Ophanging (algemeen)

RE: Ophanging (algemeen)

Ik vond niet echt iets dat m'n antwoord gaf of me iets wijzer deed worden...

Wat is de beste ophanging die je voor je Mini kan hebben?

dus improvement van baanligging als belangrijkste doel...


houd in:

-motor: rubbers, motorsteunen, etc
-schokdempers: welke? verstelbaar? etc etc
-banden?
-velgen?
-stuurstangen?
-HiLo: ja of nee? alternatief?
-Speciale kits?
-Camber/Caster?

etc

Hoe ziet volgens jullie de handigste/beste ophangin eruit voor de Mini?
van goedkoop naar zeer duur...

RE: Ophanging (algemeen)

Tja het ligt allemaal aan wat je met je mini wilt
je kan zeggen alles instelbaar want dan kan je het laten stellen als je wilt.

Ik denk alles instelbaar is duur en vaak niet nodig.
Ook is bv achter toe in/uit verstelling iets wat vaak verloopt en beter via shims (vulplaatjes)gedaan kan worden (hier bedoel ik mee dat de luxe verstelbare spullen niet altijd een voor deel is)

Ik denk dat je de fabrieks fouten er uit moet vissen en het redelijk std moet houden.
Dit omdat het kosten en slijtage (banden)technisch dan het meest bruikbaar blijft.

Ik zelf vervang versleten rubbers door poly flex varianten.
Behalve die van het motorblok omdat dat mijn's inziens teveel extra trilling door geeft en geen "winst" oplevert.

Schokbrekers als je het geld heb leuke instelbare items.
Zo niet Gmax of keith Calvers favo de kyb

Voor moet m'n hi low er nog onder dit geeft je van zelf wat negatiever camber.
Verder is het een must om je trekstangen te vervangen voor heavy duty verstelbare items want die std dingen zijn bijna altijd krom.
De onderdraag armen dus lekker zo laten want met je hilows netjes laag (dus niet debiel)heb je vaak een nete camber waarde.

Achter je hilows ook netjes laag en danlekker zo laten.
Als je toe in/uit problemen hebt shimmen en niet die verstelbare troep.
Verder heb je voor een straat auto niks nodig

Verder is het met alle onderdelen laat de rosejoints voor wat het is het kost een boel en geeft alleen bij een hardcore racer merkbare voordelen.

maar dat is mijn visie

RE: Ophanging (algemeen)

Je kan ook voor zoiets gaan. Dit is het frame van Zcars..... Welliswaar voor de R1 of Vtec, maar ze hebben ook zo'n frame voor een mini blokkie...

RE: Ophanging (algemeen)

Ik ben het met nonono eens;

je kunt het zo gek maken als je wilt (als geld geen bezwaar is). Aangezien je in Belgie woont zou ik wel even uitzoeken wat mag voor de keuring 8)

Grootste verbetering van de wegligging haal je uit een set Hi-Lo's met verstelbare schokdempers. En natuurlijk niet te vergeten je bandenkeuze; een zachte(samenstelling rubber) band heeft meestal meer grip, maar slijt harder.

Verder zijn er sets te koop waarbij je de hele veerbollen vervangt door 'coil-overs' .. het is maar net wat je zelf wilt bereiken, alleen het comfort van een 'moderne' wagen blijft natuurlijk moeilijk want het is en blijft een Mini.

settings:
http://www.ime.org.uk/ime/s/suspension.html

succes,
Theo van den Bogaard

default

RE: Ophanging (algemeen)

Hoi,
Ik heb een aanvullende vraag. Hoe weet/zie/voel je of je veerbollen 'op' zijn of dat je schokbrekers de beste tijd hebben gehad (het verschil dan ook hè tussen de twee mogelijkheden). Of misschien wel de 'cups'.
Léon.