ontstekingscurve aanpassen

RE: ontstekingscurve aanpassen

afgelopen maanden heb ik mijn blok herbouwd en ben van de contactpuntjes afgestapt en heb een metro elektronische ontsteking gemonteerd.

nu heb ik de grootste ruzie om hem netjes te laten lopen. onderin mis ik alle trekkracht, als ik eerst een peutje gasgeef en daarna meergas, dan trekt ie beter, bij minimaal gaspedaal aanraken rijd ie heerlijk, maarrrr hij kan zoveel meer...

tijdstip eerder of later geeft een verschuiving van het 'juiste' moment waarop hij wel trekt. als laatste maar besloten de vervroeging los te trekken en zowaar kom ik een heel stuk verder, maar tis toch niet de heerlijke trekkracht die ik had met de contactpuntjes.

Ik lees nu op het forum dat een metro-elektronische-ontsteking een dusdanige vervroegingscurve heeft dat het eigenlijk niet kan op een 998, maar er is een manier om die curve aan te passen. heeft iemand hier ervaring mee, en kan die mij voorzien van tips enzo??

mijn set-up:

998cc
stage 3 kop
nokkenas vergelijkbaar met een sw5
twin hs2 carbs met k&n cone filters substacks

de kleur van de bougies is perfect, dus het moet echt in de ontsteking liggen. ik ben ondertussen zover om weer contactpuntjes te zetten...

RE: ontstekingscurve aanpassen

Ik heb een soortgelijk iets gehad met mijn Mini die een soortgelijke setup heeft.

Met de ontsteking op de juiste manier afgesteld liep hij pas vanaf 3.000 hard, daarvoor als je volgas geeft deed hij niets, en bij rustig gas pakte hij wel redelijk op.

Ik heb de ontsteking een aardig stuk met de klok mee gedraaid (vroeger) en nu pakt hij overal goed op en loopt heerlijk hard door het hele toerengebied.

Ik deed steeds beetje voor beetje, maar dan gebeurde er vrij weinig, dus ik dacht ik geef hem eens een slinger, en toen begon hij veel beter te lopen.

Groetjes, en tot zondag.

RE: ontstekingscurve aanpassen

zie ook:
http://www.starchak.ca/tech/pdfs/lucastuning.pdf

dan is het verder een kwestie van vergelijken van de curves, de verschillen tussen de verdeler met puntjes en die van de Metro .. en kijken of je die laatste zo kunt aanpassen dat 'ie de curve van de eerste benadert 8)

(zelf geen ervaring mee overigens)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: ontstekingscurve aanpassen

Vervroegingscurve is afhankelijk van de gewichtjes en de veertjes van het mechanisme in je verdeler. Ik heb een Aldon turbo verdeler met zware veertjes aangezien een turbomotor minder vervroegt dan een gewone motor. Ik had er ook contactpuntjes in zitten, maar ik wilde de verdeler houden, dus heb er een Lumenition setje ingebouwd. Tweedehands van Ebay geplukt voor een eurootje of 30 (nieuw geloof ik rond de 80 euro). Mooi magneet/inductie systeem, want het komt precies op de plaats van de contactpuntjes, er moet alleen een extra draadje heen vanaf de bobine.
VWB de vervroeging, die van mij zit stationair inmiddels tegen de 30 graden aan. Ik moest hem weer iets vroeger zetten want had mijn CO van 3 naar 0,5% laten afstellen. Bij lage toerentallen begon hij wat te bokken, maar dat verdween toen ik de verdeler iets verdraaide. Ik heb geen gepingel met proefrijden gemerkt, hopelijk blijft dat zo. Vorig jaar nog wat problemen gehad toen het erg warm werd.
In jouw geval zou ik er gewoon wat mee experimenteren. Die van mij rijdt nu zo:
http://www.youtube.com/watch?v=13BO5lPNgRg

RE: ontstekingscurve aanpassen

ik heb vandaag de ontsteking eruit gehaald en eens goed bekeken welke ik had, juist om eens te gaan vergelijken en info te zoeken...

en tot mijn verbasing zat de vervroeger verkeerd op de pen gemonteerd, deze dus helemaal gedemonteerd en opnieuw op de juiste manier gemonteerd...

en jhawel, hij doet het helemaal top, echt heerrrrrlijk...

hiermee eens een tijdje rijden en dan zie ik wel wat ervan komt.