Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Het progressieve slipdiff voor de mini is dan eindelijk doorgetest en klaar.
Het mooie er aan is dat het zo in je eigen STD diff past!!!
Het testmodel is te bewonderen bij Mparts (in Den Dungen) en is een nadien opengezaagde bak.
Je kan er 3 std slipdiffs kopen 82% , 74% en 59% slip voor een std 1300 (carb , SPI , MPI) met std kop , de rest maakt niet uit.
Of je kan ze op bestelling speciaal op maat slip laten maken tov jouw opgevoerde mini (je koppel hebben ze dan nodig).
De kosten zijn 180 Euri , wat eigenlijk voor niets is , daar komt dan wel het evt inbouwen bij maar kan je makelijk zelf.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... icture.jpg
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

jeroen2 schreef:
, daar komt dan wel het evt inbouwen bij maar kan je makelijk zelf.
http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... icture.jpg




Het kon zonder de motor uit te bouwen toch? Kan ik me herinneren uit het vorige topic...

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ziet er leuk uit maar ff in het kort, wat is een slipdiff en wat zijn de voordelen? en wat stellen die waarden voor?

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Yep.
Onderste motorsteunen los (3 stuks) , uitlaat , schakelstangen , motor met onderkant naar voren kantelen , dan kan je het diff eraf.
Dit gaat soms wel meolijk en kan eigenlijk alleen op de brug.
Natuurlijk is het makelijker met het blok er helemaal uit!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

En wat doet het?

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Het zorgt ervoordat je meer vermogen kwijt kunt omdat het een beperktere mate van slip geeft ten opzichte van standaard. Maar het offert wel een deel van je slipwerking op in de bochten, dus je auto heeft iets meer de neiging om rechtdoor te gaan. Vaak genoeg slipt ook 1 wiel van de mini als je hard de bocht om gaat (dacht links), endat wordt met een LSD minder. met nat wegdek is je grip alleen wel minder, omdat je dan juist slip nodig hebt. Het is eigenlijk alleen voor motoren die genoeg vermogen leveren en het niet goed meer kwijt kunnen. Stage 1 heeft er naar mijn idee weinig aan....

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

een standaard diff is eigenlijk een full slip diff dus 100 % slip (als je 1 voorwiel opkrikt kun je het andere zonder noemenswaardige weerstand ronddraaien)

deze constructie zorgt ervoor (o.a.) dat je toch aandrijving houdt op beide voorwielen in een situatie waarin bij een normaal diff alle aandrijving op 1 wiel zou komen.

In race/rally situaties zou een normaal diff in een scherpe bocht alle aandrijving naar het minst belaste wiel sturen (dat wat in de binnenbocht zit, en wat dan niet echt effectief is) met een (limited) slip diff zorg je ervoor dat er toch aandrijving op het andere wiel blijft komen.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

kijk aan ik denk dat ik het begrijp. Het is dan een lichte uitvoering van een sper diff of niet?? spert hem maar gedeeltelijk??

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

yep .. dat zijn de percentages in de post van jeroen2

(een sperdiff is 0% slip; en wil je eigenlijk alleen op een 4x4 in bepaalde situaties)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Dus "progressief slipdifferentieel" is een andere term voor sperdifferentieel (lijkt me eigenlijk niet 100% accurate term ;)) oftewel "limited slip differential"?

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

sperdifferentieel is inderdaad geen correcte vertaling van LSD (wordt aan gewerkt .. )

zie ook:
http://www.surreyoff-road.com/arb_airlockers.htm

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Een sperdif is niks anders als een volledig blokkerend diff. Leuk voor terreinauto's in sommige situaties, maar je kan er de bocht niet normaal meer mee om. Een LSD is voluit een gelimiteerd slip differentieel, oftewel iets wat in beperkere maten laat slippen i.v.m. een normaal diff. Dat heeft dus als voordeel dat je binnenste wiel meer grip houdt in bochten, maar tegelijkertijd zorgt het er ook voor dat in situaties van weinig grip het erger wordt. Het klinkt een beetje raar, maar stel je rijd op zand, dan is een diff wel zo lekker aangezien die ervoor zorgt dat je grip hebt op al je wielen, ook al is de grip per wiel anders. Het diff laat je wiel zeg maar slippen. Waardoor er dan juist tractie ontstaat. Als ie niet zo slippen zou je wiel namelijk beginnen te draaien en dus spinnen. Maar stel je hebt een aangepaste mini met aardig wat vermogen, dan wil je wel je vermogen kunnen gebruiken. En omdat je je mini toch hebt aangepast kwa onderstel kan het gunstig zijn om een LSD erin te zetten. Het dient dan om al het vermogen op de weg te krijgen, t.k.v. de bestuurbaarheid in slchte grip situaties, met name in bochten. Rechtuit zal je dus met nat weer mminder grip hebben en met droog weer mee grip. In de bochten zal je met nat weer minder grip hebben en met droog weer meer, alleen zal je mini wel meer rechtdoor willen aangezien de mini meer vermogen kwijt kan op zijn banden. dat is een beetje het idee. Het klink niet allemaal even logisch, maar dat is wel het beste hoe ik het uit kan leggen....

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ik neem aan dat die hele uitleg naar aanleiding van mijn vraag is? ;)

Ik weet wat het is, ik wilde alleen even de term sperdifferentieel erbij halen omdat dat (correct of niet) de gangbare term is in de "populaire" tijdschriften zoals Autovisie. Ze hebben het dan over een bepaald percentage sper. Ik heb het toevallig laatst nog bekeken omdat Autovisie over de Mini2 Cooper S klaagde dat hij zo'n ding mist (inmiddels als optie beschikbaar). Ik wou het aan iemand uitleggen en vroeg me toen af welke Nederlandse term ze eigenlijk gebruikten (mede omdat sperdifferentieel me niet helemaal goed leek), en dat was dus wel sperdifferentieel. Vandaar de vraag of het hetzelfde is (dat "progressief" kan ik nog steeds niet thuisbrengen).

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

het enige wat er progressief aan is .. zijn de drie verschillende percentages .. denk ik ?
(ik denk ook dat ik in het weekend eens bij MP te DD ga kijken :9 )

(ik heb http://drcwww.uvt.nl/~bogaard/manual/jargon-nl.htm aangepast wat betreft de vertaling van LSD - misschien nog een link naar dit topic plaatsen ??)

groetjes,
Theo van den Bogaard

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Het is een progressief slip diff.
Als je geen verschil in toeren dus kracht hebt .... heb je 100% sper!!!
Bij een bepaald verschil aan kracht gaat hij pas een beetje slippen.
Word het verschil hoger zal de slip toenemen.
Bij een heel hoog toerenverschil blijft hij dus met de %-en aangegeven op de verpakking slippen.

Dus neem als voorbeeld de 82% slip.
Dus bij geen verschil 100% sper / 0% slip.
Bij een heel hoog verschil (haakse bocht) 18% sper / 82% slip.
Progressief omdat deze van 0-82% gaat.
Dit diff is dus te gebruiken voor normaal en semi-race.

Neem de andere extreem de 59% slip.
Dus bij geen verschil 100% sper / 0% slip.
Bij een heel hoog verschil 41% sper / 59% slip.
Progressief omdat deze van 0-59% gaat.
Dit diff kan je alleen gebruiken op het circuit dus full race !!

Neem de tussenmaat , de 74% slip.
Geen verschil 100% sper / 0% slip.
Hoog verschil 26% sper / 74% slip.
Progressief , deze gaat van 0-74% slip.
Dit diff kan je gebruiken op het circuit of op mini's voor op de weg (moet je wel opnieuw leren rijden).

Je ziet dus dat dit niet zo werkt als een LSD die b.v. alleen met platen werkt.

Kortom , op de dragstrip werkt het perfect maar ook in de bochten.
Daarom is deze zo geengineerd dat beide rij-eigenschappen goed bewaart worden.

De %-en slip zijn afgeleid van een STD-koppelkromme van een 1.3 (carb en i-versies).
Dus voor getunde motoren (stage 2 en hoger) gelden deze %-en niet en zal je bij MParts een testrun moeten maken om te zien wat voor jouw blok heeft qua effectief koppel en/of je dynosheet meenemen.

Duidelijker kan ik het niet omschrijven.

Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ik wil het gaan proberen Jeroen2.
Toch maar even langs Mparts.

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ik heb afgelopen week al een 82%-er in een gereviseerde 2886-bak gezet van 1 van onze club-leden (komt 'm zo halen) .... deze komt onder een 1300-SPI-S (net zo'n kop als Cooper).
Zelf bouw ik de 74%-er in omdat ik veel met m'n aanhanger rij van de zomer en ..... deze komt in mijn 2886 onder de 1400-SPI-stage4 (heb dus veel meer koppel).
Greetz , Jeroen2 :D

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Inderdaad, vandaag m'n bak opgehaald bij Jeroen2.
Perfect zo'n gereviseerde bak, geen speling geen gerammel geen gehakkel echt super!

Ben zeer benieuwd hoe dat straks zal rijden met de progressieve slip diff, siacam en de SPI-S kop.
Heb ik dan straks een Tropic 'S' ?

Alleen zal het nog 5á6 weken gaan duren, de Tropic komt eind volgende week terug van de spuiter en moet dan weer helemaal opgebouwd worden.

Many thanks 2Jeroen2 en veel succes (ook Clara) met het opleiden-voeden van kleine Dean.

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Simpel gezegd heb je een efficiëntere overbrenging. Voor de dagelijks gebruik mini is dit in mijn ogen niet echt een toevoeging.

Om een voorbeeld te geven waarom je zo'n type diff WEL moet gaan proberen: Bij sommige lange bochten kun je de hele bocht met een spinnend wiel nemen. Je banden slijten daar hard van en je overbrenging is niet erg efficiënt. Met deze slip diff zou je andere wiel ook aangedreven worden en bouw je meer snelheid op.

Ik heb hem ook op mn lijstje gezet... (na de testbank)

default

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Hallo
Kan je ook het eindoverbrengingtegelijk veranderen bij het inbouwen van die progr. lsd?
als de motor in de wagen blijft?

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

In 1ste instantie nee , je moet je rondsel los maken in de bak en dat is meestal zeer moeilijk.
Het aanhaalmoment van deze moer is 207Nm.
Daarna moet je alles weer op z'n plek zetten en olie-dicht maken .... erg lastig.
Als je dat ook meteen wil doen is het makelijker/goedkoper/sneller als je ff je blok eruit haalt!!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Jeroen, nog ff een paar vraagjes: De platen + veren passen dus ten alle tijden in de normale behuizing? Verder vroeg ik me af hoe veel het verloop is naar gelang je vermogen? Welke invloed heeft dat op de kracht van de veren? Wat is de levensduur ongeveer? Ik zit zelf persoonlijk aan de middelste te denken, of de zwaarste. LSD ben ik wel gewend met achterwielaangedreven auto's. Maar stel je rijdt op het circuit, dan is de sterkste erg lekker. Maar hoe zijn de verhoudingen op straat? Ik weet dat ze een nachtmerrie kunnen zijn met regen, maar hoe nerveus is de sterkste?

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

och met een beetje linker voet op de rem kom je ook een eind :P.

van een ford focus RS wordt geroepen dat het juist het LSD is dat het ding fantastisch op het circuit maakt maar bagger voor normaal gebruik.

overigens, weten die jongens van MiniMania dat dit ontwerp geleend is? O:)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ik geloof dat je toch wel serieus wat vermogen moet hebben om hier echt behoefte aan te hebben. En wat betreft de rijeigenschappen same thing. Je moet serieus aan het sturen zijn wil je het benutten.

Ik doe het nog fijn met mijn standaard zooi. :) hoorde ik laatst iemand praten over rond de 100pk is het wel nodig, maar eerder niet echt "nodig". (al kan het nooit kwaad natuurlijk...)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Met regen is het inderdaad een stukje minder ja. Dat weet ik wel van achterwielaandrijvers. Die gaan gewoon ineens om en dan sta je ineens achterstevoren als je niet uitkijkt. Dit zal met regen op een voorwielaandrijver wel tot gevolg hebben dat je alleen maar rechtuit gaat. Zal naar alle waarschijnlijkheid zowiezo niet de zwaarste worden denk ik, maar de middelste....

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ik rij nu alweer dik een half jaar met 74%-er en heb er heel veel lol mee.
Regen , grevel , zand of asfalt , overal ben ik sneller als voorheen in de bochten.
Hij blijft grip zoeken.
Wel is door de snelheid nu dat hij achter nu 1 poot compleet optilt (ik heb adjustable Gaz shocks).
Het enige is wel als ik over kaseien rij en vol optrek , dan moet je wel het stuur met 2 handen vast houden omdat hij dan soms met 1 wiel helemaal los komt en de kracht naarr het andere wiel gaat in snel tempo (dit had ik met m'n 200BRM precies zo trauwens , ook slipdiff.).
De 2 bovenstaande probleempjes zijn binnenkort ook weer opgelost doordat ik voor een 19mm staby monteer (ben het bracket aan't aanpassen , komt van een subaru).
Voorheen had ik veel wiel-slip bij het optrekken en in de bocht en met het rijden met m'n kar maar dat is verleden tijd sinds het slipdiff erin zit.
Acelereren gaat ook 0.17 seconden gemiddeld beter (alle beetjes helpen).

2 Kevski , de zwaarste is voor grevel of circuit maar zeker niet op de weg.
Als je Mparts laat weten wat je precies ermee wil gaan doen .... en .... hoeveel torque je blok produceerd (meten met Gtech effectief) .... en je gewicht (inclusief berijder) weet van je mini dan kan je slip-diffje op maat gemaakt worden.

Greetz , Jeroen2 (disconcerned flipped mav-driver) :D

Aangepast : kijk hier maar ff , dan is het in 1 klap duidelijk hoe het moet , http://members.home.nl/jeroen.kuijf/tec ... ve%20slip/

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Koppel weet ik nu (101NM), maar weet niet hoe dat straks is. Voorlopig kom ik er niet aan toe, das zeker. Maar was gewoon ff nieuwsgierig. Uiteindelijk wel de bedoeling dat ik het ga bouwen, maar eerst de rest van de wegligging maar eens wat meer verbeteren....

En hoe het werkt was me al duidelijk overigens....

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

2 kev , Dan kan ik je nu al zeggen dat je waarschijnlijk ook voor de middelste of kleinste zal kiezen , te weinig koppel voor die hele zware!!
Greetz , Jeroen2 ;)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ja ok, maar in welke buurt zou ik moeten denken voor de zware? Kwa koppel dan he? Hier blijft het namelijk niet bij. Zal nog wel een stukje hoger worden....

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

[size=75:11d4je7a][topics samengevoegd - Crispy][/size:11d4je7a]
Geen idee wat dit is, wie kan mij helpen. Zou voor een Mini zijn en vermoedelijk het dif., wie weet het/en wie gebruikt het????

De gene met het juiste antwoord, wint...eehhhhhh??? :? :D

Ollie


RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Het zit binnenin het planetenstel. T klemt de kleine tandwielen in dien mate, dat je in de bochten meer slip hebt ipv dat de wielen een verschillende snelheid rollen.

Kortom, t verminderd de werking van je differentieel.

Groet ron

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Wat heb ik nu gewonnen?

Meestal wordt t gebruikt in de racerij meen ik....

Groet ron

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

ik denk dat je een schouderklopje heb gewonnen :P

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Wat is een schoederklopje :?

;) O:) :+)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

zie :
http://www.minisevenclub.nl/forum/viewt ... 617#154617

plaatjes van Jeroen2 werken niet meer, maar dit is zo'n ding.

FWIW,
Theo van den Bogaard

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Ik heb de topics maar even aanelkaar gehangen voor het geval de discussie nog verder gaat...

Theo, thanks voor de link!

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

We rijden regularities met de 1000 Mini. Af en toe door modder en zandpaden. Heeft het zin om een lichte sper te monteren om te voorkomen dat we vast komen te zitten met 1 doordraaiend wiel? Of wegen de nadelen in dagelijks gebruik niet op tegen de voordelen op de zand en modder paden?

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Beste ,

FF bij TLCC vragen of zij deze nog hebben.
Miniparts is toen verhuist van Den Dungen naar Den Bosch en daar is het toen overgegaan in TLCC.
Samen met Jeroen (Mparts) en vormalig Lips scheepsschroeven engineering hebben wij deze toen ontwikkeld , gemaakt en getest.
Wat ik nog herinner zijn er toen zo'n 10 stuks van elk type gemaakt.
Inbouw instructie moeten ze ook nog hebben (zit bij elke verpakking).
Zo niet heb ik die nog wel ergens.

En ja , dit helpt absoluut voor grevel en modder , ik zou in jullie geval voor 74% gaan omdat je meerendeels op de weg rijdt.

Het grote voordeel is dat ze niet duur zijn , in je eigen diff passen en veel rustiger werken dan de andere slipdiff's op de markt.
En de slijtage delen zijn de twee plaatjes van je gewone diff (4-5 Euri) in plaats van dure delen die je weer moet kopen bij het merk slipdiff , dus onderhoud is dus nagenoeg ook nil.

Greetz vanuit een zonnig en warm Portugal , Jeroen2
8)

RE: Progressief slipdiff. voor de mini is uit.

Dit lijkt mij de holy grail: ATB-Diff (Automatic Torque Bias).
Geen nadelen op de weg en op losse ondergrond stukken beter dan een normaal diff.

Als ik ooit nog eens een ander diff plaats wordt het deze! 8)