1275cc, Solid wall block (no tappet chest covers)
12G/Ta/H ADO17 shape Wolseley, Riley, MG & Vanden Plas fitted with S rods.
Aan je olie peilstok kun je ook zien dat het geen A+ motor is. Hij steekt namelijk in een stalen buisje.
- Login of registreer om te reageren
RE: Onbekend motorblok
Ingediend door Erik op ma, 28-03-2005 19:46
Goeiedag allen,
Het volgende, ik ben sinds kort in het bezit van een fraai ogend motorblok waarvan ik wil weten waar het blok vandaan komt. Het plaatje met het bloknummer zit er helaas niet meer op maar nu probeer ik uit alles wat er wel op zit toch te achterhalen wat het is.
Gezien de boring en slag is het een 1300-blok. Hij is een keer aangepakt geweest en heeft nu +0.020 zuigers (dus 1293cc) en een kop met grotere inlaatkleppen. Hij heeft ook een paar eigenschappen waardoor ik denk dat het een oud blok is:
- er zitten geen ribben op het blok (zoals de A+ blokken die wel hebben)
- er zit een oud type verdelerklem op
- aan de achterkant zitten geen kapjes voor de stoterstangen (zoals 1275GT en 1000-tjes die wel hebben)
- het blok heeft twee extra gaten voor het plaatsen van een 11-bouts kop
- de kop die erbij zit heeft echter maar 9 boutgaten maar wel weer een by-pass aansluiting
- het gietstuk van de kop is aan de bovenkant anders dan die van metro-koppen
- de carterventilatie is anders dan bij metro-blokken, de ventilatie zit verder van de radiator af
Zoals gezegd zit op het blok geen identificatieplaatje maar wel een aantal gietnummers aan de achterkant. Linksachter staat: '31A', in het midden staat: '2' en '164' en rechts '12G' en '1279'.
Het meest opmerkelijke vind ik dat er een koppelingshuis op zit zonder tweede carterventilatie. Het kan natuurlijk zo zijn dat iemand zonder na te denken een koppelingshuis van een ander blok erop heeft gezet. Maar misschien was het vroeger gebruikelijk dat er maar één carterontluchting op een 1300 zat. Heeft een 1300 die tweede ventilatie echt nodig of gaat het zonder ook heel lang goed.
Misschien dat iemand de nummers iets zegt of iets meer weet over die tweede carterventilatie, dan hoor ik het graag. Het is pure nieuwsgierigheid dat ik niet weet waar het blok precies van afkomstig is, maar het ontbreken van die tweede carterventilatie kan vrij essentieel zijn.
Met vriendelijke groet,
Erik
- edit- plaatjes weer werkend gemaakt -