Kruimelpad
ploffen bij gasgeven
RE: ploffen bij gasgeven
Ingediend door hondebot op ma, 27-06-2011 12:41
het is niet de ontsteking
deze staat zeker juist. alsook al mee gespeeld maar dat is het probleem niet
grtz
- Login of registreer om te reageren
standaard naald voor een stage 1 kit op een 1000 = AAU
deze is over het geheel, maar zeker bovenin rijker dan AAC en AAV
vergelijk op: http://www.mintylamb.co.uk/suneedle/
door de stelschroef onderaan draai je de sproeier terug en wordt het mengsel rijker ..
ik zou zeker een AAU proberen.
succes,
Theo van den Bogaard
- Login of registreer om te reageren
vreemd genoeg kreeg ik standaard een AAV naald bij de stage 1 kit.
de AAU was helaas niet binnen dus heb alvast een AAA gevraagd en dan zullen we zien of ik iets armer of rijker moet
grtz
en alvast bedankt
- Login of registreer om te reageren
Helaas kan ik je ook niet direct dé oplossing geven. Maar omdat ik een klein beetje in hetzelfde schuitje zit met m'n stage 1 op een 1000 vroeg ik me af op welke waarden je het ontstekingstijdstip afgesteld hebt? Dezelfde waarden als standaard of zijn er andere waarden voor? Zo ja, wat is dat dan? (Misschien niet helemaal tactisch om dit aan iemand te vragen met problemen bij z'n Mini :p, maar ik heb er vertrouwen in of misschien weet iemand anders het)
- Login of registreer om te reageren
ik zelf heb de ontsteking juist gezet met de lamp
en manueel nagezien
deze staat zoals die ervoor stond, ik denk niet dat je u ontsteking moet veranderen bij een stage kit.
mvg
- Login of registreer om te reageren
Je ontstekingstijdstip veranderen bij een stage kit is wel bevorderlijk.. je veranderd immers je benzine toevoer en lucht toevoer, dus dan zul je je ontstekingstijdstip iets moeten aanpassen. En niet alleen je tijdstip, maar ook je contactpuntjes ( als je die nog hebt )
Je ontstekingstijdstip in de Haynes is een goede indicator, maar niet heilig.. immers niet elke motor is hetzelfde. Ploffen in de carb is imho een teken van een te vroeg tijdstip.
Succes,
Maurice
- Login of registreer om te reageren
Stage one op een 1000tje is in de regel een aau naald en de onstekking een paar graden vroeger .
Mijn ervaring is dat een aav naald niet werkt voor een stage one. Wat er ook beweert word. [size=85:ic0ybehw]Minisport setje toevallig[/size:ic0ybehw]
- Login of registreer om te reageren
haha toevallig wel
ja zal eens proberen
hierbij een video van het probleem
link
mvg
- Login of registreer om te reageren
Inderdaad moet meestal het ontstekingstijdstip aangepast worden bij het plaatsen van een stage 1. (standaard is een graad of 8, bij stage 1 richting 12 ofzo)
Zie ook het topic over afstellen van de carb:
viewtopic.php?p=48219#48219
Aangezien een stage 1 niet standaard is, verplaatst uit Standaard Techniek
- Login of registreer om te reageren
Nee de Haynes is niet heilig en zelfs misleidend. De A-serie motor kan met goede benzine een veel vroegere ontsteking hebben. Ik zou hem minimaal op 12 graden zetten en misschien nog wel verder. Je merkt het vanzelf wel in de hogere toerentallen als hij gaat klepperen of vermogen verliest. Dan zet je hem weer wat later.
Uiteraard speelt de naald en CO afstelling een rol. Dat is een kwestie van even bij de garage een CO meting laten uitvoeren.
Als laatste heb ik slechte ervaring met de electronische Lucas modules op de verdeler. Die willen spontaan en intermittent de geest geven. Overigens bij mij merkte ik dat niet tijdens afstellen, onbelast liep het motortje als een trein. Maar belast (2e versnelling, lage snelheid en dan plankgas) begon de ontsteking zwaar te knallen. Na veel proberen en veranderen (zelfs nieuwe benzinepomp erin gezet) als laatste remedie een verdeler van een jonge sloopauto gehaald en probleem opgelost.
- Login of registreer om te reageren
het eerste waar je naar kijkt bij ploffen is of er wel degelijk olie genoeg in de demper zit ! en liefst gewone motorolie hoe dikker(40 of zelfs 50) hoe rijker de acceleratie zal zijn want je vergroot de zuigkracht op de naald omdat de zuiger in de pot niet snel naar boven kan . het tweede waar je naar moet kijken is of je nergens geen valse lucht aanzuigt bvb defecte of losse slangen van rembekrachtiger of andere luchtgaten , want ploffen is typisch armoede , te weinig benzine , ontsteking zal niet zo gauw ploffen daar kan je wel terugslag van krijgen en moeilijk starten , de onsteking moet je afstellen op ongeveer 4000 of 5OOO rpm zonder vacuum , dus darmpje los en dan moet hij tussen de 34 en de 36 graden voor zijn ; dit is ongeveer de juiste voorontsteking voor een vrij ademende motor , grotere kleppen , grotere uitlaat etc .. kijk nadien wat je op ralenti krijgt , hoe minder voorontsteking op ralenti ( een graad of 5-8 ) hoe rustiger de motor zal lopen en hoe gemakkelijker hij zal starten, maar vanaf een 1200toeren ongeveer moet hij veel meer voorontsteking geven want dan komt de tweede veertje in actie van de gewichtjes in de verdeler . je zal zien dat je dan al vlug rond de 18 a 20 ° zal zitten en dat loopt dan lineair op tot 36 a 38 graden bij een 3500 a 4000 toeren naar gelang van het type verdeler , alwaar de max voorontsteking mechanisch is bereikt , alleen de echte oude Cooper S verdelers lopen iets hoger op in voorontsteking tegen de 6500 motortoeren aan. als dit juist staat mag je de vacumm aansluiten en zal je zien dat je veel hogere waarden bereikt bij hoog rpm en een onbelaste motor dat kan tot 45 graden oplopen zelfs . maar de mechanische voorontsteking is die waarde die je krijgt als je volgas geeft geen vacumm dan ,en dus als de pingelgrens gevaarlijkst is bij max belasting van de motor ( kantelen van de zuigers en breken van de zuigerveren !! de reutel van de kleppen is het eerste wat je kan horen bij volgas dwz benzine met te laag octaangetal of te veel voorontsteking , betere benzine gebruiken of voorontsteking enkele graden verminderen , als je ermee blijft rijden ga je op vollast zuigers en dito veren breken door detonatie !! detonatie is vroegtijdig ontsteken en doet de zuiger kantelen op het verkeerde moment: te vroeg , daarom breken die delen dan !
om te weten of je een rijker naald moet monteren is heel simpel , als je belast rijdt bvb opberg, trek je zachtjes millimeterke per millimeter de choke uit ( de sproeier van de carb naar beneden vergroot de benzine doorgang)en maakt zo de motor rijker als ie beter trekt moet je meer eten ( benzine) geven = naald monteren die iets dunner is vanaf het midden ongeveer te rekenen
DUS JUISTE VOLGORDE / EERST ONTSTEKING JUIST ZETTEN EN DAARNA MET HET MENGSEL SPELEN . ONTSTEKING IS VOORNAAAM OP HOGER TOERENTAL vanaf zo een 2000 tot 5OOO RPM moet die curve juist zijn onderin speelt weinig rol ,je kan alleen de motor makkelijker starten en terugslag vermijden als je niet te veel voorontsteking hebt onder de 1000/1200 toeren , er zijn trucjes op zoals de veertjes wat uitrekken , het dunste veertje bepaalt de voorontsteking in het lager toerengebied , de dikkere veer bepaalt de voorontsteking vanaf zo een 2000 toeren tot hoger , de max voorontsteking wordt bepaald door het eind van het beweegbare stuk waar de veertjes op gemonteerd zitten en daar staat meestal het getal in geklopt , je kan dat afvijlen als je iets meer wil hebben maar voorzichtig ermee , liever een andere verdeler monteren met een ander getalletje in geklopt dan de stukken vijlen .als je zelf verdelers wil bouwen /verbouwen moet je beschikken over een testbank met een voorontsteking meettoestel en een heel pak verschillende veertjes , op die manier word de juiste curve gemaakt voor een motor die getuned is, en dan moet je eerst de grafiek opstellen van die motor die benodigd is om max vermogen te behalen via metingen op bepaalde toerentallen op een rollenbank ..
Ziezo als dat geen deugdelijke uitleg is dan weet ik het niet meer , groetjes en veel geluk ermee .
Na 25 jaar racen en motoren bouwen ken je die trucjes wel .
let op als je met andere brandstof gaat knoeien bvb lager of hoger octaangetal , mix met ethanol of methanol , mix met nitromethanol etc moet telkens de onstekingscurve exact bepaald worden op een rollenbank en aangepast aan de brandstof . de moderne motoren doen dat automatisch met hun klopsensor en de computer , die gaat dan automatisch de voorontsteking verminderen zodat geen pingelen in de motor gebeurt en je veilig kan rijden zonder gevreesde detonatie ..
- Login of registreer om te reageren
RE: ploffen bij gasgeven
Ingediend door hondebot op ma, 27-06-2011 10:45
hallo
ik ben een tijdje geleden begonnen aan de opkuis van men minitje.
ik heb de meeste dichtings vervangen en ik heb er een stage1 kitje opgestoken
ik heb een simpel 1000cc blokje.
nu alles gemonteerd en we hebben problemen.
de mini draaid mooi in stationair toerental maar zodra je gas geeft valt hij dood en ploft hij enorm hard in de carbu.
aan wat kan dit liggen?
als je de stelschroef onderaan helemaal opedraaid zodat je geen spanning van dat veertje hebt dan kan ik wel vlot gas geven. en de mini heeft nog nooit enig probleem gehad met carbu.
ik heb de waxstat al vervangen, er zit een aac naald in alsook al een aav geprobeerd.
kleppen staan goed, onsteking staat juist.
is het mogelijk dat de inlaat te groot is ten opzichte van de inhoud van de cilinders?
of zou dit meer aan de foute naald liggen?
zoja welke naald moet ik eens proberen?
MVG