ombouwen naar OUD type startmotor

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

in het kader van uitdagende miniprojectjes heb ik hetvolgende lopen...

een minike zwaar mishandelt door een garage, de garage zou het ding opbouwen, maar na veel leugens en smoezen zit ik er nu mee....

er hangt een metro 1275 in met een pre-verto koppeling en dus oud type startmotor.

de kabelboom is voor een nieuw type startmotor.

weet iemand zo 1-2-3 hoe ik het makkelijk aan kan sluiten, netjes zeg maar.

ik kan een middag gaan vergelijken in schema's maar als iemand zo de gouden tips heeft, dan hoor ik het graag ;)

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Als je het externe startrelais met een beugel boven de startmotor maakt,
moet dat wel kunnen,
Bedradingstechnisch zit er niet zoveel aan de startmotor,
een paar plussen en en de aansturing.

maar er zijn er is ook een mogelijkheid om de starterkrans van een non-verto op
het vliegwel van een verto te knutselen, warm stoken en dan eraf wippen.
Ik het het zelf overigens nog niet gedaan,
misschien is dat een betere optie voor je.
Is wat minder storingsgevoelig.

(ik wil je overigens best helpen met de elektra :D ,
mocht je daar behoefte aan hebben)

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

ja dat kan netjes idd!

vraag maar aan Dennis hoe hij het heeft gedaan.

ik geloof met een extra relais ertussen verder een paar draadjes en klaar en netjes d:)b

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Paneermeel op het MAV-forum:
"Geplaatst op 18-04-2009 19:51
Vandaag starterkrans van de verto op het pre verto vliegwiel gemonteerd"

Hij heeft op zijn werk de nodige handige hulpstukken ...

.. Als alternatief zou je een Verto terug kunnen bouwen?

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Verschil tussen extern startrelais en een die op de startmotor zit:
De kabel van de accu gaan altijd naar het startrelais, alleen bij een externe gaat die naar het binnenspatbord (rechterkant) en anders zit die op de startmotor zelf. Vanaf hier wordt een aftakking gemaakt naar de rest van de electra in de auto (dikke bruine kabels). Dan gaat er een dikke kabel van het startrelais naar de startmotor, bij een externe is dit een kabel van +/- 40 cm, bij latere is dit een stukje van 7cm (relais zit op de startmotor).

Met een kabel van een nieuwe startmotor is het wel te doen om een extern startrelais te monteren want de kabel komt van de rechterkant van de auto en daar kun je hem dan plaatsen. Moet 'alleen' andere stekkertjes op de kabels maken en een extra kabel van 40cm naar de startmotor. (en uiteraard een startrelais hebben)

Sesa

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Hallo, mijn broer zit met het volgende probleem.
Hij heeft een 1275 Metro motor (pre verto)ingebouwd in zijn mini 1000 (verto).
De Metro motor kwam uit een andere 1000 mini maar was al ingebouwd bij aanschaf, startrelais tegen de wielkast aan de zijkant, kabelboom onbekende afkomst.
Nu is de Metro motor, met de oude startmotor die bij de metro motor zat, ingebouwd met de kabelboom van de niewste mini.

Begrijp ik het goed dat wanneer je het oude startrelais nog heb met alle ertoe doende bedrading (uit de de donorwagen), dit oude startrelais te gebruiken is met een kabelboom van een 1000?

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

ja dat begrijp je goed...

van het relais aan het binnenscherm (nieuwe kleine relais) haal je de rood-groene kabel los en die verleng je naar het pootje van het oude type relais...

succes

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Bedankt voor het snelle antwoord, tot nu toe was er alleen een klik van het startrelais en deden de koplampen het niet meer. Niet direct het resultaat waar we op gehoopt hadden. |:(

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Als het startrelais alleen klikt of ratelt kan dat ook komen door een te zwakke accu

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

even een vraag van mijn kant.

ben vandaag bezig geweest om de mini aan de gang te krijgen maar ik dacht dat het aan een te zwakke accu lag. extern startrelais tikt en de accu heeft 12,8 V.
nu ik dit topic lees vraag ik me het volgende af:

kan op een 1275 motor waar een (kleine) startmotor met startrelais opzat,
een oude grote startmotor gezet worden met een extern startrelais zonder wat aan te passen (behalve de kabels dan) want wat word er hierboven bedoelt met starterkrans ombouwen. is er verschil in aantal tanden??

het probleem wat ik heb is dat het externe startrelais dus wel klikt en ik dan ook spanning naar mijn startmotor krijg, maar er verder niks gebeurd.

de startmotor los buiten de motor doet het gewoon als ik er 12V op zet van dezelfde accu.
als ik de startmotor op de motor probeer met alleen voeding van de accu dan krijg ik een grote vonk en word de kabel warm, dus dat werkt niet echt.

moet ik op mijn 1275 nu een (kleine) startmotor met startrelais gebruiken ipv de oude grote startmotor met extern startrelais?

hoop dat jullie het nog een beetje kunnen volgen :P
ik zal iig morgen mijn startmotor eraf halen en het aantal tandjes tellen van de startmotoren die ik heb liggen.

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Nee dat kan NIET.
Een oud type startmotor werkt van buiten naar binnen en de nieuwere types andersom.
Daardoor is de tand anders gevormd van de starterkrans. En ook van de startmotor.

Ik heb zelf mijn oude vliegwiel (850 non verto) op mn Metroblok (Verto) gezet om extra draadtrekken te voorkomen...

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

het blijft helaas een feit dat type startmotor met type starterkrans overeen moet komen.
Ik weet zelf er niet het fijne van, maar kan me zo voorstellen dat het niet alleen mogelijk een kwestie van aantal tanden is, maar kan ook tandvorm zijn. Radius kan verschillen etc.

ps: massakabel van accu naar auto is goed? en die van auto naar motor ook?

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

streetscreamer schreef:

ps: massakabel van accu naar auto is goed? en die van auto naar motor ook?



ja, die is goed, dat heb ik allemaal gecheckt vandaag.
juist daarom ging ik ervan uit dat de fout dus in de startmotor zat.

maar die zekerheid in gebruik van de startmotor wist ik dus niet.

ik ga morgen de andere proberen en dan zal de mini hopelijk na 10 jaar weer gauw rijden :D

bedankt voor de reactie!

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

Je hebt hetzelfde probleem wat ik ook had. Een draadboom die voor een extern relais is, maar een blok met een relais op de startmotor. Dit is eenvoudig op te lossen door voor het relais op de startmotor een zwaar normaal relais te zetten.

Gewoon de draden doorverbinden gaat om de een of andere manier niet werken (been there done that). Als je wilt kijk ik even hoe de boel geschakeld zit, want dat weet ik zo even niet uit mijn hoofd.

Dennis

RE: ombouwen naar OUD type startmotor

hey,

de reden dat er nu een andere startmotor opzit is omdat die andere kapot is.
dacht het dus op te lossen op deze manier.
vond het al zo vreemd dat mijn accu het niet trok, en kon me niet voorstellen dat die plat was.

het omleggen van de kabels moet wel lukken, heb het al een keer eerder gedaan en zal de foto's erbij zoeken.
mocht het me niet lukken dan roep ik wel weer ;)

bedankt.