ombouwen [RHD -> LHD]

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Ik heb al een tijdje een Clubman Estate in mijn bezit met het doel hem op te knappen.
Maar nu is het een rechts-gestuurde (engelse versie).. op zich is dat niet zo'n hele grote ramp, maar wil toch kijken of ie niet om te bouwen is naar links.
Heeft iemand iemand hier ervaring mee, of het wel of niet te doen is hoewel ik hem sowieso ga opknappen

Groet Jolanda

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Waarom niet even wennen? Lekker origineel met het stuur aan de goede kant.

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Remco T schreef:
Waarom niet even wennen? Lekker origineel met het stuur aan de goede kant.




Ik moet mijn rijbewijs nog halen :| , en in een lesauto zit het stuur ook aan de linker kant... Om de Mini niet meteen in de prak te rijden wil ik hem graag ombouwen!
Groet Jolanda

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

The Little Red Mini zegt:

Ik zou ‘m ombouwen, dat werkt een stuk beter in ’t verkeer. Vergelijk ’t maar met het links rijden in Engeland met je stuur links. Je kijkt véél slechter in de bochten en je kan niet even een vrachtwagen in halen als je rechts niemand hebt die er voor je langs kijkt.

Mini’s zijn makkelijk om te bouwen van rechts naar links. Ze zijn ook zo ontworpen dat eigenlijk alles uitwisselbaar was omdat ’t goedkoop moest zijn. Ik meen dat je de meeste onderdelen dus gewoon van de ene naar de andere kant kan plaatsen, alleen van het stuurhuis weet ik ’t niet meer zo precies. Ik weet ook niet wat de draadboom doet van de nieuwere types want ons geval was een MK II met middenklokken.

Veel succes TLR Mini

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

je zal een ander Steering Rack moeten kopen oftewel stuurhuis...

de pedalenbox moet naar de andere kant (of er moet altijd iemand meerijden :D ).

alle gaten e.d. zitten al in het koetswerk, dus hoef je niets uit te meten/boren.

e.e.a. is gewoon van een sloper af te halen...

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Er zijn nog wat meer potentiele problemen. Natuurlijk een dashboard, als je geen middenklok hebt, en ik weet niet in hoeverre het stangenstelsel van de pedalen uitwisselbaar is als je een rembekrachtiger hebt (onbekrachtigd neem ik aan dat de hoofdcilinder gewoon naar de andere kant overgezet kan worden). Maar echt grote problemen kan het nooit opleveren.

En inderdaad, het is een afweging tussen originaliteit (en wat minder gedoe door de ombouw) en "prettig" gebruik in het verkeer; zoals TLR zegt kan iedereen die wel eens in Engeland heeft gereden met een links gestuurde auto erover meepraten dat het toch niet echt handig is (ook al is het te doen en ook weer geen drama).

default

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

de bedrading komt bij alle clubmans als het goed is in het midden naar binnen en kan dan gewoon naar links gezet worden.
Als het geen centerteller is kan je deze ook eenvoudig naar links zetten. De tellerkabel zal je dan wel moeten vervangen omdat deze te lang is.
Ook moeten de leidingen vanaf de remmerij en koppeling vervangen worden, maar dit is een kort stukje. (tussen hfd.remcil en werkcil, idem koppeling)

In de buurt van Laag-Soeren (bij Apeldoorn)woont een meneer die jarenlang rechtsgestuurde Mini's heeft omgeboud. Deze had tot voor kort geleden nog ombouwsetjes. (deed ook in estates)
Ik zal eens naar een telefoonnummer informeren.

grtzz Martin

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

't Is misschien te voor de hand liggend om te vermelden maar ik doe het lekker toch, denk erom dat je andere koplampen steekt die de goeie kant opschijnen, en dat je mistlicht, als dat verplicht is op dat type, langs de linkerkant hoort te zitten.

Zelf heb ik alleen de koplampen veranderd, het stuurtje rechts geeft een extra Engels tintje aan het geheel en het went snel.

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

kijk handig zulke oude topics ;)

ik heb ff gevonden wat ik nodig had voor info over het evt ombouwen van rechts naar links gestuurd..

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Ik zou het lekker rechts laten zitten. Al is het alleen maar om jezelf iedere keer voor de gek te houden als je zelf weer eens in de verkeerde kant instapt. Haha.

Greetzzz

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

whahaha, ik zie het al helemaal voor me, smorgens vroeg met de slaperige kop aan de linkerkant in stappen... :| :+)

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Mijn Midas was rechts gestuurd en mijn Mk2 ook (nu linksgestuurd). Maar inderdaad liep ik wel eens te dromen en wilde aan de linkerkant instappen :x

Stuur aan de linkerkant went snel, maar inhalen en het algemene overzicht op het verkeer blijft een probleem.

Ombouwen levert weinig problemen op, al blijft een stuurhuis verwisselen een lastig klusje. Bij alle Mini's komt de kabelboom zover ik weet in het midden binnen en die kun je dus gewoon omklappen naar de andere kant.

Dennis

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

on-topic

is de mini van jolanda nu ook daadwerkelijk omgebouwd
ben benieuwd

Jaap

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

spijtig ik wou wel dat mijn estate RHD zou zijn

:x

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Even voor Jaap....
De Mini is nog steeds niet omgebouwd, meer omdat we eerst goed willen kijken wat we aan onderdelen nodig hebben en dit verzamelen. En ik heb ook nog een 1000 uit '91 waar wat plaatwerk aan zit, dus voorlopig projectjes genoeg!

Groetjes Jolanda

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

de pedaalbox moet ook worden vervangen.de pedalen van een rechtsgestuurde mini zijn anders

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

[size=75:23chv92m][ Gesplitst en samengevoegd - Demelza][/size:23chv92m]

Zoals verwacht dus eigenlijk, maar fijn om even 'zwart op wit' te hebben. Nu inventariseren wat je moet wijzigen/vervangen aan de huidige auto:

- Stuurhuis vervangen voor rechtsgestuurd.
- Pedalenbox is anders dacht ik, dus vervangen.
- Koppeling- en remcilinders verplaatsen en leidigen verleggen, en dus ook de kachelslangen.
- Evt. voor gemak de choke/kachel bedienkabels omwisselen.
- Km tellerkabel vervangen voor langer exemplaar.
- Bedrading voor tellerhuis verlengen.
(De laatste twee alleen indien je geen middenklok hebt)

Nog iets vergeten?
Dennis

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Ik heb je vraag even aan een ander topic toegevoegd. Welliswaar gaat het hier over van rechts naar links, maar neem aan dat de belangrijke dingen gewoon hetzelfde zijn. Jij zal je lichten niet hoeven aanpassen bijvoorbeeld ;) Lees het even door.

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

mini-rulez schreef:
[size=75:2nbv9d9g][ Gesplitst en samengevoegd - Demelza][/size:2nbv9d9g]

Zoals verwacht dus eigenlijk, maar fijn om even 'zwart op wit' te hebben. Nu inventariseren wat je moet wijzigen/vervangen aan de huidige auto:

- Stuurhuis vervangen voor rechtsgestuurd.
- Pedalenbox is anders dacht ik, dus vervangen.
- Koppeling- en remcilinders verplaatsen en leidigen verleggen, en dus ook de kachelslangen.
- Evt. voor gemak de choke/kachel bedienkabels omwisselen.
- Km tellerkabel vervangen voor langer exemplaar.
- Bedrading voor tellerhuis verlengen.
(De laatste twee alleen indien je geen middenklok hebt)

Nog iets vergeten?
Dennis



waarom zou je je pedalenbox moeten vervangen?
lijkt me universeel stukje materiaal.

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Nee, is zeker niet universeel.
Check maar eens bij diverse online stores.

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

alleen je gaspedaal is anders

Groet ron

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

je pedalen zijn weldegelijk anders!!!!!je koppelingpedaal loopt vast op de midden tunnel.kijk in de onderdelen bijbel en vergelijk :O .bedrading hoeven vermoedelijk niet verlengd te worden. wel de steun waar de tellers(met uizondering van de middenklok)moet vervangen worden. een zijde is langer dan de andere vanwege het rondlopen van het kopschot.

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Ik heb mijn Mk2 omgebouwd van RHD naar LHD en daarvoor gewoon dezelfde pedalenbox gebruikt, alleen een ander gaspedaal.

Dennis

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Misschien past van RHD naar LHD wel, maar andersom niet...? Dit vanwege de vorm of kromming ofzo?

Dennis

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

Dennis schreef:
Ik heb mijn Mk2 omgebouwd van RHD naar LHD en daarvoor gewoon dezelfde pedalenbox gebruikt, alleen een ander gaspedaal.

Dennis



zie mijn vorige post, ik heb hetzelfde gedaan bij de pick-up, idd van rhd naar lhd.
Zal toch eens kijken of er een verschil is (ik heb meerdere mini's staan, waarvan enkele ook origineel nl.

Anders vraag ik mij af wat knutsel bedoelt en of hij dat met een foto kan verduidelijken.

Groet ron

RE: ombouwen [RHD -> LHD]

mr. cooper schreef:
spijtig ik wou wel dat mijn estate RHD zou zijn

:x



Ik ga zondag een mini ophalen uit 94 met RHD maar ik heb het stuur liever links. Als de specs het zelfde zijn kunnen we misschien ruilen. :D