PK'S

default

RE: PK'S

Beste mini-liefhebbers,

Graag zou ik weten tot hoeveel pk je een gewone minimotor kan opdrijven, zonder al teveel kosten te doen? En is het dan nog veilig??Want ik wou mij mss als eerste auto een mini'tje aanschaffen maar die standaard 65pk of hoeveel zijn het er, vind ik toch een beetje weinig :D Ik zou toch wel de 100pk willen halen maarja houd hij dan nog de baan??En hoe kom je het gemakkelijkste aan de 100pk??

Wie kan mij dit vertellen?

alvast bedankt
KOEN

RE: PK'S

Nou, die 65 pk haal je standaard echt niet hoor :P
Ik meen dat standaard rond de 30-40 ligt.
Als je bij de zoekfunctie bv "tunen" o.i.d. intikt, vind je genoeg om er meer pk's uit te halen ;)

(dit geld dan wel voor de classic Mini's ;))

default

RE: PK'S

Uit een 1.3 MPI 30 a 40PK ?????
Dan hoef ik em niet :P
Ik lees hier net ergens standaard 63pk

alvast bedankt he

greetz Koen

RE: PK'S

MPI idd wel ja, maar heel veel mini's zitten onder die standaard hoor :) En een carb is makkelijker te tunen dan een PI. Maar zoek idd eens op het forum want er staat echt zat over geschreven.

RE: PK'S

63 pk is de fabrieksopgave, werkelijke cijfers schommelen daar vrij ver omheen. Je kan ook een goeie hebben die 65 pk haalt, meestal blijft het eronder steken.

100 pk is veel hoor, voor een Mini. Het is ook een beetje de grens waarop alles rijdbaar en betrouwbaar blijft. Goedkoop is dat in elk geval absoluut niet, dan zul je de cilinderkop moeten gaan vervangen, andere nokkentuimelaars, etc.

RE: PK'S

Je moet eens naar het vermogen per kilo kijken. Een hayabusa heeft 175 pk bij een gewicht van 215 kg (0.83 pk/kg), terwijl er auto's zijn als de BMW M5 met 507 pk en een gewicht van 1750 kg (0.29 pk/kg). Dus puur/alleen vermogen zegt niet zo veel... Veel eerlijker is het om naar de pk/kg verhouding te kijken...

Mini 63pk bij 650 kg = 0.096 pk/kg
bij 100pk wordt dat = 0.15 pk/kg

golf 2.0 16v - 115pk/1195 kg = 0.096 pk/kg
Bini Cooper 1600 16v - 115 pk/1050 kg = 0.109 pk/kg

tel uit je winst ...

de rijeigenschappen van de Mini zijn natuurlijk onvergelijkbaar O:)

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: PK'S

meanie schreef:
Graag zou ik weten tot hoeveel pk je een gewone minimotor kan opdrijven, zonder al teveel kosten te doen? En is het dan nog veilig??


Goedkoop tunen bestaat volgens mij niet.
Ok het tunen opzich kan misschien op een goedkope manier, maar wat er altijd aan vast hangt is je onderhoud (lees slijtage).

Ik snap trouwens niet wat er mis is met het standaard vermogen van een Mini, ik ben nog steeds de snelste op een Mini-rotonde :+)

RE: PK'S

En zeker als je van een 1000cc naar een 1300cc gaat is het meer dan genoeg. van 34 naar 64 is 30 pk meer, dus 0,046875 per kilo meer :D :D

RE: PK'S

golf 2.0 16v - 115pk/1195 kg = 0.096 pk/kg




Correctie:
Golf III 2.0 16V = 150 pk / 1109 kg = 0.13 pk/kg
Golf III 2.0 8V = 115 pk / 1064 kg = 0.11 pk/kg

RE: PK'S

Denk anders eens aan een MG metro turbo blok...standaard 94pk. Je moet wel ff zoeken om er een te vinden, maar het is meestal niet zo duur. Met dit blokje heb je echt een enorm snelle mini voor niet teveel geld. Maar ik zou zeggen, ervaar eerst maar eens de snelheid van een standaard 1275 motortje, je zult versteld staan...

RE: PK'S

Alleen moet je dan weer je motorruimte iets verbouwen....

RE: PK'S

metro turbo voor niet teveel geld is vrij moelijk te vinden, of je kan sowieso gaan nog gaan reviseren.

Beter is dan het geld van zo'n blok in leuke accessoires van een "std" blok te stoppen. Tot 100pk is hij wel te tunen, maar houd rekening met de kosten. Vooral manuren vwb het afstellen!

Cheers,
Wouter

RE: PK'S

Op marktplaats staat er nu eentje voor 350 euro dacht ik....

default

RE: PK'S

meanie schreef:

Dan hoef ik em niet :P




Een liefhebber zo te zien |:(

RE: PK'S

Ik zou een MPi waar 30-40 PK uit komt ook niet hoeven, want dan is er iets grondig mis met dat motortje en kon er dus wel eens een dure reparatie om de hoek komen kijken.

RE: PK'S

een mpi heeft 63 pk op het vliegwiel, dus op je wielen tussen de 45 en 50 pk..

nog steeds niet veel maar genoeg voor een mini om lekker vlot in het verkeer mee te komen, zet er een 3.44 diff op en je hebt een straat racertje.. alleen snelwegen moet je dan heel erg mijden...

RE: PK'S

100 pk voor weinig geld dat gaat je echt niet lukken, en vervolgens moet je rekening houden met heel wat extra onderhoudskosten. Is het nog veilig? Tja als ik 100 pk in een mini zal hebben zal ik toch ook wat geld pompen in een upgrade van de remmerij en wielophanging/schokbrekers, rolkooitje misschien!

Maar jij vind de standaard 65 pk een beetje weinig? Heb je al eens met zo’n ding gereden? Vergeet niet dat in een mini de snelheidsbeleving toch een stukje hoger ligt dan in een gemiddelde auto. Mijn standaard 1.3 SPI loopt 160 op de teller, en veel harder al het van mij niet hoeven gaan (misschien iets sneller optrekken). Om dezelfde snelheidsbeleving in bv een GOLF V te krijgen moet je toch zeker wel over de 200 gaan rijden.

Maar in ieder geval, een john cooper tuning kitje voor 90 pk:
http://www.johncooper.co.uk/JohnCooperS ... uning+Kit/

RE: PK'S

Roger, ik ben het helemaal met je eens!
Vergeet niet dat je in een mini heel laag zit en dat 80km/uur al lijkt of je 120 rijdt.
Maar ja, je hebt van die mensen die willen steeds sneller en sneller, maar het mag niet veel kosten...... :x

RE: PK'S

ik heb ooit met mijn 1000 cc mini bergaf ( een heeele lange berg in zuid duitsland) wind mee ..ca.172km gehaald :o
nou dat is plenty hard genoeg kan ik je vertellen.

100pk uit een inspuiter is een probleem (ZOEK en gij zult vinden)

en om even te illustreren ca 40% extra vermogen en dan ook nog goedkoop..yeah right!

default

RE: PK'S

Met goedkoop bedoel ik tot 3000€. maar die 90pk is ook al genoeg. Ik wil het niet voor de snelheid maar voor het optrekken! Ik weet ook wel dat het heel hard lijkt in een mini, maar ik zou toch meer dan de standaard 63pk'tjes willen :D
Ik zou gewoon (veel) sneller willen optrekken! Toch zeker minder dan 10sec naar 100

greetz Koen

RE: PK'S

3000 euro ben je wel ongeveer kwijt voor die kit geloof ik. En dan heb je nog niet de aanschaf van de Mini. Is een kit voor een MPi, dus dan kijk je tegen 6000+ euro aan, tot ongeveer 10K voor een hele jonge.

default

RE: PK'S

Is hier iemand met 90pk in zen mini'tje??
Ik zou gewoon eens willen weten wat voor extra kosten qua onderhoud hebt?
Moet de olie vlugger vervangen worden enzo?
Wie kan mij meer uitleg geven aub??

alvast bedankt
Koen

RE: PK'S

paul van dit forum heeft een 1310 met ieets onder de 90pk (op de dyno)

maar da's een carb.

wat betreft olie enzo.. vaak verversen is atijd goed omdat je met je bak en je motor een bak met olie hebt
en je bij getunede motoren zoiezo last hebt van extra blowby (doorlekken langs de zuiger)

voor mpi
zie MBE racing en zoek even de TNG threads ( met de zeer effectieve zoek functie) na er is aan veel over gebabbelt

als je echt heel veel power wilt (en geen injectie) bekijk dan die compressor conversie van Vmax/Scart

1800ukp geloof ik.

zal niet echt lang meegaan. maar wel sneller op een 1/4 mijl dan een Aston martin DB7

RE: PK'S

als je snel wilt trekken koop en een 3.44 diffrentieel, dat scheelt een hele hoop..

of je koop een mini miglia voor 5000 euro in engeland.. (stuur wel rechts)

dan heb je 140 pk en een 3.7 diff.. 4 sec naar de 100 moet lukken...

RE: PK'S

SirYun schreef:
ik heb ooit met mijn 1000 cc mini bergaf ( een heeele lange berg in zuid duitsland) wind mee ..ca.172km gehaald :o
nou dat is plenty hard genoeg kan ik je vertellen.




Ik ongeveer hetzelfde met windje 6 in de rug op de afsluitdijk met een '98 (1275?). Zelfde gevoel.... Durfde nauwelijks naar de klok te kijken..

default

RE: PK'S

meanie schreef:
Toch zeker minder dan 10sec naar 100




Zit net onder de 8 seconden, 136 PK

Ciao

default

RE: PK'S

Dan hebt gij een kwijlbakje 8)
Hebt ge daar meer kosten aan qua onderhoud en wa hebt gij veranderd op het motorisch gebied :?


greetz Koen

RE: PK'S

Hij heeft een BMW mini ;) Een Mini2 dus. Een nieuwe mini. Als het nu nog niet duidelijk is... :)

default

RE: PK'S

Inderdaad een MINI2, wat er veranderd is:
Pipercross openluchtfilter, JS-chiptuning en in de pen zit een RVS PlayMINI uitlaat voor tot eind.

Crispy geluidje toch...

Ciao Benno