RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.
Ingediend door Bruutmans op ma, 16-10-2006 20:12
jeroen2 schreef:
door je klepspeling op 0,5mm (warm) te zetten je op je sloffen door de keuring komt (dit geld met name voor de i-versies).
Door erna je speling weer terug te zetten op 0,2 to 0,25 (warm) bereik je zelfs een iets beter respons van de nokkenas.
Wat bedoel je met "erna" ?
Je stelt em dus 2x als ik het goed begrijp.
Kan dat niet in 1 x goed dan?
- Login of registreer om te reageren
RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.
Ingediend door jeroen2 op ma, 16-10-2006 20:07
Dit geld voor alle typen mini's , vanaf de eertse 850 tot de laatste MPI!!!!!!
Lees en doe er je voordeel mee.
Nokkenassen zijn op een bepaalde manier gemaakt en op 1 punt gaat de inlaat open en gaat je uitlaat dicht , dus staan ze even alletwee open.
Dit noemt men de overlap , kleine motoren hebben zo'n 25-30 graden en de 1300's tot wel 39 graden.
De meeste klepspeling moet (koud) bij de mini op 0,4mm gezet worden (zie de boeken).
Wij hebben de laatste tijd weer eens wat gevogeld met klepspeling en zijn tot de conclusie gekomen dat je door je klepspeling op 0,5mm (warm) te zetten je op je sloffen door de keuring komt (dit geld met name voor de i-versies).
Door erna je speling weer terug te zetten op 0,2 to 0,25 (warm) bereik je zelfs een iets beter respons van de nokkenas , sterker zelfs het maakt de overlap zo gemiddeld 6 graden hoger bij meer dan 80% van de ooit gemaakt nokkenassen.
Een standaard 1300 carb met 230 inlaat 255 uitlaat werd 235/260 , en de latere 1.3i (spi+mpi) standaard 250/250 werd 257/257.
De veschillen zit 'm in de vorm van de nokken (lobes genaamd voor de pro's).
Dit verbeterd je pretaties aanzienlijk en direct merkbaar in je toeren en topsnelheid.
Bij de veel gebruikte 270 274 en 276 (fast road nokkenassen) kwamen we zelfs tot wel 15HP verbetering bij een speling van 0,15mm , verder ging niet daar bij de 0.1mm de kleppen open bleven staan.
Bij de hogere spec nokkenassen daalde dit weer , wat te maken heeft met de toch al zeer stijle nokvorm bij dit soort.
Het enige nadeel is dat stationair de meeste blokjes ietswat onrustiger werden , maar het topend is zeer veel verbeterd.
Doe er je voordeel mee , greetz , Jeroen.