Onderdruk

RE: Onderdruk

Hey,

Ik heb hier al aan het zoeken geweest op het forum, en er is veel te vinden omtrend overdruk/onderdruk. Maar niet echt een oplossing voor mijn probleem.

Ik heb mijn 1000tje gewoon nog origineel aangesloten van carterontluchting op de carburator en zo.

Nu is deze opgeboord naar 2de overmaat en andere nokkenas en kop en zo.
Maar nu heb ik getest met die zakdoek op de vuldopopening te houden.

Nu blaast deze de zakdoek niet weg, of hij fladdert niet rustig. Maar hij ZUIGT hem op.

Wat kan hiervan het probleem zijn?
Zou het kunnen helpen als ik de carterontluchting vrij maak? (Met filter?)

Het lijkt of ik een te hoog vacuum creëer in mijn carbu, waardoor deze de motor helemaal vacuum zuigt? Of kan dit niet?

mvg

Wouter

RE: Onderdruk

sluiten je kleppen goed af??

RE: Onderdruk

Hmm ...

Compressie is goed op het eerste zicht.
Maar ik wil mijn kop er wel eens afhalen om dit te controleren eventueel.

Bedankt alvast, alle tips zijn welkom.

grtz

RE: Onderdruk

Volgens mij heb je geen ‘probleem’, maar een gezonde goed gereviseerde motor.

Overdruk en een hoog olieverbruik komen vanzelf weer terug.

André

RE: Onderdruk

Oke dan ..

Dat klinkt al weer positiever.

Maar of dat olieverbruik weg is?

Overlaatst klaagde er namelijk iemand dat mijn mini nogal een olie-geur had om achteraan te rijden.

Daarom had ik vragen bij dit verschijnsel.

Maar dan denk ik dat die oliegeur misschien olie was dat op mijn uitlaat lekte of zo.

Grtz

RE: Onderdruk

Ik zit nog niet zo heel erg in de mini, dus misschien slaat mijn reactie als een tang op een varken.

Als ik je verhaal zo lees, heb je niet een probleem maar juist een oplossing. Bij mijn Mini was de carterontluchting open met zo'n K&N filtertje. Het gevolg waren enorm veel oliedampen in de cabine en veel olieverbruik. De ontluchting heb ik weer terug gebouwd naar origineel. De carburateur zuigt nu dus weer de oliedampen aan en verbrand deze in de motor. Wanneer ik de olievuldop los draai met lopende motor, dan wordt deze vrolijk vast gezogen. Het gevolg is weer een (semi)gezonde lucht in mijn cabine en bijna geen olieverbruik meer \\:)/ d:)b

RE: Onderdruk

Wat ik zo lees her en der is het inderdaad juist de bedoeling dat hij bij je vuldop zuigt.

Normaal loopt ook je blok slechter of slaat deze zelfs af wanneer je de vuldop loshaalt, omdat er dan valse lucht in je carb wordt gezogen > met een te arm mengsel als gevolg.

Vanmiddag overigens bij mijn 1000tje getest en viel inderdaad stil.

RE: Onderdruk

hij valt inderdaad bijna uit als ik mijn olievuldop eraf draai.

Dan zal ik mij maar geen zorgen maken. Iedereen bedankt voor de inbreng hier.

d:)b

grtz

RE: Onderdruk

Hallo,

Ik heb sinds kort een 1275 in mijn estate geplaatst.
Hij moet nog even goed worden afgesteld maar ook ik heb zo'n "powerfiltertje" bij mijn ontluchting zitten. nu las ik net dat ik deze op de carb moet aansluiten.. maar waar gaat deze dan heen? en slupt hij dan geen oli in mijn carb?

verder gooit hij oli uit mijn peilstok kan dit ook verholpen zijn als ik mijn onluchting op mijn carb aansluit?


Ik hoor het graag.

Groetjes Gijs

RE: Onderdruk

ff de search gebruiken:
link

RE: Onderdruk

Wouter Thxs,

maar de slang op mijn ontluchting is vele malen dikker dan die op mijn carb. "heb een hiff 44 maar neem aan dat zelfde tutje is"

RE: Onderdruk

Je hoeft deze niet aan te sluiten. Is bij een Hiff ook niet de bedoeling. Werd vroeger wel bij een HS4 gedaan.

RE: Onderdruk

Niet de bedoeling? Wie wil even de fabriek vertellen dat ze het jaren verkeerd gedaan hebben?

RE: Onderdruk

Ik heb hem net aangesloten.. blokje loopt er wel mooier door..
maar als ik een zakdoek op mijn carterdop leg wappert deze lichtelijk. is dit goed of niet? en dan de laatste vraag. Ik heb een slang zitten op de carter van mijn koppeling.. doet deze ook nog wat? Deze is door de vorige eigenaar afgedopt?

RE: Onderdruk

Normaliter zit er bij een 'recente' 1300 motor een ontluchtingshuis op de koppelingskant en op de behuizing van de distributieketting, welke met een Y stukje bij elkaar komen om vervolgens op de carburateur aangesloten te worden.

RE: Onderdruk

Hee, klopt het dat de ontluchting op de koppings kant dikker is dan de ontluchting die op de distributieketting?
Zijn hier standaard slangen voor of kan ik deze universeel halen.
Hoop dat mijn probleem hier mee opgelost is :)

RE: Onderdruk

Is inderdaad een slang met een verschillende diameter aan beide uiteindes.

Zakdoektest moet opgezogen worden niet wapperen.

RE: Onderdruk

Ga ik vandaag maar is opzoek naar die slangen (A) hopelijk kan ik ze in de buurt vinden ;)
"hopen dat het de oplossing is"

RE: Onderdruk

Oke, vandaag weer wat ontdekt.

Als ik de ontluchtingsdarm van mijn carbu haal, dan blaast deze toch best wel. (wat normaal is eigenlijk)

Maar als deze los is, dan blaast hij ook bij het kleppendeksel als ik die dop eraf haal.
Eens terug aangesloten, dan zuigt hij eerder aan het kleppendeksel.

Toch zuigerveren?

RE: Onderdruk

Zolang er een onderdruk onder je kleppendeksel is met alle vacuumslangen aangesloten lijken je zuigerveren oke. Normaliter lekken je zuigerveren altijd iets door naar je carter-ruimte, juist daarom wordt het carter "leeggezogen" om te voorkomen dat er zich een explosief gas gaat vormen in je carter.

RE: Onderdruk

toch blijft het raar ...

Lijkt niets mis met het blok.
Maar toch blijft deze inmens veel roken en stinken.
En dat roken is vooral als je na het afremmen op de motor weer terug gas geeft.

Wat is er toch mis, de kop is al helemaal gereviseerd ....

Te hoog vacuum waardoor klepseals niet voldoende kunnen dichten en er dus altijd olie aangezogen wordt?
Het is echt niet leuk als er volk achter ja aan rijdt, dat ze altijd moeten klagen over de stank.

grtz

RE: Onderdruk

In je olievuldop zit een klein gaatje, deze is wel open?

RE: Onderdruk

Zit er echt olie in je carterventilatie-slangen of alleen vettigheid ?
Anders komt het toch echt langs je klepgeleiders :(

RE: Onderdruk

Ja ik ga de carterventilatie nogmaals nalopen.
En dat gaatje in het kleppendeksel zal ik ook eens bekijken.

Zelf zat ik ook al te denken om een 2de carterontluchting bij te plaatsen aan de koppelingskant. Maar dan moet ook heel het blok eruit zodat er geen ijzervijlsel invalt ...

En anders zal het toch nog eens een andere cilinderkop worden ...
Het vreemde is dan wel dat deze cilinderkop op een ander blok niet rookte.

grtz