Problemen met men 1380

RE: Problemen met men 1380

Ik heb dus een Longman 1380 met race kop (stage 3 of 4, weet ni juist) met hier op een HIF44 (met BCC naald) en ik krijg hem niet optimaal afgesteld.

Even het probleem schetsen: in 1ste en 2de versnelling heb ik het nog niet uitvoerig gestest, maar in 3de en 4de versnelling is het zo dat in de lagere toeren de motor niet echt snel doortrekt, maar aangezien er een 296 nokkenas in steekt, is dit niet echt abnormaal, toch?

Eens hij de 2500-3000 toeren bereikt trekt hij echt als een beest op, enige probleem is dat dit niet lang duurt. Als ik te lang plankgas geef, valt de power opeens weg en beginnen de toeren plots te dalen en hoor je echt een hard zuigend geluid van de carbu, als ik de gas dan even los of even terugschakel en nadien weer volgas geef, trekt hij opnieuw voluit, om dan na enkele seconden weer te 'lossen'. Ik dacht eerst dat dit wel op te lossen zou zijn met een elektrische benzine pomp, maar ze belden net van de garage dat ze er al een in hadden gestoken en dat het wel een beetje beter was, maar dat het probleem nog niet volledig weg was.

Ik hoop echt dat iemand van julie me kan helpen ben er al zolang mee bezig, en zou hem zo graag eens op de weg zien, en dan moet hij na de afstelling nog door de control seg en vraag is maar of hij na afstelling (als dit uiteindelijk lukt) wel de binnen de juiste CO waarde zit, anders zal ik hier ook nog een oplossing voor moeten zoeken (suggesties ??)

O ja, bij de motor zat ook een Weber DC45, maar ik wil hem eerst met een HIF44 afgesteld krijgen om door de keuring hier in België te geraken, Schakel ik nadien best opnieuw over naar de Weber of niet?

Alvast bedankt

RE: Problemen met men 1380

Hallo,

Laat ik beginnen te zeggen dat ik geen expert ben, maar hoop dat ik een beetje kan helpen?

Ik betwijfel een klein beetje of het aan de bezinepomp zou liggen, de garage zegt dat het 'iets' beter is maar niet helemaal weg. Dit klinkt bij mij alsof het nog precies hetzelfde is... Maar goed...

Is het perse nodig om hem met de Hiff door de keuring te krijgen? Na de keuring een andere carb monteren lijkt me omslachtig, want dan begint het weer van voren af aan.

Ik zou kiezen uit twee opties;

1. de CO laten afstellen van de Hiff, en hoe beroerd hij ook loopt is verder niet belangrijk voor de keuring. Je kunt er dan mee rijden op de weg, en eventueel dan de Weber monteren.

2. Je hebt de Weber erbij gekregen, waarom probeer je die niet eens en kijk je hoe hij daar mee loopt? Ik zou ook niet weten waarom je hem met die carb niet door de keuring zou krijgen? Je bespaart hiermee ook een hoop tijd om de Hiff goed lopend te krijgen.

Eigenlijk zou ik zelf ook nog als 3e optie willen aandragen, ga ermee naar een testbank, ja het kost een hoop geld, maar dan weet je ook wel zeker dat alles helemaal perfect is! Ook omdat ze daar nog veel meer parameters kunnen controleren zoals ontsteking etc, en eventuele andere problemen komen dan vanzelf aan het licht.

Heel veel succes.

RE: Problemen met men 1380

Ja, als ie uit de garage komt en dan nog slecht draait kan ik idd de weber eens proberen en als dit positief is, de CO van de HIF gewoon laten afstellen voor de keuring.

Over dat testen op de rollen, heb je hiervoor een goed adres en op welke kostprijs moet ik dan zo ongeveer rekenen?

Groeten

RE: Problemen met men 1380

Sorry ik zou je geen goed adres kunnen geven, daarvoor zou je bij een van de forum leden zoals taeke moeten zijn, die daar meer ervaring mee hebben...

Qua kosten moet je, voor zover ik heb begrepen,toch rekenen op 2-300 euro...

Zeker met een blok zoals jij hebt zou ik het absoluut doen, zelf perfect afstellen lukt je gewoon niet, tenzij je super veel geluk hebt. Het is zonde om zo'n geweldig blok te hebben, maar niet de potentie te benutten, of in het ergste geval je blok stuk te rijden door verkeerde afstellingen....

RE: Problemen met men 1380

Wat voor een diff ligt er in??? Als je met zon nokkenas rijd zit je tegen race aan. Dan zul je toch wel een beetje richting de 3.76 moeten.

RE: Problemen met men 1380

Met een electronische brandstofpomp zou de toevoer wel genoeg moeten zijn. Hoe is de verbranding? Kan hij wel 1 keer helemaal doorlopen (door hele toeren bereik zeg maar...)? Of stopt het altijd bij bijv. 5000rpm? Dan kan het ook gewoon door je afstelling komen en heeft het niets met de toevoer te maken. Is de vervroeging van je ontsteking in orde? Treedt er misschien een vacuum op? Is de ontluchting op je tank wel goed open? Een soortgelijk blok heeft veel potentie, maar is ook vrij gevoelig. Ik zou het eerst zo goed mogelijk krijgen door experimenteren met afstellingen en dan ermee naar de rollen.

Met een hif44 zal hij heus wel goed kunnen lopen, maar met die Weber wellicht wel iets beter. Voor beide gevallen zal je wat moeten spelen met de afstelling.

RE: Problemen met men 1380

Met zo'n nokkenas mag het eerder een wonder heten dat die vanaf 2500-3000 toeren heel hard trekt.

je zegt het zelf eigenlijk al, hiff erop en dan laten keuren. Dan heel erg snel die hiff er af voor een weber. Die laat je meteen even afstellen op een dyno. Waarschijnlijk is het een combinatie van dingen die niet goed staan. De carb, de ontsteking enz. Vizard zegt niet voor niks, het heeft geen zin dure spullen te kopen voor je blok als je daarna geen geld meer over hebt om hem te laten afstellen.

succes er mee!!

RE: Problemen met men 1380

Ja eind deze week weet ik of ze er het in orde hebben gekregen in de garage, anders is het meteen richting de rollen... Is [bedrijfsnaam] de enige plek waar ik hiervoor terecht kan of zijn er nog andere bedrijven die julie weten?

En taekeb, de motor trekt in neutraal als hij rijk is afgesteld makkelijk tot 7à 8000 toeren, maar dan draait hij moeilijker bij lagere snelheden, kan dit te maken hebben met men naald? nu zit er een Bcc in denk ik, maar heb al gelezen dat BDk misschien beter zou zijn, klopt dit?

Groeten en al bedankt voor de hulp !!!

[size=85:3e9enay9][edit: bedrijfsnaam verwijderd - Crispy][/size:3e9enay9]

RE: Problemen met men 1380

Het bedrijf wat je noemde is zeker niet de enige, dus vandaar dat ik m weggehaald heb want bedrijfsnamen mogen niet genoemd worden op dit forum.

Als iemand suggesties heeft voor Yeanjaque, dan graag via PM

RE: Problemen met men 1380

Zorg dat de basis goed is voordat je op de rollen gaat. Staat toevallig in de Miniworld van feb. een verhaaltje over!

Opzich moet je zelf of moet je garage (een garage moet dat zeker kunnen!) wel zover kunnen komen dat hij redelijk goed loopt. Dan ga je naar een willekeurige rollencentrum. Welke naald de beste is voor je setup kunnen ze op de rollen mooi bekijken. Maar ook met een "slechte" naald zou een motor niet zo moeten dichtslaan. Dan is er wel meer niet in orde, of staat er iets echt ver van de juiste afstelling af. Je zou wel mogen verwachten dat je garage het probleem kan oplossen.

RE: Problemen met men 1380

In het boek van Vizzard staat ook dat de HIF carb de beste keuze is. Te verkiezen boven een weber dus... ;)

Als je andere naalden hebt liggen, zou ik zeggen: proberen! Je moet eerst weten of je motor te arm of te rijk loopt in de verschillende toerengebieden. Aan de hand hiervan kan je bepalen welke naald betere resultaten geeft. Je moet dan wel het SU-naalden-boekje hebben of het programmaatje win-su. Je kan ook met een schuifmaat de naalden vergelijken: dunner is rijker.

Tip: DYNO! Anders blijf je eeuwig zoeken naar de ideale naald!

RE: Problemen met men 1380

Carlo schreef:
In het boek van Vizzard staat ook dat de HIF carb de beste keuze is. Te verkiezen boven een weber dus... ;)





Dan heb je volgens mij toch niet helemaal goed gelezen :+)

RE: Problemen met men 1380

Mini-Weert schreef:
Carlo":2u79x6pr]In het boek van Vizzard staat ook dat de HIF carb de beste keuze is. Te verkiezen boven een weber dus... ;)





Dan heb je volgens mij toch niet helemaal goed gelezen :+)[/quote:2u79x6pr]

Jij hebt zeker een Weber op je 1380 en dan is dat natuurlijk het beste.... ;)

Toch nog maar eens HET boek in duiken zou ik zeggen. Kijk maar even in Fig. 7.2 en 7.22. Alleen groter dan DCOE40 geeft een betere flow en resulteert in "wel" 2 pk extra vermogen.

Verder is de SU lekker simpel en wat minder dorstig.
Een weber is voor op het circuit om die laatste pk-tjes te pakken, het verlies van koppel rond de 3000rpm neem je dan voor lief.
Onder de kap ziet een weber er natuurlijk wel erg "sexy" uit. :D

RE: Problemen met men 1380

Je hebt gelijk als je er bij zegt dat het gaat om straat gebruik waarbij het verbruik een grote factor speelt :P

Weber is inderdaad om die laatste pk's er uit te krijgen. Maar hangt er ook vanaf met wat voor spullen je op je blok rijdt. Op een gegeven moment geeft de hiff niet genoeg benzine meer en dan moet je wel naar een weber.

RE: Problemen met men 1380

Ik zou eerst eens controleren of de ontsteking wel goed staat en of de vacuumvervroeging (als die erop zit) daarvan wel naar behoren werkt. Dit is relatief onafhankelijk van de nokkenas.

Een 296 is wel heel erg scherp voor op straat (en 3.76 eindoverbrenging is dan zelfs nog aan de lange kant), maar goed hij zit er nu in en kan er zeker ook goed op lopen. Volgens mij zou dat ook met een HIF44 moeten kunnen als daar de juiste naald in zit (zal wel een erg dunne moeten zijn denk ik). Echter, stationair zal hij nooit goed lopen met zo'n nokkenas en het is normaal dat die pas bij 2500 of 3000 toeren beginnen te komen... Het verbruik zal sowieso hoog zijn.

Voor de keuring zal die HIF er wel op moeten in Belgie want een weber valt te veel op, al kunnen ze dat ook zeggen van een niet goed stationeer lopende motor die erg veel 'lawaai' maakt voor standaard te zijn (als gevolg van de nokkenas) ;)

Naar mijn idee zal het plaatsen van een Weber niet veel verschil geven. Hooguit een pk'tje of 3, 4. Maar geeft wel nog meer afstelellende met 1001 mogelijke venturi enz.