Rally mini

RE: Rally mini

Sinds een jaar hebben wij op Fontys hogeschool Eindhoven een oldtimer club. Wij organiseren sleutel avonden, lezingen, "toertochten" enz.

Nu hebben wij sinds een half jaar zelf een rally team en daarvoor hebben wij een Mini 850. Wij willen hiermee aan o.a. de horneland rally, rally van de kempen, klip rally mee gaan doen.
Op dit moment ligt er een 1300 in uit 91 met een 1000 bak en diff, hiff 44 carb, stage one uitlaat spruitstuk.
Nu willen we daarnaast een nieuw blok gaan bouwen en tunen. Het belangrijkste is dat het betrouwbaar is, aangezien je op zo'n rally wel flink door trapt.
Dus vroeg ik me af wie hier ervaring in heeft, en ons wat advies wilt geven en of er mensen zijn die daar dan wat toevallig van heeft liggen.

Alvast bedankt
link

RE: Rally mini

Hier zijn genoeg mensen met dergelijke ervaring. Zo ben ik zelf ook met een dergelijk projectje bezig (viewtopic.php?f=46&t=39290) en ik heb ook eens jullie folder onder de ruitenwisser van mijn Volvo mogen ontvangen. Regelmatig sta ik ook naast de R4 van een collega van jullie geparkeerd, tegenwoordig met een Mini ;)

[size=85:2g27jmdd]PS.: Ik heb ook wel wat tips om een Mini-vliegwiel te verwijderen...[/size:2g27jmdd]

RE: Rally mini

hihihihi dat vliegwiel ja....

maargoed, ik heb een diffje klaarliggen bij me thuis, die erin en jullie kunnen hopelijk weer rijden.

verder heb ik al aardig met vincent lopen buurten over wat leuk kan zijn. maar volgens mij mag ikzelf ook nog wel een keertje een avondje aantreden ;)

default

RE: Rally mini

Haha heerlijk die mini, heb het er vaak over gehad met Vincent. Rijdt ie trouwens nog rally's met zijn giulia? Lol die escort van Jan ziet er ook elke keer anders uit haha

Doe hem maar de groeten van Harm, die van de mini's ;) En als er weer toertocht is oid schuif ik miss wel keertje aan.

Gr Oud PTH student :)" title="Evil" />

RE: Rally mini

Hier nog een oud PTH student.....
Mijn mini is ook een paar weken onderhanden genomen tijdens de schadeweken toen de werkplaats van VT nog in het W&S gebouw zat.
Erg maar waar: tot nu toe is mijn barrel nog niet klaar! Maar er zit nu weer schot in. Meer tijd en budget zeg maar.
Mijns inziens is een klassieke rally prima te rijden met een standaard mini blokje, hoef je niet bang te zijn dat je hem over zn huig trekt.
Afgelopen jaar heb ik de Gelderlandrit gereden met een 18 pk sterke Citroen Ami. Hadden we toen geen halfuur stil gestaan met een vervuilde carburateur, dan waren we vrolijk op de 4e plaats geeindgigd. Credo: wie niet goed leest moet zn piloot harder laten rijden. Ofwel: bekwaam je in het kaartlezen.

Heel veel succes en plezier met je project en wellicht staan we nog eens achter elkaar bij een start van een mooie rit.

RE: Rally mini

Wat is de wereld toch weer klein.

We moeten gewoon goed kijken wat we nu gaan doen. Het mag natuurlijk niet te lang duren en niet te duur worden, wel snel maar ook betrouwbaar. Zelf ben ik aan het denken over een blok van een mg metro,
Maarja wat is wijsheid...

RE: Rally mini

Ik zou eerst zorgen voor een goede wegligging door de mini te laten uitwegen.
Hierdoor blijft de auto stabieler bij het aanremmen en optrekken, ook in de bochten zal de mini veel beter liggen.

RE: Rally mini

Als je zulke oldtimer rally's wilt gaan rijden kan je het best voor betrouwbaar gaan.
Dat betekend standaard tot ligt gemod.
Denk aan een 1275 met een sw5 en een opgeschoonde kop op een hiff 44 en een LCB.
Kort diff er in (het is veel optrekken remmen)en de ophanging flink aanpakken.

Heavy duty verstelbare trekstangen en hi-lows maar niet om hem laag te zetten eerder omhoog!

Verder goede kuipen met 4punts gordels, een twin master(of aifab gemini), kaartlees lampen,een big digit stopwatch en een achterkooi.

Extra verlichting is geen overbodige luxe dus een paar verstraler er bij en een breedstraler als achter uit rij licht is echt geen overbodige luxe.

Maar eigenlijk maak de auto niks uit!
Gewoon heel veel uren maken met het kaartlezen!!!!!
Alle trukjes van alle systemen kennen.

Ene ik lees net het verslag van jullie eerste rally een tip:
"de navigator is de baas!!!"
Als de navigator zegt stop dan sta je binnen 10 meter boven op de rem.
Als de navigator zegt links dan ga je links (geen ja maar...)
Als de navigator hulp vraagt geef je dat zonder mokken.

RE: Rally mini

Met dat gepruts in de marge komen we natuurlijk nergens ;)

Dus mijn suggestie:
-Doorlassen en verstevigen van de subframes
-Rolkooi erin
-kuipstoelen en 4 punt gordels
-Alle rubbers in PU
-Volledig verstelbaar onderstel (HiLO, adjustable tierods, negative camber bottom arms, instelbare camber rear radius arms)
-Lichtorgel voorop met aangepaste kabelboom (zekeringen naar binnen)
-1275 blok
-+0.020" zuigers
-12G940 Metro kop, grotere kleppen, gasflowed en ported, CR 11:1
-286 graden nokkenas
-dubbele Su H4 carbs, nee doe trouwens maar een Weber 45 in het interieur.
-gebalanceerd en uitgewogen draaiend gedeelte (krukas, drijfstangen)

Zal wel weer iets vergeten.
Maar hier is de orginele boodschappenlijst:
http://mk1-performance-conversions.co.u ... F_1964.pdf

RE: Rally mini

gepruts in de marge..
afijn, die technische verlanglijst is meer om een histerische rally te rijden welke echt op snelheid gaat. Zit niet alleen kwa preparatie maar ook event een totaal ander prijskaartje aan dan dat nodig is voor een historische rally/rit waarbij uitdrukkelijk de snelheid geen bepalende factor is voor de competitie. Gemiddelde snelheid mag niet boven de 50 km/uur liggen. Goed puzzelen. Dat is het kunstje. En soms is er een special stage met wat slalom werk. Vaak leuk voor aparte vermelding, maar ook daarbij is het vaak reglementen kennis en strafpunten afwegen om goed te eindigen. Wie slim is hoeft niet hard te rijden.
En aifabs (als je ze nog kan vinden) of twin master zijn ook geen must meer. Ze jagen je vrolijk op kosten. Per seizoen 2011 zijn de meeste ritten, verreden onder de vlag van de NRF, mogelijk met een modernere tripmeter zolang er maar geen gemiddelde snelheids weergave op zit. Dat blijft een rekensommetje en maakt vaak deel uit van het spel. Dubbel telwerk is leuk maar niet noodzakelijk. Countdown is handig als er weer eens vaudt gereden is.

Wat ik nog niet in het lijstje zag is een kompasje. Deze kan zeer goed van pas komen als je even de kluts kwijt bent en het spoor weer moet oppakken.
Stopwatch handig, maar zou wel denken aan een ätoom"klokje welke met bijvoorbeeld klittenband vast zit. Dan kan je hem (just to be sure) meenemen naar de inschrijftafel om te checken met de wedstrijdklok (vaak ook atoom gestuurd, maar ik heb wel meegemaakt dat ie echt anders stond, toen is "mijn" tijd gebruikt om de wedstrijdklok te verzetten :D

Truukjes van systemen kennen is meters maken. Niet alleen bij grote ritten maar de speciale middagen bij bijvoorbeeld de Baronierijders (de Barof ritten) Dan komen alle instinkers aan bod.

that's my two pence worth...

hee Ettore Bugatti... waarom som je ongeveer alle ingredienten van mijn barrel op..?!?

RE: Rally mini

streetscreamer schreef:
hee Ettore Bugatti... waarom som je ongeveer alle ingredienten van mijn barrel op..?!?



Denk dat ik moet vaststellen dat je gezegend bent met een goede smaak 8)

Heb je trouwens niet een draadje over je karretje?

RE: Rally mini

streetscreamer schreef:
om een histerische rally te rijden



Je bent me na dit zinnetje al kwijt...
De rest van je verhaal heb ik 2 vrouwen achter het stuur in gedachten, die het niet eens worden of ze links of rechts moeten :x |:(

RE: Rally mini

Geen atoom klok maar een big digit!
link
de big digit kan je op tijd stellen (seconde) en die zet je aan het begin gelijk met de klok van de organistatie (die ten alle tijden op de start tafel hoort te staan)
Verder kan je met een std 1300 iedere historische rally rijden zonder een gebrek aan vermogen.
De 30 gemiddeld (zijn de meesten) of 50 gemiddeld zijn goed te halen mits je goed rijd!

Ik heb met mijn 998 stage1 mini meerdere dikke Porsches Alfa's en MG's achter me gehouden door goed te navigeren.
Tuurlijk is het met een dikke 1380 leuker maar dan moet je ook achterwiel aandrijving hebben :P

RE: Rally mini

ettore bugatti schreef:
Heb je trouwens niet een draadje over je karretje?



Hahaha.. wordt een langdradig verhaal ... wil ik niemand aandoen!
Ergens in 1992 begonnen, nu nog niet af.


Dit jaar heb ik weer ingeschreven voor de Gelderlandrit met de 1963 Citroen Ami. Vers uit de fabriek ooit 18 spijkerharde peekaas.
Sportonderstel?....... mwah... bij een scherp bochtje doen de deurklinken hun werk
Stage 1,2,3,4,5?...... wel ooit van stage lopen gehoord?
6 speed dog box?...... lurk uit dashbord met 4 verplicht via 3
Kuipstoelen?.......... dieprood pluche voorbank zonder gordels
Rolkooi?.............. wordt ie 2x zo zwaar
Lol?.................. JAAAAAAAAAAAAAAAA
Resultaat?............ echt wel mogelijk
Tellertje?............ "tikkenteller" (retrotripje)
Brede bandjes?........ Does size matter? 125x15 !

Overigens: ooit in 199x ben ik met deze Ami naar Biesheuvel Autosport gereden voor de aanschaf van een paar Cobra stoeltjes. Zij dachten: in de Ami?!? waahahaha


RE: Rally mini

Bedankt voor alle reacties, daar gaan we zeker wat mee doen.
Het een en ander hebben we al (bijna) erop zitten. Zoals 4 rode koni's, voren instelbare veren en camberstet, trekstangen,achter instelbare brackets. En natuurlijk de kooi,stoelen, gordels, lampen, kompas, en de tripmaster komt eraan. ohja, ook nog een flipfront liggen. Kijk maar eens op de site naar hoe de mini eruit ziet.
Sommige hebben ook al wat ervaring met kaartlezen, dat is inderdaad ook het belangrijkste maar snel, veilig rijden is ook vooral leuk.
Dus voor nu veel oefenen en plezier hebben.
Dus misschien zien we elkaar wel eens bij een rally, gaat er iemand naar de boucles de spa?

RE: Rally mini

Als je wat meer wilt oefenen met kaartlezen en de mini is ook redelijk geschikt voor gewoon weggebruik, kijk dan eventueel ook eens of je een aantal ritten van de MSCN kunt rijden. Vooral die met verschillende soorten kaartleessystemen, zoals bol-pijl of striprit. Geeft je ook gelijk wat meer ervaring in het navigeren. De ritten zijn wel niet al te moeilijk, maar zijn wel een mooi startpunt, vooral voor de mensen die een beetje nieuw zijn met dit soort dingen.

Ik had van Red al gehoord dat jullie ermee bezig waren. Ik ben het met een aantal mensen hier zeker wel eens als het gaat om het opbouwen van een blok. Keep it simpel. Voor een rally heb je ook niet meer nodig. Voor het circuit wordt het wat anders, dan komt de topsnelheid en acceleratie iets meer in beeld, dan goed bochtenwerk en de gemiddelde snelheid.
Ik rij zelf met een redelijk opgevoerd blok en ik ben er wel voorzichtig mee, gezien het feit dat er ook aardig wat kosten in gaan zitten om het blok weer compleet goed te maken mocht het ooit fout gaan. Ik moet alleen wel zeggen dat ik zowel bij het verkeerslicht als op de snelweg aardig wat lol heb met het blok. Vooral als je een golfje eruit trekt bet het verkeerslicht, of een BMW bijtrekt op de snelweg.

Succes met het schoolproject.

default

RE: Rally mini

Oef wat een wijsheid allemaal. Gaan we zeker wat mee doen en ben t overal mee eens (isch...)

Boucles ben ik zekers bij. Skybox is al geregeld. En als t komend jaar goed gaat met de mini, maybe next year entry??? Maar dan moet er voor de Horneland nog veeel gesleuteld worden. Keep track.

Ps, Met de Giulia doen we de Gelderlandrit. Mini is te jong...

RE: Rally mini

Ziet er allemaal leuk uit, kom ze weleens tegen ook. Dan denk je: Goh leuke groep oude auto's.

Maar als ik zo eens kijk bij de kosten en reglementen dan zie je dat de organisatie wel goed zn best doet om het een elitair gehalte te geven. Hoge kosten, diner erbij, licentieplicht, auto's tot voor '76 etc. etc. (Anders zou de halve Miniclub waarschijnlijk ook al meerijden!) :)

Want het is wel meer uitdagend en vooral ook langer rijden. Leuk om te doen! Maar mij wordt iets teveel gebruik gemaakt van het woord "rally" en is het net te kostbaar voor een puzzelritje wat het eigenlijk is. Correct me if i'm wrong.

RE: Rally mini

goed zoeken en in België vind je genoeg ritten die wel betaalbaar zijn en net zo leuk!
De ATM memorial of 6 uur van de noorderkempen zijn leuk en betaalbaar.

RE: Rally mini

taekeb schreef:

Maar als ik zo eens kijk bij de kosten en reglementen dan zie je dat de organisatie wel goed zn best doet om het een elitair gehalte te geven. Hoge kosten, diner erbij, licentieplicht, auto's tot voor '76 etc. etc.



Het zou inderdaad zomaar kunnen zijn dat sommige events de jaartallen niet verder laten oplopen om niet met een half startveld aan mercedessen 200D en mini's te zitten haha. Ach, de events waar de prijs / kwaliteit goed ligt (en dat is naar mijn beleving wanneer je lekker veel kilometers onder je gat doorkrijgt voor weinig) zijn vaak drukbezocht en dan kan de organisatie het zich veroorloven om een leeftijdsgrens van de auto lastiger te maken. Inschrijvingen genoeg.

Vaak zijn de meerdaagse events een klap duurder vanwege de overnachtingen. Volgens mij was het de Rally vd Grensstreek welke hierop een uitzondering was. Je krijgt wat hoteltips and that's it. Zoek maar lekker uit. Dat scheelt aardig op het budget als je een B&B in de buurt al prima vindt ipv de 4sterren boxsprings met roomservice. Dan is het al gauw een boborit waarbij het netwerken belangrijker blijkt dan het rijden.

RE: Rally mini

Hoi, een rallyauto begint bij de banden en werk dan naar binnen naar budget.
Daarna remmen,schokbreker/vering,draagarmen,aandrijfassen,diff,....enz.
De meeste mensen beginnen bij de motor,is wel belangrijk maar staat zeker niet op nr.1 .Wegligging remmen veiligheid e.d. komt voorop.
Heb al 5 rallyauto's gebouwd dus de fouten ken ik nu wel.
Verder noem je een twinmaster en de bekende klokjes samen toch goed voor €3000,=
Ik zou een goedkope retro tripmaster nemen en een mig klokje scheelt gauw €2500,=. Koop je daar bij "red" een mooi blokje voor.
Binnenkort ben ik weer te vinden op de rallypaden ,vooral in duitsland.
Uiteraard deze keer met een classic mini :9

Zie je vast wel een keer groet: wijnand Lowik