Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

Past dit?
Ik ben op zoek naar alternatieve blokken (a-series blokken) die evt. omgebouwd kunnen worden om in een Mini te passen. Natuurlijk als een CRX blok past past dit ook wel :P , maar ik bedoel eigenlijk met minimaal/geen aanpassingen aan de Mini zelf, waar nodig is natuurlijk wel aan het blok.

Misschien een 1098 austin healey Blok of Austin Glider 1300 blok. Kan me voorstellen dat er een Mini versnellingsbak onder moet, maar verder? :?

Cilinderkoppen passen volgens mij wel, maar past er een Mini versnellingsbak onder?
Iemand hier ervaring mee of wat links op het web met meer info?


Groeten Miniauto.

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

Volgens mij zijn dat beide a-series dus dat zou passen als je er een versnellingsbak van een mini onder zet. Misschien heb je wat werk omdat een motor voor achterwielaandrijving misschien net andere aansluitingen heeft voor carter en versnellingsbak.

Maar wat levert het op? Een 1300 uit een Glider heeft denk ik niet meer vermogen dan een mini 1300 blok. Beide zijn even goed te tunen. Dus waarom zou je ombouwen?

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

Het is niet om vermogen te doen. Ik kwam laatst zoon blokje tegen van een Glider en vroeg me het gewoon af, als dit past had ik namelijk een goedkoop 1300 blokje kunnen kopen.

En misschien zijn er nog wel meer van dit soort blokjes die passen, of pas gemaakt kunnen worden? Altijd handig om te weten toch, je weet nooit wat je tegenkomt. :D

Groeten Miniauto.

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

de Glider had ook de motor voorin dwarsgeplaatst en voorwielaandrijving .. die is zo over te hangen (aandrijfassen/binnenste homokineten daargelaten .. )

de Healey had achterwielaandrijving en de motor in de rijrichting geplaatst, hoewel het blok AFAIK bruikbaar is moet je om te beginnen al een andere krukas hebben omdat de koppeling en versnellingsbak van die dingen dus heel anders zitten ..

de donor moet dus liefst een motor dwars voorin hebben gehad en voorwielaandrijving
(Glider, Allegro o.i.d. ) anders wordt het flink sleutelen ...

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

Er is bij A-series blokken een heel simpel regeltje
Als het uit een voorwielaangedreven auto komt past het alleen in een voor wiel aangedreven auto
En anders om ook.

Dus blokken uit MG midgets, AH sprites, Morris Minor/marina/ital en de austin A40
zijn niet te gebruiken in de mini

Theoretisch is de ombouw wel mogelijk dat geeft echter zo veel ellende dat je het niet moet willen
en financieel is het hopeloos zelfs al krijg je het blok gratis!

de gliders, maxi's en metero's zijn prima donoren voor de mini.

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

Kijk dat is nuttige info allemaal, daar kan ik wat mee d:)b .

Denk trouwens dat de meeste problemen in de bak en overbrenging zitten of niet? Bedoel, cilinderkoppen en carburateurs end zullen toch wel uitwisselbaar zijn?

Groeten Miniauto!

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

bij cilinderkoppen moet je even letten op het small-bore <> big-bore verschil ..
de problemen zitten meer in de leeftijd (Glider tussen 1962 en 1977 bijvoorbeeld) en de daarbij horende rubber kruiskoppelingen bij je diff .. en staartbakken en ophanging daarvan ..

(de Maxi had trouwens een E-sries blok, zie ook:
http://www.infomininl.org/readarticle.php?article_id=14 )

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

Theo van den Bogaard schreef:
de Glider had ook de motor voorin dwarsgeplaatst en voorwielaandrijving .. die is zo over te hangen (aandrijfassen/binnenste homokineten daargelaten .. )



De (remote) versnellingsbak van een Glider is anders als die van een Mini. De Mini had ook wel remote versnellingsbakken, maar die zijn dus anders (geen sandwidth plaat en bijbehorende boutgaten). Er zijn nog wel een paar andere auto's waar A-series motoren in zitten. Die gaan in princiepe allemaal 'zo' in de Mini, zolang je er maar een Mini/Metro krukas in zet en een Mini/Metro versnellingsbak/koppeling bij monteert: alle benodigde boutgaten e.d. zijn ervoor aanwezig... Verder geldt wel dat Mini motoren over het algemeen krachtiger zijn dan soortgelijke motoren uit andere auto's (op een enkele uitzondering na, maar die zijn dan weer duurder/moeilijker te vinden dan een vergelijkbaar Mini blok)...

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

de grootste problemen zitten in het onderblok en de krukas
de bak gaan we het niet eens over hebben!

onderdelen (op blok en krukas na)zijn gewoon uitwisselbaar
dubbele su's zijn iets verschillend past wel maar kan volgens mij vage klachten geven

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

om een indruk te geven, een kijkje op de krukas van een healey:



zie verder:
http://www.nonlintec.com/sprite/engine/

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Past dit - 1098 austin healey Blok / Austin Glider 1300 enz

Hoop info zo :) Weet ik de volgende keer als ik een blokje tegenkom wat ik wel en niet kan/moet doen. d:)b

Groeten Miniauto.