Pijp met Peco einddemper

RE: Pijp met Peco einddemper

Hoi
Na wat onderzoek nu toch ff op het forum, het volgende

Ik heb zelf nog een zgan Peco liggen met enkele centre pijp en ik had er al eens over gedacht om hem eronder te zetten, met enkel een rechte pijp vanaf de spruit en dan de demper eraan.
Wat ik me afvraag is de hoeveelheid herrie die dit gaat veroorzaken. Volgens mede forummer Vincent die iets dergelijks heeft geeft dit best wel een bult herrie :)" title="Evil" />

Als tussenpijp heb ik hier nog wel steigermateriaal liggen maar of de APK dat leuk vindt?
Ik heb trouwens gewoon een 1000.
Gaat de APK boer hier moeilijk over doen of is het een kwestie van als het netjes en dicht is, dan is het oke?

Ik las trouwens op de list een mooi verhaal over dat een hectometerpaaltje precies de goeie diameter heeft :)" title="Evil" /> :)" title="Evil" />

Groet
Rob

RE: Pijp met Peco einddemper

Ik heb zelf een dubbel loop's peco einddemper op mijn 1.3i zitten. Ook met een rechte pijp van begin naar het einde. De catalysator zit er dus ook niet meer tussen. In eerste instantie had ik alleen de einddemper, toen vond ik hem teveel herrie maken vervolgens heb ik er een tussendempertje tussen gelast volgens mij afkomstig van een opel corsa.

Je hebt het over stijgermateriaal als pijp. Nu lijkt mee een stijgerpijp veel te zwaar, de wand van zo'n stijgerpijp is aardig dik en dat is nergens voor nodig. De diameter lijkt mij ook aan de grote kant, de uitlaat moet wel tegendruk kinnen opbouwen. En aangezien dat jij een 1000 tje hebt....
Ik heb mijn pijp op de sloop gehaald, gewoon een auto zoeken waar het met een recht stuk pijp eronder.

Voor de APK hoeft, in jouw geval, de uitlaat alleen maar goed dicht te zijn.
Ik moet ieder jaar mijn cat er onderschroeven om aan de co2 te voldoen

RE: Pijp met Peco einddemper

Het maakt volgens mij niet uit wat voor pijp er precies gebruikt is. Zolang het allemaal deugdelijk is (materiaal en montage), zie ik geen probleem.
Het enige is dat zo'n steigerpijp (:)) denk ik overdreven veel materiaal bevat voor een uitlaatpijp, en dus wel erg zwaar is.

Verder, misschien heb ik het mis, maar een dergelijke setup komt toch gewoon overeen met een zonder tussendemper en katalysator? Heb ik ook, maar dan met een JanSpeed eindpijp. Geeft een lekker grunty geluid (laatst zei een collega nog: maakt die Mini van jou altijd zo'n lekker geluidje?), maar niet overdreven. Alleen goed voor omkijkende hoofden als je een keer goed doorblaast. Maar ja, dat is JanSpeed, en de ene pijp is de andere niet. Ik geloof wel dat JanSpeed nog een beetje aan de "bezadigde" kant van het blèrpijpen-spectrum zit. Waar Peco qua geluid precies thuishoort weet ik niet.

[Die reactie van Roger stond er nog niet, toen ik aan deze begon :) Verhaaltje bovenaan over APK gaat er inderdaad wel vanuit dat je geen katalysator-plicht hebt]

RE: Pijp met Peco einddemper

Oke dat steigerpijp is misschien toch iets te lomp O:)
Maar goed een recht stuk pijp scoren op de sloop is goed te doen.
Aangezien ik helemaal geen cat eronder heb (mini is van 83) hoef ik me daar dus geen zorgen om te maken.
Ik zal wel eens ff rondneuzen

RE: Pijp met Peco einddemper

als je vanaf het (originele) spruitstuk een rechte pijp wil gaan trekken meot je wel een buigbare buis hebben, die moet immers tot aan het spruitstuk zien te komen aan de achterkant van de motor.

Verder vind ik zelf een Peco zonder tussendemper iets te hard klinken, mijn eigen Sportex demper en ook andere merken zijn een stukje stiller. Wat je eerst zou kunnen proberen is de orriginele uitlaat vlak voor de einddemper afzaken en dat stuk vervangen door de Peco demper. Misschien voldoet dat als aan je wensen. De middendemper vervangen door een rechte buis kun je dan altijd nog doen.

RE: Pijp met Peco einddemper

Je hebt trouwens ook van de flexibele stukken voor de uitlaat (begin spruistuk)
Ik heb er zelf geen ervaring mee maar mischien handig als je toch een uitlaat van de sloop gaat halen!
je zou toch altijd iets moeten buigen als het niet origineel is!
ik zou trouwens niet eens weten wat ik onder de mini heb :?
enige wat ik weet is dat het groot rvs en aan de zijkant zit en een heerlijk geluidje met tussen en einddemper!

default

RE: Pijp met Peco einddemper

Die flexibele uitlaatstukken zijn voor een dhz-uitlaat heel erg handig, het is in verschillende diameters in lengtes van 2 meter te verkrijgen en het is eenvoudig om er je uitlaat mee langs je schakelstang-kastje heen te laten lopen. Bij een rechte pijp moet je toch altijd een bocht erin maken, net als bij een standaarduitlaat en een LCB-tussenpijp. Ik heb zelf een standaard metro-spruitstuk met daaraan het voorste deel van een metro-uitlaat (tot net na de bocht onder de mini, dus inclusief Y-stuk), dan een lang stuk flexibele uitlaat en dan een Peco. Het belangrijkste voordeel van zo'n flexibel uitlaatstuk is dat het blok kan kantelen wat het wil en niet aan de aansluitstukken van de uitlaat trekt, bij het LCB ging hij hier na verloop van tijd altijd ietsje op lekken. Voor een gewone 1000-uitlaat is het wellicht ook wel handig, zo wordt de aansluitflens minder belast en zal hij hier dus minder snel op lekken/stuk gaan.

En over het geluid van een Peco zonder tussendemper: Ja het is vrij hard, ik wil er tzt ook nog een tussendemper tussen hangen (voor binnenin de mini scheelt geluidsisolatie al een hoop, maar het blijft veel voor alledaags vervoer). Sommige andere uitlaatmerken (RC40) klinken wat beschaafder, voordat je gaat klussen kan je eerst eens gaan kijken (en luisteren) bij een meeting en daar vragen en vergelijken. Op een 1000-tje klinkt het trouwens ook al een stuk netter, bij mij rommmmmelde het toen minder. :)

Informeer eens bij een automaterialenzaak of ze flexibele uitlaat in jouw diameter hebben. Heb jij trouwens een peco met grote of kleine aansluitingdiameter (zgn big bore of small bore)?

M vr gr,
Erik

RE: Pijp met Peco einddemper

Nou hier dan een plaatje van mijn uitlaat. :)

En nee ik knal tot nu toe niet zo erg vaak tegen de klinkers aan :P
maar voorzichtigheid is geboden bij deze.

ps. het geluidje is wel heeeeerlijk zwaar!


RE: Pijp met Peco einddemper

Nou de pijp zit eronder. Oude pijp afgezaagd net na de schakelkast, en als tussenpijp een stuk rvs pijp. Past goed en de Peco zit er mooi hoog onder. Geen tussendemper dus maar het geluid is goed. Beschaafd, maar wel een mooie grom.
Ik zal een dezer dagen eens een pic posten

RE: Pijp met Peco einddemper

Ik heb een Janspeed (dubble centre exit) einddemper, zonder tussen demper. Het motortje wat er inligt is een 1300 metro met een K&N replacement filter.

Qwa geluid.... Beduidend veel herrie :)" title="Evil" />

Maar nou vraag ik me af, kan het zijn dat hij zo een hoger verbruik heeft (dan noodzakelijk :? ). Doordat hij weinig tot geen tegendruk heeft.

De einddemper heeft nl. zijn beste tijd gehad en volgens mij is er niet veel meer over van de luchtkamers. (lees weg gerot)

RE: Pijp met Peco einddemper

De diameter lijkt mij ook aan de grote kant, de uitlaat moet wel tegendruk kinnen opbouwen. En aangezien dat jij een 1000 tje hebt....




eens in de zoveel tijd komt dit boven. een viertact heeft geen tegendruk nodig (een 2 takt wel,maar da's en ander verhaal). neem nou een rolls royce merlin ( van een Spitfire, een P51 Mustang etc.)..daar zit iets van 30 cm pijp aan recht naar buiten.

idealiter heb je nul tegendruk bij hoge gasnelheid
en een lekkere brom :P

RE: Pijp met Peco einddemper

SirYun schreef:
eens in de zoveel tijd komt dit boven. een viertact heeft geen tegendruk nodig (een 2 takt wel,maar da's en ander verhaal). neem nou een rolls royce merlin ( van een Spitfire, een P51 Mustang etc.)..daar zit iets van 30 cm pijp aan recht naar buiten.

idealiter heb je nul tegendruk bij hoge gasnelheid
en een lekkere brom :P




Dus de enige fuctie van de uitlaat bij 4-tact motoren is geluids vermindering :?

RE: Pijp met Peco einddemper

topic maar weer eens opgehaald want ik heb toch nog een vraag.

SirYun schreef:
eens in de zoveel tijd komt dit boven. een viertact heeft geen tegendruk nodig



Ben nog niet helemaal overtuigd dat dit klopt. Want ik weet uit eigen ervaring en van horen zeggen, dat je een boel vermogen mist als je uitlaat lekt etc. (Lees vol op het gas moet wil je een beetje snel weg komen.)

Hoe zit het nou precies???

RE: Pijp met Peco einddemper

Het uitlaatsysteem onder de auto vervult een aantal belangrijke functies. De uitlaat voorkomt geluidshinder door het lawaai van de motor te dempen, verbetert de prestaties van de motor door de juiste tegendruk te bieden en vermindert de milieubelasting door via een chemische reactie schadelijke stoffen in onschadelijke om te zetten.

De werking van de motor wordt bepaald door het verbrandingsproces in de cilinders; het juiste mengsel brandstof/lucht en daardoor een zo gunstig mogelijk brandstofverbruik wordt mede bepaald door de snelheid waarmee de verbrandingsgassen worden afgevoerd. Hiervoor is een bepaalde tegendruk nodig; een originele uitlaat geeft precies de tegendruk die voor het verbrandingsproces ideaal is.

Verlies aan vermogen ja iets, dit is afhankelijk van een aantal factoren.
Compressie verhouding, type demper, diameter uitlaat, spruitstuk, afstelling, vermogen motor, injectie, carburateur.
Het verbruik ligt ook hoger.

RE: Pijp met Peco einddemper

definieer 'tegendruk' ..

Backpressure is the result of an exhaust with poor flow efficiency
(uit: http://www.minispares.com/ms/EXHAUSTS__ ... N_1108.htm )

dus het komt neer op: flow flow en nog eens flow :P

een originele uitlaat geeft precies de tegendruk die voor het verbrandingsproces ideaal is.



klopt volgens mij niet .. het geeft een goed compromis, meer niet, anders waren de verbeteringen met een stage-1 kit niet zo groot .. het enige is dat de fabrikant net een ander 'optimaal resultaat' hanteert dan vele Mini rijders.

my 2 cents worth,
Theo van den Bogaard

RE: Pijp met Peco einddemper

klopt allemaal.

maar ik bedoel meer :een 4 takt heeft geen tegendruk NODIG.

los van de herrie/wat schokgolf effecten & resonanties, geeft een open pijp in potentie minder brandstof verbruik en meer vermogen.


wat natuurlijk alleen opgaat als je mengsel vehouding wel is aangepast voor de nieuw situatie.

een betere cylinder spoeling (lees: goede in en vooral uitlaat) heeft de mogelijkheid tot het onsteken van armere mengsels (want meer lucht en benzine damp en minder uitlaatgas dat is blijven hangen) en je [u:2kepo9nf]kan[/u:2kepo9nf] dus met een efficientere uitlaat minder verbruiken.

let wel ik zeg niet dat geen pijp ideaal is: de luchtkolom die door een goed formaat pijp gaat zorgt door de massatraagheid voor een soort zuigeffect waardoor het uitlaatgas niet de verkeerde kant op gaat en er in het gunstigste geval uit de cylinder wordt getrokken

RE: Pijp met Peco einddemper

ah zo.

Dus een goede uitlaat kan het verbruik omlaag brengen.
Toch maar eens gaan kijken voor iets nieuws dan.

RE: Pijp met Peco einddemper

Theo van den Bogaard schreef:

klopt volgens mij niet .. het geeft een goed compromis, meer niet, anders waren de verbeteringen met een stage-1 kit niet zo groot .. het enige is dat de fabrikant net een ander 'optimaal resultaat' hanteert dan vele Mini rijders.




Waarom zou dit niet kloppen, ik trek je bewering niet in twijfel. Ik heb het dan over een originele uitlaat die af fabriek wordt gemonteerd. De fabriek krijgt normen en waarden opgelegd waaraan men moet voldoen. Zij houden zich dus niet bezig met stage-1 kits en alles wat daarbij komt, dit is voor hen tuning. Hier hebben andere fabrikanten handig op ingespeeld om buiten de vaste normen tot de tolerantie grens te kunnen gaan om zo de tunings kits te kunnen aanbieden. Hier is een markt voor en blijft de euro rollen.

Ik trek de verbeteringen van een stage-1 kit niet in twijfel, franske vraagt naar tegendruk, vermogen e.d. Het plaatsen van een einddemper op een originele uitlaat, groter of kleiner van diameter, 1300 motor en een K&N luchtfilter is niet echt tuning.
Je kunt meer vermogen hebben met de juiste afstellingen en materialen die daartoe behoren, maar ook verlies als je tuned met wat hier en daar te koop wordt aangeboden en niet overeenkomt.

RE: Pijp met Peco einddemper

je zei:
een originele uitlaat geeft precies de tegendruk die voor het verbrandingsproces ideaal is.




en ik geloof niet dat een (welke dan ook) standaard Mini een ideale verbranding geeft (hoewel de late injectie-versies behoorlijk goed waren :-) )

juist het feit dat een stage-1 kit zo'n verbetering geeft, wijst er op dat het stukken beter kan.

.. helaas ligt dat natuurlijk meer aan het gedateerde ontwerp van de motor, dan aan de fabrikant die zijn best niet doet .. hoewel .. (maar da's weer een ander onderwerp)

de originele vraag raakt hier overigens een beetje uit het zicht, dus: je kunt beter een standaard uitlaat gebruiken dan "zomaar" een steigerpijp .. want een standaard uitlaat is op dat werk berekend, die steigerpijp dus helemaal niet !!

HTH,
Theo van den Bogaard

RE: Pijp met Peco einddemper

Waarom werden de standaard mini's dan niet uitgevoerd met een stage-1 kit, dan heb ik het niet over de injectie's of new mini maar om het oer oude geval.
Welke mini is nog standaard en dan bedoel ik het oude ontwerp, van de 10 zijn er negen niet meer standaard.

Ik zeg niet dat een standaard uitlaat op dat werk berekend is, dat is een feit dat de fabriek toekent aan de fabricage en opgelegde normen die ze moeten handhaven,....

Ik zeg ook niet dat een steigerpijp niet voldoet aan de standaard uitlaat. Als de stijgerpijp dezelfde diameter heeft als de standaard uitlaat....
Dus Ik haal mijn einddemper weg van mijn originele uitlaat zet daar een stijgerpijp op van 45 mm doorsnee en sportuitlaat, terwijl mijn uitlaat origineel 30mm doorsnee heeft! Das hetzelfde als een RC40 aanbrengen op een standaard 850 uitlaatje.
Dan ben ik aan het tunen geweldig.

RE: Pijp met Peco einddemper

uuhm
effe nog reageren/ageren.

ik denk dat het effect van een stage one kit wel bekend is. waarom het werkt ook.

waarom niet af fabriek???

omdat het vooral en bovenal goedkoop moet.
en het probleem zit em dus in een bijna lucht dichte einddemper niet in de pijp

RE: Pijp met Peco einddemper

Daarnaast kan ook nog gezegd worden dat de uitrusting van de laatste Mini's een heel eind in de richting van een Stage 1 kit komt. Spruitstukken van een carb-Cooper bijvoorbeeld doen helemaal niet zoveel onder voor Stage 1.

RE: Pijp met Peco einddemper

Waarom werden de standaard mini's dan niet uitgevoerd met een stage-1 kit, dan heb ik het niet over de injectie's of new mini maar om het oer oude geval.



.. omdat "ze" vonden dat het te hard ging :r
de eerste mini's hadden een 850 omdat de 948 die het origineel was te snel werd gevonden.
Pas met de bemoeienis van John Cooper ging het de "goede" kant op :D

groetjes,
Theo van den Bogaard