Ja dat kan zeker wel, zoek ff op dit forum:
http://forum.showyoursound.nl
En als je de oplossing gevonden heb, mag je hem wel hier neer zetten.
- Login of registreer om te reageren
Ja dat kan zeker wel, zoek ff op dit forum:
http://forum.showyoursound.nl
En als je de oplossing gevonden heb, mag je hem wel hier neer zetten.
dan moet je even naar een kampeer winkel gaan (een kampeer winkel??? ja een kampeer winkel!)
daar verkopen ze als je geluk hebt speciale relais die ze in campers gebuiken om de huishoud accu op te laden.
de binnenverlichting en koelkast etc etc draait dan op de huishoud accu, en trekt de gewone accu niet leeg.
als je daarna weer gaat rijden, word eerst de gewone accu opgeladen, en als deze vol is zorgt het relais ervoor dat de huis houd accu word opgeladen.
makkelijkste weg is een diodeblok.
Natuurlijk gaat een relias zoals in de camper zit ook maar dan wordt de ene accu voller als de ander.
Dat verschijnsel komt dan weer door de regelaar die altijd op de startaccu zit en deze is altijd vol. [/url]
Ingediend door tbo op do, 29-12-2005 20:04
dank u peter
met
http://forum.showyoursound.nl
heb ik meer dan genoeg
mvg
Ingediend door tbo op do, 29-12-2005 20:12
en hier vind je het antwoord.
http://forum.showyoursound.nl/topic.asp?TOPIC_ID=44927
mvg
Voor het geval die link ooit niet meer werkt...
kleuver schreef:
Is hier op het forum ook al eerder over gediscuseerd. Heb je twee verschilende accu's dan is het raadzaam om een scheidingsrelais ertussen te plaatsen. maaaaaarrr dit hoeft niet want in de praktijk blijkt vaak dat de twee verschillende accu's elkaar lang niet zo erg beinvloeden als er theoretisch vertelt word. Heb je 1 slechte accu en je zet daar een anderre goede bij heb je dus kans dat na een paar dagen stilstaan beidde accu's leeg zijn. Een scheidingsrelais werkt heel simpel dit is gewoon een extra zwaar realais tot meestal 100A. Zodra de dynamo stil staat is het relais geopend en dus beidde accu's los van elkaar(wat dus handig is als je lang muziek luistert zonder de motor aan want dan blijft je startaccu vol). Draait de dynamo dan Schakelt het relais in en worden beidde accu's opgeladen.
Alfa on ICE":3v7jpwym]Het beste is gewoon een scheidingsreleais ertussen. Heb je altijd een volle accu om te starten. Daarom heb ik er ook 1 in zitten. Of je moet een goede starthulp bij hebben die 2 accu's dan ook moet voorzien van stroom. Als je een keer pech hebt en de moet de auto starten met kabels. Dan heb je kans dat de startende auto het niet aan kan omdat er teveel stroom gevraagd wordt van die accu. Dit heb ik helemaal uit laten leggen door een accu specialist hier in de buurt en die raad het ook aan. Niet alleen voor het gemak maar ook voor de levensduur van de accu's.[/quote:3v7jpwym]
Patrick":3v7jpwym]Het is maar net waar je voor kiest. Als je vaak muziek aan hebt terwijl de motor uit staat, dan is zo'n relais erg handig. Je kunt dan de accu waar je versterkers op zitten leeg spelen en daarna toch nog via je andere accu starten.
Je kunt ook kiezen voor een diodeblok. Deze zorgt ervoor dat je accu's altijd gescheiden zijn van elkaar. Je hebt dan 1 accu voor de auto en eentje voor de audio. Opzich is dat wel mooi, nooit meer last van knipperende verlichting! Het nadeel is dat er 0,7 volt aan spanning verloren gaat door de diodes in het diodeblok.[/quote:3v7jpwym]
Alfa on ICE":3v7jpwym]tonny":3v7jpwym]
de accu'sgewoon meteen aan elkaar hangen zo rijd ik al 2.5jaar rong zonder probleemen, je kunt
het geld wat zo'n relais kost veel beter uit geven aan je accu's!!!!
en wat denk je dat er voor een stroom gaat lopen als je een lege en een volle accu aan
elkaar knoopt met zo'n relais?
dan moet je een heel zwaar relais hebben en dikken voedings kabel met zware zekeringen, dit kost dus allemaal een hoop extra waar je helemaal niks aan hebt!!!!
Als je al dat geld wat je bespaard met een relais en nog dikkere kabels en zo meer uit geeft
aan beter accu's ben je veel beter uit!!!!![/quote:3v7jpwym]
Dan stuurt tie het aantal Ampere door wat hij per uur kan geven of vragen. Dus heb je een accu die 65 Ah doorgeeft zal hij 65 A door moeten kunnen laten. En is die accu 650 A sterk zal het 10 uur duren voordat hij weer helemaal is opgeladen.
ik dacht dat het zo in elkaar zat maar weet het niet zeker meer. Lang geleden toen ik nog een scholiertje was, was het leven nu nog maar zo simpel. [/quote:3v7jpwym]
Joop":3v7jpwym]persoonlijk ben ik er ook geen voorstander van om de accu's te scheiden.
je zet er in mijn ogen immers een extra accu in om gebruik te kunnen maken van het extra vermogen... dus ik zou ze niet graag willen ontkoppelen.
bij mij staan ze alledrie gewoon over elkaar aangesloten.
dwz, vanaf de voorste lopen er 2 voedingen via een zekeringsblok naar een zekerings blok achter voor de 2 xtra accu's vanaf die twee komen ze weer samen in een groot gezekerd verdeelblok.
vanaf daar gaat het al dan niet via de condensator naar de amps.
zou houd ik in mijn ogen de grootste capaciteit over.
overigens loopt alles over de orginele dynamo en heb ik onder vrijwel alle omstandigheden (ook na hard draaien tijdens het rijden) een rust spanning van minimaal 13V
draaien zonder lopende motor gaat gedurende 6 uur ongeveer prima.[/quote:3v7jpwym]
Wat ik hieruit begrijp is een scheidingsrelais dus het beste...
Nou mijn ervaring is dus dat een scheidingsdiode het beste werkt, er zijn tegenwoordig elektronische die bijna geen spannigsverlies hebben. Dit word heel veel toegepast in de wtaersport. Als ik weer op m'n werk kom zal ik wel even merk en prijs opzoeken.
Groeten Johan
Vanuit de jachtbouw weet ik dat er diodeblokken zijn met 2,3 of 4 aansluitingen en een aansluiting voor de dynamo.
Daarbij zit dan nog een (R) referentie contact om de regelaar aan te sluiten. Alle batterijen komen dan vol.
Zoals het met een relias werkt komt de regelaar op de startbatterij en deze is bijna altijd vol. Er wordt gestart en vervolgens weer geladen. (Dus altijd een volle batterij)
De extra batterij zal dan wel met een kleine stroom geladen worden maar niet zo effectief als met de diodeblokken.
Als je een diodeblok zonder (R) contact hebt denk er dan wel aan dat je tussen de regelaar ook een diode hangt om de 0,7 volt te compenseren.
Dan stuurt tie het aantal Ampere door wat hij per uur kan geven of vragen. Dus heb je een accu die 65 Ah doorgeeft zal hij 65 A door moeten kunnen laten. En is die accu 650 A sterk zal het 10 uur duren voordat hij weer helemaal is opgeladen.
Dit is wel heel simpel gerekend. Zeker nog nooit van een laadfactor gehoord.
dwz. je moet er meer instoppen als eruit gehaald is.
Volgende factor waar je mee te maken hebt is de weerstand/conditie in de batterij. Hoe vol/leeg is de batterij tijdens lading???
In mijn dagelijks werk heb ik te maken met tractie batterijen en deze werden tot voor enkele jaren geladen met een factor 1.20.
Door de huidige laadtechniek komen we al dicht bij de 1.02. Dit wordt mogelijk gemaakt door de laadkarakteristiek aan te passen. Met het plaatsen van een luchtpomp in de acculader en via een slangetje lucht onder in de batterij te pompen komt de circulatie van het zuur sneller op gang.
Ingediend door linkaard op zo, 01-01-2006 10:47
Ook de berekening klopt niet,
Een batterij van 65Ah zal nooit 65A doorlaten of afgeven en zeker geen 650A sterk zijn.
10 x 6,5 = 65Ah en is er theoretisch 10 uur beschikbare stroom die de batterij afgeeft totdat deze theoretisch geheel ontladen is.
In werkelijkheid en praktijk wordt een accu maar voor 50% ontladen, blijft er een capaciteit over van 32,5 Ah. 6,5 Ampere voor 5 uur Wordt er dus minder stroom verbruikt dan kan dit op langere tijd of vice versa maar enkel steeds met een maximum van 32,5 Ah.
De batterij heeft dus een belasbaar vermogen van 32,5 Ah.
32,5 uur bij 1 ampere
16,2 uur bij 2 ampere
1 uur bij 32,5 ampere
2 uur bij 16,2 ampere
Minivan, die diodeblokken.. waar te verkrijgen en hoeveel centjes??
Peter schreef:
Minivan, die diodeblokken.. waar te verkrijgen en hoeveel centjes??
Bij de watersportwinkels zijn ze meestal wel te koop of te bestellen.
probeer het eens in Venlo bij een werfje of in Wanssum bij de jachthaven.
De prijs weet ik niet maar denk aan een watersport prijsje.(over het algemeen iets duurder als je denkt)
De diodeblokken die ik in dit topic geplaatst heb zijn van Mastervolt.
Ik heb even gezocht naar de site van ASA. (alles op gebied van bootselectro.
Kijk dan even op http://www.asabootelectro.nl/cgi-bin/sc ... 4&self=108 voor de verschillende types.
Via home kun je naar electro-info. een PDF bestand met meer info als wat ik hier kan typen.
Een spanningsverliesvrije scheidingsdiode kost 165 euro Dus een accuscheidingsrelais is een goedkopere oplossing En als je zo'n scheidingsrelais ertussen zet moet je er ook een hulprelais ertussen zetten omdat het dan veel makkelijker aan is te sluiten en dit veiliger is. Als iemand het aansluitschema van Bosch wil moet diegene mij maar even pm'en vanwege copyright enzo op het forum.
Bestelnummers:
Scheidingrelais 12 Volt: 0332002156
Hulprelais 12 Volt: 03332204801
Groeten Johan
RE: opladen baterij
Ingediend door tbo op do, 29-12-2005 14:35
hallo
zou dit mogelijk zijn om een tweede batterij te plaatsen, apart van de gene die nodig is om de moter te starten, ook te laten opladen als de moter draait?
mijn probleem is dus dat ik met een subwoofer zit en dat mijn batterij redelijk snel opgeraakt als mijn moter niet aanstaat, dus mijn mini achteraf niet kan starten.
[i:35l5e5vw]
dus met andere woorden ;
ik wil
1 baterij voor het starten van de moter
en
1 baterij voor mijn radio en zo.
hoe doe ik dat , of gaat dit niet?
[/i:35l5e5vw]
mvg