Problemen bij afstellen

RE: Problemen bij afstellen

Hallo allemaal,

Ik ben bezig met het afstellen van mijn Van. Het betreft een blok met de volgende specificaties;

998cc
12g295 cilinderkop
Stage one kit
Standaard ontsteking

De gehele ontsteking is nieuw en netjes afgesteld. Ook de CO heb ik bij een garage goed gezet.

De motor loopt prima en is zeer vlot (dus wat is het probleem hoor ik je denken)

Nou vraag ik me toch een paar dingen af. Het rode lampje in het dashboard van de ontsteking blijft tijdens stationair geheel, en soms heeeel zwak branden en gaat pas uit wanneer het toerental opgevoerd wordt. Dus de vraag is, wanneer of waarom gaat dit rode lampje branden? Het lijkt me dat de motor 'denkt' dat hij bijna afslaat, maar waarom?

Ten tweede kan ik het stationaire toerental met moeite op 800tpm krijgen. Nu heb ik met remmenreiniger op het blok gespoten en nergens verhoogt het toerental.

Wat wel raar is, als ik op het asje van de vlinderklep spuit (aan beide zijden) slaat de motor bijna af... Dus ipv verhoging van het toerental, verlaagd het toerental juist bij het spuiten van remmenreiniger...

Kan ik er ondanks dit tegenovergestelde symptoom vanuit gaan dat hij valse lucht lekt bij deze as? En dus alleen op te lossen is door het reviseren van de carb?

Alvast bedankt

RE: Problemen bij afstellen

Dat rode lampje is dat je accu niet wordt bijgeladen. Als je de Mini start dan brandt dit lampje ook meestal even, zodra je wegrijdt zal die uitgaan (tenzij je start met flink choke en je stationair erg hoog is). Zwak branden heb ik nog nooit gezien bij mij, dat lijkt me niet de bedoeling (corrosie?).

RE: Problemen bij afstellen

mmmm de accu die niet wordt bijgeladen, daar had ik zelf niet bij stilgestaan. Bedankt daarvoor!

De Smiths voltmeter die ik heb geeft wel een hoger voltage als hij stationair loopt dan wanneer de motor uit staat.

Daar ik nog nooit problemen heb gehad met een zwakke accu, zal ik me hier niet meer mee bezig houden, eerst maar eens kijken of het 'probleem' van het hoge stationair opgelost kan worden.

Ik ga straks nog even een nieuwe bus WD40 halen met zo'n mooi spuit sprietje, en ga ik kijken of ik wat gerichter kan spuiten om meerdere onderdelen van de carburateur en het inlaatspruitstuk.

Tot die tijd is alle hulp welkom uiteraard.

RE: Problemen bij afstellen

He rode lampje is bij mij ook wat vaag.
Bij het starten blijft hij branden (soms ook zwak...) en bij het wegrijden gaattie weer uit.
Verder nergens last van (lage spanning of lege accu..) :?

RE: Problemen bij afstellen

Ik zou eerder naar de dynamo en het laadcircuit (zwakke massa?) kijken dan de carburateur als schuldige verdenken.

RE: Problemen bij afstellen

Ik zie de twee 'vragen' ook apart van elkaar hoor, het viel me op dat het lampje bleef branden, maar wist niet waar dat door kwam.

De vraag blijft dus, hoe kan het dat het toerental zakt wanneer je er remmenreiniger op spuit. Je zou zeggen dat hij helemaal niet moet reageren als je er wat op spuit, en als hij al lekt dat het toerental dan stijgt.

De reden dat ik dit aan het uitzoeken ben is omdat ik het stationaire toerental vrijwel niet onder de 1000 kan krijgen, soms kan ik hem er wel onder krijgen, maar meestal is dat van korte duur. Dus er is iets mis, en ik vermoed een lekkage, maar ik kan het niet vinden...

Vanavond heb ik er helaas geen tijd meer voor, dus morgen avond zal ik er nog eens naar kijken.

RE: Problemen bij afstellen

Vacuumslangetje(s) gecheckt?

Choke blijft niet per ongeluk hangen?

En de aansluiting die rechtsvoor op het blok zit (stekkertje, vlakbij de dynamo) is schoon?
Bij mij zat hier olie op door het knoeien en liep de Mini voor geen meter. Even schoongemaakt en stationair was weer prima, en geen gestotter meer.

RE: Problemen bij afstellen

Als het toerental zakt kan dit ook een lek zijn.
Hij krijgt dan immers te veel brandstof binnen t.o.v. de hoeveelheid lucht.

RE: Problemen bij afstellen

Ja zo zat ik ook te denken, dat hij dan als het ware verzuipt.

Het asje lekt dus kennelijk gewoon, vanavond ga ik nog een poging wagen of ik nog meer van dat soort punten zoeken die invloed hebben op het toerental. Heb nu een mooi spuitmondje, dus kan ik wat gerichter spuiten.

Het motorblok loopt verder prima, pakt goed op en loopt hard, het is alleen dat toerental dat nét even te hoog is.

Dus het wordt hoogstwaarschijnlijk een revisiesetje kopen voor de carb.

Als ik meer weet laat ik het weten!

Bedankt voor het meedenken,

Dennis