Oud 1275 A blok --> 1300 A+

RE: Oud 1275 A blok --> 1300 A+

EDIT: van titel: Een oude 1275? En wat voor een kop is dit?
Naar: Oud 1275 A blok --> 1300 A+

Ik ben eens onder de kap van m'n mini gaan kijken dit omdat ik op wikipedia wat gelezen had! Hier zag ik dat er een ander blok inzit dan dat er origineel in hoort te liggen (ook al gemerkt tijdens het rijden). Het is (vermoedelijk, als het anders is hoor ik het graag) een oud blok uit de jaren 60 dit omdat de aandrijf assen nog aan het blok vast zitten met behulp van een kruiskoppeling ipv een homokineet(zie Pixel 1)!

Nu ging ik even kijken op het type plaatje wat voor motor het was, is het plaatje er af :? ,nou ben ik nog even verder gaan kijken en achter op het blok zit een plaatje met 1275 (Pixel2), nou heb ik dat bij andere mini's nog nooit zien zitten, is dit iest 1275 eigen of is dit hier ergens bekend? En zijn er misschien nog meer kenmerken waaraan ik het zou kunnen herkennen? En wat is het verschil tussen de 1275 en de GT uitvoering (motorisch gezien)?

Wat mij ook opviel was de kop, deze was bij het thermostaathuis hoekig ipv mooi rond gevormt zoals ik deze eigenlijk niet anders ken (zie pixel 3). Iemand een idee wat dit is?

Het zijn een hoop 'Ennen' maar ik hoop dat jullie mij misschien verder kunnen helpen met mijn zoektocht naar de geschiedenis van deze mini. Ik vermoed dat hij vroeger geraced heeft en dat er daarvoor aanpassingen aan gedaan zijn.

Hier dus de kruiskoppeling te zien!

Hier het plaatje achter op de motor.

Hier het hoekige stuk bij het thermostaathuis

Hier nog een totaal dingetje van de gehele motor.

How, sorry, geloof dat hij niet in de technische Modificaties thuis hoort (hoewel dat wel uitgevoerd is ;) )

Dit is op zich wel een interessant geheel. Het plaatje 1275 zit voor zover ik dacht alleen op Cooper S. Maar dit is vrijwel zeker geen Cooper S blok. Het thermostaathuis is van een Mini Mk I Super de Luxe en het kleppendeksel is ook wel speciaal. Wat een beetje vreemd oogt naar mijn idee is het spruitstuk. Dit lijkt wel een voor HS2 maar er zit toch een HS4 op.

Is dit een shot van een pre-1973 Clubman?

Volgens mij is dit een moke, klopt dit? Maar racen met een moke :?

Groet ron

zie ook:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/htmym011.gif

uit de tabel afgelezen hoort het plaatje "1275" bij een 1275GT of een 1300 (glider body-type)
de kruiskoppelingen (i.p.v. homokineten) waren standaard to ~1970 (behalve voor Coopers en automaten, die hadden: http://www.minispares.com/Product.aspx?pid=37006 )

gezien de grille op de laatste foto inderdaad een Moke 8)

kijk eens onder het kleppendeksel met hoeveel bouten de kop vast zit ? nummers op de kop ?

verder weet je natuurlijk ook niet wat voor nokkenas en diff e.d., er in zit (tot je het openmaakt .. )

groetjes,
Theo van den Bogaard

Een moke is inderdaad wat waarschijnlijker |:(

Het is geen Cooper S omdat er maar 9 cylinderkopbouten zijn en geen deksels achterop het blok zitten. Het zal dus eerder een 1275GT of 1300 Glider blok zijn - wist niet dat daar ook 1275 plaatjes op zaten :)

Niet alle Cooper S hadden Hardy Spicer kruiskoppelingen! Pas vanaf ongeveer April 1966 zijn deze ingevoerd (net als de oliekoeler en rechter tank). Het rubberen type kruiskoppeling vindt je op alle Mini's tot ongeveer 1973 en dus ook op gewone Coopers.

Ok heren alvast bedankt voor de reacties! Ben even vergeten te vertellen dat het idd om een moke ging (een MK1 uit 1964)! En ik las het volgende op Wikipedia:

The John Player & Sons cigarette company ran a team of Mokes in autocross competitions on grass tracks through 1968. These vehicles were equipped with rollover protection and used the Mini Cooper S 1275 cc engine.

Omdat de auto uitgevoerd is met een rolkooi moest ik meteen aan de moke denken (omdat deze origineel er geen had). Ook werden er verder nog wat dingen duidelijk: extra riempjes op de motorkap, metalen kapjes voor de koplampen, schijfremmen voor, race stuurtje en natuurlijk de motor.

Maar wat is het verschil in 1275 en de GT?

Mini4Ever schreef:
en geen deksels achterop het blok zitten.

Bedoel je die deksels waarvan er eentje de olie ontluchting ofzo is?

Yep, die bedoel ik. Zitten bijvoorbeeld op elke 1000.

ook lijkt het wel of de boven kant van de cylinderkop rond de thermostaat helemaal vlak is?!

had dit niet ook iets speciaals te betekenen? was het niet iets met de turbo's? m'n vizard ligt niet in de buurt maar daar staat er iets over in

Ja vlak, de cilinder kop is in iedergeval hoekig bij het thermostaat huis (ook het huis zelf maar het ging mij om de kop rond het huis).

Ik zelf het nog nooit zo'n kop gezien, en als jij zegt dat dat iets met een turbo te maken heeft hoor ik dat graag!

Als ik weer in de buurt ben zal ik even koekeloeren naar die dekseltjes.

Een turbo-kop kan je herkennen aan de T die half onder je kachelkraantje staat geslagen.

Groet ron

.. alleen hadden ze in de 60-er jaren nog geen turbo AFAIK (Metro en ERA = jaren 80)

groetjes,
Theo van den Bogaard

Theo is wakker d:)b

Groet ron

Oftewel geen turbokop (waarscheinlijk), ik kan doormiddel van de kruiskoppelingen en het plaatje achterop er toch vanuit gaan dat het blok een oudje is of niet!? Kan natuurlijk altijd de kop nog veranderd zijn maar toch. Iemand verder nog een idee over de 'vierkante' kop? Heb gister in een mini handboek gekeken (kon de naam Haynes er niet in vinden maar is wel een degelijk boek [1]) En daar stond hij wel afgebeeld dus t is wel mini. Maar van de welke :( ?

Zijn er verder nog nummertjes op het blok / kop die bepaalde modellen hadden, kan ik daar ook meteen naar kijken (voor zover mogenlijk)

Thanx

Owja en t verschil tussen de 1275 en de GT ben ik nog altijd naar opzoek.

[1]Workshop Manual

Reprint of the BMC workshop manual AKD 4935 (9th Edition). Covers all Minis and Mokes manufactured in England, Spain and Australia up to 1976. Published by Brooklands Books. (Size A4. B&W.362 pages plus 178 page Australian supplement)

Het is gegarandeerd een 12G940 kop - haal het kleppendeksel er maar eens af, dan zie je dat nummer. De vraag is hoe groot de kleppen zijn. Dat is het belangrijkste om te achterhalen voor welke auto de kop bedoeld is, maar dan moet je hem eraf halen :(. Het is in ieder geval geen Cooper S of Inno kop (die hebben 10 moeren en 1 bout) dus ik denk eerder aan een 1275GT of 1300 Glider kop zoals dat ook al min of meer voor het blok was geconstateerd.

Verschil blok 1275GT en Glider: Geen?! Enige verschil dat ik kan bedenken is dat er mogelijk andere zuigers, drijfstangen en krukas in zaten maar het blok zelf is hetzelfde. Het nummer op de achterkant van het blok zal 12G1279 zijn (achterkant onderaan, aan de andere kant als waar dat 1275 plaatje zit) als het een oud A blok is - wat ik verwacht gezien de versnellingsbak maar het kan net zo goed een A+ blok zijn dat op een oude 22G1128 of 22G846 bak gemonteerd zit (even ervan uitgaande dat het een 4-synchro bak is)... Overigens is een 22G846 bak van een Glider en heeft een 1275GT (en zo goed als alle andere Minis tussen 1968 en 1973) een 22G1128 bak. Wellicht heb je daar wat aan.

Welk nummer staat er eigenlijk op de ontsteking?

Ik zie net op de laatste foto dat het gegarandeerd een A blok is, dus er zal 12G1279 achter op het blok te vinden zijn :D

vizard gevonden

het vlake gedeelte rond de thermostaat geeft aan dat het juist een vroege 12G940 casting is

dus kop en blok oren mogelijk echt bij elkaar

het is iv vizard's woorden :"an early pre-mg turbo 12G940 cylinder head"

van daar mijn asociatie met de turbo

Heren: I’m impressed, het is idd een 12G940 kop!
Heb vandaag even onder het kleppen deksel gekeken zonder hem er af te halen (omdat deze het gat in het midden heeft!) Hier de link van de foto die k gemaakt heb: http://img265.imageshack.us/my.php?imag ... 677vu0.jpg (Dit omdat i in volle resolutie wat duidelijker is dan kleiner O:) ).

Ga nu weer uitvissen wat het nummer is dat achterop het blok staat (ben zeer benieuwd of het klopt).

Waar staat trouwens het nummer op de bak?

Ik zie net op de laatste foto dat het gegarandeerd een A blok is

Hoe zie je dat?

Waarvoor is het nummer op de ontsteking nodig? En staat die bij je contact punten?

En om er nou achter te komen voor welk model deze motor bedoeld was is de diameter van de kleppen nodig!?

Alvast weer super bedankt! Zo wordt er langzaam een hoop bekent van deze auto :D

vlassie schreef:
het is idd een 12G940 kop!
Heb vandaag even onder het kleppen deksel gekeken zonder hem er af te halen (omdat deze het gat in het midden heeft!)

Een super idee!

vlassie":2bj36wzt]
Waar staat trouwens het nummer op de bak?
[/quote:2bj36wzt]

Zo ongeveer achter het oliefilterhuis (om het makkelijk fotografeerbaar te maken :P)

Ik zie net op de laatste foto dat het gegarandeerd een A blok is

Hoe zie je dat?

In dit geval aan de beugel waarmee de dynamo vastzit.

Waarvoor is het nummer op de ontsteking nodig? En staat die bij je contact punten?

Op het huis van de ontsteking - aan de buitenkant - zal je een 5-cijferig nummer (bv 41257 of 41419 of zo iets) vinden en een indicatie van de bouwdatum. Als het een van de twee genoemde nummers is, dan is het waarschijnlijk een 1275GT motor, al geeft het natuurlijk geen garantie (er zijn overigens nog andere nummers voor 1275GT mogelijk, maar de genoemde twee zijn in dit geval waarschijnlijker).

Ik moet nogsteeds even kijken naar de nummers op de ontsteking en de bak kijken (de bak kan ik niet zien en de ontsteking vergeet ik steeds :(). Maar toch even een kleine update met wat en waar ik mee bezig ben geweest.

Ik heb even de oude (engelse) kenteken papieren en de engelse APK papieren er bij gehaald. Daarop staat overal het zelfde motor nummer! Dus dan zou je denken HEBBES, maar ja niets is minder waar. Ik ben er alleen maar achter gekomen waarom het motor plaatje er af is. Op het (oude) kenteken staat namenlijk als motor nummer: 8ACUHxxxx
Na zoeken op internet en met een link van Theo ( http://members.lycos.nl/tb998van/engine.php ) ben ik tot de conclusie gekomen dat dit nummer behoort tot het originele 850 blok en dat er dus later een 1275 ingezet is maar (op onverklaarbare wijze) wel het oude nummer is behouden. Iemand nog een 850 op de plank liggen (met het bij passende motor nummer ;) ) :D ?

Nu een certificaat aangevraagt bij heritage-motor-centre om uitsluitel te krijgen over de nummers en motor.

Heb hier zelfs nog een 850 van een Moke uit 1964 staan. Is niet van mij, maar van een vriend. Weet niet of hij hem wil verkopen, maar kan je eventueel z'n nummer geven. Anders heb ik nog wel een 850 van een Mini uit 1963 als alternatief.

8AC is overigens correct voor en Moke en zal het originele nummer zijn. Nieuwe plaatjes kun je bestellen bij Mini Mail.

(op onverklaarbare wijze) wel het oude nummer is behouden

volgens mij zijn al die 'nummer/type'plaatjes los en blanco te krijgen (dus helemaal niet moeilijk om het nummer op een willekeurig blok te maken).

Ik heb nog wel een vroeg 850 blok staan, maar dat heeft geen zuigers meer, en zal verder ook nog wat revisie werk nodig hebben ...

groetjes,
Theo van den Bogaard

ik heb nog een kompleet 850 blok staan komt lopend ongeveer half jaar geleden uit mijn auto hoef er niet veel voor te hebben gr berrie

Hoewel ik het antwoord eigenlijk al weet wacht ik toch even het officiele certificaat af. Alvorens iets aan te schaffen. Ik dank u voor uw aanbiedingen en ik hou jullie op de hoogte.

Wat heb ik allemaal nodig om het originele motor nummer te constateren van de 1275?
Wat ik tot nu toe heb (met hulp van jullie allen):

- Nummer op de kop: 12G940
- Nummer op het blok: 12G1279 (waarscheinlijk, nog
niet kunnen chekken)
- Nummer op de Bak: 22G1128
- Nummer op de ontsteking: 41722A 45DM4 --> 4578
Voor zover ik het goed
kon lezen.

Mini4Ever schreef:
Zo ongeveer achter het oliefilterhuis (om het makkelijk fotografeerbaar te maken ;) )

En de ontsteking:

Thanx
[/quote]

vlassie schreef:

- Nummer op de Bak: 22G1128
- Nummer op de ontsteking: 41722A 45DM4 --> 4578

22G1128 is een Mk II/III 4-synchro bak (als ie al van een Mini is, zie hieronder). Meestal uitgevoerd met remote differentieel huis (tenzij hij van een standaard Mini 850 gebouwd tussen 1970 en 1973 afkomstig is). Jou Moke zou een magic wand met lange pook moeten hebben en eigenlijk een 3-synchro bak. Als ik het me goed herinner moet er een 22G68 bak in met magic wand schakelmechanisme. Daar past overigens geen 1275 blok op!

Als ik mij niet vergis is 41722A niet voor een Mini. 4578 geeft aan dat de onsteking gemaakt is in week 45 van 1978. Alles bij elkaar kan dit wel eens een 1300 blok zijn uit een Glider. Als dat inderdaad het geval is, dan is de versnellingsbak sowieso eigenlijk niet correct voor een Mini (Glider heeft een ander remote huis dan een Mini)!

Heb vandaag het certificaat binnen gekregen!!
Daar staan leuke dingen op!
Maar...... nu heb ik jullie hulp weer nodig.
Zoals eerder vermeld staat er op de oude (engelse) kenteken papieren dat het motor nummer was:
8AC UH xxxx

Nu staat er op het certificaat:
8AC-FA-UL/xxxx

Nou heb ik gevonden dat de H en de L staan voor High en Low compression. Hoe dit zo kan veranderen snap ik ook al niet maar op het certificaat staat expleciet beschreven dat hij afgeleverd is met een 'Low compression engine'. Maar waar staan die 2 extra letters 'FA' voor?

Voor de mensen met een 850 blok: Dank voor het aanbod, ben met Mini4Ever bezig met het blok dat hij aanbood (ivm de orginele moke achtergrond).

L is inderdaad voor low compression. De FA in het motornummer hoort er niet thuis. De laatste tijd maken ze wel vaker fouten daar in het Heritage Centre. Jammer dat Mr. Clausager niet meer de archivaris is. Die had er iets meer verstand van...

Zojuist een paar foto's gestuurd.

!
hier het bewijs:

Mini4Ever(Glider heeft een ander remote huis dan een Mini)![/quote]

Het huis dat aan de motor zit (zat):

Heb hem namenlijk van stal gehaalt, maar de motor heeft geen olie druk, sensor er uit en de bout er onder met die veer er achter (en een soort cylindertje) en voorzichtig starten, nada.
Dus gister de motor er uit gehaald, en vandeweek denk ik openmaken en kijken wat de schade is :( . Hopenlijk is het alleen de pomp en is de rest nog intact, anders gaat de 850 er eerder in dan geplant.

Vandaag nog even verder gegaan eerst met moeite het vliegwiel er af gekregen (toch aardig wat kracht op de trekker moeten zetten). Daarna alle bouten en moeren van het huis los gehaald en vervolgens nog te lang moeten K***en om het van het blok te krijgen.

Hier onder een pixel van hoever tot nu toe:

Ook even de olie pomp gechekt, en ik weet niet hoe het er normaal uit moet zien en wat nog kan, maar dit kan toch echt niet meer:

Denk morgen het blok en de bak te splitsen.

Gister avond weer bezig geweest:

Hier een foto met onderin wat metaal slijpsel |:(

Hier de ingesleten lagers:

En de krukas heeft er jammergenoeg ook onder geleden :( :

Vandaag ook weer verder gegaan, maar had m'n camera niet mee, die foto's volgen nog! Nu aan het kijken wat te doen, reviseren of ander 1275 blok er op / in. De cilinders hebben ook te veel speling ten opzichte van de wanden, ook de wanden hebben schade opgelopen. Dus de revisie zou (even snel opgenoemt) inhouden:
- nieuwe zuigers
- nieuwe lagers
- krukas laten 'af' draaien (laten reviseren)
- en de wanden van de zuigers laten fixen.

Iemand enig idee qua kosten (moet nog even op internet naar onderdelen zoeken)

De beloofde foto's

Tot zo ver:

De beschadigde cilinder wand:

En dit gat kwam achter het grote distributie tandiel vandaan, ziet er niet normaal uit (lijkt afgebrokkeld te zijn? :S) wel moet er ergens een gat (gatje) zitten voor de carter ontluchting die op de carterdeksel zit:

Ook is er vandaag iemand bij geweest die motoren reviseerd, hij zou even een prijs maken, maar schatte het zo al op 1000 euro |:( . We hebben besloten om dit bedrag (iniedergeval een bedrag) te stoppen in de 850 die ik op de clubdag in handen ga krijgen O:) Ipv deze 1275. Ga nog wel even kijken of er nog ergens een goed 1275 blok is die ik er op kan zetten. (ja ik weet het, ben een raar en niet te volgen :D ) MiniMania Berrie je hebt PM.

even een vraagje voor wat meer meningen. Ik ben bezig met de opbouw van een 1330 motor, komt verder een sw5/07 in, eincl nieuwe nokvolgers, oliepomp en dubbele ketting, verder een 3.44 diff.
De kop is nu standaard, het gaat om een mini-motor 1275. Ik kan aan een kop komen van een metro turbo, deze heeft kleppen van 35mm inlaat en 29 mm uitlaat. Waarschijnlijk ook ongelood, maar da's bijzaak. Is het een aanrader om deze kop te nemen en op mn blok te zetten, of gaat dit niet passen, of heeft het eigenlijk vrij weinig nut voor eventueel vermogen winst? De rockers blijven ook (nog) standaard.

Misschien kun je je vraag beter in dit topic stellen, aangezien het daar al over een metro blok en kop gaat.

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... op&start=0

Verder heb ik nog een vraag:
waar moet je op letten als je op deze bak een 1300 A+ blok op zet. Behalve het tandwiel aan de buitenkant (de dropgear?). En kan ik die zomaar overzetten of is de diameter van de krukas anders? (ga vandeweek bij Clubbie even kijken naar een 1300 A+ blok)

vlassie schreef:
Misschien kun je je vraag beter in dit topic stellen, aangezien het daar al over een metro blok en kop gaat.

http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... op&start=0

Doe ik! Bedankt voor de link

Vanavond bij Clubbie een 1300 A+ blok gehaalt, bedoeling is de oude versnellingsbak er onder en er een hoop lol van te hebben. In die tijd de 850 helemaal spik en span te maken om die er dan in de toekomst in te zetten. (1300 is dus tijdelijk en voor de lol ;) voor de mensen die dat nog niet begrepen hadden)

De 1300 zit er inmiddels in en loopt als een trein, moet nog wennen aan de koppeling want piepende bandjes heb ik zo (en het zijn nieuwe 10" dus dat is wel wat zonde). Hij verbruikt wat olie maar ach misschien gaat dat nog over. Ik wil jullie danken voor de info en de motor(en). Inmiddels is het kenteken aangevraagt en is hij optijd klaar voor het IMM.

Even m'n oude topic (van een jaar geleden) weer opgezocht. Ben inmiddels bezig om de geschidenis van de auto te achterhalen, heb al 3 namen van oude eigenaren. Alleen kloppen adressen niet meer. Maargoed even wat anders.

Zoals in dit topic te lezen is heb ik:
Kop: 12G940 (waarvan in vergeten ben de diameters te meten toen hij los was |:( )
Blok: 12G1279
Bak: 22G1128 met staartstuk:

En ontstekings nummer: 41722A (dus uit '72)

Nou vroeg ik mij af of de jaartallen te achterhalen zijn van de andere onderdelen(Blok, kop, bak). Dit hoeven niet exacte jaartallen te zijn maar indicaties waarin deze 'moddelen' gemaakt werden.

nonono schreef:
het vlake gedeelte rond de thermostaat geeft aan dat het juist een vroege 12G940 casting is, dus kop en blok oren mogelijk echt bij elkaar het is iv vizard's woorden :"an early pre-mg turbo 12G940 cylinder head" van daar mijn asociatie met de turbo

Dit zegt mij weinig maar misschien kunnen andere dit gebruiken voor een indicatie. Bij voorbaat dank!

aan alleen het nr van de kop hebben we niks de 12G940 is namelijk ongeveer op alle cab 1275 blokken gezet

plaatje help meer

Zoals al eerder in het topic ;) (sommige foto's doen het niet meer, maar ik weet niet waarom, geen foto's gedelete :? ) hier de foto van het belangrijkste van de kop, het vierkante gedeelte bij het thermostaathuis.
By gijzzy, shot with DSC-W1 at 2007-08-19

is een oudere 12G940 iig

En die zijn gemaakt vanaf?

de Cooper S 1275 is er vanaf 1964 (weet zo niet of het gietnummer toen ook al 12g940 was) de Austin 1300 was vanaf midden/eind 1967 in productie. De AH Sprite MK IV vanaf 1966.
Verder heb je niet zoveel aan de gietnummers voor datering, ook gezien het een 'niet origineel' blok is kan er van alles ge-mix-en-matched zijn.
Het enige is dat er misschien nog een aluminium tabje op de carb kan zitten, waarmee je misschien kan achterhalen waar die origineel op heeft gezeten.

FWIW,
Theo van den Bogaard

het gedeelte bij het thermostaathuis is ook helemal vlak/glad zonder gietnummers of andere oneffenheden..
het vierkante gedeelte is echt groot in verhouding met andere 12g940 koppen..

;) ..>

wat het is en waar hij vanaf komt :? O:) >

Theo van den Bogaard schreef:
Het enige is dat er misschien nog een aluminium tabje op de carb kan zitten, waarmee je misschien kan achterhalen waar die origineel op heeft gezeten.

Nou daar komt i dan: FZX1160
Ik wacht in spanning af (je mag ook zeggen waar ik moet zoeken dat ik het zelf uitzoek!)
Alvast BEDANKT!

zoeken bij Burlen:
http://www.sucarb.co.uk/ProductSearch.aspx

resultaat (optie 3):
FZX 1160 HS4 Mini 1100, 1976, 1098cc.

FWIW,
Theo van den Bogaard