk wordt om zonder foefelen een deftig snelle mini te maken.
In 1994 werden er nog wel mini's met carburator verkocht ,ik dacht alleen Belgie,de british open,toen er elders alleen spi te koop waren.
Voor de juiste data ben ik ook geinteresseerd,want ik wil ook in Nederland eens een paar rally's gaan rijden,wel verrekte duur die inschrijving!
Voor alle mechanische en veiligheids aanpassingen kan ik je antwoorden leveren.
Een minimotor met 1 hf44 en een goede mix van componenten kan ook betrouwbaar 100+ pkj leveren zonder dat ze bij de controle onregelmatigheden zien.
Ik rijd met een weber 45 ,dat mag volgens die bj.Leuk als je om de minuut vetrekt,en een klassieke porsche op het eind van de etape inhaalt(live gebeurt in een rally ,en nog wat avonturen)
Groeten Johan

RE: Ombouw naar rallyauto

MBC schreef:
Volgens mij mag er wel wat meer. Ik heb "toevallig" de gele mini van Pennock een maand of wat geleden onder ogen gehad en die heeft wel degelijk een weber. Nou weet ik niet of dat formeel een injectie was. dat zal wel niet

Ik heb ook de rode mini waarmee daarna gereden (2004 en 2005) is regelmatig gezien. YR13 is is waar hij aan voldoet. Met die rode is dus in 2005 voor het laatst gereden met de ELE.

Ik weet er verder technisch niks van, maar die rode is gebouwd destijds door Mini Parts. Als je wil kan ik je het nummer wel mailen van diegene die hem nu heeft.

Martien


De gele mini van Pennock rijd inderdaad met Weber, maar heeft ongeveer 10 jaar geleden wel met injectie gereden. Helaas waren er nogal wat problemen met de electronica.

Hier paar foto's van boven genoemde mini's: (ben bezig met een website over deze mini's dus binnekort nog meer)
de Rode


De Gele


Timo

ps. Over wat wel en niet mag. De auto moet gewoon voldoen aan de homologaties, deze kun je opvragen bij RAC in Engeland.

RE: Ombouw naar rallyauto

Johan, rijdt jij nu met de VAS mee? En zijn dat dan historische rallies of de gewone? Welk bouwjaar heeft jou rally Mini?

Ik ken anders een paar historische rallies die starten in (zuid) Nederland met redelijk behapbare inschrijfkosten. Hoop daar ooit eens een paar van te doen met deze Mini: viewtopic.php?f=46&t=39290

RE: Ombouw naar rallyauto

Hier staan ook wel nuttige tips voor het tunen van een SPI blok.
http://www.theminiforum.co.uk/forums/in ... =79995&hl=

So... to make a list of stuff so far ready for assembly to achieve a min 100BHP we have

1380cc
11:1 compression ratio with decked block and 7cc Mega Pistons, head buretted to get CR right
Head is 36mm inlet 31mm exhaust, fully gas flowed
Inlet manifold ported to match the head and doweled to the head for positive location
rover 1.4K16SPi injector
1.5:1 rockers with valve springs matched to their use
Kent 274 Scatter Pattern camshaft timed in correctly using lightened vernier gears
Revised ECU...... however I do plan to test the standard ECU for performance when I get the car to the rolling road

Other work needing doing is

Rebore throttle body, details later
Lightened cam followers
Maniflow Big bore LCB
2" exhaust system
Center main strap with HT bolts
Maniflow Big bore LCB
2" exhaust system




That was using Weber Alpha injection on the SPi manifold. The cam was not an injection cam, but that did not matter with the Weber Alpha as it used what is called Alpha N, which uses just the signal from the throttle sensor as the load indicator, rather than the Manifold Pressure as used by the MEMS ECUs

I own the cylinder head from the later Nurburgring/ Monte Carlo Mini P245 WFH which is sat ontop of the 100bhp 1400, which uses a much lesser 'injection' cam and a standard production ECU. I believe the works engines used a homologated factory profile cam from the 60s cannot remember if it was the 643 or the 649

Any one can fit a programable ECU and a big lumpy cam and get 100bhp. You try it with a standard production ECU and an 'injection' profile cam


RE: Ombouw naar rallyauto

Hoi, een tijdje niet op het forum geweest.(mischien is de mini al klaar?) O:)
Ik heb hier een link voor je ,het is de laatste homologatie 1997.
Met stuurbekrachtiging en een 6-bak en nog meer leuk spul.

link

Verder vallen de eisen wel mee, heb jarenlang met een c-kadett rally's gereden.
2,7 liter-monza bak-volvo as eigengemaakte draagarmen :9 ,en nooit geen keurings problemen gehad. :)En ga je echt je eigen weg met de bouw,ga dan in duitsland rijden hier is alles mogelijk zelfs met opel16v en honda v-tec erin heb het zelf meegemaakt.daar kijken ze alleen naar de veiligheid kooi/gordels/brandblussers e.d.

Verder kun je hier ook ff kijken link
Succes en ik zie je op de rallypaden.

RE: Ombouw naar rallyauto

Trouwens die rooie staat volgens mij te koop hier op de site,scheelt heel veel uren/geld en je kunt gelijk gaan :9

RE: Ombouw naar rallyauto

Voor de liefhebbers hier staan nog een paar homologaties:
link
Succes d'r mee

default

RE: Ombouw naar rallyauto

wordt er nog met die rooie gerallyed? Die is namelijk van mij geweest, had hem destijds in zeer gestripte staat ingeruild tegen een andere (die ik nog heb), en was in de veronderstelling dat ie niet meer bestond nadat hij tegen een boom was gecrasht.