Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Dit geld voor alle typen mini's , vanaf de eertse 850 tot de laatste MPI!!!!!!

Lees en doe er je voordeel mee.

Nokkenassen zijn op een bepaalde manier gemaakt en op 1 punt gaat de inlaat open en gaat je uitlaat dicht , dus staan ze even alletwee open.
Dit noemt men de overlap , kleine motoren hebben zo'n 25-30 graden en de 1300's tot wel 39 graden.
De meeste klepspeling moet (koud) bij de mini op 0,4mm gezet worden (zie de boeken).
Wij hebben de laatste tijd weer eens wat gevogeld met klepspeling en zijn tot de conclusie gekomen dat je door je klepspeling op 0,5mm (warm) te zetten je op je sloffen door de keuring komt (dit geld met name voor de i-versies).
Door erna je speling weer terug te zetten op 0,2 to 0,25 (warm) bereik je zelfs een iets beter respons van de nokkenas , sterker zelfs het maakt de overlap zo gemiddeld 6 graden hoger bij meer dan 80% van de ooit gemaakt nokkenassen.
Een standaard 1300 carb met 230 inlaat 255 uitlaat werd 235/260 , en de latere 1.3i (spi+mpi) standaard 250/250 werd 257/257.
De veschillen zit 'm in de vorm van de nokken (lobes genaamd voor de pro's).
Dit verbeterd je pretaties aanzienlijk en direct merkbaar in je toeren en topsnelheid.
Bij de veel gebruikte 270 274 en 276 (fast road nokkenassen) kwamen we zelfs tot wel 15HP verbetering bij een speling van 0,15mm , verder ging niet daar bij de 0.1mm de kleppen open bleven staan.
Bij de hogere spec nokkenassen daalde dit weer , wat te maken heeft met de toch al zeer stijle nokvorm bij dit soort.

Het enige nadeel is dat stationair de meeste blokjes ietswat onrustiger werden , maar het topend is zeer veel verbeterd.

Doe er je voordeel mee , greetz , Jeroen.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

jeroen2 schreef:
door je klepspeling op 0,5mm (warm) te zetten je op je sloffen door de keuring komt (dit geld met name voor de i-versies).
Door erna je speling weer terug te zetten op 0,2 to 0,25 (warm) bereik je zelfs een iets beter respons van de nokkenas.



Wat bedoel je met "erna" ?
Je stelt em dus 2x als ik het goed begrijp.
Kan dat niet in 1 x goed dan?

default

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Als ik mij niet vergis is dit niet optimaal voor je kleppen, door de langere open tijd raken ze de klepzitting minder lang met als gevolg dat de koeling van de kleppen minder wordt.
Geeft inderdaad iets meer power maar uw klepjes gaan in hoge toeren niet genoeg tijd hebben om te koelen.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

1) Door hem op 0,5mm te zetten verklein je de overlap en dus minder uitstoot .... , dus dit doe je in geval van keuring (apk)(rdw).

Om hem meer vermogen te geven verhoog je de overlap en dus meer brandstof die zo maar verdwijnt maar wel heel goed je kopje schoonspoelt en dus meer uitstoot, dit doe je dus om hem te tunen en/of weer na de keuring.

2) Dat met die tijd klopt natuurlijk en koeling ook maar als ik bv een std nokkenas (ol van 37graden) pak tov bv een 286 (60+ graden ol) , dan zie je hier nog steeds geen kleppen verbranden!!
Dus dat maakt niets uit , maar ga je naar een 290 of hoger dan begint dit pas een rol te spelen en zal je naar bv stellieten kleppen of Rimflo's moeten gaan.
Check mijn homesite ff , daar staan de meest gangbare nokkenstokken op een rij!!
Greetz , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Het zou een goedkope manier zijn om net ff wat meer vermogen uit je blok te halen en het kost niks :). Ik ga het proberen :D

Dennis

default

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

houd er wel rekening mee dat door een kleinere klepspeling de kleppen minder koelen en hierdoor kunnen verbranden!!

default

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Susan , ik was je voor en het was niet helemaal correct :)
Het is nog binnen de toleranties als ik het goed zie

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

He, hier ook binnenkort ff kleppen stellen op de sprite, als de benzinepomp weer blijft draaien.

Groet ron

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Die klepspelingen heb je die ook koud? Dan maakt het moment van afstellen ff makkelijker, hoef je hem niet warm te rijden.

Groet ron

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

dit is een oude truc om blokken beter te laten lopen, kleppen strakker zetten. nadelen zijn al genoemd, voordelen ook. het is maar waar je voor kiest.

voor mij is hetiets wat ik al jaren toepas. net zoals je ontstekingstijdstip is de ruimte voor kleppen stellen ook iets waar je mee kan spelen om je blok af te stellen...

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

2 Ayla (zeer goede opmerking ovrigens) , dat hebben we dus ook bekeken , maar als ik al de kleppen koud op een waarde zet en 'm dan snotheet reed (koelwater 88 en olie 110 gemeten , dat is dus rond een half uur karren) , dan zie je dus dat er zo 0.05 tot 0.08mm verschil tussen de hoogste en laagste speling warm zit , en das niet goed.

Kortom , een motor behoort warm te worden gesteld om bij alle kleppen precies evenveel speling te hebben!!

Check ook ff m'n homesite

http://members.home.nl/jeroen.kuijf/technopics/

http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... nassen.xls

Greetz , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Hmmm, dus toch ff warm rijden.

Ik neem aan dat het voor die 0,5 apk afstand niet zo nauw kijkt? Als het goed is, is dit alleen voor het keuren.

Groet ron

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Het verbruik zal dus wel een tikkie omhoog gaan... :x

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Yep , best wat.

Ik heb 1 zo'n meting voor je , een ZEER mooie nokkenas voor dagelijks maar ook supersprint gebruik.

De Piper 270 scatter pattern (speciaal gemaakt).
Dit is een nokkenas die eigenlijk 4 nokkenassen in zich heeft namelijk de : een 250 , een 268 , een 280 , en een 295.
Normaal moet je n'm op ongeveer 0,3mm zetten , daar is hij voor verkocht.
Zie hieronder de data :

Piper 270 Scatter Pattern (special).
109-110-109-106-lca (top inlaat nok).
75--60--46--36--overlap (in en uitlaat beide open).
0,1-0,2-0,3-0,4-mm (klepspeling).
40--33--26--21--inlaat open.
78--73--65--50--inlaat dicht.
76--73--66--57--uitlaat open.
35--27--20--15--uitlaat dicht
298-286-271-254-inlaat totale tijd.
291-280-266-252-uitlaat totale tijd.

Je ziet bij deze dus heel goed dat je heerlijk rustig kan toeren naar het circit en daar gekomen kan je onbehouden gummen als je ff je klepjes op een 10de zet.

Greetz , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Ik kan niet helemaal wijs uit deze getallen...
Explain please.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Rene schreef:
Ik kan niet helemaal wijs uit deze getallen...
Explain please.



Hoei, ik dacht dat ik de enige was, echter jeroen2 kan je de afkortingen verklaren? Dit schept al een hoop duidelijkheid voor ons denk ik(ik neem aan dat het voor jou gesneden koek is, deze termen).

Groet ron

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

voor zover ik het weet O:)

lca = lobe centerline angle
overlap
mm = mm klepspeling
io = inlaat open
id = inlaat dicht
uo = uitlaat open
ud = uitlaat dicht
i = inlaat graden
u = uitlaat graden

zie ook:
http://forums.autosport.com/showthread. ... adid=89898

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

:x klinkt logisch

Groet ron

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

om het visueel weer te geven:
http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/compdy7a.jpg

het groene lijntje bijvoorbeeld geeft je klepspeling aan, bij een grotere klepspeling schuift dat lijntje omhoog en vormt dan de nieuwe x-as; praktisch resultaat is dat je overlap verkleint - omgekeerd hetzelfde: verklein de klepspeling en vergroot de overlap (je moet dus wel oppassen dat je kleppen niet open blijven staan als de motor warm wordt 8) )

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

De Piper 270 scatter pattern (speciaal gemaakt).
Dit is een nokkenas die eigenlijk 4 nokkenassen in zich heeft namelijk de : een 250 , een 268 , een 280 , en een 295.



huh??

ik heb een hoop rare dingen gezien/gelezen..lange en korte slag met gelijke inhoud en verschillende boring in een (1) op en prostock V8 enzo .. maar dit is weer wat nieuws.

je hebt dus eigelijk geen scatter pattern maar 4 verschillende nokken op een nokkenstok ?

wat is daar het idee achter?

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Ik heb de tekst ernaast ff vol geschreven en er streepjes tussen gezet , thnx Theo aka Theo.
Gisteren moest ik bij Jaap ff z'n blok mechanisch op tijd zetten , de kent 276 , die kan je maar van 0,4mm std speling tot 0,3mm zetten dan gedraagd deze zich als een 286 maar wel met 90 graden overlap (veel meer dan de echte 286 met maar ongeveer 65) , dus deze zou ik niet aanbevelen om met minder dan 0,35mm speling te rijden , je staat teveel te spoelen tegenover je vermogenswinst.
Dan de Kent 274sp (geen special overigens)scheen ook al zo gemaakt te zijn , die heb van de week besteld en was dan ook gisteren binnen gekomen en gaat vanavond m'n testblok in , kunnen we die nokkenas ook ff uitkleden.
Gemeten had ik 'm al 3 keer in verschillende mini's maar de resultaten lagen bizar ver van elkaar?
Nu blijkt dat ook deze lobe's zich waarschijnlijk ook zo gedragen als de Piper270sp.
Prijstechnisch scheelt het niets de Piper kost je 90 pond en de Kent 92 , dus dat maakt niet uit.
Ik zet de resultaten hier wel bij zodra ik het heb gemeten.
Greetz , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

jeroen2 schreef:
tot wel 15HP verbetering bij een speling van 0,15mm



Dat zou wel een hele goedkope vorm van 'tuning' worden als dit zo makkelijk zou gaan.
Je veranderd heel je timing door de klepspeling zo weinig te zetten.
Blijft in mijn ogen ook vrij discutabel wat betreft de tijd die de klep krijgt om af te koeling op de zitting.
Ik vind 15 Pk erg veel.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Ja ik vind het ook wel heel veel...

Waarom zou je nog een honda conversie doen? Zet gewoon je kleppen strakker! O:)

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Zoals beloofd de gemeten waarden van de Kent274sp.

Kent 274 scatter pattern.
110-109-107-lca (top inlaat nok).
84--61--45--overlap (in en uitlaat beide open).
0,2-0,3-0,4-mm (klepspeling).
33--22--16--inlaat open.
73--60--50--inlaat dicht.
82--69--62--uitlaat open.
51--39--29--uitlaat dicht
286-262-246-inlaat totale tijd.
313-288-271-uitlaat totale tijd.

Je ziet ook hier dat deze maar terug te zetten is tot om en nabij 0,3mm.
Rond de 0,25mm kan je idd koelproblemen hebben bij de uitlaatklep.
Heb je daarintegen rimflo's dan is het weer GEEN probleem.
Doe er je voordeel mee , groetjes , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Op zich is dit natuurlijk een gegeven wat al lang bekend is. Dat het vermogen oplevert is ook duidelijk. Waar ik aleen bang voor ben is dat de slijtage erg hoog gaat worden aan zittingen, veren en kleppen, en in het ergste geval dat de boel gaat stuiteren. Ik zou eerder voor circuitgebruik de klepspeling iets ruimer zetten, om juist de extra warmte van het hele spul op te vangen. Want warmte=uitzetten. In feite blijft het makkelijker om een hogere ratio rocker toe te passen, om de boel dezelfde betrouwbaarheid te geven, maar wel de voordelen van meer lift. De klepspeling kleiner zetten betekend ook automatisch dat er minder ruimte is om uit te zetten, waardoor kleppen soms in zijn geheel niet meer dichtgaan bij een flink potje gummen. Ik zou dan ook echt fabrieksspecs aanhouden of zelf iets ruimer als je het circuit op gaat. Dan weet je tenminste zeker dat je de boel niet sloopt....

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Als je blok warm is moet je je kleppen nog een keer nastellen , de onrondheid van een nokkenas zit rond 0,1mm , dus je kan tot zeker 0,15mm gaan en zonder risico naar 0,2mm warm.
Je kleppen beginnen pas te zweven bij zo,n 7000rpm met std veren (45-55KG) , kom je hier vaak boven dan zal je je veerdruk moeten verhogen.
De meesten van ons rijden tussen de 75 en 110KG , allen met extreme nokkenassen en hebben geen last van kleppen die vroegtijdig overslaan en we gaan bij sommige blokken bijna naar de 9000 toeren.
Probeer het eens , meet voor en na en je ziet het verschil , zoals wij doen.
Greetz , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Ik ga mee met Kevski Style... lange termijn slijtage/gevolgen heb je niet...
En die vind ik (en misschien meedere mensen met mij) toch ook wel belangrijk om te weten...

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Even daarop doorgaande op de slijtage. Eigenlijk vroeg ik me af wat er eigenlijk het hardste zou slijten? De kleppen valleen tot op zeker hoogte nog wel mee, als ze genoeg tijd hebben om warmte af te dragen aan de zitting. Als je te zwakke klepveren hebt dan zijn die aan de beurt, maar daar gaan we even niet van uit. Blijft er over de kop van de klep, maar dat slijt nagenoeg niet. Dus die valt ook af. de tuimelaars zullen behoorlijk slijten, dat staat wel vast. Of je nu de pressed steele hebt zoals ik, of gewoon die gesinterde, de hamerzitting wil best aardig slijten. Hoogst waarschijnlijk ondervind je de meeste last met je tuimelaars. Solid lijkt me dan toch wel een must. Het enige waar ik echt nieuwsgierig naar ben zijn de kleppen. Tuimelaars zijn zo duur niet, en makkelijk te vervangen. Kleppen moet je kop er al vanaf, en daarom niet rendabel. Zeker ook omdat de meeste die dit proberen ingeslepen kleppen hebben, wat je tijd en/of geld kost.

Maar eerlijk is eerlijk, ik ben wel benieuwd naar hoe de kleppen en de zittingen eruit zien na veelvuldig gebruik, dus als je dat eens wilt posten dan graag....

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Kleppen en zittingen , Niets , opgepoetst en nageslepen en weer in elkaar met alleen nieuwe klepseals , dit alles na 22000Km.
Dit blok kreeg een nieuwe extremere nokkenas.

Tot een opening van zeg (3de keer) 290graden heb je GEEN koelproblemen!!!!
Bij geen van de nokkenassen heb je slijtage als je de GOEDE veerdruk gebruikt!!!

Ik heb hier nu 10 nokkenassen liggen van std 235/255 tot een 290sp en die zien er allemaal zeer goed uit.
Waarvan 3 spi-tjes 250sp (=std) die zeker alle 3 een dikke ton hadden gelopen.

Strakker de kleppen , je zult zien dat het werkt , ga eerst een 0.1de dan misschien nog eens 0.05ste.
Beetje lumpy idle maar zeer verbeterd midden en hoog toeren.

Greetz , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

jeroen2 schreef:
Bij geen van de nokkenassen heb je slijtage als je de GOEDE veerdruk gebruikt!!!



Daar ga je... jij zegt wat in je 1e post... maar zonder deze bovenstaande opmerking... dat de veerdruk belangrijk is!!!
Dat komt nu tevoorschijn na wat opmerking die door deze en gene geplaats worden...

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

De veerdruk heeft te maken met de groote van de klep en je nokkenas type/soort.
Die blijven beide hetzelfde ..... dus het probleem dat je zoekt is er niet.
Stellen en crossen , nu kan 't nog voordat het glad is!!
Greetz , Jeroen2.

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Komt geweon door de hoeveelheid twijfel die er is... dan ga je zoeken ;)

RE: Overlap aanpassen en iets meer vermogenwinst krijgen.

Veerspanning zal het porbleem ook niet zijn. tenzij je zelf zo dom bent om niet zwaardere veren te monteren, maar wel een nokkenas met meer ligt....