Ondersteltuning in progress

RE: Ondersteltuning in progress

Zo, de mini staat bij Ben van Leeuwen voor een complete ondersteltuning. De standaard MPi rommel kon me niet bepaald bekoren, dus hij gaat nu voor de full monty:

competitie veerbollen, koni's, adjusta-rides V/A, instelbare spoorstangen en instelbare radius arm brackets. >:)

I'll keep you informed over hoe dat gaat rijden... ik mag em morgen weer komen ophalen.

In de tussentijd heb ik van Ben een red-hot gekregen die zichzelf al in redelijke mate aan het recyclen is, en die rijd toch aanzienlijk beter dan de mpi. niet sneller, wel aangenamer. Ik hoop dat als ik em weer terug heb dat m'n mpi'tje in elk geval zo rijd, maar dan met meer grip, dan ben ik een gelukkig mens... (een zeker Richard-T niet trouwens... :D :P )

RE: Ondersteltuning in progress

Waaaaauw mike! deze superstijve veerbollen zijn echt geweldig! :)

Nou, 't is niet overdreven hoor, ik kan echt iedereen met een 97+ mini aanbevelen om stijvere veerbollen te laten monteren. Ik heb dan de hele handel laten doen, dus ook hi-lo's en verstelbare brackets enzo, maar het resultaat is fenomenaal

Was de MPi eerst nogal wollig en springerig, niks meer van te merken nu, 't comfort is er wat mij betreft op vooruitgegaan. Als iemand 't eens wil zien, ik ben bij de aankomende STV, dus let me know!

wat betreft bochtsnelheid: gemiddeld 10 tot 15 km/u harder dan voorheen >:) >:) >:)

RE: Ondersteltuning in progress

hoeveel wilde ome ben ervoor hebben?
de spreekwoordelijke rib uit het lijf?
of viel dat wel mee?

RE: Ondersteltuning in progress

Wil je het weten? ik denk het niet... :)

Even de lijst:

4 competitie veerbollen (C-STR687) : €408,40
2 verstelbare trekstangen : €54,00
set competitie trekstangrubbers : €8,85
2 adjusta-rides voor : € 86,00
2 adjusta-rides achter met bump-
stops : €152,02
2 voll. instelbare radius-arm brackets: €111,18

dat maakt totaal: € 827,45 ex BTW, dus €984,66 incl BTW

Niet zozeer een rib uit het lijf dus. Meer twee ribben :)

't is natuurlijk een hoop geld, maar als je de onderdelen uit engeland haalt ben je denk ik goedkoper uit en als je ze dan ook nog zelf kan monteren dan is het helemaal mooi natuurlijk. Ik heb geen garage en ik zie mezelf niet klungelen op straat, onder toeziend oog van 'lollige' opmerkingen makende buren, om de bovenste draagarmen te verwijderen. Ben had er volgens de factuur al 7 uur voor nodig om de hele handel te monteren en af te stellen.

In elk geval vindt ik het het geld waard. Het kan zijn dat mini's met 12" wielen de veerbollen niet nodig hebben, maar daar ik 13" heb...

Ik was gisteren de boel even aan het uittesten op een afrit vanaf de A27 Huizen in. Dat is een redelijk flauwe bocht die je met een standaard-mini zeker met 100km/u kan nemen. Achter me zat een buikschuivend golfje, volgstouwd met sjonnies, die in die bocht wel even op de bumper van de mini zou blijven hangen. jaja >:) Ik kreeg het zowaar voor elkaar om die bocht met zo'n 115 km/u te nemen. Weg Golf :D .
Even later kwam ik het ding bij de benzinepomp tegen, komt er zo'n sjonnie naar me toe (voorzichtig) met de vraag of dit nou zo'n 'sport'-mini was. Hij kon em echt met geen mogelijkheid bijhouden. Ik heb de schijn maar opgehouden en op de vraag over hoeveel vermogen ie nou had gewoon "veel" beantwoord, want je moet ze niet wijzer maken dan ze al zijn. :D
Bij het wegrijden werd ik in elk geval heeeeel lang nagekeken. Respect voor de mini.

Daar doe je het voor!

RE: Ondersteltuning in progress

flinke prijs,maar klinkt goed

default

RE: Ondersteltuning in progress

Ik kan me het plezier wel indenken dat je had toen je die golf kwijt reed. Ech lache.
Zelf zou ik het er niet voor uitgeven, maar misschien moet ik maar niets zeggen aangezien ik voor 240,- euro een mk1 grill met snor en 280,- classic kuipstoellen wil gaan halen.

default

RE: Ondersteltuning in progress

he sander

dus jij was het toch met die red hot bij richard in de straat!
je tante had je gezien een zaterdag
mare je had hem sávonds toch al terug we zijn nog door de strat bij je geweest
ben benieuwd of je ric er uit rijd :D
maar tot zondag op de stv

gr cindy

RE: Ondersteltuning in progress

Dat klopt ja...

De red hot was een leenautootje, maar sjonge wat reed ie lekker zeg!

Ik had er een beetje de pee in, omdat ik voor duizenden guldens een nieuwe mini-classic had gekocht en de rotste mini (qua carroserie) die ik zowat gezien heb rijdt beter.... :( nu niet meer dus.

Wat betreft de STV, ik ga wel mee natuurlijk, maar ik doe niet mee. Ik ben veeeeel te bang om brokken te maken namelijk :x

default

RE: Ondersteltuning in progress

was die red hot zo rot joh

mare nou dat je mini weer in orde is rij je toch wel een keer mee met een rit zeker :)
maar geef je geen ongelijk dat je niet mee doet
zit er zelf nog over na te denken
je neef daar tegen over begint het weer in ze hoofd te krijgen dat die mee gaat doen
ben benieuwd

maar tot zondag

hou doe cindy O:)

default

RE: Ondersteltuning in progress

Sander-T schreef:

competitie veerbollen, koni's, adjusta-rides V/A, instelbare spoorstangen en instelbare radius arm brackets. >:)




Kan iemand even een uitleg geven wat dit allemaal inhoud?? Thnx :)

RE: Ondersteltuning in progress

Ik kan je niet overal mee helpen, maar wel met een aantal. Veerbollen zijn de veerelementen van de Mini. Bij verreweg de meeste Mini's zijn de veerelementen rubberen bollen die worden ingedrukt bij inveren. Een paar jaar zijn in plaats van deze "massieve" bollen ook zgn. hydrolastoc bollen toegpast, met daarin water. Een beetje vergelijkbaar met het bekende systeem van Citroen. Competitie veerbollen wil zeggen dat ze harder zijn dan de standaard bollen, heb ik me laten vertellen door Sander. Tenminste, harder dan die standaard op zijn MPi zitten. Hoe zich dit verhoud tot de uitrusting van oudere Mini's weet ik niet. Daar zal het verschil minder groot mee zijn, denk ik.

Koni's zijn schokdempers van de Nederlandse fabrikant Koni. Mooi spul.

Adjust-A-Rides zijn onderstelcomponenten die de rijhoogte instelbaar maken. Normaal worden de eerder genoemde veerbollen ingedrukt door een soort trompetvormig onderdeel, dat massief is. Adjust-A-Rides vervangen deze onderdelen en zijn in lengte instelbaar, wat tot gevolg heeft dat de rijhoogte van de Mini instelbaar wordt. Veelal toegepast om de rijhoogte te verlagen, maar voor verhogen kunnen ze ook gebruikt worden.

Instelbare spoorstangen kan ik niet zoveel mee... Ik dacht dat spoorstangen (de uiteinden van de stuurinrichting?) altijd instelbaar waren, om de sporing te kunnen stellen.

Radius arm brackets kan ik helemaal niet thuisbrengen, uit het blote hoofd.

RE: Ondersteltuning in progress

De competitie veerbollen zijn eigenlijk gewoon Innocenti-bollen. Die waren destijds ook al een tikje harder, maar t.o.v een oudere mini scheelt het niks. De MPi is voorzien van veerbollen die (heb ik me laten vertellen) een kwart zachter zijn dan wat er op andere mini's zit.

Dat is met 12 inch wielen geen punt, maar met de 13" wielen, die eigenlijk veel te zwaar zijn, heb je het gevoel of je op een soort elastiek aan het rijden bent. Met de competitie bollen heb je daar geen last meer van. Voor mini's met 12" wielen is het in elk geval nutteloos denk ik.

De spoorstangen heb je gelijk in, foutje van mij. Ik bedoel de trekstangen die aan de vookant van het subframe vastzitten, die de onderste draagarm op z'n plek houden. Daarmee kun je Castor geloof ik instellen.

De radius arm brackets kon ik niet zo vlug een ander woord voor vinden, maar het zijn van die beugels die je op het achtersubframe monteert. ze maken het mogelijk om sporing en camber in te stellen. Standaard kun je achter niets instellen, en dat was bij mij niet zo'n succes... (links en rechts totaal verschillend en ook nog eens buiten de toleranties.

Is het nu ietsje duidelijker? :)

RE: Ondersteltuning in progress

Rear adjustable camber/caster brackets

Let op bij montage op het afbreken van de bouten in het subframe

:( (dat gebeurde bij mij)

default

RE: Ondersteltuning in progress

Aha, een stuk duidelijker :)
Dus een oudere Mini kan je voor een kleine € 600,= flink verbeteren. Althans de wegligging :) Das leuk

RE: Ondersteltuning in progress

Ah, dus die "spoorstangen" van jou zijn eigenlijk dezelfde dingen als waar het al over ging in het topic over mijn Minilites, waar Sjaap ook al vroeg wat het is.

Ik ben trouwens toch wel erg hard aan het denken of ik niet ook rondom een stel Adjust-A-Rides erop moet gaan zetten. Voor lopen de wielen zo nu en dan nog steeds aan en achter staat hij te hoog. En als er nog eens gerestaureerd gaat worden dan wil ik ze er eigenlijk toch wel op hebben. Drukt de kosten tegen die tijd weer een beetje.