Een MPI heeft een sensor in het filterhuis zitten. Ik weet niet of deze weg gelaten of gebypast kan worden. Maar wat is het idee er achter? Misschien kan iemand dan een andere oplossing geven.
- Login of registreer om te reageren
Een MPI heeft een sensor in het filterhuis zitten. Ik weet niet of deze weg gelaten of gebypast kan worden. Maar wat is het idee er achter? Misschien kan iemand dan een andere oplossing geven.
bij mijn SPI hed ik een K&N luchtfilter gemonteerd. staat in de beschrijving precies hoe je te werk moet gaan. ik heb zelf een vacuum slangetje af moeten doppen, en de luchtmassa sensor moet in het luchtfilter geplaatst worden. daar zit onderaan een gaatje waar die in past.
gr Fred
check ook: http://fredb.hyves.nl/ voor een filmpje met mijn luchtfilter en RC40 uitlaat. staan ook fotos op van mijn blokje met K&N filter
Of een andere optie, een K&N inleg filter nemen, dat werkt (vaak) beter en is een stuk stiller. En hoef je verder niets aan te passen.
Bij de openluchtfilter modellen heb je ook vaak twee aanzuigbuizen voor de verse lucht. Staat wel leuk!
het gaat me idd ook om de uitstraling en het geluid. Ik heb trouwens geen idee of mijn mini een mpi of spi is. wat is het verschil?
In dit topic wordt specifiek het verschil tussen de SPI en MPI behandeld. Staan ook 2 plaatjes in van de verschillende motoren.
Hier heb je de verschillen tussen SPI, MPI en carb.
Hier is een topic over andere filters op een spi:
viewtopic.php?p=126542#p126542
(mocht het een spi zijn...)
1997 zou een Mpi moeten zijn
het duidelijkste verschil is de plaats van de radiator; bij een Mpi zit die tegen de grille en bij een Spi tegen het spatbord.
FWIW,
Theo van den Bogaard
@ tonpenders: Ik kan je een open luchtfilter wel aanraden!
Sinds een paar weken heb ik een K&N op mijn MPI zitten. foto:
Het geluid is heerlijk, een lekker vol geluid. En als je een keertje rustig wilt rijden zonder herrie, kun je wat minder gas geven (of een ander auto pakken, natuurlijk ).
Verwacht er geen wonderen van in de vorm van meer pk's, maar het is zeker meer een beleving.
Succes met je keuze en laat nog even weten wat het wordt!!!
@ vlassie:
ik heb er geen sportuitlaat onder zitten. Bewuste keuze, want mijn vorige mini had een Playmini DTM-uitlaat. Best wel lekker geluid, maar je wordt er ook wel eens gek van..
Wij hebben onder onze SPI een stage 3 kop compleet maniflow uitlaatsysteem, inclusief cat en dikke einddemper, maar ik moet zeggen, dat ding is muisstil.
(nog wel standaard luchtfilter, maar een k&n inleg geeft amper meer geluid)
Onze cooper daar en tegen is standaard op een dubbele dtm na, en pffff die klinkt idd erg hard!
Moraal van het verhaal, een 'snel' uitlaat systeem maakt je auto niet lawaaiiger, al helemaal niet met een rc40 einddemper. Een onnodig grote pijp 2" en bepaalde einddempers doen dat echter wel.
Groetjes,
Dennis
(die er nog niet over uit is wat voor luchtfilter hij zal doen op zijn spi, ga liever voor vermogen dan voor geluid)
ik heb er al een DTM pijp onder liggen. Ik ga denk ik als ik terug kom van vakantie een k&n luchtfilter halen, ziet er ook erg mooi uit moet ik zeggen.
bedankt voor alle reacties
Ingediend door wipneus op vr, 24-04-2009 15:15
Ziet er wel heel leuk uit, maar zo vaak rijdt of parkeer je denk ik niet met open kap
Ik heb ook een openluchtfilter van K&N met een playmini uitlaatje, leuke combo vertel ik je Alhoewel ik van de zomer er toch nog een tussendemper tussenzet, op de snelweg is het een hels kabaal haha.
Nog even een vraagje; ik kreeg ook een luchtslang erbij (zoals op de foto te zien is) heeft iedereen nu die slang van het filter naar de grill lopen?
Ik heb de mijne niet gemonteerd omdat ik het er persoonlijk niet mooi uit vind zien.
Ik kan me voorstellen dat je hierdoor meer koude lucht aanvoert en het beter is maar maakt dit echt zoveel verschil??
Gegroet,
Jahbless
Het daadwerkelijke effect van die slangen hangt een klein beetje af van hoe je ze monteerd.
Wanneer je zo'n slang zou gebruiken vanaf een 'standaard' luchtfilter, dan zuigt de slang echt lucht aan van achter de grill, dit geeft bij hogere én lagere snelheden meer koude lucht, en mits je carburatie hier op aangepast staat geeft het wat extra vermogen. Voordeel hiervan is dat hij totaal geen warme lucht vanuit de motorruimte oppakt.
Bij de opstelling zoals op de foto gezien, is het maar net hoeveel lucht er 'toevallig' door de slang heen gaat. Dat toevallig moet je met een korreltje zout nemen, want het geeft hetzelfde effect als de luchtaanvoer op je lucht roosters in de auto (alhoewel die een wat groter oppervlakte hebben qua opvangen van lucht) Er zal dus wel degelijk wat extra koude lucht worden toegevoerd, maar ook nog steeds warme lucht vanaf de motor. De extra koude lucht die hij aanvoert is absoluut gunstig voor het vermogen.
Het mooiste zou zijn wanneer je het uiteinde van de slang zo dicht mogelijk tegen je luchtfilter aanzet, iig de afstand niet te groot laten worden. En wellicht iets verzinnen dat je net zo'n grote zuigmond neemt als voor de ventilatie roosters...
Effect heeft het dus zeker, maar of je dat beetje vermogen écht zult merken betwijfel ik persoonlijk. Wanneer je het zelf niet mooi vindt, zou ik het er ook niet opzetten.
Ik ben motor terug in mekaar aan het puzzelen en ga mijn luchtfiltr vervangen door een K&N op mijn SPI. Nu vraag ik me toch af of die elektrische draad die op de standaard filter ergens nog kan/moet aansluiten of deze gewoon weg gelaten worden op een K&N. Nu las ik hier al iets van een draadje die je ergens in het K&N moet stoppen? Begrijp het niet zo heel goed.
Fred B schreef:
Staat in de beschrijving precies hoe je te werk moet gaan. ik heb zelf een vacuum slangetje af moeten doppen, en de luchtmassa sensor moet in het luchtfilter geplaatst worden. daar zit onderaan een gaatje waar die in past.
Je moet wel een filter hebben voor een SPI, het kabeltje is voor de luchtmassameter en kan niet weggelaten worden. Zoals ik het begrijp zijn er speciale filters van K&N met een gat er in waar deze sensor in kan.
De luchtfilter is speciaal voor een SPI hebben ze me verzekerd. Zal het is nader bekijken straks. Bij een van mijn vorige wagens had ik ook een K&N en toen zat er een handleiding bij, nu spijtig genoeg niet.
Probleem opgelost denk ik. De groene sensor moet je in de filter draaien en in het rode draadje moet je een bijgeleverde schroef in vijzen. Gevonden op een andere site en hoop dat dit correct is. Heb hem vandaag geplaats, alleen nog niet de moter gestart, moet nog een en ander uitpluizen.
ook ik heb een 1300 injectie en ben benieuwt of het beter is om de gehele filterbehuizing te vervangen (door K&N) of dat een inlegfilter net zo goed kan presteren
groetjes rene
weet iemand of deze slang met opzet los is gehaald door de vorige eigenaar?
link
iemand die antwoord heeft op vorige post mag dat natuurlijk ook zeggen
groetjes rene
de slang van de foto zal niet met opzet losgehaald zijn..is carterontluchting als ik het goed zie.. vaak schuift men ze in/op/over elkaar zonder klemmetje..klemmetje erop..
de slang van een open luchtfilter moet idd afgedopt worden..staat in de beschrijving van de k&n....dacht dat dat de rode of bruine was,uit het hoofd..
als je voor de auto staat zit hij rechtsboven aan in het luchtfilter van onderen ingestoken..die is dan over idd..
echter heb ik er zelf 2 jaar mee gereden dat hij wel aangesloten was..
verschil kon ik niet merken..
[een van de adverteerders] zei:moet niet.. >
(even terug op vorige vraag)
met die K&N filter, jij hebt de gehele filter vervangen, is een inlegfilter net zo goed of is het veschil groot? scheelt namelijk redelijk in prijs
ik heb nooit een inleg filter geprobeerd op de injectie meuk..
meteen voor open gegaan..aangezien ik hem in de uk heb gekocht en het een aanbieding op een show was..dus scheelde paar pound..
zijn mensen die zweren bij inleg filter en anderen die zeggen..maakt niks uit..
dus ja? wie heeft het juist..?
ik heb ze niet allebei op dezelfde auto/blokje gehad dus kan het niet zeker zeggen..
open filter geeft meer herrie..dat wel
Meer herrie viel mee.
Wel karakteristiek geluid (enige waar de hond op reageerde).
Groet ron
bedankt voor de info!
zal nog wel eens kijken wat ik doe betreft de filter.
maar wist niet of er voor of nadelen zaten aan een van de twee...
groetjes rene
RE: open luchtfilter (injectie)
Ingediend door tonpenders op do, 16-04-2009 15:08
Ik zit eraan te denken een open sport luchtfilter op mijn mini te zetten, nu weet ik alleen niet zeker welke ik kan monteren. Ik heb een 1.3i uit 1997. weet iemand welke open lucht filter ik kan nemen? En kan ik die er zo opzetten of moet er nog iets anders gebeuren?