Ontsteking en bobine

RE: Ontsteking en bobine

Hoi,

Zoals jullie misschien weten ben ik van plan om binnenkort mijn ontsteking een goeie opknapbeurt te geven. Bougiekabels, verdelerkap en rotor, en misschien de bobine. Bougies zijn behoorlijk recent, dus dat lijkt me niet nodig.

Vooral de bobine heb ik wat vraagjes over. Ik heb elektronische ontsteking (1991 carburateur Cooper) en ik vraag me af of ik nu een bobine nodig heb voor een ballasted of non-ballasted ontsteking. Bovendien vraag ik me af wat het verschil is tussen een originele bobine en zo'n gouden Lucas "sportscoil". Loont het om zo'n ding te monteren? Kan het kwaad (als ik het goed heb gezien is in het geval van de ballasted variant de Lucas sportscoil goedkoper dan een OEM versie)? Zou het uberhaupt enige vorm van zin kunnen hebben om mijn bobine te vervangen - of het nou een "gewone" is of een "sportieve" - , ervan afgezien dat de huidige er niet meer uit ziet (net als 95% van de rest van de motorruimte)?

En als laatste: ik ben van plan om naar de plaatselijke Brezan te gaan voor mijn aankopen. Of is het verstandiger om naar een Mini-centre af te reizen (zal zowiezo wel moeten als een sportscoil een goed idee is)?

RE: Ontsteking en bobine

Eelke schreef:
en ik vraag me af of ik nu een bobine nodig heb voor een ballasted of non-ballasted ontsteking. Bovendien vraag ik me af wat het verschil is tussen een originele bobine en zo'n gouden Lucas "sportscoil"?



In principe voor een non-ballasted onsteking. Bij puntjes is dit verschil er inderdaad geweest. Maar voor electronische volgens mij niet. Daarbij schijnt er nog een verschil te zijn voor bobines voor elec. ontsteking. Vraag me niet welk. Kortom vraag gewoon naar een bobine voor een elec. ontsteking. Moet het wel goed komen. Zo'n Sportscoil ken ik. Heb er zelf een, maar nooit verschil mee gemerkt. Als je er geld voor over hebt, kun je het proberen. Misschien dat het bij wat zwaardere blokken merkbaar is. Maar een gewone nieuwe staat ook al mooi hoor :)

Verder is Brezan geen punt. Heb er geen negatieve ervaringen mee. Kreeg zelfs eens orginele Lucas puntjes mee.... :D

Succes met het klussen verder...

Groeten Bert.

RE: Ontsteking en bobine

Om even voort te borduren op dit verhaal, tegenwoordig is het motortje in de Mini wat heftiger dan destijds dat ik met deze vraag zat. Voor de specs, zie mijn site: www.blokspeed.net > Mini > My Mini

Toen ik laatst bij MiniSport was, wilden ze er een Aldon verdeler op zetten, alleen hadden ze die toen niet op voorraad. Achteraf helemaal niet zo erg, want dat had wel een erg pijnlijke extra last op het vakantiebudget geweest :) Maar nu zit ik dus met de vraag, zal ik dat als nog doen? En zo ja, welke? Het zal er 1 uit de 100AY range moeten worden, maar dan is de vraag, met of zonder vaccuum vervroeging?

Daarnaast, vandaar dat ik weer bij dit onderwerp uitkom, de Lucas Sportscoil. Heeft dat in dit geval misschien wel zin, of moet de elektronische ontsteking wel al voldoende oempf hebben? [size=75:1d06bs4l]Het staat wel geil, zo'n gouden bobine :)[/size:1d06bs4l]

RE: Ontsteking en bobine

Is dat laatste niet een beetje off topic. :P O:)

RE: Ontsteking en bobine

Dat allerlaatste wel ja, maar daar hoef je dan ook niet op te reageren ;)

Overigens kwam ik deze twee artikelen in Calver's Corner tegen: http://www.minispares.com/Article.aspx?aid=155
http://www.minispares.com/Article.aspx?aid=160

Staat het meeste eigenlijk wel in; de standaard verdeler is vrijwel zeker niet meer geschikt, en een standaard bobine voor elektronische ontsteking is voldoende. Alleen weinig tot niets over vaccuum vervroeging. En wat ik me dan verder nog afvraag, die Aldon verdelers zullen wel met puntjes werken. Kan de standaard elektronische ontsteking daarin overgezet worden, of moet je dan een elektronisch systeem van Aldon erbij kopen?

RE: Ontsteking en bobine

hoi.

je kan ook je huidige dizzy laten hercurven..

is een kwestie van veertjes en een dyno.

daar moet je toch nog op dus .....

RE: Ontsteking en bobine

SirYun schreef:
je kan ook je huidige dizzy laten hercurven..is een kwestie van veertjes en een dyno


Maar dat is nog een heel gepruts (lees: kost tijd en dus geld), dat Aldon al voor je gedaan heeft. Een standaard Aldon zal niet ideaal zijn omdat iedere motor anders is, maar een stuk beter dan de standaard verdeler.

RE: Ontsteking en bobine

Waarom zonder vaccuum vervroeging??

Volgens mij gewoon iets wat je nodig hebt. Je wilt dat het ontstekings tijdstip "verlaat" wordt op het moment dat je gas geeft..

RE: Ontsteking en bobine

die aldon dizzy's zijn behoorlijk duur.

als je toch al op een dyno moet zou ik dat geld liever daaraan uitgeven.

en dat prutsen hoef je alleen naar te kijken :P

voor echt curven:
je draait de distributeur steeds zo op een vast toerental dat je max power hebt (leest de vervroeging af en schrijft dit op..daarna kan je met veertjes gaan pielen op een losse machine zodat je de curve zo goed mogelijk kan matchen).

maar een goed dyno operator kan soms wat nattevinger werk doen en dat kan ook werken.

die curve is nou niet bepaald een 5de macht functie

RE: Ontsteking en bobine

Tja, waarom zonder vacuumvervroeging..? Ze zullen niet voor niks gemaakt worden. Sterker, als ik het lijstje op de site van Aldon goed begrijp dan is de enige die geschikt is voor mijn motor (A+) zonder vacuumvervroeging :? Maar in feite is dat dus ook mijn vraag; waarom zonder (of met) vacuumvervroeging.

Bij MiniSport hebben ze een poging gedaan om mijn verdeler te modificeren (ze wilden eerst dus een Aldon monteren, maar die hadden ze niet), maar dat is geloof ik niet helemaal gelukt, want bij de garage waar ik laatst ben geweest sprongen zo'n beetje de tranen in hun ogen wat betreft de ontsteking; hij stond bij stationair al op 30+ vervroeging terwijl het iets van 4 moest zijn ofzo? Kan op zich allemaal wel kloppen, want hij dieselde ook stevig na wat nu helemaal weg is. Ik heb het ook weer via mijn vader gehoord (die zo goed is om mijn auto op te halen, aangezien ik zelf normaal gesproken aan het werk is), dus misschien zit er wat storing op de lijn, maar goed was het in elk geval niet.

Wat betreft een kant-en-klare Aldon of afstellen op de bank, opstartkosten voor de bank ben je zowiezo kwijt, en in tegenstelling tot MiniSport is een dynosessie in bijvoorbeeld Geldermalsen niet tegen een vast bedrag. Dus er zijn twee vragen:
a) Hoe weegt het eindresultaat tegen elkaar op, is een Aldon beter of weet Jaap in Geldermalsen hetzelfde of meer uit de bestaande verdeler te halen (ook in aanmerking genomen dat de verdeler niet meer de nieuwste is);
b) Hoe wegen de kosten tegen elkaar op. Want dat de dizzy afstellen tijd en daardoor waarschijnlijk ook geld gaat kosten staat ook wel vast.

RE: Ontsteking en bobine

Oh, en dan nog een extra vraag: kan het wel, zo'n Lucas Sport bobine plaatsen op mijn elektronische ontsteking?

RE: Ontsteking en bobine

ola,


Bij MiniSport hebben ze een poging gedaan om mijn verdeler te modificeren

>auhum ..tjah

Ik denk dat je bij Speedcenter echt een wat ander kaliber dyno moet denken

veeel oud spul van het type :'( ( omdat je het noooit kan betalen

en als je net voor twee ton een ferrari 275 hebt laten restaureren laat je niet aan je auto prutsen.

ik denk dat je in jouw geval eerst de volgende dingen moet checken:

1:Compressie verhouding

(kan verantwoordelijk zijn van te weining power/koppel onderin en een hoog brandstof vernruik)

2:Nokkenas timing

kan tot >10 PK kosten

3:eventueel timing

tenzij je echt problemen hebt met kloppen/detoneren

verwacht ik hoogstens in het middentoeren gebied een paar PK extra


de curve van je distributeur is wel van belang maar is vooral om de motor tussen 2000 en 3000 toeren uit de detonatie te houden.

je top vermogen wordt eigenlijk maar voor een klein gedeelte door de curve zelf bepaald omdat je bij 5000 toeren hoogstens door de totale timing ( te veel/ te weinig) beperkt bent.

vacuum moet je echt wel hebben. dit scheelt je echt bakken brandstof>

de curve die je voor een racer nodig hebt ( waar je het zal r*kken hoeveel hij verbuikt)

is alleen bedoeld om even de 2-3k rpm door te kunnen zonder te exploderen en dan snel zijn max berijkt bij ca 4 a 5 dan stopt tot 8000 rpm

RE: Ontsteking en bobine

Laten we de missende PKs (65 i.p.v. 75-80) en de nokkenastiming e.d. er even buiten houden. Dat is een wat algemener verhaal, is al een topic over en daar wordt aan gewerkt :)

OK, vaccuumvervroeging dus zowiezo.

Iemand die een Ferrari 275 laat restaureren heeft toch geld te veel, dus wat die verder precies doet heeft op mij ook niet zoveel betrekking denk ik :) Ook wil geld uitgeven niet zeggen dat je het aan de juist dingen uitgeef :)

Daarnaast, topvermogen is natuurlijk leuk, maar dat is volgens mij ook een beetje de fout die MiniSport gemaakt heeft. Op het printje staat nu 65 pk als topvermogen, maar een prettig rijdbare auto is het niet meer. Dus als een aangepaste verdeler vooral invloed heeft op het middengebied, en weinig doet voor het topvermogen, dan zeg ik, best, dat is misschien nog wel belangrijker.

Dus ik zit eigenlijk nog steeds met de afweging, oude verdeler laten modificeren op de bank bij SpeedCentre of een Aldon erop zetten (waar Jaap misschien net zo hard aan gaat kloten om het helemaal goed te krijgen). En dan is er dus ook nog het aspect dat een Aldon verdeler nieuw/gereviseerd is en mijn huidige al een leven achter de rug heeft.

RE: Ontsteking en bobine

Iemand die een Ferrari 275 laat restaureren heeft toch geld te veel, dus wat die verder precies doet heeft op mij ook niet zoveel betrekking denk ik Ook wil geld uitgeven niet zeggen dat je het aan de juist dingen uitgeef



overigens worden deze autos daar door de restaurateurs gebracht..en die worden gewoon op het eindproduct afgrekend.

de ferrari in kwestie is van een zekere J des B..

hij zeek wat over het feit dat hij lekte op een witte garage vloer..jah duuuuh

maar fff weer on topic:
je hebt een electronische dizzy. daar slijt eigelijk niet veel aan.

bij puntjes krijgen de lagers het voor de kiezen (van de dwarsdruk van het openen).maar daar heeft een electronische geen last van

dus zolang er geen zijwaardse speling op de as zit zou ik geen rare dingen doen.

de distributeur bij een 276 zal wel niet helemaal standaard zijn qua curve (bij een SW5 hoef je niet zo veel te doen is gebleken..maar die is ook een stuk minder lang qua timing).

maar heel raar kan dat ook niet zijn.ik zal eens gaan spitten of ik een curve kan bemachtigen


add:

over het algemeen minder total advance tot 34 graden max..

en wat sneller opkomend max bij 4000.

dus een setje lichter veertjes er in uit een andere exemplaar

RE: Ontsteking en bobine

Ik zal eens checken of er zijdelingse speling is.

Overigens had Jaap volgens mij dat verhaal van die Ferrari ook al bij de dynodag van de MSCN in januari van dit jaar :)

RE: Ontsteking en bobine

Eelke schreef:
Oh, en dan nog een extra vraag: kan het wel, zo'n Lucas Sport bobine plaatsen op mijn elektronische ontsteking?




Iemand hier toevallig antwoord op?

Frans

RE: Ontsteking en bobine

Van de site van minispares kan ik het volgende destileren:

Er zijn twee verschillende Lucas gold bobine's op de markt: de DLB105 voor verdelers met contactpuntjes en de DLB110 die vergelijkbaar is met de GCL143 (standaard Rover voor latere modellen) voor electronische ontsteking, turbo's :)" title="Evil" /> en monopoint injectie.

Of de Lucas DLB110 meer oplevert dan de originele GCL143 durf ik te betwijfelen.

RE: Ontsteking en bobine

Ik rij zelf met een setup van de Luminition sports coil (blauw) en met electronische ontsteking. Is er eentje uit 1989 (de mini dan he?) dus hij is ballast resisted. Maar hij loopt perfect. Dus het zou gewoon moeten gaan. Nu is het wel een electronische onsteking die er later opgezet is en met behoudt van het contactpuntje. Maar op zich zou het dan nog geen probleem zijn aangezien de bobine na de electronische ontsteking komt dus eigenlijk geen enkele invloed heeft op de ontsteking. Alleen op de kracht van de vonk. Dus voor zover ik weet moet het gewoon kunnen....

RE: Ontsteking en bobine

Eelke schreef:
als ik het lijstje op de site van Aldon goed begrijp dan is de enige die geschikt is voor mijn motor (A+) zonder vacuumvervroeging :?


Ik overweeg ook een Aldon en vroeg me hetzelfde af. Wat ik wel weet is dat op de Aldon verdelers een plaatje zit over het gat waar de vacuumvervroeging normaal zit.
Je zou dan natuurlijk zelf een vacuumunit erop kunnen zetten, maar ik vraag me af: is de Aldon verdeler zonder vacuum en hetzelfde type met vacuum verder hetzelfde ?

Overigens heeft Keith Calver op het blok dat hij een paar jaar terug (2000/2001 ?) bouwde voor Mini Magazine (met stage 3 kop/grote kleppen/SW5 etc.) een Aldon Red zonder vacuum gezet (en dat rijdt prima).

RE: Ontsteking en bobine

Dat is het blok dat ik Mark z'n Mini zit, niet waar? En verbruikt die inderdaad zoveel als hierboven wordt gezegd?

RE: Ontsteking en bobine

Dat is idd dat blok. Geen idee hoeveel het verbruik is (nadat 'ie klaar was en we ermee naar Italie reden, begaf de km-teller het en die doet het nog steeds niet, geloof ik). De Mini wordt ook niet erg veel gebruikt. Maar m'n eigen Mini (met vergelijkbare specs) gebruik ik nog wel eens in het normale verkeer (zoals ermee naar de Nurburgring rijden), dus dan is een beetje minder onzuinig wel fijn.

Van een andere Mini (exact hetzelfde blok en specs als de mijne) weet ik dat de Aldon Red zonder vacuum erg veel scheelt t.o.v. de MG Metro puntenontsteking die er eerst in zat. Van max. 5400 toeren in z'n 4 naar 6000 toeren (met een 3,1 diff op 12" wielen met 165/55 Yoko A048's), met 8 graden voorontsteking bij 1500 toeren.

Ik heb Aldon maar even een mailtje gestuurd...

RE: Ontsteking en bobine

maar het verschil van een puntenontsteking naar een electronische is denk ik hoe dan ook merkbaar... Nu swop je een puntenontsteking voor een exotische, in jouw eigen geval is het een electronische naar een Aldon? En of het dan ook zo merkbaar zal zijn? Aldon zal natuurlijk niet snel zeggen dat het niet merkbaar zal zijn ofzo :) kunnen we niet wat geld bij elkaar leggen en gezamelijk een dyno testbank kopen? :x ;)

RE: Ontsteking en bobine

De standaard Aldon is ook een puntenontsteking en die bedoelde ik (niet het duurdere type met electronische puntenvervanger)
Ik heb nu een Metro electronische ontsteking en die is waarschijnlijk net zo goed/slecht afgestemd op mijn motor als een Metro-puntenontsteking, dus daar zal het 'm niet in zitten.

RE: Ontsteking en bobine

Daarom ben ik dus blij dat ik een extern systeem heb. Daar kan je dus de hele ontsteking vervangen met behoudt van je electronische ontsteking. Die inleg dingen zijn allen mooier omdat je er niks van ziet.

RE: Ontsteking en bobine

maar als je nou moet kiezen tussen een aldon, of een electronische ontsteking van een metro, wat zou je dan nemen??

Groetjes mark

RE: Ontsteking en bobine

Dat hangt dus af van of je motor standaard is of licht dan wel zwaar opgevoerd.
Een Metro electronische ontsteking werkt prima in standaard en licht opgevoerde motoren.

RE: Ontsteking en bobine

[size=75:3qka0bph][Topics samengevoegd - Crispy][/size:3qka0bph]
Hallo allemaal,

Weet iemand of de Lucas DLB 105 (is een bobine...zo´n goudkleurige)werkt in een 1300 SPI blokje van een cooper?

Heb zo´n bobine gekregen van mijn neef...die had em nog liggen nl.

De bobine die nu in mijn auto zit is er een met vier plekken waar je een schuifcontactje op kan zetten. Deze bobine van Lucas heeft twee metrische draadeinden als polen?!

Ik hoor het wel :)

grts, Mart

RE: Ontsteking en bobine

Ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd, lees het even door. Met name uit deze post maak ik op dat de DLB105 voor een ontsteking met puntjes is, een SPI heeft electronische ontsteking

(btw, ff gezocht op DLB105, had je ook zelf kunnen doen...)

RE: Ontsteking en bobine

Sorry Crispy...je hebt gelijk! Had wel wat gezocht maar niet lang genoeg..zat op mijn werk.

Heb even gekeken naar wat in dit onderwerp allemaal al is geschreven. De helft snap ik niks van :P en de rest bijna hehe.

Ik las ergens dat de Lucas ...110 wel zou kunnen als je elektronische ontsteking hebt. Maar toen ik verder las op sites waar ze ze verkopen stond er weer bij dat het niet kan als je een injectiemotor hebt?!

Ben dus benieuwd of er iemand is die weet wat voor aftermarket (sport) bobine je kunt kopen voor een 1.3i motortje. Zijn er mischien bobines die de performance dan ook 'boosten' of is het allemaal looks.

Wat ik begreep van de Lucas sports coils is dat ze een hoger Ohmage(?) afgeven waardoor je de afstand tussen het puntje en het boogje van de bougies groter kunt maken en er dus 'meer' vonk is. Dat zou op zijn beurt weer zorgen voor een betere verbranding. Heeft iemand daar een mening over?

greetz, Mart

RE: Ontsteking en bobine

Kun je nu een Aldon (Rood) punten verdeler ook ombouwen (m.b.v. Pertronix Electronic Ignition Kit) :P naar een elektrische zonder nare bijgevolgen? :?

RE: Ontsteking en bobine

waarom geen ELEKTRONISCHE ontsteking van een metro.
veel goedkoper en werkt als een tiet!

RE: Ontsteking en bobine

voor een standaard motor wel ja O:) , gaat nog lekker mee tot aan de 6000 toeren. Maar 94.5 pk bij 6730rpm met een standaard elektronische ontsteking van een metro, dan kan er met een aldon nog wel meer uit te halen zijn toch? Deze past beter bij de vermogenscurve :)" title="Evil" />

Ik heb namelijk op ebay een aldon puntonsteking op de kop weten te tikken voor weinig :D

RE: Ontsteking en bobine

Loaded With Power schreef:
voor een standaard motor wel ja O:) , gaat nog lekker mee tot aan de 6000 toeren. Maar 94.5 pk bij 6730rpm met eens standaard elektronische ontsteking van een metro, dan kan er met een aldon nog wel meer uit te halen zijn toch? Deze past beter bij de vermogenscurve :)" title="Evil" />

Ik namelijk op ebay een aldon puntonsteking op de kop weten te tikken voor weinig :D



klinkt heel goed, maar kan je helaas niet helpen.
heb ik niet genoeg verstand van.
ik ging er van uit dat je een redelijk standaard blokkie had.

RE: Ontsteking en bobine

Het gaat trouwens om een Aldon 100 ARP :9
Kun je deze nu zo ombouwen zonder de eigenschappen van zo'n Aldon te verliezen :?

RE: Ontsteking en bobine

Aangezien het nu voornamelijk over tuning gaat en niet meer over standaard, verplaatst naar TM&T.

RE: Ontsteking en bobine

@ Loaded with Power:

Ja dat zou mogelijk moeten zijn. Je kan er een een electronische ontsteking inzetten van aldon zelf. Dat is een transistorontsteking. Daarentegen zijn de aldon dizzy's ook niet alles meer. Ze werken beter dan geen aanpassingen maar zijn verre van ideaal....

RE: Ontsteking en bobine

Volgens Calver is een goed onderhouden normale onsteking ook goed genoeg voor een opgevoerde motor. Volgens hem zou een perfecte ontsteking 4% op kunnen leveren, maar is 2% realistischer.

Op een blok dat potentieel 100pk zou kunnen leveren praten we dan over 2 tot 4 pk :*

Een setje zoals bijv. Kevski zegt is dus meer dan genoeg en heb je geen exotische verdelers nodig.

Dennis

PS Natuurlijk..elke pk is er eentje, maar ook alles naar zijn waarde....

RE: Ontsteking en bobine

Die 2 tot 4 procent durf ik te betwijfelen. Idd, zul je dat op max vermogen missen, maar dan heb je niet alles meegenomen wat er aan toerentallen tussen zit. De ontsteking is het meest kritisch bij de toerentallen onder de 5000 in vollast, maar met name in deellast. Daar merk je de verschillen....

RE: Ontsteking en bobine

Ik denk niet dat Calver niet weet waar ie het over heeft :?

Dennis

RE: Ontsteking en bobine

Gaat hier geloof ik meer om de mogelijkheid om je ontsteking af te stellen naar je vermogenscurve. Met meer exotische blokjes/nokkenassen kan dat best wel flink helpen. De kracht van het vonkje is misschien minder spannend dan de timing van het vonkje. Meneer Calver verkoopt ook ontstekingen die vooraf zijn aangepast aan de specs van je motor. Voor ingrijpende veranderingen moet je toch altijd nog even langs de rollenbank... Ik ga denk zelf voor een 1,2,3 systeem.

RE: Ontsteking en bobine

Op mijn 1380cc zit een Aldon AYP distributor zitten; zonder vacuumvervroeging (de 2 plaatjes zitten ook op elkaar vast gelast). Deze werkt nog gewoon met puntjes: nu heb ik hiervoor een Pertronix electronische ontsteking aangeschaft. Toen ik de distributor open had zag ik al meteen dat het bevestingsplaatje niet op het plaatje van de ontsteking ging passen. Het linker plaatje zat gemonteerd samen met de puntjes. De rechter heb ik zelf gemod (vast gelast).



Helaas, de Mini loopt voor geen meter als ik de Pertronix op het zelf gemodde plaatje monteer. Ontsteking netjes op tijd, maar alleen maar backfires.



Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er andere montage plaatjes verkijgbaar, speciaal voor Aldon distributors?


Links zat gemonteerd samen met de puntjes, rechts heb ik zelf vast gelast. Deze is afkomstig van een distrubutor van een 1000 of 1300tje.

RE: Ontsteking en bobine

Past deze bobine op een standaard 1000cc blokje?



* Blokje is voor de rest geheel standaard. Is deze aan te raden?
* Wat zijn de voor- en nadelen?
* Iemand andere opties?

Alvast bedankt voor de informatie?

RE: Ontsteking en bobine

staat vooral mooi... verder zul je er weinig tot niets van merken. Heb je die sport bobines niet in 2 uitvoeringen? ballasted en non ballasted? V

RE: Ontsteking en bobine

[size=75:2vaz21dh][topics samengevoegd - Crispy][/size:2vaz21dh]
Ik heb een motorswap uitgevoerd van een 1000cc mini uit 91 naar mijn eigen mini special uit 78.
Nu heb ik nog een lucas sport bobine kan ik deze zonder meer op dit blok uit 91 plaatsen aangezien ik gezien heb op diverse webwinkels dat deze geschikt zou zijn tot bouwjaar 85 ??

RE: Ontsteking en bobine

michelp10 ik heb je vraag aan een bestaand topic toegevoegd over dit onderwerp, lees het eens door.

Het beste kun je een volgende keer eerst even de zoekfunctie proberen voor je een onderwerp opent.

RE: Ontsteking en bobine

RolandL schreef:
Helaas, de Mini loopt voor geen meter als ik de Pertronix op het zelf gemodde plaatje monteer. Ontsteking netjes op tijd, maar alleen maar backfires.

Wie heeft hier ervaring mee? Zijn er andere montage plaatjes verkijgbaar, speciaal voor Aldon distributors?

Roland,

Ik heb dezelfde ontsteking gemonteerd. Ik heb alleen wel de vervroeging aangesloten. Ik heb de achterplaat van een A-ontsteking gebruikt, want die paste wel.

Ik heb alleen last van een beetje haperen van het blok. Bij mij zit de ontsteking ook nog niet helemaal goed aangesloten. Hij hoort eigenlijk via de weerstandsdraad te gaan en dat doet hij niet. Hij zit nu rechtstreeks op de bobine.

Verder geen problemen hoor. Rij er al een km of 2000 mee.

RE: Ontsteking en bobine

oeps :x had niet goed gekeken dan naar de zoek resultaten mijn excuses

default

RE: Ontsteking en bobine

[size=85:1ziyvyf9][topics samengevoegd - Crispy][/size:1ziyvyf9]
Beste forumleden

Ik heb dus zo'n inbouwmodule gekocht samen met de flame thrower coil.
De Rode moet op de + van de coil en de zwarte op de -
Ook heb je een constante 12v draad nodig, deze heb ik al getrokken...
Mijn vraag is nu: mijn bougies staan op 0,6mm
Maar de flame thrower geeft 40000V, moet ik deze opening aanpassen?
ik heb ergens gelezen dat deze dan op 1mm moeten staan?klopt dit?

Grtz Mich

RE: Ontsteking en bobine

Ik heb de vraag even toegevoegd aan een topic waar die aldon modules al aan bod komen zodat de informatie bijelkaar blijft.