Peugeot 106 blok

RE: Peugeot 106 blok

Ik heb als werk auto een paarse 106.
Ik heb dat motertje eens bekeken,is ongeveer net zo groot als mijn spi blok.
Het blokje vande peugeot is ook een spi 1.3i,maar ik kan niets vinden dat deze al
eens in een mini gezet is.
In vermogen zal het niet veel uitmaken maar je hebt dan wel een 5-bak.
Dus weet iemand of dit al eens gedaan is?

Of het al eens gedaan is weet ik niet, maar of het veel zin heeft... Een niet-Mini blok inbouwen doe je niet zomaar. Vaak is het toch zo dat wanneer je die route gaat je duidelijk meer vermogen wilt hebben en dat zal met een 1.3 Peugeot niet direct het geval zijn.

Dennis

Maar wel betrouwbaarder, en een 5 bak...
Dus het nut IS er wel, het is alleen in dit geval een keer NIET: meeeeeer vermogeee

er rijdt hier in Noord Holland ook een Mini met een 1.0 3 cilinder Daihatsu motor rond. Dat blok is er volgens mij ook niet ingebouwd om meer vermogen te winnen...meer om zuinig en betrouwbaar te rijden :P

ik denk dat een niet mini blok ook wel veel voordelen heeft.
Je kunt namelijk ook makkelijker naar een sloop voor onderdelen.
en bij mij is het geval dat het 1.3blok gelijk is aan een 1.6 blok.
Ik kan dus binnen een paar uur mijn motor omwisselen voor veel meer vermogen en zonder grote aanpassingen.

Je kunt ook een 1.4 blokje kopen van een MK1 106 XSI of Rally.
Die persen er respectievelijk 95 en 103 pk uit. :)

als je toch een ander blok gaat kopen zou ik net als dennis voor een swift gti blok gaan.
Of net als bij mij een charade blok(met als voordeel de eenvoudige motorswap)

of als je voor zuinigheid gaat, een elektromotor.

best een uitdaging, hybride mini.

Als je dan toch voor zuinig kiest en vermogen niet het belangrijkste is zou ik sowieso voor Japans gaan, veel betrouwbaarder en veel meer high-tech. Op het 16 forum is iemand bezig om een Nissan Micra 1.3 blok met 75 pk in zijn Mini te lepelen, puur uit economische overwegingen, maar ja, zijn andere auto is een WRX :+)

Dennis

In de FAQ Technische Modificaties & Tuning staat al een heel lijstje met motoren en een overzichts-topic. Deze motor staat er nog niet bij maar voor de discussie over andere motoren zou ik naar de bestaande topics door willen verwijzen.

Stefan84 schreef:
of als je voor zuinigheid gaat, een elektromotor.

best een uitdaging, hybride mini.

YEAH!
Wie heeft de ballen om een schadePrius te slopen en in een mini te verwerken?
IS een paar kilometer bedrading e.d. maar moet toch kunnen lijkt me.

@streetscreamer
je hebt geluk, staan er 3 te koop op mp ;)

ik rij een peugeot 106 die wij al 13 jaar hebben, is nog nooit iets mis mee geweest buiten het standaard onderhoud, + de einddemper een keer vervangen!

ben m al een tijdje flink op zijn staart aan het trappen (wil stiekem een andere), maar dat lijkt hem niets te doen.

en voor een 1.1 zijn ze fel!

snap de keuze wel :)

is er ergens een post hoe je de motor kan in- en uitbouwen? en welke motors je erin kan zetten. een mini met een Cooper S motor zou wel vet zijn, niet? :P

ik heb laatst in een oude Miniworld een plaatje gezien van wat erg veel leek op een 205gti blok in een mini, dus ik neem aan dat wat jij wilt wel kan. Vraag me wel af of je er heel veel mee wint t.o.v. de "gangbare" (ie. Honda, Opel etc) conversies. De basis van dat 106 blok stamt tenslotte ook uit het jaar kruik, net als de A-series.

Als je een conversie wil maken, is het echt heeeeeeeel erg handig als er genoeg mensen voor je zijn geweest die dezelfde hebben gemaakt. Simpelweg omdat je heel veel randzaken (radiator plaatsing, rembekrachtiger, schakelstangen, aandrijfassen etc. etc. etc.) niet allemaal zélf hoeft de pionieren en ondervinden. :)

Ik weet niet hoe dat blok in de 106 eruit ziet, maar ik dacht dat bij een 205 het blok er achterover gekanteld in lag (daarom zit het oliefilter zo mooi voor het grijpen). Volgens mij ligt het kleppendeksel zowat onder de voorruit. De vraag is dus of je dat een beetje fatsoenlijk in een mini krijgt. Rechtop zetten is denk ik geen optie want dan krijg je denk ik problemen met de olie...

Wij hebben pasgeleden zitten fantaseren over een Citroen C1 (of peugeot of Toyota) blokje in de mini. Zo groot zijn die blokjes niet, maar wel lekker zuinig!! (en voor een mini toch redelijk rap met de standaard 68 pk)

Maar goed... het zal waarschijnlijk wel bij die fantasie blijven ;)

evt heb ik een 106 staan voor een schappelijk prijsje.

koppakking is nu stuk, maar is gemakkelijk te fixen, zeker als je een motoblok wissel wilt doen

er is idd een keer een mini met een 205 gti motorconversie gedaan in engeland,

de mini leek wel op een 4 x 4 omdat het motorblok er idd erg schreef in hing en best wel hoog was.

;)

zal wel even kijken of ik het stukje kan vinden.