paar vraagjes overzetten mg metro blok

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Hallo allemaal,

Na een lange tijd mijn mini te hebben geschorst door vervelende omstandigheden, is het virus (dit keer het juiste virus ;) ) weer wedergekeerd!

Ik heb een paar vragen betreft het overzetten van een MG metro blok in een '91 cooper carb (ik heb bijna het hele forum doorgespit maar niet echt de antwoorden gevonden die ik zoek).

Het blokje staat nog ergens anders, dus ik kan niet eventjes kijken hoe het zit. maar ter voorbereiding wil ik graag alles weten zodat ik niet voor verrassingen kom te staan.

mijn vragen:

* wat moet er allemaal veranderd worden voordat het blok helemaal aangesloten is, koppeling verto/ non-verto rem-aansluiting enz.

* moet ik opnieuw mijn remmen ontluchten nadat de motor is geplaatst? en hoe zit het aan het blok vast? (via de haynes ook niet gevonden wat ik bedoel)

ik ben dus al een paar dagen op zoek naar foto's, fotoverslagen enz.van een engineswap met het mg metro blokje, maar kan daar echt niets over vinden.

Ik hoop dat jullie mij verder kunnen helpen zodat ik in een keer het blokje kan overzetten zonder een hoop gepuzzel en ergernis.

maarten

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Opzich is er toch al veel te vinden.
Voor je koppeling is het heel gemakkelijk. Het verschil tussen verto en non verto kun je zien of er een lange of korte stang uit je vliegwiel huis komt. Als deze het zelfde zijn kun je dit zo overzetten. Als ze niet hetzelfde zijn kun je een andere koppelingcylinder erop zetten of je koppeling overbouwen op je andere blok (en dan meteen nieuwe koppelingsplaat erin)
Je remmen is een geheel los systeem van je blok dus hier hoef je niks aan te veranderen. Echter als je je mini op wilt tillen en je blok met subframe en al wilt overbouwen dan moeten de leidingen wel los en dan moet je wel ontluchten.
Verder is het totaal gescheiden.

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Als de 1991 mini een rembekrachtiger heeft..moet die eruit als je de motor van bovenaf eruit wilt halen..
Dus JA! remmen ontluchten als je moter er weer in hangt..

Heeft de mini geen rembekrachtiger..blok van boven af eruit..?
Nee ! niet ontluchten na inbouwen nieuwe motor..

Koppeling maakt niet uit..als je alebei hetzelfde systeem hebt..
<1991 zal verto zijn>
Anders zou alleen de hulp cilinder anders kunnen wezen ...

Zijn ze anders..niks uitwissellen en gewoon inbouwen..en aansluiten ..dat past wel..geen punt..

Begrijp alleen niet waarom je bang bent voor je remmen te ontluchten als je een compleet blok gaat overbouwen..
Zit meer werk in overzetten van de motoren dan in je remsysteem ontluchten.. ;)

suc6

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

clubbie schreef:

Koppeling maakt niet uit..als je alebei hetzelfde systeem hebt..
<1991 zal verto zijn>
Anders zou alleen de hulp cilinder anders kunnen wezen ...

Zijn ze anders..niks uitwissellen en gewoon inbouwen..en aansluiten ..dat past wel..geen punt..



In zo verre WEL een punt, je moet de hevel van de Metro eraf halen en die van de Mini erin stoppen(in de vliegwieldeksel).
Reden is dat de aansluiting van een Metro voor een kabel geschikt is en niet voor een hydraulische overbrenging(van de Mini).

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Als de 1991 mini een rembekrachtiger heeft..moet die eruit als je de motor van bovenaf eruit wilt halen..
Dus JA! remmen ontluchten als je moter er weer in hangt..


Mijn mini heeft een rembekrachtiger en die moet er dus eerst uit begrijp ik.

Begrijp alleen niet waarom je bang bent voor je remmen te ontluchten als je een compleet blok gaat overbouwen..
Zit meer werk in overzetten van de motoren dan in je remsysteem ontluchten.. ;)



De auto waar het blokje uitkomt is een pimlico en heeft geen rembekrachtiger.
Het blok uitbouwen doe ik samen met een ervaren persoon, foto's maken, labelen enz. dus waarschijnlijk geeft het inbouwen geen grote problemen. Daarintegen heb ik nog nooit zelf de remvloeistof vervangen/ remmen ontlucht. vandaar mijn vraag.
De info betreft het ontluchten van de remmen is in overvloed op dit forum en ga me er eens goed in verdiepen.

bedankt voor de reacties, ik bereid me altijd liever goed voor dan halverwege een probleem tegen te komen die ik vantevoren had kunnen weten ;)

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Dit leek me wel een topic waar mijn vraag kan stellen. ik heb nu een Metro motorblok en een 1300 van mijn mini uit '91 staan, maar wat is nou precies het verschil tussen deze twee blokjes? en welke is 'het beste'?

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Welk jaar is de Metro en is het een MG?

En de '91er is SPI of carb?

Niet dat er veel verschil inzit tussen die twee.

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Ik weet niet of het een metro uit een MG is.
de die uit 91 is een carb

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

als het motornummer er nog op zit, kun je de specificaties evt hier opzoeken:
viewtopic.php?p=332123#332123

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

LimitedSjoerd schreef:
Dit leek me wel een topic waar mijn vraag kan stellen. ik heb nu een Metro motorblok en een 1300 van mijn mini uit '91 staan, maar wat is nou precies het verschil tussen deze twee blokjes? en welke is 'het beste'?




Een '91 Cooper carb motor is identiek aan een (ongelode) MG metro motor; enige reden voor het vermogensverschil is de catalysator. Compressie, nokkenas en kop (zelfs de carb. naald) zijn precies hetzelfde.
Over die koppeling: gewoon het hele deksel met slave cylinder overzetten en klaar. Is veel makkelijker dan het wisselen van de hevel. Je kan het ook grondig doen en meteen ff de koppeling checken en het drukgroeplager vervangen natuurlijk...;)

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Arnoud997 schreef:
Een '91 Cooper carb motor is identiek aan een (ongelode) MG metro motor; enige reden voor het vermogensverschil is de catalysator. Compressie, nokkenas en kop (zelfs de carb. naald) zijn precies hetzelfde.



'91 Cooper is soortgelijk aan een [u:28f2g4vy]AUSTIN Metro[/u:28f2g4vy], niet aan de MG Metro. De MG heeft en andere kop met grotere kleppen en een andere nokkenas, meen ik, en volgens standaard specificatie 72pk i.p.v. 60 pk.

Genoeg over te vinden.

RE: paar vraagjes overzetten mg metro blok

Dit is natuurlijk wel een technische mod - dus verplaatst uit Standaard Techniek