polyurethaan bushes

RE: polyurethaan bushes

Hallo allemaal,

Ik heb vandaag gebeld wat polyurethaan bevestigingspunten voor het subframe zouden kosten. (voor de towers en de bevestiging aan de bodemplaat). Het bleek dat de “towerbushes” (weet het NL woord niet) in aluminium en poly te krijgen zijn. De verkoper wist me het uiteindelijke verschil niet goed uit te leggen. Zijn er mensen met ervaring met aluminium bushes?
Daarnaast bleek dat de bevestigingspunten tussen het subframe en bodemplaat niet in polyurethaan verkrijgbaar zijn. Wél zijn ze er geheel van staal (met een omgevouwen hoekje ofzoiets) heeft iemand hier foto’s van, of ervaring mee?

Groeten Daan

default

RE: polyurethaan bushes

Ze zijn er weldegelijk.
Ik heb ze zelf onder mijn Mini zitten.
Gekocht bij DCM.
Daar hebben ze alle soorten in verschillende kleuren.


grtzz Martin

RE: polyurethaan bushes

Hebben die verschillende kleuren ook nog verschillende eigenschappen (harder of zachter) of is het alleen voor de sier?

default

RE: polyurethaan bushes

Wat ik begrepen heb van Cees is dit alleen voor de sier.
Maar ik ben nu toch van plan om solid steunen aan te schaffen voor de Estate.
Dit heeft te maken met de ophanging van het subframe in combinatie met het flipfront. (off-topic)

grtzz Martin

RE: polyurethaan bushes

Ik zou zelf voor de PU versie kiezen, die veroorzaken al meer trillingen in de auto maar dempt tenminste iets. Aluminium heeft helemaal geen dempende eigenschappen.

Die achterste steunen kunnen niet helemaal van PU zijn, er moet iets van metaal in zitten anders scheurt het binnen de korste keren af. Tevens zie ik er niet helemaal het nut van in. De originele steunen zijn al vreselijk stijf.

Dennis

default

RE: polyurethaan bushes

Die op de foto zijn helemaal van PU en er zit geen metaal in, behalve het busje waar de bout doorheen steekt.
Ik heb ze zelf onder mijn Mini zitten.
Bovendien zit er garantie op, dus mochten ze afscheuren :P

grtzz Martin

RE: polyurethaan bushes

Aluminium zal niet tegen die trillingen kunnen, ze zullen van staal zijn... Die orginele zijn idd errug stug.

RE: polyurethaan bushes

Niet raar opkijken als je cd-speler eeneens als een gek gaat verspringen bij het optrekken :( (been there)!
Kijk effe op de site van Mini-spares bij Calver; ik dacht dat hij er ooit iets over had geschreven.

default

RE: polyurethaan bushes

Klopt, staat nu ergens in het archief.
Moet dat stukkie ook nog ergens hebben rondslingeren. :P

@MiniPower
De aluminiumversies zijn alleen diegene die onder je towerbolts zitten.
De onderste zijn geheel van staal.

grtzz Martin

RE: polyurethaan bushes

Ok, dat dacht ik wel, aluminium steuntjes gaan snel scheuren bij trillingen.

RE: polyurethaan bushes

Goeiendag,

Misschien dat ik hier op de verkeerde plek zit (ben nieuw en dan krijg je dat, he), maar aangezien ik mijn Mini nu helemaal uit elkaar heb liggen, dacht ik erover om de rubberbussen door polyurethaan varianten te vervangen. Dit omdat ze langer mee zouden gaan en beter hun vorm zouden behouden wat de rijeigenschappen ten goede zou komen.

Nu weet ik dat ze stugger zijn dan de originele rubberbussen. Scheelt dit erg veel, of valt dat wel een beetje mee? En op zijn Nederlands natuurlijk: watta kost? Of er een groot prijsverschil tussen rubber/poly zit en of iemand nog een goed adresje weet ....

Groeten,

Peter

RE: polyurethaan bushes

Prijsverschil kan ik je niet mee helpen. Dat het beter en langer in vorm zit klopt niet. daar is rubber superieur in. Wat alleen wel klopt is dat rubber minder lang meegaat, omdat het minder tegen vuil en olie en dergelijke kan en ze uit kunnen drogen. Met Poly gaat dat niet....

RE: polyurethaan bushes

Dr.Who schreef:
Dit omdat ze langer mee zouden gaan en beter hun vorm zouden behouden wat de rijeigenschappen ten goede zou komen.

Nu weet ik dat ze stugger zijn dan de originele rubberbussen. Scheelt dit erg veel, of valt dat wel een beetje mee? En op zijn Nederlands natuurlijk: watta kost?



Ze gaan idd langer mee en zijn vormvast. Dit omdat er geen onderhoud aan gepleegd te worden. Ik ben ook aan het informeren naar die bushes bij ...(mag ik reclame maken?) Wat ik tot nu toe begrepen heb is dat een setje om het subframe op te hangen rond de 30E kost. Het geeft idd wat meer trillingen door maar ik heb begrepen dat de verbeterde rijeigenschappen dit 'nadeel' ruim compenseren

RE: polyurethaan bushes

Ook ik ben hier over aan het nadenken. Een ander apsect is de montage; wat is wijsheid? Een voor 1? Kan het subframe hier of daar losgehaald worden zonder gelijk de hele carosserie eraf te moeten tillen? Is het wel of niet slim om alleen voor alles (subframe-rubbers en rubbers van de motorsteunen) te vervangen door poly en achter gewoon rubber te laten?

RE: polyurethaan bushes

Je hoeft niet alles tegelijk te vervangen, als je het maar symetrisch doet (links-rechts 8) ) De zgn tears (op de towers) zijn het moeilijkst te bereiken maar ik geloof dat je daar wel het meeste resultaat uit haalt. En ja het is ook mogelijk om alleen de voorkant te vervangen door PU.

RE: polyurethaan bushes

ik heb gisteren de alu dingen gekocht voor boven en onderkant van de towerbolts. en de verkoper zei toch dat dat merkelijk een verschil gaat geven.

kzal nog iets laten weten als ik ze gemonteerd heb.

grtzz

RE: polyurethaan bushes

het grote verschil zit hem in de stugheid van de auto. Polyurethaan bushes zijn wat stugger dan rubber dus is de mini wat stijfer. ze gaan langer mee en zijn nog goed geschikt voor mini's die vel op de snelweg zitten. Ik heb namelijk gemerkt dat met de poly je de klinker beter voelt maar met de juiste schokdempers kan je een hoop oplosen.

de aluminium variant is mij allen aangeraden als je op het circuit wilt rijden met je mini. Super stug en geen/ zeer weinig demping meer.

greetz Roel

default

RE: polyurethaan bushes

Ik heb laatst die aluminium ringen gekocht voor tussen mijn subframe bij mijn towers. Ik zag ze namelijk voor weinig te koop staan en aangezien mijn rubbers daar toch waren versleten. En ik heb ook een flipfront, dus wat extra versteviging kan geen kwaad dacht ik.
Alleen zijn deze zelf te vervangen en hoe? En heb ik er bijzonder gereedschap voor nodig?

RE: polyurethaan bushes

ik denk dat die alu en poly bushes je body/subframe wel wat zwaarder belasten omdat de trillingen sterker doorgegeven worden. (en wat dacht je van je nieren??)

RE: polyurethaan bushes

Daar heb je er 2 van.... :+)

RE: polyurethaan bushes

Is het trouwens ook zo dat die Oval Tower Bushes altijd de neiging hebben te gaan draaien? Toen ik mijn subframe er onder weg trok, bleek dat ze een kwartslag gedraaid waren (er stak een flapje van onder de schutbordbalk door). En zo ja, wat kun je dan tegen doen? Vastkitten?

Ik meende dat de tears die rare dingskes waren die je subframe aan het front bevestigen.

RE: polyurethaan bushes

ik heb de alu bushes gemonteerd,en ik moet zeggen
dat dat heel goed meevalt. je hoort in het interieur
een klein beetje meer geluid dat wel,
maar voor de rest vind ik het een goede verbetering.

mvg

RE: polyurethaan bushes

www.superflex.co.uk

Daar haal ik spul voor de mini.

RE: polyurethaan bushes

Superflex en Powerflex ( www.powerflex.co.uk )hebben ook verkopers in Nederland, maar ik heb nog een ander op het oog: Deflex in Engeland, volgens mij niet hier te koop.
http://homepages.enterprise.net/smason/ ... ecbush.htm
Ze hebben zelfs een polyurethaan versie van de PoliSpring. Ik vraag me alleen af of er nog verschil zit tussen de kwaliteit van het gebruikte polyurethaan van de verschillende fabrikanten (behalve de hardheid). Ze roepen allemaal dat ze de eerste waren, maar polyurethaan is natuurlijk vandaag de dag ook niets nieuws meer.

RE: polyurethaan bushes

En dan heb je ook nog polyflex....

RE: polyurethaan bushes

Ik ben benieuwd hoe het rijdt. Deze week laat ik ze erin zetten hoop ik.

RE: polyurethaan bushes

Ligt eraan wara je ze erin laat zitten:

Goed:
-Subframes ophangingen
-Motorsteunen
-Gaffelbak
-Versnellingsbak

Niet goed:
-Ophangingdelen, zoals schokdemper montageplekken, draagarmen en dergelijke....

Waarom:
Omdat ze wel stugger zijn en beter tegen water olie en vuil kunnen, maar minder veerkrachtig zijn. Polyurethaan druk je deuken in na herhaaldelijk gebruik. En je wil niet weten hoeveel een draagarm op en neer gaat. En je wil daar absoluut geen speling ophebben, dus zou daar voor rubber gaan....

RE: polyurethaan bushes

Uhm voor mijn gevoel heb je gelijk Kev., hoewel ik er zelf geen ervaring mee heb. Ze komen namelijk in mijn onderste draagarmen (Rover 100) en daar had ik liever rubber. Ik ga echter af op de mening van 2 gasten die ik ken op het 16v forum. Het schijnt ze erg goed te bevallen. Ik probeer het gewoon een tijdje, ff flink draggen. Als het niet bevalt switch ik weer naar rubber.

M

default

RE: polyurethaan bushes

@ Kevski Style:

Gaffelbak?

RE: polyurethaan bushes

Kevski Style schreef:
En je wil niet weten hoeveel een draagarm op en neer gaat. En je wil daar absoluut geen speling ophebben, dus zou daar voor rubber gaan....


Dat is ook mijn ervaring. Ik heb ooit eens poly onderste draagarmbussen gemonteerd. Meteen daarna natuurlijk superstrak rijden, maar binnen 2 maanden waren ze flink versleten en heb ik ze vervangen voor originele rubbers.

RE: polyurethaan bushes

Gaffels zijn die dingen die uitje versnellingsbak steken, en die naar dat ding onder je versnellingspook toelopen. Dat is je gaffelbak. Heb ik ook 2 poly bussen ingezet....

RE: polyurethaan bushes

In de draagarmen de poly bussen laten zetten door Minibas. Wat een taaie dingen zeg. Ze floepten alle kanten op, Bas werd er gek van. Bas heeft nog wat buis op lengte gemaakt om de bussen er in te persen.
Bevalt wel goed. De mini is stabieler en ik ben van wat gerammel af (de rubbers waren zacht geworden).

RE: polyurethaan bushes

Ik kreeg onderstaande email nav van dit topic.

Karin Winters schreef:
Hallo Wouter,

Via Google, zoekende op Powerflex “ kwam ik op jullie site terecht bij een clublid met een vraag of er ook in nederland dealers waren .



Hierbij wil ik jullie melden dat wij importeur zijn van onder andere Powerflex.

Ook zijn wij importeur van National Sports (sportremschijven en koppelingsets)

Aquamist water injectie

Wizard of Nos lachgas

Turbo Smart



Als julie geinteresseerd ijn kunnen we jullie hier een leuke club korting op geven.

Ook kunnen wij producten van EBC voor zeer concurerende prijzen leveren.



Onze website is www.speedequipment.nl

Telefoon 0297-266109

Email info@speedequipment.nl



Met vriendelijke groeten,

Marcel Winters

Speed Equipment

Ondernemingsweg 50 L

1422DZ Uithoorn

RE: polyurethaan bushes

vraag over de motorsteunen in poly...

ik zie dat deze erg makkelijk zijn als je het blok er weer in wil hangen.....
maar is het niet zo dat het blok normaal erg beweegt op de rubber bussen en dus het subframe minder op zijn donder krijgt?.

het lijkt me dat met de poly motorsteunen het blok niet erg makkelijk meer kan bewegen en je de boel belast.
of zijn deze ophang systemen juist!!! helemaal oke om te gebruiken?

RE: polyurethaan bushes

voor een deel heb je gelijk. Aan de andere kant zorgen de zachtere rubbers voor meer comfort.
Bij harde rubbers zal je auto meer trillen, en worden de steunen meer belast, maar aan de andere kant wordt de auto berekenbaarder bij sturen.

Een F1 auto heeft ook weinig vering / speling. Hierdoor is hij strakker op de weg te houden.

Overigens is eigenlijk de enige steun die misschien zal sneuvelen het hondebot die onder aan de koppelingskant zit. Een remedie (en aanrader in het algemeen) is een extra steun aan die boven je thermostaathuis bevestigd wordt.

Wouter